Fakeworth Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 (edited) Jeg plages litt med at det blåser kaldt i varme apparatet i cosworth'n, det er kun på tomgang altså kun når det er liten fart på motor'n. Om jeg ruser den opp et par tusen omdreininger og holder den der eller om jeg kjører normalt, da blåser det varmt igjen. Jeg regner med at det er vannpumpa som sirkulerer dårlig, noen som er enig eller har dere andre løsninger? Har aldri hatt slitt vannpumpe så kjenner liksom ikke til symptomene Edited December 14, 2011 by Fakeworth -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyrix Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 hmm, termostaten? 08 mondeo titanium X 91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/76 volvo 242 turbo prosjekt94 pajero GLS 33" dekk <---selges Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Kle på deg Martin, så slipper du tenke mer på det Varmeapparat radiator, som tetter seg, eller termostat vil jeg tro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Jeg støttter varme registeret jeg eller en slange som ligger i klem Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 (edited) (.) (.) Edited August 28, 2013 by cross-box aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Hehe :-) Jeg har ikke tenkt på termostat, kunne jo hende.Registret spylte jeg igjennom for en måned siden og det virka ikke tett. Om det er registeret så blir det nok ikke bytta i vinter ;-) -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Bytt vannpumpe:-) -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 En viktig faktor,hvordan er tempen på motor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 Den er helt normal hele tiden. Ihvertfall på måleren. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Kan hende det er lite/dårlig sirkulasjon gjennom varmeapparatregisteret,siden det blir varmt når du øker turtall,at det holder på å tette seg..Har jo vært borti at skovlen på pumper har løsnet,men da skulle motortempen gått opp.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 (edited) Har mest tro på sliten vannpumpe, som typisk gir treg sirkulasjon, men god varme på turtall. Neste er at pumpa begynner å lekke, og da får man i allefall årsaken bekreftet. Edited December 16, 2011 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Sjekk slangene som går til varmeapparat registret,kjenn om begge to blir varm. Har vært borti att slangen som går fra olje/vannveksleren å til registret har tettet seg,de slangene blir myke og gror igjen med tidens løp. Om du mener registret ditt er åpent,så kan det alikevel være att det ikke fløder nok!Første bud for å få ett bra kjølesystem på en cosworth er att registret er nytt og åpent. Når registret er delvis tett ødelegges hele kjøle "sløyfen" i systemet. Har enda til gode å se att vannskovelen har løsnet på en 4x4 pumpe. VIST den har løsnet kan jeg love deg att tempen på motoren din hadde gått opp kraftig. Gåen topp-pakning kan det også være,da kommer det luft i systemet,og luften blir stående å blokkere i slangene når vannpumpen ikke går fort irundt. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 (edited) Har aldri sett at en sliten vannpumpe, lager dårlig sirkulasjon utenom visst skovlene har løsnet. Topp pakning kan lage luftlås, som nevnt over, da har man ofte trykk i kjølesystemet også. Edited December 17, 2011 by grcossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
kai-f250 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 har akuratt samma problem på min mondeo 02mod med 1,8.. om noen vet ka det kan vere 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Hmm, mye teorier her nå. Jeg håper det ikke er pakninga ihertfall. Men skal sjekke slangene inn og ut av registeret jeg. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Hmm, mye teorier her nå. Jeg håper det ikke er pakninga ihertfall. Men skal sjekke slangene inn og ut av registeret jeg. napp av tomgangs regulatoren, og juster opp tomganegn på spjelldet problem ut av verden har samme selv. og der er jeg rimelig sikker på at det er varme apperat registret som har det, har så støysvak bil, at jeg hører det surkler i registret når jeg ruser.Men skjeldn bilen min går på tomgang, og eller vakum sia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aero* Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Hadde omtrent samme problemet i min Cosworth 4x4. Bare at her gikk vann temperaturen nesten opp på N (i normal på speedometeret), og varmeapparatet begynnte da å blåse kaldt.Kan også nevne at vann temperaturen gikk mye opp og ned, den gikk nesten alltid opp på tomgang og sakte kjøring. Vil anta at dette kom av luft i kjølesystemet og dårlig sirkulasjon på vannet. Hørte endel surkling i varme apparatet på tomgang.Monterte swirl pot i går og nå ligger temperaturen javnt og fint på "R" i temperaturskalaen på speedometeret og varmeapparatet blåser varmt. Jeg vil tippe dårlig sirkulasjon i systemet, skru ut termostat og se om den funker evnt. ta av vannpumpa? -1988 Ford Sierra Cosworth-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotax Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 (edited) Hmm, mye teorier her nå. Jeg håper det ikke er pakninga ihertfall. Men skal sjekke slangene inn og ut av registeret jeg. Fått sjekka slangene? har akkurat samme problem selv nå, bare att det blåser kaldt uansett hvor mange omdreininger jeg har.. Edited January 5, 2012 by Rotax Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Stemmer også for varme apparat register! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Vanlig problem på sierra att dem begynner å bli tette med årene.Eg renset hele systemet på min samt ny vannpumpe, termostat og register,Nå funker alt som det skall 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now