Jump to content

Rustprodukter i fra UK.


Slåstad RS

Recommended Posts

Noen som har erfaring med disse produktene?

 

http://www.rust.co.uk/

 

Vurderer denne : http://www.rust.co.uk/popup.cfm?p_i=405034&p_n=405034 på plasser der det er umulig å komme til med sandblåsing ol.

 

Denne leste jeg om på ett forum , men fikk ikke med meg noen konklusjon:

 

http://www.rust.co.uk/epoxy-mastic.cfm

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

dette lurer eg også på. vis det funker noen lunde som dei sier her så er det mye fine produkt. Men eg lurer også på korleis det blir ved kjøp av dette fra uk, da tenker eg på om det kommer noe miljøavgift tull opp igjen på??? eg skal til med ein rusta 4x4 nå som skal renskes heilt ned og sveises oppigjen, så da hadde det ver greit med noe som faktisk holder litt lenger enn ut døra...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

den er good. såg dei hadde sån rens som fjernet det meste av lakk og dritt så den skulle eg absolut hatt når eg skal rense eine min nå før sveis og lakk...

 

ser frakt med dhl er 1-10Liter... korleis blir det ved større kjøp... eg skal ha nermere 30 liter totalt...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var kjapp levering med DHL , men de forlanger mere i frakt enn det som står på siden der , hvis du bor litt utafor Oslo.

 

Har lest mere om produktene på div. forum og repotasjer , og det ser ut til å være bra saker de har.

 

Denne her vurderer jeg å bruke på grenrøret mitt :

 

http://www.rust.co.uk/popup.cfm?p_n=405076&p_i=405076

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Var kjapp levering med DHL , men de forlanger mere i frakt enn det som står på siden der , hvis du bor litt utafor Oslo.

 

DHL er ikke jeg helt fornøyd med akkurat. De bruker å sende avgårde purring før regninga faktisk har kommet fram <_>

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

DHL er ikke jeg helt fornøyd med akkurat. De bruker å sende avgårde purring før regninga faktisk har kommet fram <_<

 

Ja , denne gangen fikk jeg purring/inkassovarsel føre faktura.

 

"litt" triggerhappy den fakturaavdelingen der tror jeg.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Ja , er obs på dem , gammelt og velrenomert.

Skal ta en sammenligningsprøve etter hvert.

Mener du laget en sammenligningstråd for noen år siden ang div produkter. Hadde vært intresant å sett om de som svarte i den tråden forsatt står for det de mente den gang.

Generellt så er jeg skeptisk til alle disse vidundermiddlene. Produkter som "kapsler" inn rusten og bla.bla er slik jeg ser bare svada. Svak antydning til korrosjon(rust) kan stanses midlertidig eller over lengre tid ved å forsegle metallet med en tett kjemikalie(lakk) med tykkelse over 400 my. Ved kraftigere korrosjon(gravrust) så må korrosjonen fjernes helt. Den kan ikke kapsles inn, ikke over lengre tid uten og utvikle seg mer. Jeg har prøvd det aller meste av "vidundermiddler" og funnet ut to ting. Sand/glass/stålblåsing av metallet påført etshprimer(syregrunning) og tettlakk i flere strøk har funket bra. Syrefjerning av korrosjon med samme behandling funker også. Vi har brukt Strip-All i en tid med tidligere nevnt behandlig og det ser ut til å funke. Til understell har jeg brukt to metoder, blåsing med sand/glass eller stål + mettalisering + rødprimer(rød syregrunning til konstruksjonsstål) + 2 komp Chassilakk og det siste er blåsing + pulverlakk. Sistnevte er nok overlegen, uten tvil.

 

Blir spennende å se hva resultatet ditt blir , bare synd vi må vente to-tre år før vi har fasiten(forhåpendtligvis).

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme erfaring med de forskjellige produktene du beskriver jeg også.

Det beste er uten tvil blåsing, syregrunning og epoxygrunning til slutt føre overflatebehandling.

Problemet er der man ikke kommer til med denne metoden, og at noen til stadighet prøver å komme med bedre produkter.

 

F.eks. epoxygrunningen til rustbuster er bevist mere solid enn den du får kjøpt hos billakkereren , Ferrobet er bevist i gjennom mange år at den virker bra , selv på kraftig overflaterust osv.

 

Blåsing med påfølgende pulverlakkering er vel og bra , men blir litt vanskelig å få utført på noe annet enn understellsdeler.

Har ikke blitt så voldsomt imponert over hva som skjer da steinspruten har fått hull på lakken heller...

 

Derfor prøver jeg nye produkter som blir omtalt positivt av vanlige bensinhoder som prøver det samme som meg : Bremse/bli kvitt denne jæv...rusta.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

....

Problemet er der man ikke kommer til med denne metoden, og at noen til stadighet prøver å komme med bedre produkter....

 

"Problemet" i dag for produsenter av rustfjernere og overflatebehandlig er hensyn til helse og miljø. Svært mange av de beviselig effektive virkestoffene i slike produkter er nå forbudt å bruke. Kobber, krom og bly var f.eks vanlige tilsetningsstoffer før. Prøv i dag og gå inn i en fargehandel å be om en boks god gammeldags blymønje... Kreosot, som også ble brukt til impregnering av jernbanesviller, var vanlig i understellsbehandlig. I dag må ting som er behandlet med slikt behandles som spesialavfall.

Jeg ønsker meg på ingen måte tilbake til fortiden da mange av disse produktene var noe skikkelig svineri, men de var effektive.

Et alternativ som ikke er nevnt ennå er metallisering etter sandblåsing. Flytende metall sprøytes på flaten som skal beskyttes på omtrent samme måte som sprøytemaling. Varmeoppbyggingen i grunnmaterialet er liten. som regel under 100C. Det er derfor ikke noe problem å sprøyte karosseriplater, men selv ville jeg ha unngått store flater som tak, dørplater, panser og bagasjelokk.

Hvis en velger å sprøyte på sink blir effekten omtrent som varmgalvanisering. Andre metaller kan også brukes, som krom og aluminium, men sink er det billigste og mest effektive. Ulempen er at det ikke er mulig å sprøyte i hulrom. Metoden vil likevel virke også der da påsprøyting av et offermetall viker galvanisk og har effekt langt utover det området som er behandlet. Tenk på offeranoder på båtskrog... Metallisering er omtrent det samme, bare at anoden blir sprøytet på hele flaten istedet for påskudde sinkanoder på utvalgte plasser. Etter metallisering kan flatene behandles med primer og lakk på vanlig måte. Primer må være beregnet til å legges på sink, ellers er det ikke mye hokus pokus.

 

Har vurdert denne metoden selv, men har ikke kommet så langt at jeg har fått kartlagt priser og tilgjengelighet ennå. Et tilfeldig søk på Gule Sider kommer i alle fall opp med mange treff så muligheten skulle være der.

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

"Problemet" i dag for produsenter av rustfjernere og overflatebehandlig er hensyn til helse og miljø. Svært mange av de beviselig effektive virkestoffene i slike produkter er nå forbudt å bruke."

 

Ja , dette har jeg sett i praksis på Owatrololje mot rust.

 

Tok en lett oppussing på en Sierra stv. for 9 år siden , og der bare sprøytet jeg overflaterusten med 50/50 owatrol og tynnstoff.

7 år etter , med elendig vedikehold(ikkeeksisterende) var det fortsatt ikke gjennomslag av noe synlig rust.

 

Men på en bil jeg gjorde det samme på for 2 år siden , er det alt nå tydelig gjennomslag.

 

ZINGA skal være meget bra , men da kreves det en seriøs sandblåsing , og fjerning av ALL rust.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

 

Et alternativ som ikke er nevnt ennå er metallisering etter sandblåsing.

 

 

Til understell har jeg brukt to metoder, blåsing med sand/glass eller stål + mettalisering + rødprimer(rød syregrunning til konstruksjonsstål) + 2 komp Chassilakk

 

:whistling:

 

Et produkt jeg har erfaring med via jobb er Power coat. Vi bruker den til i sveiseflikk på stålkonstuksjoner etc. Selges bla hos Proffpartner. Det viktige med denne er, som på alle seriøse produkter, god avfetting, tørt miljø ved påføring og nok overdekkning(min 400my).

Link to comment
Share on other sites

Noen jern og metall skaller her som vet hva dette betyr i praksis ? :

 

"

 

Stål: Fjern løs rust, rustflak, glødeskall og

løs maling med skrape eller stålbørste til

minimum St 2 (ISO 8501-1: 1988). På større

overflater anbefales blåserensing eller

høytrykksrensing."

 

 

Altså den St2 / ISo saken?

 

Hvis man ser på bildet i reklamen , så ser det ut som de bruker produktet over blankpusset rust.

-------------------

 

Prøver Ferrobet på et hjørne i batterikassa bare for å se :

 

Foto0063.jpg

 

Denne kommer i veien for luftfiltre , så den skal fjernes uansett.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

400my = 0,4mm?

Jupp, tjukt som fa... Dette er hva som anbefales nettop for å få et 100% tett overflate. Stål uten tilgang til oksygen ruster i teorien ikke.

 

Altså den St2 / ISo saken?

Er et utdrag fra Norsk Standard. Har ikke tilgang til disse , kun de som gjelder byggebransjen. Fant dog en forenklet versjon.

Enkelt beskrevet her.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Til de av dere som leter etter noe som FUNKER, prøv brunox ;)

 

Er ikke alle som er enige med deg der.

 

Bilde etter 1 dag med Ferrobet :

 

Foto0067.jpg

 

Har hatt på en gang til nå , så da får vi se i morgen kveld...

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...