Jump to content

Gjettelek


Escort RST WRC

Recommended Posts

Er jo en stund siden gjettelek på bremsepapirer, så tenkte jeg skulle legge ut :)

Bremset en kamerat sin vingebil i Dynapack i ettermiddag, og her er resultatet.

 

IMG_6120.jpg

 

Dette pullet her gav 368,8hk på nav og 444,4nm.

 

Ble oppnådd 450,2nm på det meste, på et annet pull.

 

 

Trøbbel med ladetrykksjustering gjorde at det ikke var mulig å få til ladetrykket slik det var ønsket.

Så ladetrykksregulering skal ordnes, chip'en fra Pukkelrygg skal gjøres litt endringer på, timing av kammer etc, så skal den bremses på nytt igjen :)

Ikke noe ferdig resultat, men han ble fornøyd så langt så :)

 

Noen som vil tippe hva dette er for noe? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, 4000 effekten ble dessverre ikke den store for å si det mildt. Men her er det MYE å hente på ladetrykkstyring ;)

Kun 0,7bar ladetrykk på 4000omdr.

 

Jeg har serriøst ikke peiling, jeg hadde bare lyst å gjette.

 

Ja, det er bare å gjette :) Ingenting i veien med det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, 4000 effekten ble dessverre ikke den store for å si det mildt. Men her er det MYE å hente på ladetrykkstyring ;)

Kun 0,7bar ladetrykk på 4000omdr.

 

 

 

Ja, det er bare å gjette :) Ingenting i veien med det :)

 

:D

Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!

- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i

F5A1DADDBF3B8BEDE93D52E4B3405B45.png

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ren gjetting , da jeg overhode ikke har peil på slike ting! , men blir morro å se hva fasiten er.

Jeg tror det ikke er så voldsom stor turbo på denne da jeg ser på fallet på momentkurva , og siden den er skjelden smal , vil jeg tro ikke trykket kommer som det skal.

 

Er ikke en gammel E46?

Hæll foresten, vil tro han har kjøpt nyere saker , da han gidder å koste på bremsing.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ren gjetting , da jeg overhode ikke har peil på slike ting! , men blir morro å se hva fasiten er.

Jeg tror det ikke er så voldsom stor turbo på denne da jeg ser på fallet på momentkurva , og siden den er skjelden smal , vil jeg tro ikke trykket kommer som det skal.

 

Er ikke en gammel E46?

Hæll foresten, vil tro han har kjøpt nyere saker , da han gidder å koste på bremsing.

 

 

Notert :)

 

Neida, bremsingen er gratis ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en flowpreppa T34 med cutbackblades og AR 0,63 eksoshus. Også vill gjetning, da jeg ikke har så god peiling på turbo. Men ser ut som oppførseln kan være lignende som gammelturboen min.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sånne gjetteleker er som regel litt vanskelig uten å vite hvor bilen er bremset og. Forskjellige folk får forskjellige resultater.

Resultatet var dårlig ja, men som nevnt har ladetrykkstyring og kammer alt å si.

 

Det kan godt være en 3071 for alt man vet. Ligner stygt på resultatet jeg hadde med 3076 og alt for lite tenning. Min erfaring er at en sånn kurve går som et dass.

 

Hvilket ladetrykk?

Link to comment
Share on other sites

Neida, han er ikke fornøyd med kurvene, men med effekten han fikk ut så langt. For det var mer enn han forventet.

Det er MYE å forbedre på kurvene, mtp. ladetrykk. Dette er bare første bremsing for å se hvordan den oppfører seg, han kjøpte bilen for noen uker siden, og har kun kjørt noen få mil med den :)

 

Max effekt på 1,55bar, max moment på 1,8bar.

Bilen ble bremset med Dynapacken til Stord Bilteknikk, i verkstedet vårt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hei hei hei, det er KUN lovlig å være positive her inn, skjerpings ellers så stenger jeg tråden.

 

Den dagen du blir moderator her inne har vi nok alle begynt å kjøre elbil i kollektivfeltet, så tviler på du får stengt tråden på lovlig vis :P

Link to comment
Share on other sites

Neida, han er ikke fornøyd med kurvene, men med effekten han fikk ut så langt. For det var mer enn han forventet.

Det er MYE å forbedre på kurvene, mtp. ladetrykk. Dette er bare første bremsing for å se hvordan den oppfører seg, han kjøpte bilen for noen uker siden, og har kun kjørt noen få mil med den :)

 

Max effekt på 1,55bar, max moment på 1,8bar.

Bilen ble bremset med Dynapacken til Stord Bilteknikk, i verkstedet vårt.

Hvilken akselerasjonshastighet ble valgt og hvorfor?

600 rpm/s?

"Mer enn han forventet."? Hvor stort drivverkstap la han til da?

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Ble brukt litt varierende aks.hastighet mens vi holdt på. Lå på mellom 450-600rpm/s.

Siden dette kun var en bremsing for å få oversikt over hvor landet ligger ble det brukt ganske korte run, siden afr etc. ikke er helt optimalt enda :)

 

På dette pullet var det 600rpm/s.

 

Ja, han håpet på 350hk på nav, og trodde han måtte ha mer ladetrykk for å oppnå dette.

Motoreffekt er egentlig ikke så nøye, siden det er så mye varierende meninger om hvor mye drivverkstap man skal regne.

Og jeg har ikke nok erfaring til å si noe bastant. Så da er det mye greiere å snakke om effekt på nav :)

 

Forøvrig, hva er din mening om hvor mye drivverkstap man kan forvente på 2wd, til NAV?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ble brukt litt varierende aks.hastighet mens vi holdt på. Lå på mellom 450-600rpm/s.

Siden dette kun var en bremsing for å få oversikt over hvor landet ligger ble det brukt ganske korte run, siden afr etc. ikke er helt optimalt enda :)

 

På dette pullet var det 600rpm/s.

 

Forøvrig, hva er din mening om hvor mye drivverkstap man kan forvente på 2wd, til NAV?

Akkurat. Det er helt hjelpeløst og avslører egentlig ingenting om oppsettet.

Over til effekt.

Temaet er varme så se på disse først.

Som vi ser er ladeluften varmere enn det folk tror og dagens motorstyresystemer har sensorer som registrerer ladelufttemp. kjølevannstemp osv og kompenserer fortløpende ved å trekke av tenning og evt legge til fuel når det blir varmere. Begge deler reduserer effekten.

 

Når man bremser så anorektisk lett som 600 rpm/s så er det ingenting som er i nærheten av hverken realistisk eller varmt. Motoren "kjører fra" turboen som "henger etter som ett slips" noe som gir revva kurver, men høye peak tall pga kunstig lave temperaturer.

Hk nav = hk svinghjul.

0,7 BAR ved 4000 o/min og kun 14 lb/min med luft produserer ikke mye varme og etter 1 sekund er det 4600 o/min, litt høyere trykk og temp, men kun 23 lb/med luft.

Etter 2 sek. 5200 o/min og 31 lb med luft og etter 3 sek. er motoren på 5800 o/min og varmeproduksjonen i gang, så her kan vi 0-stille.

Ett sekund til for 6400.

1/2 til for 6700 o/min og vips, dett var dett. Totalt 2,5 sek med varme som intercooleren og kjølesystemet måtte takle. Hvilken prøvelse!!

Snakk om seriøs TEST av motoreffekt! På 6700 o/min hvor maks effekt ble levert var varieheten sånn ca. én eneste forbrenningstakt. 100% ubrukelig i praksis.

Noe lettere enn det man ser her kan aldri anbefales:

 

Den korrekte måten å gjøre dette på er å holde denne motoren igjen med fullt ladetrykk på 6700 o/min og etter 8 sek. lese av hvilket dreiemoment den leverer og så se på avgitt effekt. Når dette er gjort og dokumentert da kan man diskutere tillegg i %. IKKE FØR !

Edited by RS1000
MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd at det er håpløst å bremse turbobiler med for liten motstand.

Det tror jeg på. ^_^

Det er derfor det er å patetisk og frustrerende at de som driver med dette fortsetter å gjøre det akkurat slik.

Man kan selvsagt forstå at de er redd for at de amatørbygde glassmotorene skal rase, men da får man heller gi eieren klar beskjed på forhånd.

En annen mulighet er jo at det faktisk er motorbyggeren som bremser og presenterer resultatet for kunden selv, noe som lett........ :)

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Når vi først diskuterer litt rundt dette.

Vet ikke om dynapacken korrigerer og gjevner ut kurvene, men kan man utifra kurvene si at bilen har tenningsanlegget i orden, ettersom de er så "glatte og fine" hele veien opp ? Ser jo mange kurver som hopper opp og ned og ser ut som alpene.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe svar på det spørsmålet, men interpolering er nok ordet du har bruk for i spørsmålet ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe svar på det spørsmålet, men interpolering er nok ordet du har bruk for i spørsmålet ;)

Tjaaa... Interpolering er ikke direkte glatting. Det går ut på å konstruere verdier mellom faktiske målinger. Interpolering vil bare gjøre kurven glattere hvis det i utgangspunktet er få målinger og det brukes noe mer intelligent enn en lineær algoritme.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Det er helt hjelpeløst og avslører egentlig ingenting om oppsettet.

Over til effekt.

Temaet er varme så se på disse først.

Som vi ser er ladeluften varmere enn det folk tror og dagens motorstyresystemer har sensorer som registrerer ladelufttemp. kjølevannstemp osv og kompenserer fortløpende ved å trekke av tenning og evt legge til fuel når det blir varmere. Begge deler reduserer effekten.

 

Når man bremser så anorektisk lett som 600 rpm/s så er det ingenting som er i nærheten av hverken realistisk eller varmt. Motoren "kjører fra" turboen som "henger etter som ett slips" noe som gir revva kurver, men høye peak tall pga kunstig lave temperaturer.

Hk nav = hk svinghjul.

0,7 BAR ved 4000 o/min og kun 14 lb/min med luft produserer ikke mye varme og etter 1 sekund er det 4600 o/min, litt høyere trykk og temp, men kun 23 lb/med luft.

Etter 2 sek. 5200 o/min og 31 lb med luft og etter 3 sek. er motoren på 5800 o/min og varmeproduksjonen i gang, så her kan vi 0-stille.

Ett sekund til for 6400.

1/2 til for 6700 o/min og vips, dett var dett. Totalt 2,5 sek med varme som intercooleren og kjølesystemet måtte takle. Hvilken prøvelse!!

Snakk om seriøs TEST av motoreffekt! På 6700 o/min hvor maks effekt ble levert var varieheten sånn ca. én eneste forbrenningstakt. 100% ubrukelig i praksis.

Noe lettere enn det man ser her kan aldri anbefales:

 

Den korrekte måten å gjøre dette på er å holde denne motoren igjen med fullt ladetrykk på 6700 o/min og etter 8 sek. lese av hvilket dreiemoment den leverer og så se på avgitt effekt. Når dette er gjort og dokumentert da kan man diskutere tillegg i %. IKKE FØR !

 

Det tror jeg på. ^_^

Det er derfor det er å patetisk og frustrerende at de som driver med dette fortsetter å gjøre det akkurat slik.

Man kan selvsagt forstå at de er redd for at de amatørbygde glassmotorene skal rase, men da får man heller gi eieren klar beskjed på forhånd.

En annen mulighet er jo at det faktisk er motorbyggeren som bremser og presenterer resultatet for kunden selv, noe som lett........ :)

 

Ja, det er korte pull den ble bremset med nå ja, ingen tvil om det.

Men før pull ble bilen holdt igjen på fullt ladetrykk for å avlese hk/nm på div turtall for å sammenligne med når den ble kjørt i pull.

Og for å påse at den var noenlunde varm ved pull.

Rødglødende turbo når pullet ble startet. Og ble kjørt en rekke pull på kort tid.

Kjølevannstemp på over 90grader.

 

Det ble kjørt korte pull etter ønske fra bileier. Han har nettopp kjøpt bilen og har holdt på med småfiks etter kjøp.

På lørdag ble det montert nyoverhalt topp og ny toppakning siden toppakningen var gåen når han kjøpte bilen.

Han har kjørt den bare noen få mil på veien på 0,8bar.

 

Grunnen til at vi gjorde dette bremsingen var for å få en noenlunde grei logging slik at Pukkelrygg har mest mulig info til å gjøre chip'en best mulig uten livemapping.

Vi har tilgang til å bruke Dynapack'en, og derfor ble dette gjort enkelt og greit en ettermiddag i verkstedet vårt.

Er ikke en krone betalt for noe av dette. Og ja, eier var litt nervøs siden han ikke har fått testet motoren skikkelig enda.

 

Og når det viste seg at det var såpass problem med ladetrykkjustering så gjorde vi ikke noe mer utav dette, siden det trengs forbedringer før en akseptabel ladetrykkskurve kan oppnås.

 

 

Men ja, jeg er helt enig med deg at dette ikke er måten å få en 100% riktig avlesning på.

Når ladetrykksstyring blir på stell, eier har fått blitt mer trygg på bilen/motoren, utbedret chip fra Pukkelrygg er ankommet,

så skal den selvfølgelig bremses igjen. Men da med mye lengre pull.

 

Når vi først diskuterer litt rundt dette.

Vet ikke om dynapacken korrigerer og gjevner ut kurvene, men kan man utifra kurvene si at bilen har tenningsanlegget i orden, ettersom de er så "glatte og fine" hele veien opp ? Ser jo mange kurver som hopper opp og ned og ser ut som alpene.

 

Nei, den korrigerer ikke kurvene. Viss det er problemer med varierende afr etc. som gir direkte utslag på effekten, vil man få en tydelig varierende effekt/dreiemoment-kurve.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...