Jump to content

spm om 3L'ern


Guest lillefot

Recommended Posts

Guest lillefot

Hei driver nå å vurderer å kjøpe en granada 3l motor med ettermontert turbo&ic.. men er et lite problem med den, eieren tror muligens at rådelagerne har gått.. hvordan er det å bytte disse på denne motoren, er det sann generelt som andre ford motorer?

er det alu topp på denna?

 

det har heller ikke blitt bytta noen deler av motoren etter man tenker på montering av turbo (stempel osv..)

hvordan er stemplene på denna, vil det tåle noe spess, eller? noe mer som skulle ha vært bytta??

 

mye dette her. hehe.. på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Toppene er nok i støpegods, tunge og gode.

Du skal være obs på at motorene ikke tåler altfor mye turtall, og har litt problemer med oljedistribusjon. Ellers greie nok motorer, men det er ikke alltid like lett å fremskaffe deler.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest ZeroCool

ville heller hatt nedi en 2,3 med turbo eller helst en 2,8....3liter`n tåler ikke så mye som 2,3 å 2,8...2,3 tåler faktisk mer enn 2,8 liter`n.. :P har en 2,3 liggende med 5 trinns kasse..

Link to comment
Share on other sites

ville heller hatt nedi en 2,3 med turbo eller helst en 2,8....3liter`n tåler ikke så mye som 2,3 å 2,8...2,3 tåler faktisk mer enn 2,8 liter`n.. :P  har en 2,3 liggende med 5 trinns kasse..

Kvisleisen vil du begrunne det dar? SKal nemlig kjøpe naboens Granada som har 2.3L motor. Korleis tåler den meir då?

Hadde vore kjekt å få vete det der. Med tanke på framtidig trimming.

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

takker for svar..

denne motoren sitter i en capri nå, eieren skal ha litt over 20 for den. rådelagera har gått som sagt, men da er det vel fult mulig at veiva har gått også. eller? hva syns dere om pris, og hva burde gjøres. bytte hele motoren til en 2,3 (som tålte mest?) eller plukke den i biter og bytte og herje?? 3 litern lavkomp?

Link to comment
Share on other sites

takker for svar..

denne motoren sitter i en capri nå, eieren skal ha litt over 20 for den. rådelagera har gått som sagt, men da er det vel fult mulig at veiva har gått også. eller? hva syns dere om pris, og hva burde gjøres. bytte hele motoren til en 2,3 (som tålte mest?) eller plukke den i biter og bytte og herje?? 3 litern lavkomp?

 

jeg ville ordnet 3 literen er ok motor hvis den er i skikkelig stand ikke noe problem å få trimdeler heller men koster jo litt ,,, går jo rimelig bra i org stand og da :rolleyes: hadde en 3l granada å den var faktisk en del rimeligere å kjøre med en 2.3 for eks <_<

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at 3,0 L er unødvendig tung i forhold til de fordelene motoren ellers har. Om ikke vekt er et problem, så kjør heller 302. Om man vil ha V6 turbo så er det bedre å satse på en 2,9 L med topper fra Dart eller World Products.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

ok, skal dra å titte på den nå.. kanskje det blir enklere og muligens bedre å pelle ut turboen og heller sette inn dobble webere f.eks..

 

får se på den da, følger jo også med en capri 3 liter også..

Link to comment
Share on other sites

halla gulenpower..toppene på en 2,3 tåler mere enn toppene på en 2,8.. :D

 

Her var det mye rart, og mange delte meninger, en ting jeg ikke skjønner er hvorfor toppene skulle være sterkere på en 2,3 enn en 2,8i, så hvidt jeg vet burde 2,8 en ha de sterkeste toppene i og med at den har 150hk og mer kompresjon.... eller? tror det er sånn at 2,8 injection skal ha sterkere ventiler og bedre smøring i toppene..... ????

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

ZeroCool, er 2.9i'en fra scorpio? Passer denne rett oppi granadaen, eller har du byttet/modifisert motorfester/gearkasse/clutchhus? Gearkasse skal du kjøre på?

 

Keep on the good work :P

Link to comment
Share on other sites

Guest ZeroCool

er en 2,9i fra en sierra..89 mod. har byttet til 2,8i gearkasse ny clutch osv.. har bytta til granada motorfester..blokka er den samma som granada..

TNX man... :D

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

ZeroCool har du noen flere bilder av motoren eller fra monteringa etc.

Så bra ut det der =) Det er manuell du har tenkt å kjøre på? Hvilken? Har 5 trinns i min, har forstått at det er samme gearkasse som i 2.8i? (Reversen til siden og opp)

Noen som har en 2.9i for salg så bare gi lyd! Noen andre problemer/tilpassninger du må gjøre da? (Er ganske motorkyndig, men ikke bilmek.....) Hva med bunnpanna er den og lik 2.3/2.8? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Guest ZeroCool

halla 351!! selve blokka på 2,9i er samma som 2,3 2,8i osv..bruker bare opp igjen granada motorfester.setter på en 5 trinns manuell 2,8i kasse i stedenfor den kassa som er på 2,9i. skiftet svinghul fra 2,9i til 2,8i da det er lettere det som er fra 2,8i..(mere turtall)..kassa som er på 2,9i er bort til høyre å ned for å få den i revers.bunpanna osv er samma..er bare å sette på org motorfester til granada så sklir den på plass..har kanskje en 2,9i jeg skal selge.. :D

 

MVH

Eivind

Link to comment
Share on other sites

Angående forskjell på 2.3 og 2.8 topper: 2.8 har vel større kammerog gjerne mindre godstykkelse, kan vel ha noe å si tipper jeg, men det er nå en i Granadaklubben som har kjørt turbo i mange år uten noen problemer. Såvidt jeg vet er det en temmelig standard 2.8i maskin.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Angående forskjell på 2.3 og 2.8 topper: 2.8 har vel større kammerog gjerne mindre godstykkelse, kan vel ha noe å si tipper jeg, men det er nå en i Granadaklubben som har kjørt turbo i mange år uten noen problemer. Såvidt jeg vet er det en temmelig standard 2.8i maskin.

 

Hmmmm......... XR4TI er en rekkefirer på 2,3liter som kom til amerikansk sierra(merkur) med turbo og enkelte europeiske sierraer, tror det er pinto motor?...... Dårlig begrunnelser her inne........ Forresten kom granada mk 2 serie 1 i en utgave som het broadspeed twinturbo, der 2,8i motor ble brukt med to T-3 turboer, tålig original motor, den hadde 232hk og et lass med moment, så hvorfor har ikke ford satt 2,3 topper på den motoren, hvis det skal være så forbanna bra? 2,3 kom med may turbo annlegg men ytet ikke mer enn 160hk/180hk, 2,8 ble også levert med may turbo annlegg til granada på ca 220hk singelturbo....... Vil ha en ordentlig forklaring på hvorfor toppene fra 2,3 skulle evt. vært bedre enn 2,8 toppene..... mvh.

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...