Jump to content

Straff for ekstralys?


Complexity

Recommended Posts

Hei :) langlysene på sierran strekker ikke helt til her i mørke nord.. Og tenkte å bare få koblet opp noe slikt: http://www.jula.no/runde-ekstralys-2-pakning-602134

 

Har forstått at dette må godkjennes? Om jeg isåfall ikke godkjenner det, hva er "straffen"?

 

mvh. Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

må ikke godkjennes. du skal bare ikke overstige 100% reglen for samlet lystyrke :) og du kan kun ha 4 fulltlys om gangen :)anbefaller deg hella comet 200. veldig bra lys og ikke kjempe store lykter

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

problemet ditt vil vere at en sierra har somregel 4 fjenlys fra før, fjern/nær i ytterste og ekstrafjærnlys innerst, mao du kan ikkje ha fleire da må du i tilfelle koble vekselbryter så berre 2 kan lyse om gangen i tillegg til dei ytterste fjærnlysa, men om bt godtar utkobling av orginalmontert lys, det er eg usikker på

 

straffa er vel 2000 kr i bot og mangellapp

Link to comment
Share on other sites

problemet ditt vil vere at en sierra har somregel 4 fjenlys fra før, fjern/nær i ytterste og ekstrafjærnlys innerst, mao du kan ikkje ha fleire da må du i tilfelle koble vekselbryter så berre 2 kan lyse om gangen i tillegg til dei ytterste fjærnlysa, men om bt godtar utkobling av orginalmontert lys, det er eg usikker på

 

straffa er vel 2000 kr i bot og mangellapp

 

dette har jeg aldri hatt problemer med når jeg har montert ekstralys på sierra. tviler sterkt på at de i det hele tatt vil tenke over at bilen originalt har 4 fulltlys.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

syns faktisk d er bedre lys i FF300 lyktene enn 200. har selv ff300 med xenon kit i :) å til å være så små så lyser dem meget bra. faktisk bedre enn ff200xenon :)

så heter d seg d at man ikke skal overstige 100 lux.

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

syns faktisk d er bedre lys i FF300 lyktene enn 200. har selv ff300 med xenon kit i :) å til å være så små så lyser dem meget bra. faktisk bedre enn ff200xenon :)

så heter d seg d at man ikke skal overstige 100 lux.

ja det er mye mulig men vis du ikke vil ha så store så er jo 200 et bra alternativ har 200 med xenon på focusen og uten på bilen til dama. lyser bra. kjøpte 37,5% pr. lampe så de er ikke helt lovlige på focusen

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips og svar :) Virker som at det neppe er så skummelt å få montert noen små lys, Er passelig livsfarlig til tider å kjøre rundt med det dårlige lyset som er orginalt.. Og må vel legge opp nytt ledningsnett til lyktene for å sette inn kraftigere pærer?

 

Mvh. Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

jeg har til sammen 660w fordelt på org lysen og to ekstra, pluss at jeg har 3500k xenon i tåkelysene, markerings lys i blinklysene og gule hovedlamper.. (bilde i signatur)

 

blir som regel stoppet i kontroll med den blod harry sierran min, men de har aldri klaget på lysene..

 

 

så om du setter på noe så vanlig som to uskyldige ekstralys går nok det bra :)

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips og svar :) Virker som at det neppe er så skummelt å få montert noen små lys, Er passelig livsfarlig til tider å kjøre rundt med det dårlige lyset som er orginalt.. Og må vel legge opp nytt ledningsnett til lyktene for å sette inn kraftigere pærer?

 

Mvh. Complexity

 

Bare som et tips: Hvis du får dynamoen til å lade de optimale 14,4 volt så får du lys til å bli imponert av på en Gammal Ford, uten bruk av ekstralys eller pærer med høyere watt ;)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

syns faktisk d er bedre lys i FF300 lyktene enn 200. har selv ff300 med xenon kit i :) å til å være så små så lyser dem meget bra. faktisk bedre enn ff200xenon :)

så heter d seg d at man ikke skal overstige 100 lux.

 

Det er feil, det er 480 lux som er maksgrensen, men det blir regnet i % dvs. 100% er maks.

 

 

37,5 + 37,5 = 75%

Så her er det 25% igjen å gå på, det holder i massevis til bilens orginale da de som regel ligger på 1,2 pr. lykt.

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har luftet tanken om å sette på lyktepod på Sierra`en min.. Altså 2 ekstra fjern og to spotter/spredere oppe på panseret. Lurer på hva de kommer til å si hvis jeg blir stoppa..? :rolleyes:

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Bare som et tips: Hvis du får dynamoen til å lade de optimale 14,4 volt så får du lys til å bli imponert av på en Gammal Ford, uten bruk av ekstralys eller pærer med høyere watt ;)

Og om man sørger for at de 14,4 volt når helt fram til pærene også så er det til god hjelp :) For høy wattstyrke ødelegger bare de orginale reflektorene på sikt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kansje man skulle ta å prøve å få oppgradert ledningsnettet uansett da.. Men alt av elektronikk på bilen fungerer som det skal, å har dårlig erfaring med å fikse noe som er i orden :P Dynamoen lader veldig bra, og driver anlegget mitt på fult 2 timer i strekk uten å tappe batteriet nevneverdig..

 

Kom forsovidt til å tenke på at lysene mine peiker nedover, så det ødelegger vel en del og.. (Org fjær fremme, heva fjær bake) Er justert maks inn på toppen, men det er vel justering under lyktene og?

 

Takker å bukker for tips :)

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Prøv å mål spenningsfallet til lyktene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Til bedre ladespenning til mindre spenningstap kan man vel si. Måler 13,8 volt i pærekontaktene til originale lys, uten at ledninger til lys er gjort noe spesielt med. Og det lyser.. :cool2: Merker og veldig god spenning til starter, el.ruter, etc. og dynamoen lader altså 14,4 volt. Er grove pluss/minuskabler til batteri/starter/dynamo, etc. På eldre biler er disse kabelene gjerne litt underdimensjonert.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Mange nyere biler har også underdimensjonserte kabler til batteri og dynamo, der det ikke er rom for korrosjon før man får spenningsfall.

13,8v på pære er bra, og langt over snittet på en gammel bil :) Regner sterkt med at du har pære tilkobla når du måler :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg gjorde på gamle mk1 isen min var å legge opp ny rele krets til fult lys så de fikk full spenning, og satte inn 100w H3 og 90/100w H4

 

Da får du sinnsykt bra lys, det kan jeg love deg. Bedre enn mange nyere biler.

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...