Jump to content

USA blinklys/markeringslys?


Sonnir

Recommended Posts

jeg har pleid å bruke holder til parklyspære. også borre hull til den på egnet sted i blinklyset. den kobles på det vanlige parklyset.

 

så bruker man orange pære selvfølgelig hvis man har klare blinklys. jeg pleier også å fjerne det vanllige parklyset. syns det blir litt mye med begge deler:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Fant noe på VAG forum ( buuuu )

 

Koble til et vanlig vekslel rele. Det ser man på at den midterste polen er merket med 87a. Men det som er viktig er at man ikke bør bruke 21w pære som parklys. En annen ting er vel at blinklys skal vel være 21w i fronten for at det skal være godkjent som blinklys. Men uansett så går det an å gjøre følgende.

 

- 30 polen kobles til parklys kretsen på bilen

- 87a polen kobles til blinklys pæra

- 85 polen kobles til jord

- 86 polen kobles til blinklys kretsen

- 87 MÅ IKKE BRUKES

 

30 kontakten får strøm fra parklyskretsen som da slipper strøm igjennom til 87a kontaktene når det ikke står strøm på 86 kontakten. Men så fort man setter på blinklyset vil det komme strøm til 86 kontakten og da brytes strømmen til 87a kontakten. Egentlig blir strømmen fra 30 kontakten flyttet over til 87 kontakten. Men den er jo ikke i bruk. Derfor kalles det vekslel rele.

Dette må gjøres på beggesider. NB! Blinklyset vil da lyse/blinke motsatt i forhold til bak og på siden (evnt framskjermen)

På samme måte går det å koble slik at markerings lys vil blinke når blinklysene blir brukt. F. eks på amerikanske biler som har markeringslys på siden som man gjerne vil ha til å blinke sammen med blinklysene. Men det går også å koble dette uten rele. Men dette er jo en helt annen sak.

 

 

Blir dette riktig?

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Skulle vel fungere det. Men skulle vel egentlig bare være å koble +12V fra parklys på +polen på pæra og jordet denne pæra i + polen til blinklyset. Da jorder den så lenge det ikke blinker. Når du setter på blinklyset og minusen til parklyset for + inn slukker parklyset og blinklyset blinker alternerende. Trur jeg... I teorien...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

borr høl, og legg inn egen pære.

oransje markeringslys får du 2er feil på, legg inn blank pære, da har du 4 parklys, blir bare 1er feil :P

 

 

haha.. beste latskapsløsningen jeg har hørt på lenge :P

 

----

 

det du må gjøre er å hente styrestrøm til rele som skrur av markeringslyset fra styrestrømmen til blinklysrele.. da blinker ikke markeringslyset, men skrur seg av så lenge blinklysset står på :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte parkpæreholdere fra eBay, og oransje 5w flatstiftpærer fra biltema. ;)

 

Tenkte først å bare koble meg inn på parklysene, men tok å kjøpte ett monteringssett for ekstralys på biltema, med rele og ledninger. Og la bryter inn i bilen slik at jeg kan slå de av og på som jeg vil. La også inn bryter mellom org parklysene, sånn at jeg kan slå de også av og på.

 

IMG_20101026_212706.jpg

IMG_20101026_212810.jpg

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha hørt at EU reglene er forandra og orange markeringslys er lov. Er det ikke biler som har dette orginalt også, eks Volvo XC70..?

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

en ting er typegodkjente ting og en annen er ettermonterte ting

 

borr høl, og legg inn egen pære.

oransje markeringslys får du 2er feil på, legg inn blank pære, da har du 4 parklys, blir bare 1er feil :P

du kan jo få toer feil på feil antall og bare så det er sagt

 

4.3 Parkeringslys Ktf § 28-2/3 Ktk § 25-2/3

Kontroller antall, farge, funksjon og tilstand.

Parkeringslys - feil antall 1 (2)

Parkeringslys - feil farge 1 (2)

Parkeringslys - feil funksjon 1 (2)

Parkeringslys - defekter 1 (2)

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

joda. men så lenge oppkobling er gjort på en forsvarlig måte så er det flisespikkeri å gi en mangel på noe som man kan se på nesten annenhver bil idag.

 

så derfor ser jeg ikke problemet. men norske lover har et problem med lys på biler. gud forby at vi skulle kunne se skikkelig i mørket eller pynte bilen våres med litt lys. folk kan jo misforstå det de ser å tru det er en ufo eller no sånt:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

det er ikke no problem å borre hull i de da. jeg har ihvertfall ikke hatt noe problem med det.

 

amerikansk mondeo heter vel contour eller noe sånt trur jeg. men jeg aner ikke om de er like de europeiske mondeoene

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Som Bige allerede har svart, kjøp lys til Contour. Det er en amerikansk utgave av Mondeo, og blant forskjellene er lys som trådstarter ønsker.

 

Ufoer vil vi vel ikke ha på veien :P Men "markeringslys" av type lys i blinklys var grådig tøft på åttitallet :cool2:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

nei det er jo klart at man burde vel begrense seg. man skal ikke montere så mange lys man får plass til på bilen.

 

parklys i blinklysa er kult enda:) ihvertfall i min verden, som riktignok består av stortsett bare biler produsert før 90:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd dette? :)

 

Koble til et vanlig vekslel rele. Det ser man på at den midterste polen er merket med 87a. Men det som er viktig er at man ikke bør bruke 21w pære som parklys. En annen ting er vel at blinklys skal vel være 21w i fronten for at det skal være godkjent som blinklys. Men uansett så går det an å gjøre følgende.

 

- 30 polen kobles til parklys kretsen på bilen

- 87a polen kobles til blinklys pæra

- 85 polen kobles til jord

- 86 polen kobles til blinklys kretsen

- 87 MÅ IKKE BRUKES

 

30 kontakten får strøm fra parklyskretsen som da slipper strøm igjennom til 87a kontaktene når det ikke står strøm på 86 kontakten. Men så fort man setter på blinklyset vil det komme strøm til 86 kontakten og da brytes strømmen til 87a kontakten. Egentlig blir strømmen fra 30 kontakten flyttet over til 87 kontakten. Men den er jo ikke i bruk. Derfor kalles det vekslel rele.

Dette må gjøres på beggesider. NB! Blinklyset vil da lyse/blinke motsatt i forhold til bak og på siden (evnt framskjermen)

På samme måte går det å koble slik at markerings lys vil blinke når blinklysene blir brukt. F. eks på amerikanske biler som har markeringslys på siden som man gjerne vil ha til å blinke sammen med blinklysene.

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Kobler du det sånn så vil dette også påvirke både side også bak blinkers da de går på samme kursen, med mindre du klipper kabelen til blinklyset forran fysisk. Hvorfor gjøre det så himla tungvint da, borr et hull å sett in en ekstra pære som det er blitt foreslått her, eller gjør som i guiden jeg laget, får du anmerking så er det gjort på 2 minutter å koble de av.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...