Jump to content

erfaringer med vinter hjul sierra cosworth 4x4


kenneth.b

Recommended Posts

er det noen som har anbefalinger på dekk valg 15" til sierra cosworth 4x4?

har sett litt på dekkonline.com med er et ganske stort utvalg og meget varierende priser der.

man får vel det en betaler for.

 

så er det noen som har erfaringer så kom med dem :D

Link to comment
Share on other sites

Hakkapeliitta 5 eller 7 i 195/55-15. Har selv Hakka5 til min og skjønte ikke hvorfor alle rundt meg kjørte så sakte :D Piggene har holdt overraskende bra på isbanekjøring.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

uff ja jeg har kommet til den løsningen at jeg må desverre bruken cosworthèn i vinter. litt skeptisk men jeg får koble opp anti spinn så kansje bilen er like hel etter vinter sesongen :whistling:

 

har vurdert nokian hakka5 eller 7 men syntes det er fint med andre sine erfaringer før jeg tar et endelig valg.

 

er ikke no spesielt glad i piggfrie dekk selv men pga at jeg jobber i oslo så tror jeg at jeg må det så jeg slipper og betale den tåpelige pigg dekk avgiften. jeg gir ikke staten mere penger enn jeg må!!! :angry:

men jeg har en litt vrien bakke hjemme som det er absolutt best med pigg også da så er meget usikker.

Edited by kenneth.b
Link to comment
Share on other sites

Det med pigg eller piggfritt kommer seg helt ann på hva du skal bruke bilen til. Piggfritt funker bra i de fleste tilfeller. De støyer lite i.f.t. pigg, og de sliter mindre på veiene og det er jo viktig i disse miljødager. Bestemor liker slike dekk godt :)

Men piggfritt har ingenting å gjøre på en bil som det skal lekes litt med. Og i allefall ikke en 4x4! Det er direkte farlig! Piggdekk er på en måte litt progressive. Jo mere du spinner, jo mere traction. Piggfrie sitter bra de også men det er helt til det slipper. Og da blir de gjerne bråglatte. Tråkker du til enda mere på gassen blir de enda glattere. Dette er litt spesielt på 4x4 da det slipper på alle hjulene og du er helt avhengig av å kunne spinne deg "innover" i svingen. Jo mere spinn med piggdekk, jo lenger inn i svingen kommer du. Evt så kan du ha høyere fart.

 

 

Du som har har kjørt piggfritt på en bakhjulstrekker vil kansje påstå at dette bare er tull. Det vil kaaaansje du som kun har kjørt nye piggfrie på en 4x4 kun på nysnø gjøre også, men det er enkelt og greit fordi du ikke har prøvd piggdekk!

 

Før det ble ford for alle penga på denne gårdsplassen så kjørte jeg mye Mazda 323 GTX/GTR. Jeg hadde faktisk tre forskjellige i tilsammen seks år. På to av dem, en GTX og en GTR (sistnevnte med 330hk)så kjøpte jeg nye piggfrie best i test dekk. De funket som sakt veldig greit til normalt bruk, og jeg kom meg opp og frem nermest overalt, men når jeg skulle til "skogs" og ha det litt morsomt så var det umulig å få satset skikkelig. Man tråkket til i en sving, og når det begynnte å spinne så dro det rett ut! Gjerne med rompa først. Det var rett og slett helt umulig å ligge skikkelig breit. Det endte opp i begge tilfeller med å kjøpe nye piggdekk etter en mnd'es tid. Da funket det skikkelig!!!

En godt justert forstilling er nesten like viktig!

 

Legger ved et lite videoklipp av den ene GTX'n. Her var det netopp kjøpt helt nye piggfrie hakka i 195/50-15. Veien var veldig sporete og isete og det er en dyp og bratt bekkedal på den ene siden hele veien opp så jeg var ganske reservert her. I tillegg var dekkene som beskrevet over umulige å kjøre med!

 

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det med pigg eller piggfritt kommer seg helt ann på hva du skal bruke bilen til. Piggfritt funker bra i de fleste tilfeller. De støyer lite i.f.t. pigg, og de sliter mindre på veiene og det er jo viktig i disse miljødager. Bestemor liker slike dekk godt :)

Men piggfritt har ingenting å gjøre på en bil som det skal lekes litt med. Og i allefall ikke en 4x4! Det er direkte farlig! Piggdekk er på en måte litt progressive. Jo mere du spinner, jo mere traction. Piggfrie sitter bra de også men det er helt til det slipper. Og da blir de gjerne bråglatte. Tråkker du til enda mere på gassen blir de enda glattere. Dette er litt spesielt på 4x4 da det slipper på alle hjulene og du er helt avhengig av å kunne spinne deg "innover" i svingen. Jo mere spinn med piggdekk, jo lenger inn i svingen kommer du. Evt så kan du ha høyere fart.

 

 

Du som har har kjørt piggfritt på en bakhjulstrekker vil kansje påstå at dette bare er tull. Det vil kaaaansje du som kun har kjørt nye piggfrie på en 4x4 kun på nysnø gjøre også, men det er enkelt og greit fordi du ikke har prøvd piggdekk!

 

Før det ble ford for alle penga på denne gårdsplassen så kjørte jeg mye Mazda 323 GTX/GTR. Jeg hadde faktisk tre forskjellige i tilsammen seks år. På to av dem, en GTX og en GTR (sistnevnte med 330hk)så kjøpte jeg nye piggfrie best i test dekk. De funket som sakt veldig greit til normalt bruk, og jeg kom meg opp og frem nermest overalt, men når jeg skulle til "skogs" og ha det litt morsomt så var det umulig å få satset skikkelig. Man tråkket til i en sving, og når det begynnte å spinne så dro det rett ut! Gjerne med rompa først. Det var rett og slett helt umulig å ligge skikkelig breit. Det endte opp i begge tilfeller med å kjøpe nye piggdekk etter en mnd'es tid. Da funket det skikkelig!!!

En godt justert forstilling er nesten like viktig!

 

Legger ved et lite videoklipp av den ene GTX'n. Her var det netopp kjøpt helt nye piggfrie hakka i 195/50-15. Veien var veldig sporete og isete og det er en dyp og bratt bekkedal på den ene siden hele veien opp så jeg var ganske reservert her. I tillegg var dekkene som beskrevet over umulige å kjøre med!

 

 

vi snakka jo litt om dette her om dagen. å jeg har bare positive erfaringer med piggfritt på min bil(bakhjulstrekker) jeg kom fram uten problemer i hele fjor vinter uten å måtte satse liv å lemmer eller tenke over sporvalg opp bakker o.l. problemer man gjerne kan ha på vinteren med bakhjulstrekk. du veit jo hvordan føret er oppi her jeg bor om vinteren. skal nevnes at jeg liker å kjøre litt på sladd så jeg hvis jeg må opp bakker å sånn på vinteren så legger jeg gjerne opp til at det skal skli litt.

 

men jeg har hatt minst like positive erfaringer med piggdekk på diverse taunuser å sierraer så det er igrunn kun et valg med tanke på hvor å hvordan du tenker å kjøre. Vi er ganke ofte i Oslo å jeg jobber inne i en by så det blir mye bykjøring på meg å det er en av grunnene til at jeg velger piggfritt. syns pigger blir litt for fort borte på asfalt kjøring til at det lønner seg for meg.

 

Den videoen der er spilt inn på skjerva? trudde først det kunne være tversjøen men jeg kjente meg ikke igjen der så blei litt usikker.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Man kommer seg like godt frem med piggfrie. Det er ingen tvil om det. Eneste unntaket måtte være på speilblank våt holke.

Det er min erfaring med rasakjøring og 4x4 dette.

 

Det er filmet av geir som holder videokameraet i handa og vi kjørte opp til tverrsjøen fra Toso på jevnaker. Dette må ha vært i 2004 el no.. Var det ikke da jeg hadde den svarte GTX'n a tru?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

speilblank våt holke er umulig uansett syns jeg. du har nok biler med vesentlig mer kraft enn meg å det stiller seg kanskje noe annerledes da.

 

jeg er ikke den som rasakjører mest men det blir jo gassa stortsett hver gang jeg skal hjemover å opp de veiene som fører dit så litt blir det jo. å da har de piggfrie fungert bra.

 

aaah. det er oppover den veien ja. pleier sjeldent å kjøre den veien vi. må nok ha vært vinteren 04-05 tenker jeg ja. hvis ikke så er det 05-06. klarer ikke å huske om jeg var sammen med lotte når du hadde den. trur kanskje det var rett før vi blei sammen så har mest trua på 04-05

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

jeg har lyst til og si det at jeg kun skal kjøre pent men da trur jeg nok ak jeg juger :lol:

det blir nok litt sladding men jeg skal bruke den til og fra jobb (til oslo) også så derfor vurderer jeg piggfritt.

har en audi a6 99mod quattro som jeg har testet pigg og piggfritt og da syntes jeg pigg var noe bedre i engelte tilfeller.

 

jeg betaler bomring 2 ganger (inn/ut av oslo) hver dag jeg skal på jobb + årsavgifter og avgifter på alt mulig piss som har med bil og gjøre men kan ikke se så store bedringer på norske veier så den såkalte slitasjen som blir på veiene med pigg bryr jeg meg egentlig lite om.

statens vegvesen ga ros til de som kjører med pigg dekk for 2 år siden husker jeg pga det harver opp isen litt så de med pigg fritt skal få bedre feste. så det vil si at de som gjør da en god gjerning må svi for det og betale mer. :angry:

 

takk for erfaringer ^_^

 

noen som har erfaring med disse: http://www.byttdekk.com/goodyear-ultragrip-performance-1955515-85h-piggfritt

Link to comment
Share on other sites

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke fremkomeligheten skal være noe problem uansett om du velger pigg eller piggfritt. Men det du bør være obs på er det faktum at det er snakk om reint mekansik 4x4 sytem. Det betyr at om du gir på og slipper gasse brått så vil du spesielt merke på vinterføre at bilen slipper bak. Det kan også skje i nedoverbakker i jevn hastighet eller motorbrems. Om du tidligere er vant til å kjøre mest baktrekker eller fremtrekker på vinterføre så bør man ikke regere likens som med de når det slipper. Dette blir heller ikke helt likt quatro da kraftfordelingen ikke er lik. Dette er jo så klart i litt mer ekstreme tilfeller, og stort sett synest jeg 4x4 systemet i Sierra er helt knall å kjøre med om vinteren etter at jeg ble vant med det ^_^ Framkomligheten er god, men med piggfritt på speilis ville jeg vært ekstremt forsiktig ved motorbrems og bremsing.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

å så kan vi snu om på flisa, fadern har kjørt bil siden 1968 !! å har ikke kjørt noe annet enn piggdekk fram til 2001 da han kjøpte mondeo !!! HVILKEN forskjell er d ifra å gå fra 165.80.13 piggdekk til 205.55.16 piggFRITT ??? hvilken reaksjon tror dere at fadern hadde da ? her er d snakk om en person som har kjørt bil i 32 år kunn piggdekk å går over til piggfritt for 10 år sia. for å si d slik så fantes d sikkert ikke en mere skeptisk person i hele norges land 22.01.2001 da han henta ut mondeoen fra ford med piggfritt. MEN konklusjon etter 1 vintersessong i bodø + omeng med faktisk alskens føre man kan komme borti, så har d pr dags dato aldri stått et piggdekk på mondeoen, å d kommer nok aldri til å stå et piggdekk der heller.

 

Å overbevise en person som har kjørt kunn piggdekk i alle år til å kjøre piggfritt er ei HARD nøtt å knekke :)

 

å selv har jeg kjørt piggfritt på dohc'n min siste 4 år og piggdekk på xr4x4n min siste året, å er ikke i tvil om hvilke dekk jeg skal ha neste gang 4x4n trenger nye da jeg rett å slett er STOR fornøyd med piggfritt, å kjøper kunn d beste som er på markede innen vinterdekk

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

å så kan vi snu om på flisa, fadern har kjørt bil siden 1968 !! å har ikke kjørt noe annet enn piggdekk fram til 2001 da han kjøpte mondeo !!! HVILKEN forskjell er d ifra å gå fra 165.80.13 piggdekk til 205.55.16 piggFRITT ??? hvilken reaksjon tror dere at fadern hadde da ? her er d snakk om en person som har kjørt bil i 32 år kunn piggdekk å går over til piggfritt for 10 år sia. for å si d slik så fantes d sikkert ikke en mere skeptisk person i hele norges land 22.01.2001 da han henta ut mondeoen fra ford med piggfritt. MEN konklusjon etter 1 vintersessong i bodø + omeng med faktisk alskens føre man kan komme borti, så har d pr dags dato aldri stått et piggdekk på mondeoen, å d kommer nok aldri til å stå et piggdekk der heller.

 

Å overbevise en person som har kjørt kunn piggdekk i alle år til å kjøre piggfritt er ei HARD nøtt å knekke :)

 

å selv har jeg kjørt piggfritt på dohc'n min siste 4 år og piggdekk på xr4x4n min siste året, å er ikke i tvil om hvilke dekk jeg skal ha neste gang 4x4n trenger nye da jeg rett å slett er STOR fornøyd med piggfritt, å kjøper kunn d beste som er på markede innen vinterdekk

 

Det er vel faktisk ingen hemmlighet lengre at de gode piggfrie dekkene er bedre på alle områder, inkludert klink is, kontra et piggdekk. Verden går faktisk fremover ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har Nokian RSI piggfritt på min 4x4 og ifjor var min første gang med piggfrie dekk. Min mening, skal ALDRI ha piggfritt igjen!

 

vart godt fornøyd med mine hakkapalita 5 på en mercedes 300E

 

-Alexander

 

Hadde RSI på min gammle sierra dohc, fungerte som bare det igjennom hele vinteren.

Må huske på att det er en stund siden Nokian sluttet å produsere RSI, kanskje dine var gammle ?

 

Har bare gode erfaringer med Nokian R (piggfritt) og Continental ContiVikingContact 5 piggfritt det også.

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hakka 7 ! jeg jobber i taxi yrket og har selv erfart hva som virker og ikke virker. og det finnes INGEN bedre piggdekk enn Nokian Hakkapelitta 7 ! Hakkapelitta 5 er også ett minst like bra dekk :)

Hvordan er levetiden på dem?

 

Har god erfaring med Pirelli Winter carving , og nå er de på 4.(og siste) sesongen.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hakka5 har holdt over all forventning på min cossie. Jeg har aldri praktisert noen innkjøring av piggdekk, og de holdt bra til en del herjing første vinteren helt fram til toppakning havarerte, og en god del isbanekjøring sist vinter. Noen få pigger har løsnet, og litt krater rundt de gjennværende. Hadde det vært Gislaved, som jeg brukte før, så tipper jeg de hadde vært helt fri for pigg etter første vinteren.

Jeg har denne sesongen ikke brukt cossien med hakka5 dekkene etter snøfallet som kom tidligere i uka.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...