Jump to content

Turbo cooler


carbon

Recommended Posts

Lurer på om noen har prøvde disse turbo coolerene?

va ikke noe gale pris hos 909motosport, vurderer å kjøpe meg en sånn, men hadde vært kjekt å hørt noe erfaringer/ meninger om disse.

 

Mvh Thomas

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

høres bra ut Geir :) Har liksom ikke hørt om så mangen som bruker det, men personlig synes jeg det virker ganske lurt. e vel grei temp i det vannet etter turen igjennom turboen :) tror nok eg må handle meg en sånn en :)

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

På en Cosworth vil man gjerne ha all kjøling man kan få, og da er denne en billig del av det :)

Derfor har jeg turbo uten vannkjøling :lol:

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Som der igjen stiller høyere krav til oljekjøling siden all kjøling av turbo skjer med oljen.

Og viss man har den org. oljesandwichen så vil høyere oljetemp virke inn på vanntempen.

Så det kommer egentlig an på hvor langt man vil gå for å kjempe mot temp., og hvilken vei man vil gå :)

Har man vannkjølt turbo, ja da er dette en god løsning.

Samme er en ekstern oljekjøler som er termostatstyrt.

Det er også en bunnpanne med større oljekapasitet, slik at det er mer olje som kan ta opp varme, som vil gi lavere oljetemp.

En alu radiator vil også virke veldig positivt inn på vanntempen.

 

Er mye man kan og bør gjøre for å kjempe mot temp. på Cosworth ja. Og jeg syns en slik turbocooler er en god løsning for å få ned tempen på kjølevannet fra turboen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

off topic - sliter Cosworth med kjøling? min har orginal bulka skamstygg radiator, alt er bra med temp på den.

 

-Alexander

Pisk den noen runder på en bane så kan vi snakke... Stor forskjell på hva som virker til husmorbruk og banebruk.

 

All kjøling er god kjøling, men tror kanskje man kommer vel så langt med mindre leamikk og heller en større radiator og en skikkelig oljekjøler.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tampkjørte min på bane med original oljekjøler og radiator. Gikk fint det..

 

Ang oljekjøling er det viktig å få god nok temp på olja. At man bikker 100grader er langt fra farlig.. Tror det er mange som monterer kjølere før de vet hvilken temp de i det hele tatt har under hard kjøring.

Link to comment
Share on other sites

En Cosworth med den del effekt som blir brukt til fulle trenger absolutt den kjølingen den kan få.

Har man en ekstern oljekjøler med grei størrelse (f.eks. 19rader) med TERMOSTAT, så er man godt på vei.

Samme med en aluradiator. Dette er vel så og si et must på en Cossie som blir brukt til hard kjøring.

 

Viktig som Tore_TJ nevner, man må ha en viss peiling på hvilke temperaturer man ikke bør ha.

Oljetemp på 100grader på en varm sommerdag på bane, det kommer man oppi veeldig kjapt :)

 

Men jeg mener at en slik turbocooler kan være god å ha viss man har som nevnt en aluradiator og en ekstern oljekjøler med TERMOSTAT.

For det kjølevannet som blir brukt til å kjøle turboen blir fryktelig varmt, så det er absolutt en plass der den trengst.

Og det er en billig sak som er enkel å montere etc. Kjapt og enkelt. Så jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke en slik.

Men ja, viktig å begynne i riktig ende. Man kjøper ikke en slik viss man har eller org. motorkjøling og tror man skal få bort overoppheting ved banekjøring kun ved å montere en slik.

Denne bør komme i tillegg til viktigere tiltak nevnt over her.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Føler meg slem som skriver på en annen sitt emne, men syns det er tulle og starte ny trå når emne er så og si d samme. ?

 

Hva ligger oljetemp på under vanlig kjøring og når begynner oljen å bli for varm.?

Hva er normal oljetrykk varm/kald, tomgang og med litt turtall?

org oljepumpe vs høytrykk?

 

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

Føler meg slem som skriver på en annen sitt emne, men syns det er tulle og starte ny trå når emne er så og si d samme. ?

 

Hva ligger oljetemp på under vanlig kjøring og når begynner oljen å bli for varm.?

Hva er normal oljetrykk varm/kald, tomgang og med litt turtall?

org oljepumpe vs høytrykk?

 

-Alexander

 

Det går fint det :) Er jo et interesant emne dette her :)

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...