Jump to content

Porte toppen


Sierrakaren

Recommended Posts

Ved porting av topp og kvasskam som får ein ytelse på 150 hk, blir det store problemer då vist eg då skal godkjenne bilen med dei hestekreftene då? Må eg bytte over til cosworth bremser då eller helder det med Yellow stuff klosser?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

viss d er snakk om en ohc topp, så hadde jeg ihvertfall bygd om til 260mm skiver forran og 253mm skiver bak :) å så hadde jeg gitt kattn i godkjenning.

 

 

Er ohc ja, ja hadde gjitt ein god f eg og vist ikkje den bota hadde vore så dyr! 10000 pr hk, kan kjøpe ein cosworth for dei penga. Men med dei bremsene så hadde jo den stoppa fort i det minste, veit du om du må bytte bremsekraftforsterker då og?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

koster ingen ting d. kunn biler som ikke har vært registrert i 10 år i norge som koster skjorta om man ble stoppa på en eller annen måte å blir kontrollert for effekt.

må ikke bytte bremsekraft forsterkern men anbefaler det. får en som er en del større enn std sierra. den på ihvertfall mk2 sierra med v6 har den største bremsekraftforsterkern, eller så kan du bygge om til elektrohydraulisk forsterker,sånn som sierra med abs bremser har,og cosworth. bruker selv cosw bremser å den største bremseforsterkern, men skal bygge om til elektrohydraulisk etter hvert

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Ved porting av topp og kvasskam som får ein ytelse på 150 hk, blir det store problemer då vist eg då skal godkjenne bilen med dei hestekreftene då? Må eg bytte over til cosworth bremser då eller helder det med Yellow stuff klosser?

 

Hvis målet er 150 HK i en 2,0 ohc med porta topp og trimkam, så er det bare å kjøre lykkelig vitende om at øvrigheta er uvitende om at motoren er trimmet :D

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker kombinasjon 260mm skiver framme, og de gode driftsikkre trommlene bake :) Kjøper du gode skiver som er bora og slissa, log gode klosser til de, så har du gode bremser til 150 hk sugemotor. Reduserer du målet til 140 ekte hk så er det mye mer oppnåelig med enkle midler som KCFR32 eller helst FR33 kamm, litt porting av topp, høyer komp, ett godt eksosanlegg, helst med grenrør, og fintuning av kamminstilling og tenning. Dette er mulig med orginal DGAV gasser og innsug som du porter litt.

Du skal også vite at avgasskravene blir verre å verre å klare jo kvassere kamm du har, med tanke på godkjenning.

150hk+ må du vel gjerne har doble gassere for å klare.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt jeg. Mye kan jeg få ut av en ohc med sprut? Tenker da ikke turbo da jeg vill ha trimm som går gjennom på eu kontroll.. Porting av topp, Kvass kam? Grenrør (Sveiser sjøl) Power filter?

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Med eller uten IS innsug? Orginalsprutet takler ikke mer enn ca 130 hk, og innsuget vil ta veldig mye effekt ved bruk av kamm som har behov for tuna lengde på induksjonssystem. Med ett gasspjeld per sylinder er potensialet større enn for dobble gassere :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Torbjørn på 909motorsport sa at ville hente ut 150 hk, med følgende deler: Trim kam OHC, Ventil fjerer, Ventil løftere, Rør oljetilførsel topp, Retainere, Kam drev Justerbare OHC. Noke meir enn det så måtte eg bytte gasser sa han.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Er ohc ja, ja hadde gjitt ein god f eg og vist ikkje den bota hadde vore så dyr! 10000 pr hk, kan kjøpe ein cosworth for dei penga. Men med dei bremsene så hadde jo den stoppa fort i det minste, veit du om du må bytte bremsekraftforsterker då og?

10000 pr hk ! Hahah :D

Link to comment
Share on other sites

så vis man har en trimma bil som er gammel så får du ikke bor for det. er det det du sier dochboy

 

Det han mener er vel at har man en bil som har vært registrert i norge i mer enn ti år (eller for ti år siden da..) så slipper man avgift dersom man skulle godkjent en bil med mer effekt. Det er ikke dermed sagt at bilen er lovlig selv om den er trimmet.. Så lenge det ikke er godkjent kan man få bot for ulovlig trimming, men skal en del til for å bevise effekten i en trimma bil påstår noen..

 

I ditt tilfelle får du neppe godkjent noe mere siden du har den utgaven av mk4 som kom med mest effekt så vidt jeg vet, og du kan derfor ikke framskaffe noe dokumentasjon på at chassi og bremser "tåler" effekten. Bortsett fra ved en tur til tuv da.

 

Alt dette er synsing fra min side og må ikke tas som fakta ;)

Link to comment
Share on other sites

Det han mener er vel at har man en bil som har vært registrert i norge i mer enn ti år (eller for ti år siden da..) så slipper man avgift dersom man skulle godkjent en bil med mer effekt. Det er ikke dermed sagt at bilen er lovlig selv om den er trimmet.. Så lenge det ikke er godkjent kan man få bot for ulovlig trimming, men skal en del til for å bevise effekten i en trimma bil påstår noen..

 

I ditt tilfelle får du neppe godkjent noe mere siden du har den utgaven av mk4 som kom med mest effekt så vidt jeg vet, og du kan derfor ikke framskaffe noe dokumentasjon på at chassi og bremser "tåler" effekten. Bortsett fra ved en tur til tuv da.

 

Alt dette er synsing fra min side og må ikke tas som fakta ;)

 

 

 

Så sånn egentlig så er det berre og drite i godkjenninga då, skal på eu kontroll på tirsdag med den men då har eg 2 år før det blir oppdaga då. Det blir jo oppdaga i avgassmåling så eg stikker egentlig ikkje unna med trimming.

 

Og 50 hk meir blir jo ein del meir utslepp...

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Så sånn egentlig så er det berre og drite i godkjenninga då, skal på eu kontroll på tirsdag med den men då har eg 2 år før det blir oppdaga då. Det blir jo oppdaga i avgassmåling så eg stikker egentlig ikkje unna med trimming.

 

Og 50 hk meir blir jo ein del meir utslepp...

Tror du burde lese ett par artikler/bøker om trimming hvis det er det du tror skjer når man trimmer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest en del om trimming og jeg vil absolutt si at jeg tror/vet at NA trimming går utover avgassen.

Det første man merker det på er HC, som er en uungåelig konsekvens av mer overlapp. Dette kan til en viss grade forbedres med ett av de mer moderne alternativene når det gjelder kammvalg, med kamm som har relativt mye løft i forhold til overlapp og duation. De gode gammeldagse kammene gir som regel mer utslipp enn mer moderne alternativ.

Vist du har prøvd å justere en trimma ohc vet du at den har nærmest kronisk allergi mot mager blanding på tomgang for å få en nogenlunde akseptabel tomgang.

Men det er langt i fra umulig å klare avgasskravene. Litt etanol på tanken kan hjelpe en del på dette også :) Ved ei økning på 50 NA hk kan mest sansynlig motorlyden være litt avslørende også.

Jeg har selv fått eu godkjent en NA trimma bil, men fikk en kommentar for tomgangen :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest en del om trimming og jeg vil absolutt si at jeg tror/vet at NA trimming går utover avgassen.

Det første man merker det på er HC, som er en uungåelig konsekvens av mer overlapp. Dette kan til en viss grade forbedres med ett av de mer moderne alternativene når det gjelder kammvalg, med kamm som har relativt mye løft i forhold til overlapp og duation. De gode gammeldagse kammene gir som regel mer utslipp enn mer moderne alternativ.

Vist du har prøvd å justere en trimma ohc vet du at den har nærmest kronisk allergi mot mager blanding på tomgang for å få en nogenlunde akseptabel tomgang.

Men det er langt i fra umulig å klare avgasskravene. Litt etanol på tanken kan hjelpe en del på dette også :) Ved ei økning på 50 NA hk kan mest sansynlig motorlyden være litt avslørende også.

Jeg har selv fått eu godkjent en NA trimma bil, men fikk en kommentar for tomgangen :D

 

 

 

Maskina får jo meir luft og bensin då går jo avgassene opp, du sa at motorlyden kan vere avslørende på kas måte? Meir kvass meir bråkete for det gjer ingenting. Kor mykje du hadde trimma den bilen då?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Så jeg må ha nytt innsug for å få mer enn 130hk?

Jeg mener ikke att innsuget holder til maks 130 hk, men at den orginale motorstyringa umodifisert ikke klarer mer. Rundt den effekta er dysene tømt, og det er svært lite igjen å gå på LMM. Men vist du bruker en kvasskamm beregna for doble gassere klarer du ikke hente ut det potensialet de er beregna for, som krever avstemt lengde på induskjonssystem og trakter.

 

Maskina får jo meir luft og bensin då går jo avgassene opp, du sa at motorlyden kan vere avslørende på kas måte? Meir kvass meir bråkete for det gjer ingenting. Kor mykje du hadde trimma den bilen då?

Det hele er nok litt mer kompleks enn at den får mer luft og bensin. Ser man så enkelt på det så får en dobbelt så stor motor dobbelt så mye luft, og burde da derfor ikke klare avgasskrav?

Vist du ikke har hørt en NA trimma motor med høy literytelse, så vil jeg anbefale deg det. For forskjellen fra orginallyden er ikke til å ta feil av :D

Tomgang på en heftig trimma NA motor kjennetegnes ofte med en røff gange, som kan høres ut som fjusking, og så klart mere støy fra både eksos og innsug, og gjerne litt mer mekanisk støy. Med vedlig kvass kam, som har mye overlapp og durstion, så kommer mye uforbrent bensin ut i eksose(HC) på tomgang og lave turtall. Under kjøring er lydforskjellen fra innsug og eksos vesentlig i forhold til orginalt.

 

Jeg hadde en IS motor mer orginal innmat, bortsett fra FR32 kam, og datasprut. Jeg slet litt med støy på denne, sansynligvis pga jordingsfeil, noe som gjorde det ekstra utfordrende å justere den godt. For å få avgass som gikk igjennom eu kontroll måtte jeg derfor justere den magrere enn den likte, noe som resulterte i litt fjusk, og litt ujevn tomgang. Dette er en ganske snill kamm, og med rette oppsettet får du neppe de problemene. Etter å ha justert den så godt jeg klarte fikk jeg faktisk en hærlig lyd fra innsuget som ligna på dobble gassere :D

Jeg målt aldri effekt på den, men kalkulert ut fra dysene var den på litt over 130hk på bensin, og antakelig nermere 140 på rein e85. Dette stemte rimelig bra med aks tester også.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke att innsuget holder til maks 130 hk, men at den orginale motorstyringa umodifisert ikke klarer mer. Rundt den effekta er dysene tømt, og det er svært lite igjen å gå på LMM. Men vist du bruker en kvasskamm beregna for doble gassere klarer du ikke hente ut det potensialet de er beregna for, som krever avstemt lengde på induskjonssystem og trakter.

 

 

Det hele er nok litt mer kompleks enn at den får mer luft og bensin. Ser man så enkelt på det så får en dobbelt så stor motor dobbelt så mye luft, og burde da derfor ikke klare avgasskrav?

Vist du ikke har hørt en NA trimma motor med høy literytelse, så vil jeg anbefale deg det. For forskjellen fra orginallyden er ikke til å ta feil av :D

Tomgang på en heftig trimma NA motor kjennetegnes ofte med en røff gange, som kan høres ut som fjusking, og så klart mere støy fra både eksos og innsug, og gjerne litt mer mekanisk støy. Med vedlig kvass kam, som har mye overlapp og durstion, så kommer mye uforbrent bensin ut i eksose(HC) på tomgang og lave turtall. Under kjøring er lydforskjellen fra innsug og eksos vesentlig i forhold til orginalt.

 

Jeg hadde en IS motor mer orginal innmat, bortsett fra FR32 kam, og datasprut. Jeg slet litt med støy på denne, sansynligvis pga jordingsfeil, noe som gjorde det ekstra utfordrende å justere den godt. For å få avgass som gikk igjennom eu kontroll måtte jeg derfor justere den magrere enn den likte, noe som resulterte i litt fjusk, og litt ujevn tomgang. Dette er en ganske snill kamm, og med rette oppsettet får du neppe de problemene. Etter å ha justert den så godt jeg klarte fikk jeg faktisk en hærlig lyd fra innsuget som ligna på dobble gassere :D

Jeg målt aldri effekt på den, men kalkulert ut fra dysene var den på litt over 130hk på bensin, og antakelig nermere 140 på rein e85. Dette stemte rimelig bra med aks tester også.

 

 

Ja okey... No hadde eg tenkt og porte toppen for litt meir effekt i første omgang. Kanksje turbo til neste år kem veit ^_^

Avgassene driter eg i sånn sett men dei måler jo utsleppet på naf då så er vel stort sett der dei oppdager trimminga, skal opp der no på tirsdag og så ringe til 909 motorsport imorra og be han bestille inn :) Så får eg kjøyre på det uten og tenke på det på 2 år :)

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...