Jump to content

Var uheldig og kom borti bil, forsikkrings krangel, trenger hjelp


Granada28GL84

Recommended Posts

Hei, var uheldig ok rygge bak i en bil for noen uker siden og skaden på den andre bilen ble takstert til 9000 kroner.

Han sier det er best at jeg tar det på forsikkring men siden det ikke var min bil så vil jeg betale kontant. her er spørsmålet.

Siden bilen var lånt, mister han som eigde bilen bonus eller er det jeg som mister bonusen?

jeg har akkurat fått lappen og er ikke sikker på om jeg selv har forsikkring en gang.

 

Motparten sier at jeg som sjåfør har forsikkring og trekk fra bonus kommer fra meg.

 

noen som har råd? haster. Mvh Jann

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, var uheldig ok rygge bak i en bil for noen uker siden og skaden på den andre bilen ble takstert til 9000 kroner.

Han sier det er best at jeg tar det på forsikkring men siden det ikke var min bil så vil jeg betale kontant. her er spørsmålet.

Siden bilen var lånt, mister han som eigde bilen bonus eller er det jeg som mister bonusen?

jeg har akkurat fått lappen og er ikke sikker på om jeg selv har forsikkring en gang.

 

Motparten sier at jeg som sjåfør har forsikkring og trekk fra bonus kommer fra meg.

 

noen som har råd? haster. Mvh Jann

 

 

normalt sett er det forsikring på bilen som gjelder altså er dine forsikringer ikke berørt når du har en ulykke med en annen bil enn din ..

 

alså miste han som eier bilen bonus ..

 

vet ikke helt hva slags forsikring du skulle ha hatt som dekke en bilskade ??

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Forsikringa følger bilen ja. Et eksempel på dette er at når man forsikrer en bil blir man spurt om bilen kjøres av andre personer under 25 år. Svarer man eventuelt ja, får man et ekstra risiko-tillegg i forsikringspremien..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

fort gjort og vere uheldig, vart det skade på bilen du lånte og eller? viss begge bilene må repareres er det nok enklest å ta på forsikring ja, med bonustap og greier for bileiger men da er det kun en egenandel å betale for deg forutsatt at det er kasko på bilen du kjørte da, ang bonustap så er detteetter min mening en rissiko bileiger har tatt når han har lånt bort bilen, sånne tin kang ofte føre til ubehagelige diskusjoner spesielt viss bilen ikkje har kasko da det er veldig fort å skade en bil for 50k og som kansje er verdt rundt det og, er ikkje alle som spar opp slike summer på strak ar ihvertfall, sørg for at det alltid er kasko på biler du låner av litt verdi da slipper du med en egenandel

Link to comment
Share on other sites

Hei, var uheldig ok rygge bak i en bil for noen uker siden og skaden på den andre bilen ble takstert til 9000 kroner.

Han sier det er best at jeg tar det på forsikkring men siden det ikke var min bil så vil jeg betale kontant. her er spørsmålet.

Siden bilen var lånt, mister han som eigde bilen bonus eller er det jeg som mister bonusen?

jeg har akkurat fått lappen og er ikke sikker på om jeg selv har forsikkring en gang.

 

Motparten sier at jeg som sjåfør har forsikkring og trekk fra bonus kommer fra meg.

 

noen som har råd? haster. Mvh Jann

 

Hvis du betaler alt kontant mister du ikke noe bonus...

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

kan du ikke spørre et karosseri verksted på privat basis hva det ville kosta og få det fiksa, en takst er som regel veldig overdrevet!

 

Om slikt hadde skjed meg, så hadde jeg tatt med bilen hans og fått et prisforslag på rep, eventuellt kjøpt en fanger på veng eller lignende, levert den til lakk og skrud den på selv..

Ikke noe vits i og betale mer enn nødvendig.

 

og når taksten er på (bare) 9000, så kan det ikke være store skaden..

 

Men forsikringa følger eier på bil! lån aldrig bort bil!!!!

Link to comment
Share on other sites

Godt du ikkje stikker av! Har faktisk sitt på at folk kjøyrer inn i bilen min og stukke av. Her er det berre og betale desverre.....

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det beste for vennskap og kjennskap er å betale kontant. Sure penger,men det er ikke verdt å risikere å bli uvenner over penger. Et kjappt regnestykke: 20% bonustap for eier av bil kan fort bli 2600 første året, neste år er det gjerne bare 1300, og så er en tilbake til den prosentsatsen man hadde, men man vil ha et etterslep på disse 20% en god stund. Dette er penger eier av bil er forpliktet til å betale, bare fordi vedkommende skulle være grei å låne ut bilen. Ofte tenker ikke folk over slikt. Brodern krasjet min bil dagen etter at han fikk lappen, ble ikke de største skadene, og heldigvis hadde jeg første skade uten bonustap. Hadde det skjedd med den neste bilen jeg hadde, ville utfallet vert omtrent slik jeg skisserte over. Hadde blitt litt irritert på brodern da gitt.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

At forsikringa følger eier av bilen stemmer tydligvis ikke i alle tilfeller. Typen til søstra mi kræsja bilen hennes og skada to andre biler i den samme kollisjonen. Kjede kollisjon. Her musta han sin egen bonus, selv om forsikringa på bilen stod på søstera mi. Erego kan tydligvis en bilfører bruke sin egen forsikring, selv om det ikke er hans bil som er blitt brukt. Kansje dette forutsetter at bilfører har en bilforsikkring som han eventuelt kan bruke. Etter det jeg har forstått har du lånt en annens bil, og du har selv ikke forsikring på en egen bil?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Trudde forsikringa følgte bilen at all time eg. Men er masse underregler i dei heftene man får frå forsikringselskapet. Noken som har lest dei? Kan ver ein måte og sleppe litt billigare unna....

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...