Jump to content

Clutch til 2,9i Cosworth


Larcsern

Recommended Posts

Heisann! Noen som har en formening om hvilken clutch jeg burde bruke på min 2,9i Cosworth (BOB) motor? Girkasse er ei MT75 fra 2,9i Sierra. Effekten skulle visstnok være et sted rundt 400hk til 500hk.

 

Noen som har noe interesant?

 

- Larcsern

- Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen

- Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v

- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil

 

Min Selges tråd!

 

Min Ønskes Kjøpt tråd!

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Noen som har en formening om hvilken clutch jeg burde bruke på min 2,9i Cosworth (BOB) motor? Girkasse er ei MT75 fra 2,9i Sierra. Effekten skulle visstnok være et sted rundt 400hk til 500hk.

 

Noen som har noe interesant?

 

- Larcsern

Jeg ser det slik at en 3,0 L motor leverer like mye dreiemoment med 1,0 BAR ladetrykk som en 2,0 L motor leverer med 2,0 BAR ladetrykk. (6,0 L praktisk motorvolum).

Hvis man kjører 2,0 BAR ladetrykk på en Cosworth som har like gode kanaler og kammer som det BOB motoren har, så varer ikke en MT75 kassen veldig lenge og jo værre clutch du velger jo raskere raser kassen, og cera metal lameller er værst.

Hvis du har tenkt å bruke MT75 kasse® så kan du derfor vurdere en oppgradert ORGANISK Cosworthclutch og en seriøs ladetrykkstyring slik at du kan mappe inn en FLAT dreiemomentkurve. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, så det du sier er at bob motoren har bedre kanaler og kammer enn yb?

Javisst.

YB kammene er 240 grader og gir 8,5 mm ventilløft.

BOB kammene er 250 grader og gir 9,5 mm løft.

Innsugskanalene i YB toppene fløder ca. 170 cfm.

Innsugskanalene i BOA/BOB toppene fløder visstnok rundt 200 cfm.

 

I tillegg er det slik at en V6 twin turbo den optimale motoren pga eksospulsene har 240 graders avstand og driver derfor turboen......vel....optimalt. Med 250 graders kammer er det så vidt en liiiiiten overlapping mellom dem.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg altså bruke svinghjul og clutch fra YB-motor? Hvilken starter må jeg bruke på dette for å treffe? (24v BOB og MT75)

Nei, svinghjulet passer ikke.

Du bruker lamell og trykkplate som passer til Cosworth YB.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske på den jeg hadde en gang så hadde jeg 2.8 svighjul og så hadde jeg t9 manuel kasse..

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

2.8 svinghjul er en god del lettere enn til 2,9. Husker ikke antall kilo men motoren blir kjappere opp på turtall. Man velger det svinghjulet som passer best for de egenskapene man ønsker av motoren. Clutchen fra cosworth passer begge svinghjul (utløserlager fra cosw. 4x4 da vel og merke), men utløserarmens innfestning må modifiseres på MT75 kassen mot 2,8 svinghjul. Dette er nemlig en del smalere og bygger ikke så langt bakover mot gearkassen som et orginalt 2,9 svinghjul, og resultatet blir at utløserarmen ikke klarer å løse ut clutchen uten en slik mod. Hvordan dette gjøres i detalj finnes ett eller annet sted her på forumet.

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

2.8 svinghjul er en god del lettere enn til 2,9. Husker ikke antall kilo men motoren blir kjappere opp på turtall. Man velger det svinghjulet som passer best for de egenskapene man ønsker av motoren. Clutchen fra cosworth passer begge svinghjul (utløserlager fra cosw. 4x4 da vel og merke), men utløserarmens innfestning må modifiseres på MT75 kassen mot 2,8 svinghjul. Dette er nemlig en del smalere og bygger ikke så langt bakover mot gearkassen som et orginalt 2,9 svinghjul, og resultatet blir at utløserarmen ikke klarer å løse ut clutchen uten en slik mod. Hvordan dette gjøres i detalj finnes ett eller annet sted her på forumet.

Tenker du på denne?:

4. Svinghjul.

Det originale 2,9 svinghjulet veier ca. 11 kg og er med dette ca. 3 kg tyngre enn svinghjulet på 2,8 motoren.(Og de andre V6 jeg har veid).

I tillegg er det slik at svinghjulets tykkelse, fra anlegg veiv til anlegg lamell, er ca. 10 mm større på 2,9 svinghjulet.

Dette betyr at man ved bruk av 2,8 (eller andre) svinghjul og MT-75 gearkasse, enten må skaffe seg ett utløserlager som er 10 mm høyere enn det originale 2,9 lageret, forlenge innfestningen til utløserarmen med 20 mm eller man må flytte innfestningen til lageret på utløserarmen 10 mm.

NB! Man kan IKKE lette 2,9 svinghjulet ved å dreie noe særlig av det på fremsiden!

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på denne?:

 

Den fungerer nok den også, men jeg tenker på en bildeforklaring hvor det gamle fstet freses bort og det borres hull på samme plass etterpå. Hullet gjenges opp og nytt feste sveises på en gjengestang. Mutter sveises på gjengestangen på utsiden av clutchhuset med en annen mutter skrudd på bak den som sveises på. Gjengestangen kan dermed låses i ønsket posisjon. Med dette får man justerbart feste til utløserarmen... :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, blir litt å bumpe en gammel tråd men...

 

2.9 24v med mt75 kasse er en ting..

 

Men hva med en T5 kasse..

 

Jeg har en lamell clutch til T5 og Burton sitt 2.8/2.9 cluchhus for T5 og en T5 kasse.

 

Hvilket svinghjul skal jeg bruke?

 

2.8 eller 2.9?

 

mt75 og 2.8 svinghjul hadde problemer med avstand mellom utløserlager og clutch.

 

fant foresten denne: http://www.transmissioncenter.org/a4ld.htm

 

spacer laget for automat svinghjul

 

(takk til heaamodt for link i forbindelse med c4 automat)

 

hvordan går 2.9 eller 2.8 svinghjul og T5 kasse? er det samme problemet?

 

 

Hilsen Tormod

Link to comment
Share on other sites

Cosworth svinghjul kan moddes .til v6.presse bolter i hulla/sveise igjen 9hull.borre nye til v6

best å bruke 2,9 av de org v6 svinghjula

har en fin Clutch som kan brukes

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver en gang til da jeg muligens ikke var helt klar på hva jeg spurte om...

 

 

Hva med en T5 kasse..

 

Hvilket svinghjul skal jeg bruke?, 2.8 eller 2.9?

 

er det noen her som har prøvd dette? t5 på 2.8/2.9

 

- MT75 og 2.8 svinghjul hadde problemer med avstand mellom utløserlager og clutch.

 

Hvordan går 2.9 eller 2.8 svinghjul og T5 kasse? er det samme problemet?

 

(Jeg har en Allcon clutch til T5 og en T5 kasse med Burton sitt 2.8/2.9 cluchhus.)

 

T5 kassa skal brukes på en 24vBOB så jeg lurte på hvilket svinghjul jeg må bruke? 2.8 eller 2.9

 

Hilsen Tormod

Link to comment
Share on other sites

 

(Jeg har en Allcon clutch til T5 og en T5 kasse med Burton sitt 2.8/2.9 cluchhus.)

 

Med 2,8/2,9 clutchus så kan du nok fritt velge mellom å bruke 2.8 eller 2,9 svinghjul.

Altså hvis huset er det samme som på t9 V6 kasse, som originalt kom på både 2,8 og 2,9 motor.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

v6 med T5 dreiv jeg med for 10år sia. Fikk tak i clutchus fra usa. fra Mustang 2.8 171cid. Den hadde T4 kasse. men samme boltmønster som T5.

Prob ble lengden på inngående aksle inn i veiva ble for kort. Dette løses med en adapter som holder lager og settes imellom. Utgangspunktet er 2.8

svinghjulet det som passer best. mest likt et 2wd cosworth i tykkelse.

 

Siden både cosworth og v6. har 240mm clutch. og de går om hverandre så det er ikke noe problem å bruke Alcon sin.

 

Heisann! Noen som har en formening om hvilken clutch jeg burde bruke på min 2,9i Cosworth (BOB) motor? Girkasse er ei MT75 fra 2,9i Sierra. Effekten skulle visstnok være et sted rundt 400hk til 500hk.

 

Noen som har noe interesant?

 

- Larcsern

 

 

Hei. er ikke motoren din helt std nå?? Du har planer om å bygge en motor rundt 400-500hk??

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2 motorer. Den forrige hadde smidd innmat og litt :-P Men den solgte jeg før jeg fikk bedre lagringsplass. Den jeg har nå er org.

- Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen

- Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v

- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil

 

Min Selges tråd!

 

Min Ønskes Kjøpt tråd!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...