Slåstad RS Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 (edited) Noen som har erfaring med disse produktene? http://www.rust.co.uk/ Vurderer denne : http://www.rust.co.uk/popup.cfm?p_i=405034&p_n=405034 på plasser der det er umulig å komme til med sandblåsing ol. Denne leste jeg om på ett forum , men fikk ikke med meg noen konklusjon: http://www.rust.co.uk/epoxy-mastic.cfm Edited September 28, 2011 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 dette lurer eg også på. vis det funker noen lunde som dei sier her så er det mye fine produkt. Men eg lurer også på korleis det blir ved kjøp av dette fra uk, da tenker eg på om det kommer noe miljøavgift tull opp igjen på??? eg skal til med ein rusta 4x4 nå som skal renskes heilt ned og sveises oppigjen, så da hadde det ver greit med noe som faktisk holder litt lenger enn ut døra... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Har bestillt div.derfra nå , så jeg skal gi tilbakemelding. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 (edited) den er good. såg dei hadde sån rens som fjernet det meste av lakk og dritt så den skulle eg absolut hatt når eg skal rense eine min nå før sveis og lakk... ser frakt med dhl er 1-10Liter... korleis blir det ved større kjøp... eg skal ha nermere 30 liter totalt... Edited October 28, 2011 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 (edited) Var kjapp levering med DHL , men de forlanger mere i frakt enn det som står på siden der , hvis du bor litt utafor Oslo. Har lest mere om produktene på div. forum og repotasjer , og det ser ut til å være bra saker de har. Denne her vurderer jeg å bruke på grenrøret mitt : http://www.rust.co.uk/popup.cfm?p_n=405076&p_i=405076 Edited November 9, 2011 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 såpass mye mer da eller? kor mye var det du kjøpte da? trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Ble 140,- ekstra. Kjøpte 2 liter Epoxy mastik , og 2 liter rustomvandler. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 okay det er da overkomli. eg skulle egentli hatt ganske mye mer hehe, men spørst om eg skal ta det i flere omganger vis det blir problem med frakt. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Bare å sende dem en mail det.Virker seriøse. Nå om dagen så sliter de fælt i USA og UK , så det er nesten så de kommer krabbende i gjennom internett og kysser bena dine hvis du vil handle med dem. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Var kjapp levering med DHL , men de forlanger mere i frakt enn det som står på siden der , hvis du bor litt utafor Oslo. DHL er ikke jeg helt fornøyd med akkurat. De bruker å sende avgårde purring før regninga faktisk har kommet fram <_> - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 DHL er ikke jeg helt fornøyd med akkurat. De bruker å sende avgårde purring før regninga faktisk har kommet fram Ja , denne gangen fikk jeg purring/inkassovarsel føre faktura. "litt" triggerhappy den fakturaavdelingen der tror jeg. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 http://www.ferro-bet.no/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 10, 2011 Author Share Posted November 10, 2011 http://www.ferro-bet.no/Ja , er obs på dem , gammelt og velrenomert.Skal ta en sammenligningsprøve etter hvert. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Ja , er obs på dem , gammelt og velrenomert.Skal ta en sammenligningsprøve etter hvert.Mener du laget en sammenligningstråd for noen år siden ang div produkter. Hadde vært intresant å sett om de som svarte i den tråden forsatt står for det de mente den gang.Generellt så er jeg skeptisk til alle disse vidundermiddlene. Produkter som "kapsler" inn rusten og bla.bla er slik jeg ser bare svada. Svak antydning til korrosjon(rust) kan stanses midlertidig eller over lengre tid ved å forsegle metallet med en tett kjemikalie(lakk) med tykkelse over 400 my. Ved kraftigere korrosjon(gravrust) så må korrosjonen fjernes helt. Den kan ikke kapsles inn, ikke over lengre tid uten og utvikle seg mer. Jeg har prøvd det aller meste av "vidundermiddler" og funnet ut to ting. Sand/glass/stålblåsing av metallet påført etshprimer(syregrunning) og tettlakk i flere strøk har funket bra. Syrefjerning av korrosjon med samme behandling funker også. Vi har brukt Strip-All i en tid med tidligere nevnt behandlig og det ser ut til å funke. Til understell har jeg brukt to metoder, blåsing med sand/glass eller stål + mettalisering + rødprimer(rød syregrunning til konstruksjonsstål) + 2 komp Chassilakk og det siste er blåsing + pulverlakk. Sistnevte er nok overlegen, uten tvil. Blir spennende å se hva resultatet ditt blir , bare synd vi må vente to-tre år før vi har fasiten(forhåpendtligvis). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 10, 2011 Author Share Posted November 10, 2011 (edited) Har akkurat samme erfaring med de forskjellige produktene du beskriver jeg også.Det beste er uten tvil blåsing, syregrunning og epoxygrunning til slutt føre overflatebehandling.Problemet er der man ikke kommer til med denne metoden, og at noen til stadighet prøver å komme med bedre produkter. F.eks. epoxygrunningen til rustbuster er bevist mere solid enn den du får kjøpt hos billakkereren , Ferrobet er bevist i gjennom mange år at den virker bra , selv på kraftig overflaterust osv. Blåsing med påfølgende pulverlakkering er vel og bra , men blir litt vanskelig å få utført på noe annet enn understellsdeler.Har ikke blitt så voldsomt imponert over hva som skjer da steinspruten har fått hull på lakken heller... Derfor prøver jeg nye produkter som blir omtalt positivt av vanlige bensinhoder som prøver det samme som meg : Bremse/bli kvitt denne jæv...rusta. Edited November 10, 2011 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cortiworth Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 (edited) ....Problemet er der man ikke kommer til med denne metoden, og at noen til stadighet prøver å komme med bedre produkter.... "Problemet" i dag for produsenter av rustfjernere og overflatebehandlig er hensyn til helse og miljø. Svært mange av de beviselig effektive virkestoffene i slike produkter er nå forbudt å bruke. Kobber, krom og bly var f.eks vanlige tilsetningsstoffer før. Prøv i dag og gå inn i en fargehandel å be om en boks god gammeldags blymønje... Kreosot, som også ble brukt til impregnering av jernbanesviller, var vanlig i understellsbehandlig. I dag må ting som er behandlet med slikt behandles som spesialavfall. Jeg ønsker meg på ingen måte tilbake til fortiden da mange av disse produktene var noe skikkelig svineri, men de var effektive. Et alternativ som ikke er nevnt ennå er metallisering etter sandblåsing. Flytende metall sprøytes på flaten som skal beskyttes på omtrent samme måte som sprøytemaling. Varmeoppbyggingen i grunnmaterialet er liten. som regel under 100C. Det er derfor ikke noe problem å sprøyte karosseriplater, men selv ville jeg ha unngått store flater som tak, dørplater, panser og bagasjelokk. Hvis en velger å sprøyte på sink blir effekten omtrent som varmgalvanisering. Andre metaller kan også brukes, som krom og aluminium, men sink er det billigste og mest effektive. Ulempen er at det ikke er mulig å sprøyte i hulrom. Metoden vil likevel virke også der da påsprøyting av et offermetall viker galvanisk og har effekt langt utover det området som er behandlet. Tenk på offeranoder på båtskrog... Metallisering er omtrent det samme, bare at anoden blir sprøytet på hele flaten istedet for påskudde sinkanoder på utvalgte plasser. Etter metallisering kan flatene behandles med primer og lakk på vanlig måte. Primer må være beregnet til å legges på sink, ellers er det ikke mye hokus pokus. Har vurdert denne metoden selv, men har ikke kommet så langt at jeg har fått kartlagt priser og tilgjengelighet ennå. Et tilfeldig søk på Gule Sider kommer i alle fall opp med mange treff så muligheten skulle være der. Edited November 10, 2011 by Cortiworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 (edited) "Problemet" i dag for produsenter av rustfjernere og overflatebehandlig er hensyn til helse og miljø. Svært mange av de beviselig effektive virkestoffene i slike produkter er nå forbudt å bruke." Ja , dette har jeg sett i praksis på Owatrololje mot rust. Tok en lett oppussing på en Sierra stv. for 9 år siden , og der bare sprøytet jeg overflaterusten med 50/50 owatrol og tynnstoff.7 år etter , med elendig vedikehold(ikkeeksisterende) var det fortsatt ikke gjennomslag av noe synlig rust. Men på en bil jeg gjorde det samme på for 2 år siden , er det alt nå tydelig gjennomslag. ZINGA skal være meget bra , men da kreves det en seriøs sandblåsing , og fjerning av ALL rust. Edited November 11, 2011 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Et alternativ som ikke er nevnt ennå er metallisering etter sandblåsing. Til understell har jeg brukt to metoder, blåsing med sand/glass eller stål + mettalisering + rødprimer(rød syregrunning til konstruksjonsstål) + 2 komp Chassilakk Et produkt jeg har erfaring med via jobb er Power coat. Vi bruker den til i sveiseflikk på stålkonstuksjoner etc. Selges bla hos Proffpartner. Det viktige med denne er, som på alle seriøse produkter, god avfetting, tørt miljø ved påføring og nok overdekkning(min 400my). Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 400my = 0,4mm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 (edited) Noen jern og metall skaller her som vet hva dette betyr i praksis ? : " Stål: Fjern løs rust, rustflak, glødeskall ogløs maling med skrape eller stålbørste tilminimum St 2 (ISO 8501-1: 1988). På størreoverflater anbefales blåserensing ellerhøytrykksrensing." Altså den St2 / ISo saken? Hvis man ser på bildet i reklamen , så ser det ut som de bruker produktet over blankpusset rust.------------------- Prøver Ferrobet på et hjørne i batterikassa bare for å se : Denne kommer i veien for luftfiltre , så den skal fjernes uansett. Edited November 11, 2011 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 (edited) 400my = 0,4mm?Jupp, tjukt som fa... Dette er hva som anbefales nettop for å få et 100% tett overflate. Stål uten tilgang til oksygen ruster i teorien ikke. Altså den St2 / ISo saken?Er et utdrag fra Norsk Standard. Har ikke tilgang til disse , kun de som gjelder byggebransjen. Fant dog en forenklet versjon.Enkelt beskrevet her. Edited November 11, 2011 by xr4ti Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Jupp, tjukt som fa... Dette er hva som anbefales nettop for å få et 100% tett overflate. Stål uten tilgang til oksygen ruster i teorien ikke. Enkelt beskrevet her. Nettopp det som er rustfritt/syrefast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Til de av dere som leter etter noe som FUNKER, prøv brunox Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 (edited) Til de av dere som leter etter noe som FUNKER, prøv brunox Er ikke alle som er enige med deg der. Bilde etter 1 dag med Ferrobet : Har hatt på en gang til nå , så da får vi se i morgen kveld... Edited November 12, 2011 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Til de av dere som leter etter noe som FUNKER, prøv brunox Hvorfor brukes ikke Brunox av Off Shore bransjen om den er så innmari bra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now