Jump to content

bytte av frontrute på sierra


rabbit1987

Recommended Posts

har en sprekk i frontruta på sierraen min. og med tanke på at den må på BT for å få ut skiltene igjen må det nok gjøre noe med dette.

 

noen som har noen ca pris på dette?

gjøre det selv?, pris på ruten?

 

ser etter billig utvei på dette problemet

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

De er limt på Sierra. Og det er bare tull å begynne å ta ut en gammel rute. Man skal være dyktig og ha flaks for å få en rute hel ut fra en Sierra,

så det er ikke noe å anbefale for en som ikke har byttet rute før ;)

 

Viss du har delkasko så koster det normalt sett 2000kr i egenandel for frontruteskift.

 

Får du tak i rute kan jeg sikkert bytte den billig for deg.

Rute får du tak i fra bilglassgruppen, riis bilglass etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det går an viss man har gjort det før, men det er stor sannsynlighet for at du får en sprekk.

Mye arbeid for å risikere å sitte igjen med en rute som også er sprukket.

Stor sannsynlighet for at ruta blir utsatt for store påkjenninger fra den er ute av org. bil til den er på plass i ny bil,

og da skal det lite til for at det kommer sprekker.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

problemet er at jeg ikka har forsikring på bilen. den har jo vert uten skilter i noen år nå.

så blir vel til det å skjære ut fra en dele bil. bruker dem ikke en slags wire til å skjære med? varme med varmluft pistol om det hjelper på limet :P

 

litt hjelp hadde jo vert kjæmpefint :D

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bytta på sierran min var jeg på huggern å fant en rute som vi skjærte løs med gitarstrenger, brukte en tapetkniv og forsiktig skjærte bort litt av limet der jeg skulle få strengen gjennom, tok så en bit sveisetråd jeg hadde med og laga hull med i limet og da var det veldig kjekt å ha med en tang så du får ordentlig press på sveisetråden. Når det var gjort brukte jeg de 2-3 tynneste gitarstrengene og så var det bare å sage seg gjennom limet, akkurat det tok ikke lenger en 5-10 min. gitarstrengene tulla vi rundt et skrujern som "håndtak" men hansker hadde vært kjekt det og :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bytta på sierran min var jeg på huggern å fant en rute som vi skjærte løs med gitarstrenger, brukte en tapetkniv og forsiktig skjærte bort litt av limet der jeg skulle få strengen gjennom, tok så en bit sveisetråd jeg hadde med og laga hull med i limet og da var det veldig kjekt å ha med en tang så du får ordentlig press på sveisetråden. Når det var gjort brukte jeg de 2-3 tynneste gitarstrengene og så var det bare å sage seg gjennom limet, akkurat det tok ikke lenger en 5-10 min. gitarstrengene tulla vi rundt et skrujern som "håndtak" men hansker hadde vært kjekt det og :)

flott! der fikk jeg en "how to" også :D takker! da er det bare til å finne eg en bil på ok fronrute!

også handle lim osv. skal få til dette! en gang må være den første :D

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Mener ruta ifra mk1 er mer avrundet nede i hjørnene, så det blir ikke helt 100%. Men ellers skal den passe

har en mk1 delebil for hånd kjønner du, å kjøpe helt ny rute koster vel flesk!? :S

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Og skal du lime selv, så for all del kjøp skikkelig rutelim!

Kjøp fra bilglasspesialist, har vært med på å løfte ruter rett ut av en bil som var limt med rutelim av bosskvalitet.

 

Skikkelig rutelim og aktivator MÅ til, uansett.

Og en tube med skikkelig rutelim koster sine kroner.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Og skal du lime selv, så for all del kjøp skikkelig rutelim!

Kjøp fra bilglasspesialist, har vært med på å løfte ruter rett ut av en bil som var limt med rutelim av bosskvalitet.

 

Skikkelig rutelim og aktivator MÅ til, uansett.

Og en tube med skikkelig rutelim koster sine kroner.

da må det koste sine kroner :) limet må jo kjøpes uannsett skal jeg bytte rute selv.

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Har byttet et par ruter selv, er ikke vanskelig. Men det tar tid.

Jeg kjøpte helt ny rute fra riis bilglass, kosta 1200,- Da med en del rabatter, men billig uansett.

Fikk også lånt med meg sånn skjæretråd de bruker når de tar ut ruter. Funker gull som bare det!

 

Jeg har kun brukt GODT med ekte sikaflex når jeg har byttet ruter. Helt sikert ikke det som er best egnet, men de har hvertfall ikk falt ut ennå :)

Link to comment
Share on other sites

Sikaflex?? Er du svimmel? Dette er direkte livsfarlig å bruke som rutelim.

 

Og det å få et ruteskift skikkelig, er ikke enkelt vil jeg påstå.

Det er mye som skal huskes på, og gjøres riktig.

Det er ikke akkurat noe man gjør riktig første gangen, det må læres.

 

Korrekt liming av rute er viktig, og etter å ha plukket ut ruter uten å måtte skjære limen engang,

er det tydeligvis flere som ikke tar dette seriøst nok.

 

En ny rute trenger ikke koste mange kronene, så sant det ikke er varme, soting øverst etc.

 

En tube skikkelig rutelim koster ca 800-1100kr, den vi bruker på jobb koster ca 950kr.

Og aktivator er også viktig.

Og når man påfører slik lim er det en utrolig stor fordel å ha en elektrisk pumpe.

Dette gjør at man kan påføre limen helt jevnt.

Og det å lære å påføre rutelim på riktig måte er heller ikke noe man gjør på 2sek.

Er en del læring som må til for å bli flink til dette. Det er ikke akkurat om å gjøre å bruke mye lim heller.

På en normalt stor bil skal det kun brukes en tube med rutelim.

 

Syns det er alt for mange som tar for lett på dette...!!

Dette er VIKTIG for trafikksikkerheten og bilens styrke. Og det er også en fordel å ha en bil som ikke inntar vann...

 

 

Med skikkelig utstyr tar ikke et ruteskift lang tid.

Men er enkelte biler som kan være litt tungvinte løsninger på, der man ikke kommer til med kniv på vanlig måte etc.

Er flere metoder man må til med for å bytte rute som oftest, både rutekniv (vinkel), skjæretråd og lang stanleykniv. Mange forskjellige måter å gjøre dette på.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

finnes jo rutelim på biltema også til 60kr :| Har brukt dette 1 gang, men har vannvittig lang tørketid og det er ikke noe å satse på da det må være mins 20 grade med tanke på tørking (ca 1 - 2 døgn)...

 

Hadde vel den bilen i rett over 1 år før den havna på huggen.

 

Kommer jo ann på hvilken bil du har...

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

Syns det er alt for mange som tar for lett på dette...!!

Dette er VIKTIG for trafikksikkerheten og bilens styrke. Og det er også en fordel å ha en bil som ikke inntar vann...

 

 

Dette har jeg tenkt litt på.. I en så bløt bil som Sierra, blir det ikke stor belastning på glassa der? Hører jo at ting vrir seg hvis man parkerer et sted der man får full innfjøring i ene hjørnet av bilen og full utfjøring i motsatt hjørne :P

Link to comment
Share on other sites

Du kan eventuelt gjøre som jeg gjorde med bruksbilen. Etter at jeg hadde vært på EU kontroll og fått anmerking på frontruta, så ringte jeg og ordna delkasko på den. Venta noen dager, og var å bestilte ny rute hos lokal glassmester, og fikk montert den uka etterpå. Det går helt fint å ha forsikring på bilen selv om du ikke har skilt på den.

Skal du likevel skifte rute selv, så selger Wurth ett helt greit lim og primer, som ikke er så hinsides alt for dyrt heller. Tror jeg betalte 7-800 kr for lim og prmer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Lim og primer fra Wurth vil jeg ikke anbefale vertfall, har dårlig erfaring med dette.

Flere verksteder her i området som testet denne ut, men har gått bort i fra den igjen. Ikke en god lim etter min mening.

 

 

Dette har jeg tenkt litt på.. I en så bløt bil som Sierra, blir det ikke stor belastning på glassa der? Hører jo at ting vrir seg hvis man parkerer et sted der man får full innfjøring i ene hjørnet av bilen og full utfjøring i motsatt hjørne :P

 

Jo, på en så bløt bil er frontruta med på å skape en viss styrke.

Det er en viktig del av et selvbærende karrosseri.

 

Korrekt liming av frontruta i en slik bil er veldig viktig.

 

finnes jo rutelim på biltema også til 60kr :| Har brukt dette 1 gang, men har vannvittig lang tørketid og det er ikke noe å satse på da det må være mins 20 grade med tanke på tørking (ca 1 - 2 døgn)...

 

Hadde vel den bilen i rett over 1 år før den havna på huggen.

 

Kommer jo ann på hvilken bil du har...

 

Nei, jeg mener at liming av rute er ikke noe man skal ta lett på. Selv om det er en billigbil.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Lim og primer fra Wurth vil jeg ikke anbefale vertfall, har dårlig erfaring med dette.

Flere verksteder her i området som testet denne ut, men har gått bort i fra den igjen. Ikke en god lim etter min mening.

Ok. Jeg har ærlig talt ikke så mye peiling på det området. Har du lyst å dele hva som er problemene med det limet?

Nemlig det limet som blir brukt der jeg jobber, på anleggsmaskiner.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om bilen ikke har skilt, så blir ikke forsikringa gyldig/trer i kraft, før bilen er registrert.

Har hadd strul med dette selv på PKK med urega bil.

 

Løsninga som funker er at du tar PKK en plass der dem skifter ruter, så snakker du med dem å forklarer situasjon.

Kan nesten garantere at dem går med på å skifte ruta, for så å melde inn skifte etter at du har registrert bilen.

 

Du må selvfølgelig da holde ord å faktisk registrere den med minimum delkasko.

 

Prøv dette, Escort RST WRC har et meget bra poeng, frontrute skifte skal ikke tas lett på, klart om du er en McGyver

type så kjør på, kjøp deg sugekopper å rutelim å lykke til :)

 

Om ikke prøv det jeg skrev over, har selv gjort det mange ganger, husk verksteder er ute etter å tjene penger, dem

tjener grovt på ruteskifte. Dette vet jeg pga jeg hørte på pris på skifte av frontruta på S13, prisen var den nette

sum av 9000kr. Var dem som introduserte meg for den løsningen jeg foreslår.

 

:)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ingen problem med at bilen ikke var registrert. Men så var det et veldig hjelpsomt glassverksted da :) Jeg spurte faktisk om det var noe problem at bilen ikke var registret. Så lenge forsikringa var i orden var det ingen problem. Glassverksteder er jo som alle andre, ute etter å tjene penger, så ei løsning blir det nok :)

Jeg har selv prøvd meg på rutebytting. Og jeg skal si meg enig at det er best å overlate det til proffe. Selv om det ikke var mislykka bytte.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har ærlig talt ikke så mye peiling på det området. Har du lyst å dele hva som er problemene med det limet?

Nemlig det limet som blir brukt der jeg jobber, på anleggsmaskiner.

 

Kan egentlig ikke sammenligne det med verksteder, da de kjører med bilen 5 minutter etter at ruta er satt i. Bruker du dette limte hjemme så får det tid til å tørke før det teas ibruk...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...