Jump to content

LØST: Eberspacher virker ikke


escrot

Recommended Posts

Hei!

kjørevarmeren på monden har ikke virket på noen år nå, og bestemte meg for å ta en overhaling på den for å se om det hjalp.

Byttet Plugg, sil, pakninger og renset alt for sot. Var veldig lite sot i grunn.

Problemet er at det hjalp ikke. Den er fortsatt like død som den har vært. Kommer ikke en lyd fra den i det hele tatt.

Byttet sikring nr. 23 i motorrommet da denne var røket, men hjalp ikke det heller.

Noen som har peiling?

Edited by escrot

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Kan være litt forskjellig. Irr i kontakt inn på varmer, defekt styreenhet på varmeren, manglende signal fra instrumentgruppe via utetempføler.

Men det kan og være å enkelt som at den har hatt for mange startforsøk slik at den er låst.

Få lest ut feilkoder

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Irr var det i kontaktene, men det er fjernet. Tempføleren har jeg prøvd å "jumpe" etter tips fra ford, batteriet har vært frakoblet i over 30min, noe som skulle slette feilkoder i følge ford.

 

Har lest av feilkode via OBD2-kontakten selv, men det kommer ikke opp noe. Ford sa de sjekka feilkoder på varmere gjennom den samme kontakten, så jeg skjønner ingenting lenger.

 

Noen som har flere tips til hva som kan prøves?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo prøve å jumpe en ledning fra batteriets plusspol til utetempføleren. Noen biler fra 2004- gir veldig sent signal på den ledningen. Har koblet om flere, men har da brukt tenningsstrøm via en ekstra bryter. Men enkelt og teste med direkte fra batteriet

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Har saumfart den tråden der:P

Nå har jeg til og med skaffa med Ford TIS (technical Information System) og fulgt feilsøkingsprosedyrene der, målt spenning og motstand her og der. Alt er perfekt. Ford ville ikke si hva de fant ut når de sjekka varmeren i dag... De skulle bare ha mange tusen for å fikse det.

Kan ECU til varmeren være gått?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Var ikke jeg som snakka med dem:P men jeg skal spørre dem i morra når vi henter bilen. De vil sikkert ikke si hva som er galt for å få jobben selv:P

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Det gikk fint det her! snakk om service!!!

De hadde printa ut beskrivelse med biler og alt om hvordan jeg skulle fikse feilen. De mente problemet var at jeg måtte legge opp en ny kablen fra en føler under høyre framskjerm ved ac-opplegget og frem til temperaturbryteren forran i grillen. Greia er det at den ledningen som er der ikke er bra nok. Jeg stussa litt på det selv, da jeg kun målte 6,5V(gikk litt opp og ned) ved temp.bryteren, og da skal det sikkert være batterispenning der (14,4V ca med motor i gang).

 

Skal prøve dette og se om det hjelper. kommer med tilbakemelding når jeg har prøvd det, og så skal jeg scanne og legge ut den arbeidsbeskrivelsen jeg fikk av ford.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

ikke dumt det kanskje. Da slipper jeg at den går når man skal til butikken bare... ergo mindre sot:D men for å teste så kan jeg vel ta 12V rett fra batteri og inn på den pinnen på temp.bryteren som går til selve varmeren??

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært ute og prøvd. Kobla meg på lavtrykkssensoren til AC-anlegget med en strømtyv sånn at temp.bryteren til varmeren får 12v kun når tenning er på. Det var jo en forbedring fra sist når jeg kun målte 6,5v ved temp.bryteren.

Men alikevel så er varmeren helt død. Prøvde å ta av minuspolen på batteriet en halvtime for å resette, men det hjalp ikke.

 

Nå er jeg helt tom for idéer... Er det noen ford-mekanikere her som har tilgang på ETIS som kan lete opp tekniske servicemeldinger?

Fikk som sagt en av Ford, men er interessert i om det er flere ting jeg kan prøve.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om jeg hadde strømmen av i 30 min akkurat da... kanskje 25 eller noe. er det så nøye eller?:P

Tenkte å ta ut varmeren og lage en "testbenk". fylle diesel på en flaske og koble på en 12Volts lader for å se om den i det heletatt funker.

Fant koblingsskjema på TIS.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Skal funke det. Ford sa det også.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Dette er kun en kjørevarmer, ikke parkeringsvarmer. Verksmesteren på Gardermoen Auto sa at det skulle holde å ta strømmen, og at de ikke hadde adapter som passa til kjørevarmeren, kun parkeringsvarmere da de hadde en annen kontakt.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Kobles den til gjennom OBD2-kontakta? kan man se og fikse dette med sånn amatør-scanner?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...