Jump to content

Dårligere grep med stivere bakstilling?


jakob

Recommended Posts

Lurer på om du får dårligere grep på bakhjula om du har stivere dempere og stivere foringer i bakstillinga? :P

 

Har VELDIG MYK sierra, og sliter litt med å buurne, renne bak og holde den i 2. gir f.eks. :lol: Virker som om den "krenger" så mye at den får skikkelig grep bak :huh:

 

Så om det hadde hjulpet med stivere dempere bak? At den rett og slett ikke krenger så mye og at det da blir "dårligere" grep på bakhjula? :lol:

 

 

 

Edit: dumt spørsmål kansje, men lurer skikkelig :blush:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

er ikke ett dumt spm :)

såvidt meg bekjent kjører mange av dem som kjører dragrace med bilene sine med ganske mykt oppsett for å sikre at bilen "setter" seg på ræva og sørger for å holde godt grep på bakhjulene.

dette gjelder bakjhulstrekkere såklart :D

 

gå på youtube og se på audien til jonus, den bilen ser latterlig myk ut ;)

 

så det er helt klart hold i tankegangen din.

 

men om stivere oppsett gir "my dårligere grep" er jeg usikker på.

 

men slik jeg ser det for meg så burde være lettere med stivere dempere/fjører/foringer og skikkelig masse luft i dekkene ;)

5 bar kan du fint ha i om du bare skal burne :D

quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track"

Link to comment
Share on other sites

Hadde detter problemet med min sierra 2.0 dohc, når jeg ga på satte den seg sykt ned i ræva og var umulig og få i sladd. Kjøpte meg forsterka biltemafjører etter det, og da var det ikke noe prob og sladda på andre gir. Men satt på tynne Dekk også da, trengte nesten ikke pumpe clutchen engang. Men med Biltema fjørene så blir den sykt høy i ræva, var helt sykt. Hadde rundt 30cm underbilen bak!

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om du får dårligere grep på bakhjula om du har stivere dempere og stivere foringer i bakstillinga? :P

 

Har VELDIG MYK sierra, og sliter litt med å buurne, renne bak og holde den i 2. gir f.eks. :lol: Virker som om den "krenger" så mye at den får skikkelig grep bak :huh:

 

Så om det hadde hjulpet med stivere dempere bak? At den rett og slett ikke krenger så mye og at det da blir "dårligere" grep på bakhjula? :lol:

 

 

 

Edit: dumt spørsmål kansje, men lurer skikkelig :blush:

Stivere fjærer og dempere hjelper deg å få dårligere grep. Jo stiver den er jo dårliger blir grepet. Coilovers er tingen. Se på drifterene når bilen skifter retning. Det er så vidt at den krenger over fra venstre til høyre.

 

Kraftige stabilisatorstag hjelper også på å gjøre bilen sladdevillig.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det er helt uten tvil at bilen blir mye mer sladdevillig med stivere bakstilling. du slepper også det at den spinner på et hjul når du får den ut. med slitte sommerdekk så slapp min lett på 3.gir på vått føre. det var bare å sleppe opp gassen, kaste litt på rattet å gi gass så var den i gang :)

sånn er det kun denna sierran som har vært. men det er også den første jeg har hatt med skikkelige dempere å fjærer på. skal også montere stabstag fra scorpio bak på min etterhvert. det er 18 eller 19mm tykt eller noe sånt. da burde den bli god å sladde med håper jeg :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! :D ;)

 

Da er det vell bare å gå til innkjøp av stivere fjærer først og fremst? :)

Er "bruks-bil" og har en annen sedan som skal bortskjemmes, så må spare penger :P

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

dere må ikke glemme spissingen bak folkens.. den har etter min mening MEST med hvor sladde villig biler med slik bakstilling som sierran har å gjøre..

 

årsaken til at sierra blir så logrette med senkesett(stivere dempere,lavere og stivere fjører) er at geometrien som er bygd inn i navet blir helt på bærtur..

 

en slik bakstilling skal egentlig ha endel toe in og noen grader camber for å få mere feste i sving.. når man senker bilen blir det alt for mye camber og nesten nøytral toe..

 

 

bilen min er rimelig stiv nå, men fordi jeg har justert navene bak for få fikse vinklene har jeg mere feste enn org..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

dere må ikke glemme spissingen bak folkens.. den har etter min mening MEST med hvor sladde villig biler med slik bakstilling som sierran har å gjøre..

 

årsaken til at sierra blir så logrette med senkesett(stivere dempere,lavere og stivere fjører) er at geometrien som er bygd inn i navet blir helt på bærtur..

 

en slik bastilling skal egentlig ha endel toe in og 1-2grader camber for å få mere feste i sving.. når man senker bilen blir det alt for mye camber og nesten nøytral toe..

 

 

bilen min er rimelig stiv nå, men fordi jeg har justert navene bak for få fikse vinklene har jeg mye mere feste enn org..

 

Nå var egentlig i dette tilfellet problemet mitt at eg hadde "for godt" grep :P Iallefall til å spinne og holde på bremsa i 2. gir :lol:

Men hvordan har du fiksa din da? lagt skiver og shims under nav? :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

du har ikke for godt feste :P for det er det jaggu ikke mye av org -_- du har for slapp motor :rolleyes:

 

..men du shimser bak navet ja.. så om du vil ha vesentlig mindre feste enn org shimser du for toe ut , men husk at mindre feste gir mye mindre røyk og ubrukelige kjøreegenskaper..

 

så du må nok trimme/sette inn en frisk motor :P

 

en annen løsning er jo line lock.. burner den ikke DA så burner den ALDRI!.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

dere må ikke glemme spissingen bak folkens.. den har etter min mening MEST med hvor sladde villig biler med slik bakstilling som sierran har å gjøre..

 

årsaken til at sierra blir så logrette med senkesett(stivere dempere,lavere og stivere fjører) er at geometrien som er bygd inn i navet blir helt på bærtur..

 

en slik bakstilling skal egentlig ha endel toe in og noen grader camber for å få mere feste i sving.. når man senker bilen blir det alt for mye camber og nesten nøytral toe..

 

 

bilen min er rimelig stiv nå, men fordi jeg har justert navene bak for få fikse vinklene har jeg mere feste enn org..

 

Og her har du grunnen til 6graders bakstilling. Originalt er dette horibelt..

Link to comment
Share on other sites

du har ikke for godt feste :P for det er det jaggu ikke mye av org -_- du har for slapp motor :rolleyes:

 

..men du shimser bak navet ja.. så om du vil ha vesentlig mindre feste enn org shimser du for toe ut , men husk at mindre feste gir mye mindre røyk og ubrukelige kjøreegenskaper..

 

så du må nok trimme/sette inn en frisk motor :P

 

en annen løsning er jo line lock.. burner den ikke DA så burner den ALDRI!.. :lol:

 

 

Har kansje ikke for godt feste akuratt, men mener eg har ok feste.. :lol: Bilen er sladdevillig, men klarer ikke holde den i 2. gir. Dette er en 2,9 v6, så burde ha greit med effekt. :huh:

 

Hva er Line lock?? :o Høres spennende ut :lol:

 

 

Har mye trua på det Rsemil skriver.. ;)

 

Med myk fjæring bak så blir den bløt på ræva og setter bakhjulene godt

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

en 2.9 som ikke holder andre gir? her trur jeg det er mer feil enn bare mjuk bakstilling. bilen min vil jo til og med på andre gir å det er en sliten ohc.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

nu skal i huske på at en af grundne til at en banebil køre et "blødt" setup er at R-dæk alene har meget hårde dæksider der tillader blødere fjedre og dæmpere. vægten på bilen er også ofte lavere så der er lidt mindre der skal holdes i ro.

 

det sidste jeg hørte af en kyndig motorsportsmand her i dk så er tendensen blødre opsæt og mindre spær da det giver bedre svingegenskaber.

 

samtidig så kan en bil med gode coilovers sættes op med corner vægte så man kan køre uden krængningsstablisatore ved korrekt opsætning.

 

ofte er spær en ting der bruges for at komme afsted i en lige linje. det er ikke noget der er godt i hurtige sving, da spær tvinger et af hjulene til at slippe pga forskellige hastigheder på ydersiden og indersiden.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

ja å en sterk bil burde holde 2 gir uten større problem spør du meg. ihvertfall når en ohc klarer det.

 

Ja, enig der.. Men klarer å legge breitt i 2. men klarer ikke holde.. :huh:

 

Jaja, ny motor er under oppbygging så da blir det nok ikke noe problem :lol: :P

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Min sierra var myk som ei ræv og jeg har hvertfall ALDRI hatt problem med hverken sladding eller burning, tok middels store 2 felts rundkjøringer på tørra i 2. gir, var bare og ta stor sving og mate på med gass så kunne jeg breie flere runder selv med folk i bilen. Skal du burne kan du værste fall finne en ganske stor parkerings plass og slædde litt og så snurre så du blir ståendes og spinne og bare klampe bremsen...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min sierra var myk som ei ræv og jeg har hvertfall ALDRI hatt problem med hverken sladding eller burning, tok middels store 2 felts rundkjøringer på tørra i 2. gir, var bare og ta stor sving og mate på med gass så kunne jeg breie flere runder selv med folk i bilen. Skal du burne kan du værste fall finne en ganske stor parkerings plass og slædde litt og så snurre så du blir ståendes og spinne og bare klampe bremsen...

 

Det du sier nå går, sladde rundt og bare mate på i 2. gir :lol: Er kanskje bakbremsene som er for gode som as. skriver :P

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Til og med min gammle sierra med Dohc 8v spola som **** på 2gir :P

Tror den V6er din trenger litt ettersyn eg..

 

Ok, men.. ettersyn som hva?? :glare:

Tror ikke det er noe galt med den ser du.. <_<

En kompis har også 2,9 og den ligger også nesten jevnt med en dohc.. :blink:

 

 

Edit: mulig tenninga kan vere 1 Grad feil.. men det skal vel ikke ha så mye å si? :unsure:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

en 2.9 skal gå vesentlig bedre enn en dohc hvis den er i god form å eieren skjønner hvordan han skal bruke denne motoren. til og med 2.3 sierra holder følge med dohc uten større problem. ikke det at dohc er målestokken for sprek sierra akkurat men den er vel ikke av de som går dårligst heller

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

sånn rett fram raskest fra 0-100 så trur jeg faktisk dohc er den tregeste sierra motoren org.. vet ikke hva de andre gjør fra 0-100km, men dohc'en gjør det vist på 10sek org..

 

å det virker som ohc er litt raskere org pga annen bakdiff eller noe..

 

MEN 2.9 burde være vesentlig raskere enn dohc ja.. en dohc har 118hk org og en 2.9 har vel 150hk org? så en frisk 2.9 skal vel gå på rundt 9sek fra 0-100km..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...