Jump to content

Merkelig eu kontroll


rs88

Recommended Posts

Hjelper ikke en dritt å sette seg inn i regler når personen som skal gokjenne akkuratt DIN bil har all makt og ikke bryr seg om de samme reglene.

Derfor det er enorme forskjeller på hva som blir godkjent og hva som ikke blir godkjent.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

enda en som kun vil lære the hard way, mitt råd til deg er å bygge bilen din moderat å få den godkjent hos bt, da vil du kunne cruse rundt uten en bekymring å ta eu med et smil.... men viss du absolutt vil snike med eu og godkjenninger så er det jo ditt problem egentlig, men forvent at det kan bli vanskelig fremover å beholde skilter på bilen

 

er jo mulig å få godkjent mye rart går jo granadaer som skal vere godkjent med 1000vis av hester, stå på sett deg inn i regler snakk med bt og prøv igjen og igjen så går det nok til slutt,

 

men ikkje ver sur på enstakkars mann av eu kontrollør som bare gjør jobben sin når han sender deg på bt.....

 

takk for meg i denne diskusjonen og............... :wacko:

 

Tror også du skal takke for deg, mer svada har jeg ikke hørt før! det er ingen som er sur her og jeg sniker aldeles ikke med eu!

 

Enda en som kun vil lære the hard way?,,dobbel-v-h-a-t??? Du vet jo ikke hva du prater om. Jeg kruser rundt i godkjent moderat bil jeg!! Men jeg bruker også gladlig 5000 på jurist for å få tilbake de 4 hundringsene det koster hos BT så lenge det er urimelig det som blir praktisert.

Du er altså totalt ordblind:

Det er ingen problemer med kontrollene slik dem har vært, men BT må finne andre måter å fange opp ulovlighetene på enn gjennom ordinær PKK. Dette går ut over andre enn det dette er tenkt til.

 

Også dette:

 

"er jo mulig å få godkjent mye rart går jo granadaer som skal vere godkjent med 1000vis av hester, stå på sett deg inn i regler snakk med bt og prøv igjen og igjen så går det nok til slutt".

 

Hvor kommer dette fra, og hva har det med saken å gjøre??

 

Helt siden trådstart så har dette dreid seg om usle HK, ett eksosanlegg og en IC. Det er det jeg sier du vrir på alt!!

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig i de siste postene her. Litt mer jordnært og mindre kosmos enn mange poster tidligere i tråden..

Her personlig vært vitne til at verkstedeieren jeg tar EU hos satte på plass en kontrollør fra BT. Og han har selvfølgelig ikke mistet bevilgningen bare fordi han står opp og sier sin oppriktige og gode mening om galskapen!

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

støtter skybert her... både han og eg har smørt på tykt på ein del påstander(ironisk overdrivig), men det er for å få framm korleis retning dette går. Eg fekk meg ein overaskelse for noe dager siden da ein her kjørte på hjort så skiltet fremme blei knust å han fant det ikkje igjen, reiste på bt for å bestille nytt og enda opp med nytt skiltnr for det var sånn det var nå. ALLE med litt hjerneceller skjønner for eit ekstra kaos dette lager da han må endre alt dkumentasjon på bil der regnr er oppgitt og bt må endre alt som er registrert på deira database. vart antyda at eg muligens mister mine tidligere skiltnr da dei har vert uten skilt ein del år, men har ikkje skjekka det enda, men da blir min absolut siste respekt til alt av statlig idioti oppbrukt.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Er jo helt rett dette.

 

Det kommer en turbobil med grom eksos, stor intercooler og den virker å gå bedre enn de orginale 130 hk, klart jeg hadde diskutert med verksmester eller PKK-ansvarlig om den skulle fått en mangel på punkt 9, og mest sannsynlig hadde det endt med akkurat det også. Hva hadde du gjort i samme situsjon?

 

Bilen skal prøves, og det inkluderer selvfølgelig hvordan den oppfører seg under akselerasjon og retardasjon, er ikke snakk om noe grisekjøring, men er ingenting som tilsier at en standardbil ikke skal gies full gass i normale hastigheter, hadde det vrt en bil med 300 lovlige hk hadde det jo stillt seg litt annerledes, da trår man ikke fjøla i bunn opp til 90 km/t, men man får fremdeles ett inntrykk av om bilen går omtrent som den skal, synsing ja, men slik skal det gjøres.

 

Jeg ga ved ett tilfelle en slik mangel på en bil, vedr. dokumentasjon på motorbytte/effektøkning.

I det tilfellet var det snakk om en Volvo 850 2.5 10V på ca 130 hk, det var montert en 2.5 20V på 170 hk, i tillegg til dette gikk bilen som en dassfjuska og hadde ekstremt mager blanding som følge av manglende ombygging. Dette mener jeg var helt korrekt, jeg ville ikke ha tatt den sjansen på å ha godkjent dette.

 

Dette er jo ikke akkurat noen ny mangel heller.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

et siste inlegg for å prøve å forklare hva som er skrevet

 

det er ingen ting som er nytt igrunn, eneste er at kontrollpunjt 9 må slettes på bt

 

men dette har egentlig vert etpar år nå

 

det so er er for å få bukt med trimming og useriøse eu kontroller der forskjellig blir slept igjennom ,da som trimming etc, biltilsynet vet at dette skjer (bare å sjå på gatebil det, mange biler der som ikkje skulle hatt skilter, men skilter har de), noen må derfor eu godkjenne de og det er dette bt prioriterer no

 

derfor har risikoen ved å slippe igjennom slike biler gått betraktelig opp, og bilene sjekkes tilbake i tid viss de blir tatt, derav enda høyre risiko for verkstdene,

 

har du en "chip "på bilen din så går nok denne fortsatt igjennom fortsatt da dette vil vere umulig å opdagge viss avgasser er normale, en tuningboks derimot dennne vises kansje i motorrommet og da skal man iflg veiledning merke av på kontrollpunkt 9

 

derfor gjelder det for bileiger å vere litt gjennomtenkt da

 

 

ang bilen i tråden så hadde den både justert trykk og større ic og eksos, da er det korrekt av kontrollør å merke av på punkt 9

 

greit nå skybert, enkelt og greit

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

et siste inlegg for å prøve å forklare hva som er skrevet

 

det er ingen ting som er nytt igrunn, eneste er at kontrollpunjt 9 må slettes på bt

 

men dette har egentlig vert etpar år nå

 

det so er er for å få bukt med trimming og useriøse eu kontroller der forskjellig blir slept igjennom ,da som trimming etc, biltilsynet vet at dette skjer (bare å sjå på gatebil det, mange biler der som ikkje skulle hatt skilter, men skilter har de), noen må derfor eu godkjenne de og det er dette bt prioriterer no

 

derfor har risikoen ved å slippe igjennom slike biler gått betraktelig opp, og bilene sjekkes tilbake i tid viss de blir tatt, derav enda høyre risiko for verkstdene,

 

har du en "chip "på bilen din så går nok denne fortsatt igjennom fortsatt da dette vil vere umulig å opdagge viss avgasser er normale, en tuningboks derimot dennne vises kansje i motorrommet og da skal man iflg veiledning merke av på kontrollpunkt 9

 

derfor gjelder det for bileiger å vere litt gjennomtenkt da

 

 

ang bilen i tråden så hadde den både justert trykk og større ic og eksos, da er det korrekt av kontrollør å merke av på punkt 9

 

greit nå skybert, enkelt og greit

 

Det har jo vært greit hele veien! Jeg skjønner alt dette og mer til :) Tru meg det er ingen som er mer pirkete på kontroll av mine biler enn det jeg selv er. Jeg er under og over bilene mine og følger med hva som sjekkes på kontroll og at det gjøres grundig. Det eneste vi to er uenige om er at du mener det er ok at disse punkter sjekkes og fanges opp på PKK, jeg vil ikke ha dette der. Ulovligheter får dem fange opp som tidligere eller på andre måter, la PKK være en ren sjekk på at bilen kan stoppe forsvarlig, ingen slakke, rust, lekkasjer,lys osv. Dette er en frisk diskusjon som sikkert ikke kommer til å ende ute i den virkelige verden engang. Men imens så støtter jeg stiftelser som ser problemet og jobber for å bedre disse kontrollene, dokumentkrav osv i forhold til ombygging. Min støtte til disse kan hjelpe andre som bygger biler med lettere godkjenning i fremtiden, selv om jeg sikkert hadde vært bedre tjent med å kun bry meg om meg selv og gått for enkeltgodkjenning i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste vi to er uenige om er at du mener det er ok at disse punkter sjekkes og fanges opp på PKK, jeg vil ikke ha dette der. Ulovligheter får dem fange opp som tidligere eller på andre måter, la PKK være en ren sjekk på at bilen kan stoppe forsvarlig, ingen slakke, rust, lekkasjer,lys osv.

 

Eneste grunnen til at den er på PKK er fordi det ellers ville være "nærmest umulig" å fange opp så mange biler som ikke skulle vært på veien, nettopp fordi at de er trimma til himmels som ett eksempel.

 

Ergo, om det skulle fanges opp på andre måter som f.eks igjennom kontroller, ja da vil de aller fleste som har noe skumt med bilen styre unna stedene det er kontroller og kjøre som ingen ting har skjedd til neste PKK. Bilen går igjennom nok en gang uten problem fordi ingen sjekker dette på PKK slik som du ønsker det skal være.

 

De som prøver å lure ting igjennom på PKK som har noe skumt vil nå bli fanget opp i systemet. Selvfølgelig finnes det troll på verksted rundt om som aldri vil slippe igjennom noen ting.

Men bedre at flere blir stoppa enn ingen. Jeg vet at mange som er motstander av dette vil skrike høyest om de selv hadde blitt utsatt for en drittunge i en trimma bil som hadde pløyd seg tvert igjennom bilen din og gjort stor skade på deg og evnt familie fordi noe av jallatrimmen hans slutta fungere som resulterte i en ulykke. Seff er dette satt på spissen.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunnen til at den er på PKK er fordi det ellers ville være "nærmest umulig" å fange opp så mange biler som ikke skulle vært på veien, nettopp fordi at de er trimma til himmels som ett eksempel.

 

Ergo, om det skulle fanges opp på andre måter som f.eks igjennom kontroller, ja da vil de aller fleste som har noe skumt med bilen styre unna stedene det er kontroller og kjøre som ingen ting har skjedd til neste PKK. Bilen går igjennom nok en gang uten problem fordi ingen sjekker dette på PKK slik som du ønsker det skal være.

 

De som prøver å lure ting igjennom på PKK som har noe skumt vil nå bli fanget opp i systemet. Selvfølgelig finnes det troll på verksted rundt om som aldri vil slippe igjennom noen ting.

Men bedre at flere blir stoppa enn ingen. Jeg vet at mange som er motstander av dette vil skrike høyest om de selv hadde blitt utsatt for en drittunge i en trimma bil som hadde pløyd seg tvert igjennom bilen din og gjort stor skade på deg og evnt familie fordi noe av jallatrimmen hans slutta fungere som resulterte i en ulykke. Seff er dette satt på spissen.

 

Den dagen skjønn og tolkning angående låven og forskjellsbehandling er borte så kan det komme. Jeg velger å ikke godta alt og støtter dem som jobber for å lage ett bedre system for godkjenning. Det er jo nettopp pga. at det er vanskelig å få biler godkjent at ombygninger ikke godkjennes selv om bygget er ok og burde vært det. Dette resulterer også i at en del dårlige bygg som skulle vært luket ut ikke blir det og må fanges opp under dagens PKK.

Den drittungen kan fort komme gjennom din rute også og ta livet av familien i godkjent bil også. Skal det inn ett nytt punkt i PKK som begrenser slike tilfelle også? Vet det er politiets jobb, men PKK kan jo avlaste dem også vist dem ikke kan gjøre jobben. Vet det høres ulogisk og tåpelig ut å lese det, men setter du det på spissen så blir jeg også nødt til å gjøre det! (ikke kommenter dette for det er bare helt banalt) Ikke henrett meg for at jeg vil ha ett bedre system for godkjenninger enn det som eksisterer.

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...