Jump to content

HJELP! Drivaksling H.F Hoppet ut under kjøring


RValand

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg var i kristiansand og byttet den gamle vanen i en Ford Sierra 4x4 med 2L innsprøytning.

på veien hjem over til stavanger stoppet jeg på en bensin stasjon og skulle fylle bensin, så

tenkte jeg at jeg skulle "teste" bilen ut av bensin stasjonen, og da hoppet Høyre Drivakslingen framme ut av girkassen. Mansjetten røyk og det lå en fjær på bakken. Dagen etter skulle jeg hente bilen med en henger og da jeg skulle rygge den opp skjedde nesten ingen ting. den sto bare laget en masse med lyd uten effekt. hva kan ha skjedd utenom at drivaksling hoppet ut? :(

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg var i kristiansand og byttet den gamle vanen i en Ford Sierra 4x4 med 2L innsprøytning.

på veien hjem over til stavanger stoppet jeg på en bensin stasjon og skulle fylle bensin, så

tenkte jeg at jeg skulle "teste" bilen ut av bensin stasjonen, og da hoppet Høyre Drivakslingen framme ut av girkassen. Mansjetten røyk og det lå en fjær på bakken. Dagen etter skulle jeg hente bilen med en henger og da jeg skulle rygge den opp skjedde nesten ingen ting. den sto bare laget en masse med lyd uten effekt. hva kan ha skjedd utenom at drivaksling hoppet ut? :(

Tror jeg ville ha sjekka om du har olje i fordelingskassa. Det er en slurekopling som virker i sammen med olje, og virker dårlig uten. Jo tykkere olje, jo mer tar den. (Som slurekoplingsvifta. Den tar når olja blir varm ettersom at olja da tykner. Samme prinsippet.)Du skal ha kraft bak selv om rett over 60% kraft forsvinner ut i den forsvunnende akslingen fremme. Hvis ikke hadde det ikke vert mye til 4x4, da kunne mann like så godt kallet det en fwd :lol:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha kraft bak selv om rett over 60% kraft forsvinner ut i den forsvunnende akslingen fremme. Hvis ikke hadde det ikke vert mye til 4x4, da kunne mann like så godt kallet det en fwd :lol:

Sierra med dårlig fordelingsdiff skal oppføre seg mer som en baktrekker enn fwd, så klart med alle drivaksler inntakt :whistling:

Tipper at grunnen til at trådstarter ikke i det hele klarer å kjøre bilen er at bremsen i fordelingskassa er ødelagt. Dette kan f.eks ha skjedd pga forrige eier har kjørt med ulik rulleomkrets på fram og bakhjul. Om jeg har forstått det rett så er det som skjer da at bremsen blir overoppheta slik at viskosevæska koker og kommer ut av sentertdiffen.

Grunn til at bilen nå oppfører seg slik er forenklet sett at senterdiffen fungerer nå akkurat likt som en vanlig diff uten brems. Når ene drivakslen ikke er i inngrep vil det ha samme effekten som at man prøver å kjøre med ene hjulet jekket opp, eller ene hjulet på is, og de andre på asfalt.

Og som antydet lenger opp her så er det vanlig at drivakslene framme blir for kort ved mye senking, og lett kan hoppe ut.

Fordelinga av kraft er forøvrig 1/3 fram og 2/3 bak :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sierra med dårlig fordelingsdiff skal oppføre seg mer som en baktrekker enn fwd, så klart med alle drivaksler inntakt :whistling:

Fordelinga av kraft er forøvrig 1/3 fram og 2/3 bak :)

Dette var ny informasjon. Fikk høre at det var omvendt. At det var mer kraft foran enn bak. Dette var pga. faren for understyring. Kan ikke huske hvor, men jeg har lest det en plass på nettet. Å som du vet, man tror alltid på det som står på nettet. Hehe, det er liksom et leksikon på server, å man har en tendens til ikke å være kritisk. Men jeg stoler på at du vet hva du snakker om :)

 

Edit: Når man tenker seg om så er jo faren større for understyring med mindre kraft bak. Så da sier det seg selv. Det som stod på nettet var rein sjær bullshit! Men men. Bra vi har kloke folk her som passer på hehe.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Og som jeg har forstått, er olja i fordelingskassa stort sett til smøring av kjededrifta. Viskosekoblinga er en lukket sak.

Nei, dette er en viscose-clutch. Tykkere olje, mer trykk. Minner litt om automatgir i grunn. Er ikke uten grunn den skal ha ATF Dexron 3 automat olje :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er en viscose-clutch. Tykkere olje, mer trykk. Minner litt om automatgir i grunn. Er ikke uten grunn den skal ha ATF Dexron 3 automat olje :)

 

Irriterer meg at jeg ikke skjønner hvordan detta virker, så hvis noen forstår så forklar gjerne :)

 

Her er viskokoblinga. Den ser for meg helt lukket ut, mye mulig jeg tar helt feil.

 

IMGP0316.jpg

 

IMGP0317.jpg

 

Inni den sitter det en aksel med splines og drev i andre sida. Utenpå der sitter det ei trinse med tre drev. Denne spinner rundt på akselen som går inni viskokoblinga.

 

IMGP0318.jpg

 

Til slutt kommer denne her på som kobler de tre treva til en krans på selve viskokoblinga.

 

IMGP0320.jpg

 

IMGP0321.jpg

 

Så blir hele greia tredd inn her.

 

IMGP0322.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvor har det stått at sierraene har mer trekk foran enn bak egentlig?

Desverre husker jeg ikke. Men mest sannsynlig var det her på forumet i en eller annen tråd.

Irriterer meg at jeg ikke skjønner hvordan detta virker, så hvis noen forstår så forklar gjerne :)

Ditto. Jeg undrer på det samme. Allt jeg vet er at det er en viskose clutch og at den fungerer som forklart. Uten at jeg kan si hvorfor. Kan det være lameller inni selve clutchen? Det må jo nesten det, siden det kalles clutch.

 

Edit: Igjen, slik som på automatgir. Slik jeg mener det fungerer er at varmen i olja gjør at olja tykner etterhvert, og spennet inne i koplingen øker. Dette medfører ettervert mer trykk foran jo varmere olja blir. Og at det er lamellene inne i selve viskose koplingen som gjør at det er ett clutch system. Du får på denne måten også kjøpt koplinger med økt spenn og på den måten mer trykk fra før av. Opgitt i Nm hvor stort forspenn dem har. Større forspenn = høyere Nm.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Dette var ny informasjon. Fikk høre at det var omvendt. At det var mer kraft foran enn bak. Dette var pga. faren for understyring. Kan ikke huske hvor, men jeg har lest det en plass på nettet.

Slik er det for majoriteten av nyere 4x4 biler, som er basert på fwd biler/drivlinjer. De fleste av den typen 4x4 er igjen ikke reine mekaniske systemer slik som dette er.

Planetgirene du ser på bildene over her er det som sørger for kraftfordelingen med 1/3 fram og 2/3 bak. Om man hadde en vanlig diff til senterdiff som f.eks skjematisk standard ferguson system uten brems eller sperre så ville fordelinga av kraft vært 50/50.

Selve viskosedelen med lameller skal være en lukket enhet. Men slik som med differ og girkasser og motorer ellers så har jo smøreolja innvirkning.

Oppgradering av brems delen på fordelingsgirkassa til Sierra vil ikke forandre på fordelingen av kraft, slik som mange feilaktig tror.

Edit:

Viskosevæska blir tykkere når det blir forskjellig hastighet på de 2 settene med lameller, og den tykkere væska lager mer friksjon imellom lamellene slik at hastighetsforskjellen bremses. Lamellene trenger ikke ha fysisk kontakt for at dette skal skje. ATF olje har ikke disse egenskapene.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Slik er det for majoriteten av nyere 4x4 biler, som er basert på fwd biler/drivlinjer. De fleste av den typen 4x4 er igjen ikke reine mekaniske systemer slik som dette er.

Planetgirene du ser på bildene over her er det som sørger for kraftfordelingen med 1/3 fram og 2/3 bak. Om man hadde en vanlig diff til senterdiff som f.eks skjematisk standard ferguson system uten brems eller sperre så ville fordelinga av kraft vært 50/50.

Selve viskosedelen med lameller skal være en lukket enhet. Men slik som med differ og girkasser og motorer ellers så har jo smøreolja innvirkning.

Oppgradering av brems delen på fordelingsgirkassa til Sierra vil ikke forandre på fordelingen av kraft, slik som mange feilaktig tror.

Edit:

Viskosevæska blir tykkere når det blir forskjellig hastighet på de 2 settene med lameller, og den tykkere væska lager mer friksjon imellom lamellene slik at hastighetsforskjellen bremses. Lamellene trenger ikke ha fysisk kontakt for at dette skal skje. ATF olje har ikke disse egenskapene.

Så dette med forspenn er ikke slik at du endrer kraftfordelingen. Det trodde jeg. Men dette med Nm å dette, det har bare med hvor mye den tåler å gjøre, å endrer ikke forholdet da med andre ord. Har jeg nå forstått det riktig?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Fordelinga mellom framme og bak er konstant ca 1/3 til framhjulene, og 2/3 til bakhjulene ja. Så den har drivkraft til framhjulene selv om bakhjulene ikke slipper ja. Enklete nyere fwd baserte 4x4 biler med elektronisk styrt fordeling har bare framhjulstrekk normalt, og får ikke drift på bakhjulene før festet på framhjulene begyner å bli dårlig. Slik er det ikke på Sierra med 4x4.

Så dette med forspenn er ikke slik at du endrer kraftfordelingen. Det trodde jeg. Men dette med Nm å dette, det har bare med hvor mye den tåler å gjøre, å endrer ikke forholdet da med andre ord. Har jeg nå forstått det riktig?

Spennet i NM på bremsen på midtdiffen forandrer ikke på overnevnte fordeling nei. Men f.eks om du stiller bakhjulene på speilis og framhjulene på asfalt vil selvsagt ei kraftigere brems gjøre at ikke all farta blir sendt bakover til bakhjulene som står i fult hjulspinn, men at man beholder mer av krafta på fremhjulene slik at man klarer å kjøre bort fra den situasjonen.

Men siden jeg ikke er noen ekspert på firehjulstrekk tror jeg ikke at jeg klarer å forklare dette noe bedre.

Jeg har faktisk på cosworthen min opplevd at den har spunnet løs ganske kraftig på ett framhjul på fullgass i sving på våt asfalt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Skjønner ikke forholdet mellom de planethjula og viskokoblinga...

Ingen som har noe skriveri om emnet?

 

Angående nyere 4x4, Transit trekker vel primært bak og når framhjula høgger til så virker det som om hele drivlinja raser :P

Link to comment
Share on other sites

på min gamle dohc 4x4 mistet jeg all drivkraft når venstre drivaksel foran røyk. Før den røyk og etter at den ble byttet fungerte 4x4 systeme fint :)

 

-Alexander

 

det er nemlig korrekt, grunden til den ikke trækker når der mangler en aksel er pga den overføre 100% til den aksel der er mindst modstand i.

 

i 08 havde jeg en lyd i drivlinjen på min 4x4 cosworth. jeg klodsede den op så ingen hjul rørte jorden.

 

jeg startede bilen op i 1. gear og lod den stå og rotere alle hjul.

 

pludseligt stoppede begge baghjul med at rotere, noget som burde være umuligt da rwd akslen jo burde gå direkte igennem gearkassen og overføre direkte til baghjulene.

 

 

men midt i min fortvivelse over at den kun kørte på forhjulene, satte jeg en fod under det ene forhjul så det stoppede med at rotere. og så fordoblede den hastigheden på det sidste forhjul.

 

så den trak kun på højre forhjul, jeg gjorde så det samme igen så den kun roterede på venstre forhjul, og igen fordoblede den hastigheden.

 

jeg fandt så ud af jeg havde gjemt at løsne håndbremsen.

 

men en 4x4 sierra kan overføre alt til 1 hjul.

Link to comment
Share on other sites

jeg fandt så ud af jeg havde gjemt at løsne håndbremsen.

 

men en 4x4 sierra kan overføre alt til 1 hjul.

Merkelig. Jeg hadde en Sierra 4x4 Dohc. Jekka den opp i fronten, for å sjekke noe i forstillinga. Så starta jeg den opp, satte på brekket, satte den i gir, slapp clutchen litt ut, men den ville ta på bakhjulene så den kveltes. Så jekka jeg opp baken også. Starta den opp, samme prosedyre men uten brekk. Da kunne jeg stoppe et hjul fremme og ett bak. Men den ville uansett ha drift både forran og bak. Eks. høyre bak og venstre framme, venstre framme å venstre bak etc. Dette merka jeg også under snøføre. Når jeg spant i oppoverbakke var det alltid både foran og bak. Når en Sierra 4x4 i grunn har mest kraft bakover, skal den vel ikke klare å overføre allt forrover? Da er det jo ikke noe gale med visco koplingen heller, ettersom den overførte kraft forover, tydligvis uten problem på møffe sin bil.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Mye synsing i denne tråden gitt. Ett forum, er ment til inormasjon, og derfor så er det egentlig ganske viktig om man lar være å legge ut i øst og vest om ting man egentlig ikke har greie på. Når man leser noe i en eller annen bortgjemt tråd på et forum så kan det være en god ide å sjekke litt rundt kilden for å få en ide om det ligger noe bak, eller om det er rene påstander før man poster dette videre i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det så har truckdriveren ganske så rett i det han har skrevet her.

 

Det er ikke unormalt at visco enheten i senterdiffen blir utslitt. Du har fortsatt 66/34 trekk så lenge du har feste på alle fire hjulene, men så fort det begynner å spinne, og spesiellt ved bratt bakkestart så blir det problemer.

Slike tilfeller som det møffe beskriver her er typiske for utslitt visco brems. Dette er IKKE mulig å få til på tomgang med en brems som er i orden.

 

Det finnes en metode for å teste visco bremsen i fordelingskassa.

Parker bilen på flatt fast underlag. Dra på parkbrems og sett girkassen i fri. Jekk opp det ene forhjulet og demonter slik at du kommer til og får satt på en pipe med momentnøkkel på drivaksel mutteren. Nå skal du dreie hjulet 180 grader i løpet av ett sekund. Er viscobremsen i orden så skal du oppnå en avlesning på mellom 40 og 70nm.

 

Til sist: Alle forsøk på å kjøre bilen med en manglende drivaksel er svært skadelig for viscobremsen!!

 

Ole: Det skal være viscobrems bak også på dohc 4x4. Kan du stoppe det ene bakjulet slik så er det noe galt!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ole: Det skal være viscobrems bak også på dohc 4x4. Kan du stoppe det ene bakjulet slik så er det noe galt!

Nei. Bilen var ombygd å hadde en vanlig dohc diff uten sperre.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Bilen trækker fint på alle 4 hjul. Og på alle underlag . Så den virker ikke slidt på nogen måde. Havde dog fat i en kyndig cosworth kender dengang, Han kunne kun bekræfte at Han havde hørt om de kunne hvad jeg havde erfaret.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...