Jump to content

Kjøp av Ford Sierra. Hva styre unna?.


Dataprob

Recommended Posts

Morn!. Nå er det jaggu lenge siden jeg har eid Ford. Kjekt å se at forumet fortsatt er oppe og går:).

 

Det har seg slik at etter en ferie fra Ford, sniker lysta seg på igjen. Denne gangen ser jeg litt på Sierra. Men alt jeg kunne om Ford er glemt. Kommer vel snikende hvis jeg handler en igjen men..

 

Så til poenget.

Som det er med alle bilmerker er det motorer og årsmodeller man MÅ styre unna. Så hva slags Sierra bør jeg kjøpe når hovedformålet er bruksbil?. Og når jeg sier bruksbil mener jeg ikke bare tur/retur jobb, men også lekekjøring på vått og snøføre.

 

Prisklassen er vel rundt 10-20.000. Karosseritype bryr jeg meg lite om. Men en god motor på rundt 2 liter er å foretrekke.

 

Noen tips til hva slags motor, girkasse, drivverk osv som er det lureste?.

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Vanelige feil osv har jeg sånn passe oversikt over. Det jeg tenkte på var om det var en type jeg burde styre unna?.

 

Ta feks motortyper. Av det jeg har forstått har vi OHC og DOHC motorer. Der DOHC motorene er av nyere dato, men tåler mindre. Stemmer det?.

Er sånne ting jeg tenker på:).

Link to comment
Share on other sites

Vanelige feil osv har jeg sånn passe oversikt over. Det jeg tenkte på var om det var en type jeg burde styre unna?.

 

Ta feks motortyper. Av det jeg har forstått har vi OHC og DOHC motorer. Der DOHC motorene er av nyere dato, men tåler mindre. Stemmer det?.

Er sånne ting jeg tenker på:).

 

 

det er nå sånn at det betyr mer hvor mye rustet bilen er syns jeg da .. alle sierra er rimelig greie biler i utgangspunktet , men jo nyere jo bedre var de sånn totalt sett er min mening :closedeyes: men er ikke mye å velge i lenger :mellow: masse ihjelskrudd greier ,, full av rust osv ... skulle jeg kjøpt en i dag hadde det blitt denne .. så sant den ikke har mye skjult rust da .. vanger ,kardangfeste , kanaler ,hjulbuer , bakre gulv , setefester,jekkfester foran er ting du ikke må glemme å sjekke hvertfall :whistling:

 

 

http://www.finn.no/f...nnkode=30251837

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Haha, Er faktisk den jeg vurderer:P.

 

Ja sant nok at det er rusta som gjelder. Men er det "nyere jo bedre" jeg skal gå utifra er det jo greit:). Hender det er noen biler som har et kull som man må styre skikkelig unna. Som feks Volvo 740 som ble levert med B230K motorer (vakumstyrt gasser).

 

Så er best å høre med folk som har peiling før man handler:)

Link to comment
Share on other sites

La vær å høre på jungeltelegrafen om hva som er dritt og hva som er "bra". Det har ALT å si HVEM som eier og har eid bilen. Hadde en 240 med B200K jeg i over to år, spenningsregulator og litt slitedeler var det eneste jeg bytta på den i løpet av 8+mil hver dag hard pendling på indre østfold veier. Den bilen fikk juling.

 

Skal du absolutt ha Sierra så løp og kjøp: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30196602

 

Nyere er ikke alltid "bedre". Vi snakker om biler som er ca 20år gamle uansett.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

La vær å høre på jungeltelegrafen om hva som er dritt og hva som er "bra". Det har ALT å si HVEM som eier og har eid bilen. Hadde en 240 med B200K jeg i over to år, spenningsregulator og litt slitedeler var det eneste jeg bytta på den i løpet av 8+mil hver dag hard pendling på indre østfold veier. Den bilen fikk juling.

 

Skal du absolutt ha Sierra så løp og kjøp: http://www.finn.no/f...nnkode=30196602

 

Nyere er ikke alltid "bedre". Vi snakker om biler som er ca 20år gamle uansett.

 

 

hvorfor kjøpe en samlerbil :whistling: som bruke litern eller mer pr mil uansett å fint du kjøre ?? disse er håpløs på riksekjøring (TØRST)

desuten tåler ikke motoren blyfri bensin ergo må du ha tilsetning i bensin ... eller svi av eksosventiler på sikt ..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

La vær å høre på jungeltelegrafen om hva som er dritt og hva som er "bra". Det har ALT å si HVEM som eier og har eid bilen. Hadde en 240 med B200K jeg i over to år, spenningsregulator og litt slitedeler var det eneste jeg bytta på den i løpet av 8+mil hver dag hard pendling på indre østfold veier. Den bilen fikk juling.

 

Skal du absolutt ha Sierra så løp og kjøp: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30196602

 

Nyere er ikke alltid "bedre". Vi snakker om biler som er ca 20år gamle uansett.

Støtter denne. Kjøpte en sierra stv. som var eid av ett gammalt skæl inni oslo en plass. Mørkeredd som jeg er var jeg litt skeptisk når Abdullah dukka opp og skulle selge bil.

Men så raskt over, prøvekjørte en tur og leverte 8000kr til mannen med sjegget.

Aldri hatt en så god bil noen gang, ALT fungerte. Ble solgt til en kamerat når jeg kjøpte meg is-turbo, og der ble den brukt hardt og brutalt til den ble solgt oppover til Gjøvik. Om den lever enda vet jeg ikke, men fungerte når den ble solgt husker jeg ikke feil.

Link to comment
Share on other sites

den 2.3'n er rå fin da. men ingen bruksbil akkurat.

 

@to far gone: de 2.3 sierraene jeg har vært borti har gått på godt under litern på vettu kjøring. men at de bruker sitt å litt til på gassing er det vel ingen tvil om :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det vi bruker å gjøre i område er å stoppe folk med biler vi vil ha og spør om de selger bilen til en go sum (som oftest go sum får oss) :D ellers finner vi parkerte biler og søker på reg nr så kontaktes eieren.

 

-Alexander

 

Du kan jo stoppe meg, og komme med et skambud :wacko:

 

Til trådstarter: Styr unna ungdomskjørt Sierra. Pleier å si at det ikke er noen som er så flinke til å herje i filler bilen sin som ungdom med Sierra. Åsså kaller de seg entusiaster :glare:

Ha tålmodighet, og finn en voksenkjørt bil med færrest mulig eiere, gjerne en 2,0 dohc sedan av siste årsmodell :)

 

Ellers var jo Ghia`n det linkes til på Finn.no virkelig fin, men den burde jo ikke bli noen bruksbil. Hadde man vært noe til Sierra entusiast hadde den havnet i garasjen..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor kjøpe en samlerbil :whistling: som bruke litern eller mer pr mil uansett å fint du kjøre ?? disse er håpløs på riksekjøring (TØRST)

desuten tåler ikke motoren blyfri bensin ergo må du ha tilsetning i bensin ... eller svi av eksosventiler på sikt ..

 

@to far gone: de 2.3 sierraene jeg har vært borti har gått på godt under litern på vettu kjøring. men at de bruker sitt å litt til på gassing er det vel ingen tvil om :)

 

Jepp, det er sånn det er. Kommer an på føreren det. 2.3n tåler ikke blyfri bensin? Rart, har bare kjørt blyfri bensin på mine 2.3'er i mange år jeg. Står det en B eller F på eksosflensene på toppene så kan du kjøre blyfritt.

 

Grunnen til at jeg linka til en 2.3 Ghia Mk1 er at de er velbygde Sierraer. Har hatt mange typer Sierra men de som gir best kvalitetsintrykk, untatt Cosworth, er uten tvil de med V6. Mener også forøvrig at en Sierra 2.3 med litt Ghia stæsj godt kan brukes, særlig en Ghia som mangler ene Ghia lampa og har litt bruksmerker her og der, de man virkelig bør passe på er Cosworth, Xr4x4, alle 2.9 modeller og XR4i. Alt annet kan du få av meg.

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei oppfatning av at Sierraer før 85 virker bedre sammeskrudd enn de fra 85-ca90. Ulempen er at de ofte kan være dårligere rustbeskyttet enn de fra 85 og opp. Dette mener jeg om utstyrsgrad lavere enn GL. Innteriøret har ikke så veldig kvantitetspreg, og på de som har orginale karosseripaneler ser gløpene ut til å være jevnere. Jeg synest også at innteriøret i de gamlere bilene med GL og Ghia nivå ser mer eksklusivt ut enn i de nyere. Drømme veteran Sierraen må bli ganske så lik den i linken til kimosabi, med samme stoffkvaliteten i innterilr, og samme baklyktene.

Men for å ikke spore helt av. Du sier du vil ha motor rundt 2liter. Da er det 2.0 ohc og 2.0dohc som er alternativene. Ohc er en gammel dinosaur med rimelig høyt forbruk, og ventilmekkanisme som slites fort, og fører til slitasje på kamaksel og ventilstyringer. Ellers en solid konstruksjon. Den siste typen forgasser som ble levert på ohc er ofte plaget av problemer. Den gjekkjennes med at den har en elektrisk steppermotor og elektrisk styrt choke. Se opp for høyt oljeforbruk og dårlig gange og bensinforbruk pga deffekt elektronisk gasser.

Dohc motoren er en litt mer moderne konstruksjon, med bedre forbruk enn ohc, og bedre drag ifra lavt turtall. Mange av disse motorene har gått med for dårlig kjølevæske, eller blitt mishandla på andre måter. Noe som en gammel støypjernsmotor med alutopp ikke er så veldig takknemlig for, og deffekt toppakning eller sprekker i toppen er derfor ikke uvanlig. Se opp for forbruk av kjølevann, for høy motortemp under drift, og hvit røyk i eksosen.

Da har vi dekt de aktuelle motorene litt :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

kimosabi: 240 med B200K er noe "helt" annet. Der er det bare andre porten som er vakumstyrt. B230K i 740 er helstyrt av vakum og er et helvete når noe går galt.

 

Alelys: Den var ikke dum. Går en skikkelig fin sierra her i bygda. Eid av en gammal krok i alle år. Skal jaggu spørre han nestegang jeg møter han på butikken:P.

 

Til dere andre: Klart jeg ikke kjøper vinterbilen til en eller annen 18-åring. Handler alltid av godt voksne folk. Veit lettere hva man får da:).

Den 2,3 litern blir litt drøy som bruksbil trur jeg. Den fortjener uansett enn bedre fremtid enn det jeg kan gi den som bruksbil.

 

Men er fortsatt i vurderingsfasen. Er en grunn for at jeg ga opp Ford i en periode:/. Rust...

 

Edit: Truckdriver: Der var det jeg var ute etter ja!. Da har jeg en litt bedre oversikt:).

 

Så en bil av nyere dato med DOHC som har blitt eid av voksne folk er det jeg er ute etter?.

 

Takk til alle for svar!

Edited by Dataprob
Link to comment
Share on other sites

kimosabi: 240 med B200K er noe "helt" annet. Der er det bare andre porten som er vakumstyrt. B230K i 740 er helstyrt av vakum og er et helvete når noe går galt.

 

Alelys: Den var ikke dum. Går en skikkelig fin sierra her i bygda. Eid av en gammal krok i alle år. Skal jaggu spørre han nestegang jeg møter han på butikken:P.

 

Til dere andre: Klart jeg ikke kjøper vinterbilen til en eller annen 18-åring. Handler alltid av godt voksne folk. Veit lettere hva man får da:).

Den 2,3 litern blir litt drøy som bruksbil trur jeg. Den fortjener uansett enn bedre fremtid enn det jeg kan gi den som bruksbil.

 

Men er fortsatt i vurderingsfasen. Er en grunn for at jeg ga opp Ford i en periode:/. Rust...

 

Edit: Truckdriver: Der var det jeg var ute etter ja!. Da har jeg en litt bedre oversikt:).

 

 

Takk til alle for svar!

 

 

Så en bil av nyere dato med DOHC som har blitt eid av voksne folk er det jeg er ute etter?.

 

ja det vil jeg abselutt annbefale og jeg har selv hatt alle typer sierra untatt 2,9

 

den nye modellen har tykkere stabstag foran og bedre seter ,bedre støyskjerming , viktige ting syns jeg .pluss et lavt forbruk av bensin .. ingen av de andre kan mache Doch motor i forbruk hvis den er i ok stand .. da bruke den max 0,8 på blandet kjøring og gjerne ned mot 0.75..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

kimosabi: 240 med B200K er noe "helt" annet. Der er det bare andre porten som er vakumstyrt. B230K i 740 er helstyrt av vakum og er et helvete når noe går galt.

 

Hehe, så forskjellige er de ikke da vøtt, skjønner man ikke hvordan systemet fungerer og hva som faktisk skjer så blir ting fort "et helvete" uansett, men du får ha lykke til med bil letinga. ;)

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

biler med dohc er fra 89 å oppover å har oftest betegnelsen CLX eller lignende. de fleste av de har vel også rød stripe i listene. å hvis effekt står oppgitt i annonsen så er det ca 120 hk i dohcen.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så forskjellige er de ikke da vøtt, skjønner man ikke hvordan systemet fungerer og hva som faktisk skjer så blir ting fort "et helvete" uansett, men du får ha lykke til med bil letinga. ;)

 

Poenget var at B230K er en motor med generelt mer feil enn feks B230A. Ingen av motorene er vanskelige å forstå på noen måte, men man kjøper ikke K fordi man har lyst på en for å si det sånn.

Så om Sierra hadde lignende greier ville jeg vite om det:).

 

Jo takk. Skal nok finne meg en liten perle skal du se :P.

 

biler med dohc er fra 89 å oppover å har oftest betegnelsen CLX eller lignende. de fleste av de har vel også rød stripe i listene. å hvis effekt står oppgitt i annonsen så er det ca 120 hk i dohcen.

 

Ja riktig. Da veit jeg hva jeg skal se etter;). Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det ble levert OHC helt opp til-og-med 91 med modellbetegnelsen 2,0iCL

 

Om du lurer på hva du ser på, så slå opp på mekonomen sin web katalog. Der kan du taste inn regnr på bil og få opp en haug med kjøretøydata.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

skal nå sies at ohcn ble produsert fra 70 til 94 så d kan sikkert stemme, MEN antar at di fra 91 er noen overliggere, jeg har den nest siste ohc sierran som ble solgt i bodø i 89 samt at jeg har den aller første dohc sierran som kom til bodø, registrert med 4 dagers mellomrom

å begge sierran mine har betegnelsen ICLS.

eneste forskjellen på dem innvendig er faktisk LITT forskjell på dør trekka i stoffet og at det ikke er tall på tankmålern å tempmålern står d ikke norm på

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...