Jump to content

Merkelig eu kontroll


rs88

Recommended Posts

Hehe, ja sjekket nettopp på google og det står faktisk 0kw. Mens i den andre rs turboen jeg har som også er original men importert står det 132hk 97kw

Edited by rs88
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nå er det vel sånn at kontrolløren faktisk har gjort jobben sin da. Han har selvfølgelig prøvekjørt bilen,er en del av kontrollen. Hvis han mistenker at bilen er trimmet eller har ulovlige modifikasjoner skal han forevise til trafikkstasjon. Vi som kontrollerer biler,gjør dette for biltilsynet. Har du ikke "gjort noe galt",har du da heller ikke noe å frykte.

Etter min mening er det faktisk litt klønete å sende en bil på kontroll med div lysmangler o.l. du faktisk er klar over. Ihvertfall hvis du er over middels bilinterresert. Dette hever ikke akkurat inntrykket kontrolløren får av bilen.

1`feil skal også repareres. Får du annmerkning på eu kontroll,ikke utbedrer feilen,og blir stoppet i kontroll seinere kan du få smell av biltilsynet. Etterkontroll er derimot ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Men kontrolløren har gjort noe han absolutt ikke skal, gasset med bilen under prøvekjøring og gjort en vurdering av hvor mye effekt det er i bilen.

Ser INGEN grunn til å gi full gass med en bil jeg tar eu-kontroll på, og har heller ingen pålegg om å komme med en vurdering på hvor bra bilen går.

Det er her mistanke kommer inn, og da skal man gi beskjed videre til BT.

Man skal ikke gjøre jobben til BT.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe bevis for at han har gasset noe unormalt med bilen. Han ser derimot at det er uoriginal ic og eksos på bilen. Noe som er modifikasjoner. Blir det samme som felger og senkesett det.

Har man mistanke kan man hennvise til BT som du sier. Vi gjør jo faktisk jobben til BT akkurat når det gjelder PK. Var ihvertfall det vi lærte da vi var på kurs sist. I tvilstilfeller lar jeg personlig tenknisk leder på verksted ta avgjørelsen. Jeg skal ikke ha skylda for at vi mister pk bevillning.

 

En annen ting er jo da at mye går på skjønn og vurdering. Kan godt være en annen kontrollør hadde vurdert det annerledes. Ikke veit jeg,har verken sett eller prøvekjørt bilen det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Litt idiotisk å bli sendt til Bt pga eksosanlegg som han målte og godkjente lydnivået på og en stakkars intercooler som gir minimalt, om ikke 0 effekt.

Og han måtte da ha dratt på og kjørt litt hardt for å komme fram til den konklusjonen at bilen må være "trimmet".Og hadde han orket å sett så hadde han funnet ut at også turboen er original. Vet ikke om det er hans jobb men skal ikke så mye til for å se om den er trimmet eller ikke, istede for å henvise meg til trafikkstasjon som er 1 time unna meg.

han hadde prøvd mange biler med 130hk og dette var ikke en av de påstod han.

Men selvsagt, dette kunne jeg gjort noe med også før en eu, men tenkte egentli ikke at det hadde så mye å si at trykket var justert opp litt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg senket merca jeg hadde fikk jeg feil på på hjulopphenge eller noe der en plass...

Fikk ivertfall ikke nr 9, så da kunne jeg fare hjem og ordne dette til etterkontrollen

 

Jeg ville ha sett på pkk på den måten at: er bilen i stand (trygg/god) og ikke laaaangt utafor orginal...

 

Noen flere hester i bilen / cosworth bremser på en vanlig sierra / oppgradert understell med poly foringer... burde ikke vare noe problem, men så er ikke jeg godkjent mekaniker

Edited by alelys
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe bevis for at han har gasset noe unormalt med bilen. Han ser derimot at det er uoriginal ic og eksos på bilen. Noe som er modifikasjoner. Blir det samme som felger og senkesett det.

Har man mistanke kan man hennvise til BT som du sier. Vi gjør jo faktisk jobben til BT akkurat når det gjelder PK. Var ihvertfall det vi lærte da vi var på kurs sist. I tvilstilfeller lar jeg personlig tenknisk leder på verksted ta avgjørelsen. Jeg skal ikke ha skylda for at vi mister pk bevillning.

 

En annen ting er jo da at mye går på skjønn og vurdering. Kan godt være en annen kontrollør hadde vurdert det annerledes. Ikke veit jeg,har verken sett eller prøvekjørt bilen det er snakk om.

 

Skjønn koster…Verkstedene og kontrollørene må begynne å tørre å si fra til BT..de påfører med en gang eier en ekstrautgift på 460,- for time hos biltilsynet med disse mistankene de må melde. Og forklar meg hvordan dette skal praktiseres: I dag så må du få sjekket og skrevet inn i vognkortet om du monterer f.eks. simons effektanlegg som er godkjent til bilen av leverandør. Etter fem år så bytter du til f.eks. ettermarked bosal, skal du da betale 460,- nye kroner for å få sjekket og fjernet tekst i vognkort.

Link to comment
Share on other sites

Har klikka helt jeg vis han som hadde kontrollen har sagt til meg at jeg ikke fikk godkjent bilen for han har testet den og funnet ut at den gikk for gått til og være orginal!!

 

Hvilken rett har han til og teste hva bilen er go for??

Hvilket grunnlag samenligner han med??

 

lokale verkstedet her tok seg en "test tur" med cosworth`en jeg hadde.. Ente med gratis eu kontroll og en beklagelse av mekanikeren og sjefen før jeg dro derfra med bilen.

 

 

Du kan klikke så mye du vil, men det er ikke noe du får gjort noe med. BT har gjort verkstedene oppmerksomme på "trimming" og det skal føres opp hvis det er det minste mistanke om trimming. Som bilmekaniker så må du på kurs for at du skal få tatt EU kontroll, og nå i det siste har dem påpekt det kraftig at det skal føres opp på Periodisk Kjøretøy Kontrollen.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Da må du være så snill og forklare hvordan en bilmekaniker har fått opplæring i og se hvordan hver enkel bilmodell er trimmet eller ikke.

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Da må du være så snill og forklare hvordan en bilmekaniker har fått opplæring i og se hvordan hver enkel bilmodell er trimmet eller ikke.

 

 

Det er ikke bilmekanikeren sin oppgave å finne ut om den er trimmet, men en bilmekaniker som utfører "EU" kontroll har gått på skole, og kurs i regi av BT. Bilmekanikeren er "høyrehånden" til BT, så han er pålagt å melde fra om feil ved en bil, og har han mistanke om trim så skal det også meldes fra, så kan BT gjøre en vurdering og fatte en beslutning.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

norge skal ikkje ha biler på veien..... du skal helst sitte heime å betale avgifter og skatt heile døgnet.... da har politikerene fått det som dei vil...

Problemet er at dt er altfor mange ubruklige maktsjuke oppmerksomsheit faener som jobber i det statlige. og dei må finne på alt mulig faeb for å få fleire stillinger, og ha jobb å gjøre. får dei da navnet i avisa eller på tv så er det jo full fest med SJÅ PÅ MEG holdning... kasta ut alle og begynt på nytt med litt meir reele loverk. (men er selfølgeli mange ting som oss vanle folk ikkje skjønner oss på)

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

@rs88

Om du liker å skrive litt så hadde jeg tatt dette videre var jeg deg:

 

 

§ 26. Overprøving av kontroll

 

Kjøretøyeier som er uenig i kontrollorganets registrering av mangler, kan kreve at regionvegkontoret mot vederlag foretar ny kontroll. Vegdirektoratet eller regionvegkontoret kan pålegge godkjente kontrollorgan å medvirke til forberedelsen av eventuell overprøving uten særskilt godtgjøring.

 

Dersom overprøving av kontrollarbeid fører til så store endringer på kontrollseddelen at det har innvirkning på spørsmålet om godkjenning, må det kontrollorganet som overprøves, refundere kjøretøyeier det som er betalt for kontrollen.

 

 

Lovdata

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

norge skal ikkje ha biler på veien..... du skal helst sitte heime å betale avgifter og skatt heile døgnet.... da har politikerene fått det som dei vil...

Problemet er at dt er altfor mange ubruklige maktsjuke oppmerksomsheit faener som jobber i det statlige. og dei må finne på alt mulig faeb for å få fleire stillinger, og ha jobb å gjøre. får dei da navnet i avisa eller på tv så er det jo full fest med SJÅ PÅ MEG holdning... kasta ut alle og begynt på nytt med litt meir reele loverk. (men er selfølgeli mange ting som oss vanle folk ikkje skjønner oss på)

 

 

Hvor gammel er du?

 

Kom tilbake når du er tørr bakom ørene og klar for og diskutere på ett saklig nivå.

 

@rs88

Om du liker å skrive litt så hadde jeg tatt dette videre var jeg deg:

 

 

§ 26. Overprøving av kontroll

 

Kjøretøyeier som er uenig i kontrollorganets registrering av mangler, kan kreve at regionvegkontoret mot vederlag foretar ny kontroll. Vegdirektoratet eller regionvegkontoret kan pålegge godkjente kontrollorgan å medvirke til forberedelsen av eventuell overprøving uten særskilt godtgjøring.

 

Dersom overprøving av kontrollarbeid fører til så store endringer på kontrollseddelen at det har innvirkning på spørsmålet om godkjenning, må det kontrollorganet som overprøves, refundere kjøretøyeier det som er betalt for kontrollen.

 

 

Lovdata

 

Hallo, er det noen hjemme der? Jeg ser at lyset er på men ingen hjemme...

 

Klart du kan overprøve det, det er jo derfor lovdata er der.

 

Det er bilmekanikeren sitt ansvar å holde bilparken vår på ett minimunsnivå, i regi av BT, som igjen er styrt av Staten. Husk, Periodisk Kontroll handler om å holde kjøretøy på ett minimuns sikkerhetskrav, men det er ikke dermed sagt at bilen kan være ett vrak, og/eller at du kan gjøre endringer utover det som er godkjent fra bilfabrikat, eller typegodkjenning.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Lovlig bil = 0 stress, om man velger og kjøre med ulovlige modifikasjoner så må man også leve med stresset. Og om noen av dere synes det er vanskelig å få godkjent ombygniger, bør dere se på regelverket for og godkjenne racerbiler, selv i gatebil extrem er det bare å følge "boka" om man skal få lisens. Er liten vits å klage på å ikke få godkjent en bil om man ikke bygger bil etter regelverk uannsett om det er til vei eller bane, verden er regulert og det må den være om det ikke skal ende med anarki.

(dette inleget er ikke rettet til trådstarters problemstiling, men til de som blåser seg opp over at det finnes regler)

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

@rs88

Om du liker å skrive litt så hadde jeg tatt dette videre var jeg deg:

 

 

§ 26. Overprøving av kontroll

 

Kjøretøyeier som er uenig i kontrollorganets registrering av mangler, kan kreve at regionvegkontoret mot vederlag foretar ny kontroll. Vegdirektoratet eller regionvegkontoret kan pålegge godkjente kontrollorgan å medvirke til forberedelsen av eventuell overprøving uten særskilt godtgjøring.

 

Dersom overprøving av kontrollarbeid fører til så store endringer på kontrollseddelen at det har innvirkning på spørsmålet om godkjenning, må det kontrollorganet som overprøves, refundere kjøretøyeier det som er betalt for kontrollen.

 

 

Lovdata

 

 

Ja, tror du det hjelper? mange bilmekanikere som har sett på kontrollseddelen syns dette var merkelig, spesielt ettersom jeg ikke fikk med ett klage brev eller noe sånt, fikk bare kontrollseddelen.

Men er redd for at jeg ikke har så mye å stille opp med mot disse terroristene. Selv Biltilsynet sporte meg om hvorfor jeg måtte til dem med bilen, det sto mindre på det arket de hadde fått med kontrolløren enn det jeg fikk, de skjønte ingenting og sa til meg viss det er pga eksosen så syntes de det ikke var riktig ettersom han hadde godkjent eksos lyd nivået . Så da ringte jeg til han som kontrolerte bilen og sporte om grunnen til visning og da sa han at det måtte være mere enn 130 hk osv...

Tvilsomt at jeg kommer noen vei med dette, må vel innom Bt tipper jeg

Link to comment
Share on other sites

. Selv Biltilsynet sporte meg om hvorfor jeg måtte til dem med bilen, det sto mindre på det arket de hadde fått med kontrolløren enn det jeg fikk, de skjønte ingenting og sa til meg viss det er pga eksosen så syntes de det ikke var riktig ettersom han hadde godkjent eksos lyd nivået . Så da ringte jeg til han som kontrolerte bilen og sporte om grunnen til visning og da sa han at det måtte være mere enn 130 hk osv...

Tvilsomt at jeg kommer noen vei med dette, må vel innom Bt tipper jeg

 

Det du sier der er bare tull og tøys, sett meg i kontakt med han kontrolløren fra BT som sa dette, så skal jeg få verifisert det du skriver her.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

 

Hallo, er det noen hjemme der? Jeg ser at lyset er på men ingen hjemme...

 

Klart du kan overprøve det, det er jo derfor lovdata er der.

 

Det er bilmekanikeren sitt ansvar å holde bilparken vår på ett minimunsnivå, i regi av BT, som igjen er styrt av Staten. Husk, Periodisk Kontroll handler om å holde kjøretøy på ett minimuns sikkerhetskrav, men det er ikke dermed sagt at bilen kan være ett vrak, og/eller at du kan gjøre endringer utover det som er godkjent fra bilfabrikat, eller typegodkjenning.

 

Usaklige uttalelser!!

 

Her er nok sterkere tilstedeværelse enn du aner!

 

Lovdata er ikke der for at du kan overprøve kontrollen. Lovdatas formål er å etablere og drive systemer for rettslig informasjon. Overprøvingen jeg henviser til er bare en paragraf under forskrift om periodisk kjøretøykontroll. Og så var det vel minimums med m og sikkerhetsnivå ikke -krav du mente :)

 

Syns du erlig talt att sportseksos eller effektanlegg med nesten lik 0 effektøkning på original motor er noe å bry seg om hvis det består støykravene?

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

det kommer nok til å bli vanskeligere og vanskeligere å beholde skilter på modefiserte biler fremover som ikkje kan bygges tilbake til tilnærmet orginal , bt strammer virkelig inn og de som slurver/fjusker med eu får svi virker det som, mitt råd er å få ting godkjent eller klass bilen inn i motorsport kjør bakkeløp eller racing så slipper man skilter

 

blir nok mange billige uregistrerbare biler til salgs fremover med merknad på kontrollpunkt 9

Link to comment
Share on other sites

 

 

Syns du erlig talt att sportseksos eller effektanlegg med nesten lik 0 effektøkning på original motor er noe å bry seg om hvis det består støykravene?

 

Nei, det er ikke noe å henge seg opp i, og ingen sender deg til BT pga det.

 

Her har mekanikeren fått en mistanke til at effekten er juster, noe også trådstarter bekrefter når han skriver at han skal skru ned trykket, så mekaniker har rett til og mistenke at bilen er trimmet over typegodkjenning.

 

 

 

Så da skal jeg justere ned turbo trykket samt fikse alle mangler. Kan ikke se for meg at det blir noe problem med en større intercooler i front, eller k&n filter istedet for original luftfilter..

 

 

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke noe å henge seg opp i, og ingen sender deg til BT pga det.

 

 

Ikke det nei?? Hvorfor fikk jeg klar beskjed hos NAF om at bilen min med simons sportseksos skulle til BT pga dette. Dette hadde dem fått av BT selv!! Han kontaktet i tillegg lokal stasjon mens jeg hørte på da jeg holdt på å fly i filler av beskjeden.

 

Ja, tror du det hjelper? mange bilmekanikere som har sett på kontrollseddelen syns dette var merkelig, spesielt ettersom jeg ikke fikk med ett klage brev eller noe sånt, fikk bare kontrollseddelen.

Men er redd for at jeg ikke har så mye å stille opp med mot disse terroristene. Selv Biltilsynet sporte meg om hvorfor jeg måtte til dem med bilen, det sto mindre på det arket de hadde fått med kontrolløren enn det jeg fikk, de skjønte ingenting og sa til meg viss det er pga eksosen så syntes de det ikke var riktig ettersom han hadde godkjent eksos lyd nivået . Så da ringte jeg til han som kontrolerte bilen og sporte om grunnen til visning og da sa han at det måtte være mere enn 130 hk osv...

Tvilsomt at jeg kommer noen vei med dette, må vel innom Bt tipper jeg

 

Det var ment som ett tips. Du må sette deg godt inn i saken selv om du ønsker å ta det videre, om ikke så bruker det å ende dårlig (les:avslag og penger tapt). Har erfart litt selv på dette området og her er en del som ikke stemmer. Personell på hallene på BT som jeg har snakket med er like forvirret. Så det virker som om det ikke er helt klare retningslinjer på dette enda, dvs. at jeg har ikke fått noe skriv som bekrefter denne praksis.

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

Ikke det nei?? Hvorfor fikk jeg klar beskjed hos NAF om at bilen min med simons sportseksos skulle til BT pga dette. Dette hadde dem fått av BT selv!!

 

 

Fordi mekanikeren var i tvil, og da er det lettere å la BT avgjøre om den er innenfor støykravene, og mekanikeren kan sove godt om natta uten å tenke på at han risikerer retten til og ta periodisk kjøretøykontroll på verkstedet han jobber på. Jeg syns det var, og er en korrekt avgjørelse.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Fordi mekanikeren var i tvil, og da er det lettere å la BT avgjøre om den er innenfor støykravene, og mekanikeren kan sove godt om natta uten å tenke på at han risikerer retten til og ta periodisk kjøretøykontroll på verkstedet han jobber på. Jeg syns det var, og er en korrekt avgjørelse.

 

Helt riktig.... er du i tvil sen den til bt, så slepp du få bt på nakken selv....

Link to comment
Share on other sites

Fordi mekanikeren var i tvil, og da er det lettere å la BT avgjøre om den er innenfor støykravene, og mekanikeren kan sove godt om natta uten å tenke på at han risikerer retten til og ta periodisk kjøretøykontroll på verkstedet han jobber på. Jeg syns det var, og er en korrekt avgjørelse.

 

Du må vist Øve litt mer,, hvordan kan du si dette etter at du sier "Nei, det er ikke noe å henge seg opp i, og ingen sender deg til BT pga det".

Hvis en mekaniker er i tvil om noe slikt så bør han finne annen jobb!!

Link to comment
Share on other sites

Du må vist Øve litt mer,, hvordan kan du si dette etter at du sier "Nei, det er ikke noe å henge seg opp i, og ingen sender deg til BT pga det".

Hvis en mekaniker er i tvil om noe slikt så bør han finne annen jobb!!

 

Fordi det skal ikke bråke unormalt fra Simons eksos, men mest sannsynlig har du gjort noen endringer med eksosen, eller feilmontert, som gjorde det sånn at du måtte innom BT.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...