Jump to content

E85


Vidala Racing

Recommended Posts

er det noen som kan poste et bilde av dysekontaktene på dochmotoren eller kan fortelle meg betegnelsen på de.

 

Tenkte å konvertere til e85 da bilen jeg kjører i nå bruker en del mere bensin enn det jeg ønsker <_<

http://www.mye85kit.com/e85net/e85_store.html

denne sia hadde en ganske billig løsning.

 

på forrhånd takk

Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)

Honda XL125 1982 (Prosjekt)

Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)

Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)

Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)

Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)

Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2L

Mercedes w210 290TDT 1997

Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

ja så det på bilforumet at den bruker 25-30% mer så prisen blir på ca 11.20kr

Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)

Honda XL125 1982 (Prosjekt)

Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)

Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)

Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)

Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)

Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2L

Mercedes w210 290TDT 1997

Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

er det noen som kan poste et bilde av dysekontaktene på dochmotoren eller kan fortelle meg betegnelsen på de.

 

Tenkte å konvertere til e85 da bilen jeg kjører i nå bruker en del mere bensin enn det jeg ønsker <_<

http://www.mye85kit.com/e85net/e85_store.html

denne sia hadde en ganske billig løsning.

 

på forrhånd takk

Hvis dette gjelder en 2,9 V6 motor så er det slik at selv om DOCH dysene ikke er helt like, så er de 100% plug and play.

Det er bare å bytte dyser, fylle E85 (og helst blyerstatning) og kjøre ivei. Husk olje og filterbytte etter kun kort tid da E85 fungerer som innvendig motorvask.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2l doch ja, men trenger et bilde

Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)

Honda XL125 1982 (Prosjekt)

Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)

Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)

Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)

Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)

Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2L

Mercedes w210 290TDT 1997

Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

man får en fast bensinpris på 11.30kr da pluss naf medlemskapet så blir det 11

Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)

Honda XL125 1982 (Prosjekt)

Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)

Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)

Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)

Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)

Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2L

Mercedes w210 290TDT 1997

Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bruker bilen på milen nå da?

Har hatt 4stk sierra med doch lå på rundt 0,8 på mila med normal kjøreing hele gjengen.

 

Vill det bli sån at E-85 bruker 30-35% mere en det forbruket du har nå og du bør skifte olje å fileter ofte.

Så ser jeg ikke økonomien med det i en 120hk bensinbil. Ser du bor i buskerud og der er det sikkert flere E-85 pumper så den biten er vell grei.

For i Bergen er det 1stk. det er jo og litt kjipt.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye høyere forbruket blir kommer vel mye ann på type installasjon, så 35% økning tror jeg ikke nødvendigvis er noe fasitsvar.

Åkkesom er jo dette kitet en veldig billig og sikkert kurant løsning å prøve ut. Men vil det funke i vinterkulda tro..?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye høyere forbruket blir kommer vel mye ann på type installasjon, så 35% økning tror jeg ikke nødvendigvis er noe fasitsvar.

Åkkesom er jo dette kitet en veldig billig og sikkert kurant løsning å prøve ut. Men vil det funke i vinterkulda tro..?

 

I følge en kar jeg kjenner som ofte bremser E85 kontra bensin så trengst det så og si alltid ca 33-35% mer E85 enn bensin.

Hva mener du at det kommer an på installasjon?

 

Er det ikke noe effektøkning også?

 

Med E85 kan man kjøre mer aggresiv tenning, og kaldere motor, så det er fullt mulig å hente mer hk.

Men dette spesielt på turbomotorer med høyere effekt. Så på en 120hk bruksbil får man jo ingen nytte av dette.

Viss man ikke går igang med andre tenningskurver etc. da...

 

Med e 85 kan du ha mer aggressive tenning, mer effeKt er resultat. Samme oppsettet på 4wd cossie med 500 på hjula, ga nesten 30 hk mer på hjula, En 98 BLYFRI.

 

Er ofte mer effekt enn det også å hente også.

Flere tilfeller der man ikke klarer å hente ut mer effekt på bensin, går over til E85 og justerer tenning deretter, så kan effekten øke med 15-20%. Så potenialet er STORT på en høyeffektsmotor. Men man må også være fullt klar over alle bakdelene med å konvertere til E85.

Bakdeler som gjør at man bør tenke nøye over det før man konverterer en bruksbil f.eks.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

I følge en kar jeg kjenner som ofte bremser E85 kontra bensin så trengst det så og si alltid ca 33-35% mer E85 enn bensin.

Hva mener du at det kommer an på installasjon?

 

 

Er ofte mer effekt enn det også å hente også.

Flere tilfeller der man ikke klarer å hente ut mer effekt på bensin, går over til E85 og justerer tenning deretter, så kan effekten øke med 15-20%. Så potenialet er STORT på en høyeffektsmotor. Men man må også være fullt klar over alle bakdelene med å konvertere til E85.

Bakdeler som gjør at man bør tenke nøye over det før man konverterer en bruksbil f.eks.

 

Med type installasjon tenker jeg på konverteringmetoden. F.eks med datasprut kan en med peiling på sånt programmere et godt E85 map uten at forbruket nødvendigvis øker med 35%? (tenker ikke kun på å jage effekt :) )

 

20% effektøkning med E85 på en gammel turbo motor med 8,0:1 i komp. høres imponerende ut. Det er vel ca like bra som f.eks Saab`s flexfuel turbo motorer med 13.0:1 i komp. Men jeg understreker at jeg ikke er noen ekspert på området, så nekter ikke for noenting :) Trodde bare at til høyere komp. til bedre utnytter motoren det høye oktantallet i E85?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Med type installasjon tenker jeg på konverteringmetoden. F.eks med datasprut kan en med peiling på sånt programmere et godt E85 map uten at forbruket nødvendigvis øker med 35%? (tenker ikke kun på å jage effekt :) )

 

20% effektøkning med E85 på en gammel turbo motor med 8,0:1 i komp. høres imponerende ut. Det er vel ca like bra som f.eks Saab`s flexfuel turbo motorer med 13.0:1 i komp. Men jeg understreker at jeg ikke er noen ekspert på området, så nekter ikke for noenting :) Trodde bare at til høyere komp. til bedre utnytter motoren det høye oktantallet i E85?

 

Nja, delvis enig. Skal ikke pårope meg å ha alt for mye peiling på E85, men slik jeg ser det er det hele tiden behov for en større mengde drivstoff enn med bensin.

Slik at man ikke vil få noe drastisk mindre "sluttforbruk" i kroner og ører på å konvertere en slik bruksbil, vertfall ikke når man regner totalkostnad mtp. hyppige oljeskift, delene det kreves for å utføre konverteringen etc.

 

Og når det kommer til max effekt, fullt pådrag, trengs det som sagt ca. 33-35% mer fuel.

 

På en lavkomp "gammel" turbomotor kan det kjøres en rimelig aggresiv tenning, som der igjen gjør at man kan hente ut mye effekt.

 

 

Og som bremsepapiret tydelig viser så er effektøkningen på samme turtall betydelig mer enn 30hk.

På ca 6600omdr har den med 98okt ca 445hk, mens på E85 er effekten 530hk. Pga. for små dyser ble den ikke bremset opp til max turtall med E85. Og når effektkurven sammenlignes mellom 98okt og E85 ser du at effektkurven er meget stigende der bremsingen er avbrutt med E85,

og max effekten trolig ville blitt en god del mye høyere.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg ser dette, og det ser imponerende ut. En bremsetest i denne sammenhengen er det for øvrig heller ingen som tviler et sekund på. Men når BT krever bremsetest skrikes det opp i full protest over at benkene ikke er godkjente, resultatene blir misvisende, so on, so on.. Hmmm, effektkjommier er et merkelig folkeferd, hehe.. Åkkesom, E85 resultatet "ser" i hvertfall mektig imponerende ut. Over 80 HK effektøkning på en lavkomp motor. Ikke småtterier heller det..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

grandisjohn: det som er poenget her er at bremsetestingen brukes for å sammenligne før og etter E85. I denne forbinnelse MÅ samme benk brukes og under samme forutsetninger, altså ikke bytte feks eksos eller IC. Da ville ikke tallene lengre kunne brukes for å sammenligne E85 kontra 98okt

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med e85 og tuning generelt. Men skal ikke utnevne meg selv som ekspert på noen måte, men kan slenge inn litt info og egne erfaringer.

 

E85 brenner på en annen måte enn bensin. Bensin vil på en måte gi en kort peak i cylindetrykk, mens E85 holder dette trykket lengre, og dermed økt moment, som da igjen resulterer i økt effekt på samme turtal. Dette uten å endre tenning. (minimalt i mange tilfeller)

 

Bensin har en stoich AFR på 14.7:1 og E85 9.76:1 . Dette vil da si att bensin trenger 14.7kg oxygen på 1kg bensin for å brenne optimalt.

Når man ser disse tallene, vil man fort forstå att E85 vil ta opp mye mere plass i en cylinder enn bensin. Dette vil da også si att på en turbo motor, vil turboen holde til en høyere effekt enn på bensin siden motoren ikke trenger så mye luft.

 

Jeg har vert borti att ved dyse-bytte på E85 trengs det ofte større dyser enn 30-35% for å oppnå lambda 1, selv om det sies du kun trenger 30-35% mere fuel. Den siste var en audi med 820cc dyser på bensin, bytta til 1200cc på e85 og bilen gikk ganske magert på samme map.

 

Det kan være ganske tricky å høre tennings-bank på E85, spesielt på fet blanding. så å få til ett optimalt tenningsmap på E85 kan være vanskelig da e85 ikke banker på samme måte som bensin. I noen tilfeller tar man tenningen på feks 102oct racefuel og justerer deretter fuel-mappet på e85. Bytter man til E85 fra bensin, kan man ofte etter en stund øke tenningen på grunn av att motoren blir renere innvendig.

 

E85 smører dårlig, og selv om dyser kan brukes sammen med E85 bør man kjøre gjennom litt smøremiddel av og til. Man får smøremiddel beregnet for E85, men jeg har også brukt 2-taks olje.

 

E85 kjøler bedre og man ser en lavere eksostemp kontra bensin. Dette resulterer også i att man kan kjøre en magrere blanding enn man ellers ville gjort på en turbomotor pga av den ekstra kjøle-effekten. Dermed dreper man mindre effekt som man gjør ved fet bensinblanding. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst å begyne med å spørre hvor mange som har kommentert her i tråden har egne erfaringer med e85 konverteringer i bruksbiler? Jeg snakker da ikke om trimma cosworther med 5-600hk eller lignende. Og aller helst førstehåndserfaringer.

I fra beskrivelsen til trådstarter tolker jeg det slik at det er snakk om konvertering på en bruksbil, og jeg har derfor lyst å sette fokuset der.

Er det snakk om en vanlig dohc 8v så har den standard 2 pola bosch kontakt, EV-1 tilkopling. Et det snakk om en dohc 16v så har den Nippondenso dyser, med Nippondenso kontakt.

 

E85 er ett drivstoff som på flere måter oppførere seg annerledes enn bensin. På en måte blir det litt feil å si at man bare gir f.eks 35% eller 40% mer drivstoff enn med bensin, uten å samtidig nevne hvilken av fordelene med e85 man prøver å hente ut. Med e85 står du nemlig mer fritt til å velge om du vil ta ut mer effekt enn med bensin, eller vil spare drivstoffutgifter. E85 har ett videre spekter for anbefalt AFR(lambda) ved full effekt enn vanlig bensin.

Velger du å hente ut bedre drivstofføkonomi holder du deg rundt den nedre % økningen som anbefales, og klaffer det så kan du vende deg rimeligere drivstoffregning enn med 95 oktan. Legger du deg midt i sjiktet kan du vente deg litt bedre effekt, og like drivstoffutgifter, eller kanskje litt rimeligere enn med bensin. Velger du å ta utt mer effekt, og benytte den kjølende effekta til e85 maksimalt, så kan du ikke forvente noen mindre drivstoffutgifter enn med bensin.

Jeg har kjørt en god del rein e85 i forbindelse med MS prosjektet på ISen jeg hadde. Og jeg kan si deg at den ulempen du blir å merke mest til er at motoren blir tungstartet på kaldstart, og det blir verre jo kaldere det blir. Jeg har hatt kaldstart med motortemp på 5 minus. Det gikk, men vil absolutt anbefale motorvarmer eller bensin vist det er noe som skal gjøres ofte, da det krever godt batteri å få fyr på e85 når det begyner å bli soppas kald og kaldere.

 

E85 ledre strøm, og siden din orginale bensinpumpe ikke er beregna for slike forhold vil den få nedsatt levetid. Etanol er også litt etsende og vil tære litt på resten av drivstoffsytemet, men er resten av drivstoffsystemet i god stand vil du neppe ha noen ulemper med det. Sammenligna med metanol tærer etanol veldig lite. E85 har også ei rensende virkning og kan løse opp smuss i drivstoffsystemet som kan føre til problemer. Men det vil jeg ikke gi e85 skylda. Sistnevnte hadde jeg ikke noe problem med.

 

Når det gjelder økning i drivstoffmengde mener jeg at jeg hadde ca 40% mer. Det blir også litt feil å si, da jeg på lett belastning faktisk klarte å kjøre magrere(høyere lambda) enn med bensin. På full belastning fikk den betraktelig mer drivstoff enn med bensin. Der prøvde jeg meg fram til jeg fant ett komprimiss mellom ønska effekt og drivstofforbruk jeg var fornøyd med. Jeg tror det var en lambda rundt 0,8-0,81 jeg endte opp med. Og da hadde jeg betydelig bedre drag i bilen med e85 enn med bensin. Nærmeste e85 pumpa til meg er ca 5 mils kjøring fra der jeg bor. Når jeg kjørte på rein e85 gjorde jeg ett regnestykke på kostnadene. Medregna den ekstra kjørelengda kom kostnadene på ca den samme som med 95 oktan, og overnevnte lambda.

Jeg har lest i en del tråder her på forumet der det har vært diskutert komp forhold og tenning i forhold til konvertering til e85. Mine erfaringer tilsier at du ikke trenger å endre noen av delene for å nyte godt av fordelene med e85. Største fordelen med tidligere tenning observerte jeg under oppstart. Ei kraftigere gnist enn det mange gamle slitne teningsanlegg gir er også en fordel under start, da det er vedlig fort gjort å drukne pluggene under oppstart.

 

 

Det er bare å bytte dyser, fylle E85 (og helst blyerstatning) og kjøre ivei. Husk olje og filterbytte etter kun kort tid da E85 fungerer som innvendig motorvask.

 

Blyerstatning i lag med e85 kan være ei god ekstra forsikring ja. Jeg har hørt at det er rapportert noe problemer med ventilseter på flex fuel biler.

Jeg har sett du har nevnt problemer med e85 og olje flere gangen i det siste. Jeg lurer på om du kunne tenke deg til å utdype dette litt mer?

Dette gjelder kanskje mest trimmede motorer med høy litereffekt, og som i stor grad utnytter seg av den kjølende effekten i e85?

Har du noen erfaringer med e85 og mer normalt bruk, i bruskbil med ellers rimelig standard motor som brukes daglig til og fra jobb osv?

Grunnen til jeg lurer er at har kjørt en del oljeskift med e85 uten å merke noen flere ulemper i forhold til olja kontra bensin som drivstoff.

En anelse spritlukt var det av olja, men ikke noe mer sjenerende enn bensinlukta man får av olja med bensin som drivstoff. Jeg har ikke observert noen utskillinger eller vannperledannelse i olja, eller at olja ble vaska vekk i fra lagrene. Og ja, jeg bruker ofte å studere olja når jeg har tappa den ut.

Etanol som er blanda med bensin er i stand til å blande seg med olje, selv om etanolblandinga vil skille seg ut av olja over tid vist blandinga får stå i ro.

I en bil som brukes daglig så vil alt bli blanda daglig. Jeg har ikke hørt at flex fuel biler har hyppigere service intervaller enn bensinbiler, men kan hende at det er bare jeg som ikke har oppfatta det.

 

Forresten så har ren etanol og etanolblandinger vært brukt i sør amerika i ca 30 år, og en vesentlig del av drivstoffet som selges der er etanol.

Uten at det fortelles om noen store ulemper der. Etanol, og biodrivstoff generelt er noe som forskes mye på.

Kjemisk sett er etanol ett mye renere drivstoff, og inneholder ikke så mange avfallstoffer som egentlig er unyttige for ei god forbrenning som bensin gjør.

Husk at bensin som forbrennes også fører til rester i olja som er skadelig for motoren.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst å begyne med å spørre hvor mange som har kommentert her i tråden har egne erfaringer med e85 konverteringer i bruksbiler?

For å undersøkte E85 litt nærmere så konverterte jeg bruksbilen med 2,9 motor, så ja, litt erfaring har jeg.

Jeg har hatt kaldstart med motortemp på 5 minus. Det gikk, men vil absolutt anbefale motorvarmer eller bensin vist det er noe som skal gjøres ofte, da det krever godt batteri å få fyr på e85 når det begyner å bli soppas kald og kaldere.

Motoren blir definifivt mer tungstartet på E85 så her må man finne ut hva som fungerer best. På 2,9 ble det i praksis mange og korte startforsøk og så ett langt.

E85 leder strøm, og siden din orginale bensinpumpe ikke er beregna for slike forhold vil den få nedsatt levetid. Etanol er også litt etsende og vil tære litt på resten av drivstoffsytemet, men er resten av drivstoffsystemet i god stand vil du neppe ha noen ulemper med det. Sammenligna med metanol tærer etanol veldig lite. E85 har også ei rensende virkning og kan løse opp smuss i drivstoffsystemet som kan føre til problemer. Men det vil jeg ikke gi e85 skylda. Sistnevnte hadde jeg ikke noe problem med.

Merket ingenting på bensinpumpen, men tankmåleren begynnte å fuske og så kuttet den etterhvert helt ut. Hvorvidt dette var tilfeldig eller ikke, VITES ikke.

Blyerstatning i lag med e85 kan være ei god ekstra forsikring ja. Jeg har hørt at det er rapportert noe problemer med ventilseter på flex fuel biler.

Når jeg demonterte denne motoren etter å ha brukt en 5-600 liter E85 så merket jeg større slitsaje på ventilstyringer enn normalt. Motoren var også uvanlig ren innvendig i alle kanaler, forbenningskammer og alle ventiler.

Jeg har sett du har nevnt problemer med e85 og olje flere gangen i det siste. Jeg lurer på om du kunne tenke deg til å utdype dette litt mer?

Ikke annet enn at alkohol er svært tørt og at det er effektivt til å løse opp olje. Det som gjorde at jeg tok skrekken var at jeg kjørte på 4-5000 o/min, men når gasspedalen ble sluppet noe opp, da hørte man for første gang i historien hvordan stemplene jobbet i motoren. Når man ga gass, da for forsvant denne lyden igjen. Dette ble forsøkt flere ganger og når bilen ble konvertert tilbake til bensin, da var ikke dette ett tema lenger.

Jeg likte det ikke for det hørtes ikke bra ut.

Har du noen erfaringer med e85 og mer normalt bruk, i bruskbil med ellers rimelig standard motor som brukes daglig til og fra jobb osv?

Dette var bruksbilen og det hele var en test. Akkurat som når man konverterer bensinmotorer til Propandrift så er heller ikke det ubetingen suksess pga fraværende tilpassing.

Hvis E85 skal komme til sin rette så MÅ komp. betydelig opp. En 2,9 med 2,8 stempler og topper tilpasset disse stemplene gir vel noe rundt 11,2:1 i komp. og DA hadde resultatet blitt et helt annet. Ulempene med støpejernstopper antas også å bli betydelig redusert fordi E85 er mindre ømfintlig for varme enn dagens bensin.

Grunnen til jeg lurer er at har kjørt en del oljeskift med e85 uten å merke noen flere ulemper i forhold til olja kontra bensin som drivstoff.

Kun én stk. motor er alt for lite til å være påståelig, men det var foruroligende stor slitasje på rådelagre og når motoren samtidig er uvanlig ren, så peker det iallefall i samme retning. Etanolen binder seg til fuktighet, holder på denne og endrer oljen sine egenskaper slik at den vasker bedre og smører dårligere? Vi får se hvis du åpner motoren.

En anelse spritlukt var det av olja, men ikke noe mer sjenerende enn bensinlukta man får av olja med bensin som drivstoff. I en bil som brukes daglig så vil alt bli blanda daglig. Jeg har ikke hørt at flex fuel biler har hyppigere service intervaller enn bensinbiler, men kan hende at det er bare jeg som ikke har oppfatta det.

Spritlukten bekrefter at det er etanol og derfor også vann i oljen. No good.

Vil anta at det er betydelig forskjell på en fabrikkutviklet flexifuel bil og en amatørkonvertering.

Forresten så har ren etanol og etanolblandinger vært brukt i sør amerika i ca 30 år, og en vesentlig del av drivstoffet som selges der er etanol.Uten at det fortelles om noen store ulemper der.

Varmere og tørrere klima er en stor fordel vil jeg anta.

Etanol, og biodrivstoff generelt er noe som forskes mye på.

Kjemisk sett er etanol ett mye renere drivstoff, og inneholder ikke så mange avfallstoffer som egentlig er unyttige for ei god forbrenning som bensin gjør.

Husk at bensin som forbrennes også fører til rester i olja som er skadelig for motoren.

Problemet er ikke at ikke Etanol har gode egenskaper som drivsoff, for det har det.

Problemeter at så godt som ingen bygger Etanolmotorer. ALL velkjent teknologi er basert på erfaring med bensin som drivstoff så det enda en langt vei å gå før man kan og vet like mye om hvordan en E85, eller Propanmotor for den saks skyld, skal og bør spec. og bygges for ett optimalt resultat.

En motor som spec og bygges etter en oppskrift som baserer seg på 100 år med erfaring med bensin, som man så endre drivstoff på i ettertid, KAN bare IKKE blir bra og det blir det ikke heller.

Til trimming derimot stiller det seg annerledes, men også her er det overraskelser. Noen har f.eks ved ett par anlednigner fått oppleve at de påsveiste V-bandsklammene på T4 turbinhusene sprikker i sveisen!

Dette skjer KUN når det kjøres hardt på E85, så det er enda veldig mye og ukjent å lære her.

Selv ser jeg de største fordelene med E85 på dysegalleri nr. 2 på en RS500. Med ett par små dyser som gir bensin fra WRC manifolden får man det absolutt beste resultat på moderate effektuttak og motor, olje, bensinpumper og drivstoff har det bra. Når man gir gass kobler system når 2 inn og mater E85 fra kjempedyser i plenummet. Den store avstanden gir god tid til å blande drivstoff og luft og trekker til seg varme. Den gode sammenblandingen + at etanolen, i motsetning til bensin, ikke er alergisk mot varme, gjør at det praktiske oktantallet er høyt og da er det bare å gir gass, selv på bane en varm sommerdag.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...