Jump to content

Trenger noen tips..


KNAa Racing

Recommended Posts

Gjelder 4wd motor.

Skal montere olje-luftkjøler,er det best å fjerne orginalkjøler å montere sanwich der? Må man ha den arma til oljefiltetet?

Vurderer samtidlig oljefilterflytter..

Hvilke dimensjoner på gjenger etc?

 

Tips til kam/kammer til 3071r å portet topp?

 

Skal grunnjustere ekstern wg,da denne ble justert til slakkest mulig under tidligere bremsing,ladet da 1,2. Trykket ble justert opp videre med bleed.

Men tror jeg mister noe spool up når den er så slakk. Står også skrevet 1,0bar på en lappe på wg..

Hvilke trykk burde den åpne på?

 

Blir også montert el.boost controller hvis det har noe å si.. :)

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Gjelder 4wd motor.

Skal montere olje-luftkjøler,er det best å fjerne orginalkjøler å montere sanwich der? Må man ha den arma til oljefiltetet?

Vurderer samtidlig oljefilterflytter..

Hvilke dimensjoner på gjenger etc?

 

Tips til kam/kammer til 3071r å portet topp?

 

Skal grunnjustere ekstern wg,da denne ble justert til slakkest mulig under tidligere bremsing,ladet da 1,2. Trykket ble justert opp videre med bleed.

Men tror jeg mister noe spool up når den er så slakk. Står også skrevet 1,0bar på en lappe på wg..

Hvilke trykk burde den åpne på?

 

Blir også montert el.boost controller hvis det har noe å si.. :)

 

Ta vek armen, og sett på orginal olje kjøler fra 2wd cosworth den vann kjølte. Også setter du på en sandwich plate der igjen som går til ekstern filter flytter og olje kjøler. Funker knall! Blir fortere driftstemperatur og kjøler generelt mye bedre også veldig stabilt. :)

Link to comment
Share on other sites

Du montere bare oliekøler sandwitch på den olie til vand køler du har nu , vil du have relocation kit på også så montere du det i serie mellem sandwitch og køler.

 

Så køre du både olie til vand for mere ens total temperatur og olie til luft.

 

Sådan køre jeg selv på min ( dog uden relocation kit endnu)

Link to comment
Share on other sites

Tips til kam/kammer til Garrett GT3071R å portet topp?

Først og fremst; Grattis med godt turbovalg. B) Kjekt å se at stadig flere styrer klar E46 og annet gammelt dritt. ^_^

Når en topp blir portet så bør dette følges opp med nye friske ventilfjærer som takler høyere ventilløft enn de originale.

Har du dette?

De originale Cosworthstemplene har veldig liten klaring til ventilene og dette begrenser valgmulighetene når det gjelder kammer.

Hvis du ikke har modifiserte stempler så ser jeg i grunnen bare to muligheter.

1. AB07. Disse 400 + hk kammene gir en moderat økning av durasjon og ventilløft og er designet som 100% bolt on kammer. De passer derfor på alle Cosworthmotorer.

2. Spesial innsugskam som gir en moderat økning av durasjonen, men som gir en kraftig økning av det maksimale ventilløftet. En slik kam er noe mer kostbar fordi den krever nye mekaniske løftere og gode ventilfjærer, men den tilfører også mest krefter. Du TRENGER egentlig kun innsugskammen i første omgang.

 

Skal grunnjustere ekstern wg,da denne ble justert til slakkest mulig under tidligere bremsing,ladet da 1,2. Trykket ble justert opp videre med bleed.

Men tror jeg mister noe spool up når den er så slakk. Står også skrevet 1,0bar på en lappe på wg..

Hvilke trykk burde den åpne på?

Det spiller ingen rolle. Alt må justeres slik at du får fullt ladetrykk så tidlig som mulig og at ladetrtykker ikke reduseres når motorturtallet stiger. Med original komp. er 1,5 BAR lenge før 4000 o/min og minst 1,5 BAR på 7000 o/min ett ladetrykksmål man kan strekke seg etter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kansje en fordel å nevne:p har lomma wiseco stempler..å tenkte å kjøpe fjærer samtidlig som kam.

Hva med bd 14?

 

 

Tenkte å kjøre luft med manometer på wg for å få justere den optimalt,siden den ble slakket opp..

Men hvis det ikke er så nøye,så strammer jeg den litt,å kansje får justert spool up med boost controller? :wacko:

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Kansje en fordel å nevne:p har lomma wiseco stempler..å tenkte å kjøpe fjærer samtidlig som kam.

Hva med bd 14?

 

Tenkte å kjøre luft med manometer på wg for å få justere den optimalt,siden den ble slakket opp..

Men hvis det ikke er så nøye,så strammer jeg den litt,å kansje får justert spool up med boost controller? :wacko:

Akkurat. Da er en BD14 innsugskam ett godt valg. Jeg mener at du ikke bør montere BD14 eksoskam hvis du har 4x4 eksosmanifold.

Det blir en ballanseøvelse for å finne den rette kombinasjonen av forspenn og bleed.

Actuator med "svak" fjær satt opp med "lite" forspenn (innen rimelighetens grenser) og mye bleed gir vanligvis best spool up, men ladetrykket reduseres mye ved høyere motorturtall.

Hard actuator med lite eller ingen bleed gir dårligst spool up.

Som vanlig er det lagom som er best.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Okey,kjører med rustfritt grenrør med forholdsvis lange rør å ekstern wg.

Optimalt med bd 14 på begge sider da?

 

Ja får prøve meg litt fram ang spenn på wg når det blir sesong:)

Javel? Hvorfor har du det og hva mer har du? Hvilke mål har du for motoren? Hvilken gearkasse og diff. utveksling har du?

Optimalt er ett stort ord som veldig få i praksis vil få befatning med i virkeligheten.

Ett grenrør fjerner alle begrensninger til valg av eksoskam slik at BD14 fint kan brukes.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var en tilleggsopplysning da 4x4 manifold ble nevnt,å mulig jeg misbrukte ordet optimalt;)

Men det blir bedre da med bd14 både på eksos å innsug,da må det handles inn..

Målet er vel å ha noen bra tall på moment og hk,men samtidlig at det er kjørbart..

Orginal kasse enda,å orginal utv.

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Målet er vel å ha noen bra tall på moment og hk, men samtidlig at det er kjørbart..

Orginal kasse enda,å orginal utv.

Oppsettet tyder på at det blir resultatet uansett hvilken eksoskam du velger å bruke. ;)

Ok.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke BD14 på eksos. Er tilnærmet null å hente på ny eksoskam.

Innsug: AB07 er gromt for bunndraget, men toppeffekten lider, og som de er speca til faller effekten over 6500rpm. BD14 er en enda råere kam som gir samme bunndraget som AB07 men i tillegg høyere toppeffekt. Med BD14 må du sørge for å ha klaring for løftet er ganske høyt kombinert med den lange durasjonen.

 

Jeg ville gått for EFR7064, men dersom du har hastverk er vel GT30 eneste alternativet, evt kanskje gtx3071r. Hvor lange er de røra på grenrøret ditt? Hva slags innsug skal du kjøre?

 

Cosworthmotoren liker grenrør på ca 600mm. Helst 580mm, som faktisk er lengden på den orginale 2wd manifolden.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

er det ikke en på finn.no som annonserer bd14 cam`er til 1500 stk? nye..

 

1500 kr er da ikke akkurat mye for kammene. Gjør regning med at noen skal tjene penger på det de selger også.

 

 

Kjøpte akkurat to sykker fra Woodford. 290£ for begge to.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne..

Hvis man monterer luftkjølt oljekjøler å sandwich,å også ønsker filterflytter,så blir det 2 uttak fra sandwich,2 på cooler,2 på filterflytteren å 2 på filteradapter/den plata der filteret egentlig står. Men dette blir et hav av slanger,å burde vært i serie,da blir det 6 uttak istede for 8.

Men finnes det filterplate der det ikke er uttak på? Blir jo 2 uttak som er åpne hvis det blir seriekobling..

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

2 på blokka, 2 på filter, 2 på kjøler.

 

Blokk til filter, filter til kjøler, kjøler til blokk.

 

3 slanger :)

 

Tar opp denne..

Hvis man monterer luftkjølt oljekjøler å sandwich,å også ønsker filterflytter,så blir det 2 uttak fra sandwich,2 på cooler,2 på filterflytteren å 2 på filteradapter/den plata der filteret egentlig står. Men dette blir et hav av slanger,å burde vært i serie,da blir det 6 uttak istede for 8.

Men finnes det filterplate der det ikke er uttak på? Blir jo 2 uttak som er åpne hvis det blir seriekobling..

 

Den på blokka har kun to utak for slanger, thats it.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

2 på blokka, 2 på filter, 2 på kjøler.

 

Blokk til filter, filter til kjøler, kjøler til blokk.

 

3 slanger :)

 

 

 

Den på blokka har kun to utak for slanger, thats it.

 

Men sandwich blir stående uten filter,for det står jo på filterflytteren:)

Jeg må ha et lokk der istede for filteret..?

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...