Jump to content

Ulyd motor


TomTom

Recommended Posts

Hei

 

Har fått en ulyd fra motoren ved ca 2000 rpm. Det er både ved kald og varm motor. Både når bilen står i ro og er ved kjøring. Har gått med stetoskop over topp,turbo,eksos,blokk og girkasse (sånn i tilfelle lyden vandrer). Høres ut som at den kommer fra innsiden av blokka. Og dette irriterer meg med tanke på at motoren kun har gått 1000 km siden full overhaling. Nyoverhalt topp som er planet, planet blokk som er borret og kjører forsterket stempel fra 909, PEC lager i bunndel,veiv som er balansert og polert, og nedreid svinghjul. Høres forresten ut som en kvass bankelyd som går i takt med motorturtall på rundt 2000 rpm. Over og under 2000 rpm så høres lyden ikke.

Noen som har vært bort i dette, eller har noen tips?

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

høres litt ut som rådebank desverre... men kjør ivertfall ikkje med dette før du finner ut hva det er...

 

Hvordan kan det skje allerede nå? Noe som har blitt gjort feil av de som har bygd motoren?

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

kan vere mange ting det.... men ble det målt klaringer og skjekket for ovalitet på veiv?? eg hadde samme lyd på eine min men eg stoppa å demonterte motor med ein gang så veiva var ikkje skadet meir en innafor toleranser heldigvis, men skal ikkje gå lenge før den må slipes...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

kan vere mange ting det.... men ble det målt klaringer og skjekket for ovalitet på veiv?? eg hadde samme lyd på eine min men eg stoppa å demonterte motor med ein gang så veiva var ikkje skadet meir en innafor toleranser heldigvis, men skal ikkje gå lenge før den må slipes...

 

Jada,de har sjekket veiva. Så polerte de den. Okei,da blir det vel demontering av motoren,igjen :/

 

Kommer lyden ekstra mye når bilen senker turtallet etter du har ruset den litt opp og sluppet gassen ?

Er det 2wd stempler i bilen ? Hvordan klaringer har du i de forskjellige sylinderene ?

 

Jepp,hører lyden godt da! Nei 4wd Wossner stempel fra 909. De har borret sylindrene, 0.10 klaring.

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var borti en cosw i enebakk for noen år siden som jeg var 90% sikker på hadde råde-bank..

hørte lyden godt på rett over tomgang..

 

Så tok jeg av multi-reima (dynamo-reima) og lyden ble borte...

Viste seg at eier hadde overhalt toppen og kjøpt ny reim som var for kort...ble kjempe ulyd i den automatiske strammer,n som minnet om råde-bank..veit mange sier at det burde man høre forskjell på men lyden var akkurat som råde bank.

 

Verdt et forsøk

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg var borti en cosw i enebakk for noen år siden som jeg var 90% sikker på hadde råde-bank..

hørte lyden godt på rett over tomgang..

 

Så tok jeg av multi-reima (dynamo-reima) og lyden ble borte...

Viste seg at eier hadde overhalt toppen og kjøpt ny reim som var for kort...ble kjempe ulyd i den automatiske strammer,n som minnet om råde-bank..veit mange sier at det burde man høre forskjell på men lyden var akkurat som råde bank.

 

Verdt et forsøk

 

Mvh

 

Men skal lyden vandre mot blokka så mye da? Men skal prøve og hekte av multi-reim og høre,takk for tipset :)

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Rådebank er det første jeg tenker..

 

Men jeg har også hadd en slik lyd jeg ikke forsto meg på, da fant jeg ut at skinka på veiva tok borti pickup røret til oljepumpa.

Jeg løsna på pumpa og vrei noen mm, da var problemet borte :)

 

Kan tilføye at det var en "klakkelyd" , om du forstår va jeg mener.

 

Du som kjøpte den flintgrå av AndreT4?

 

Denne?

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/60074-min-f%c3%b8rste-sierra-cosworth/

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det er rådebank da dette blir stadig værre med økende turtall. Rådebank bråker vanligvis 4 ganger så mye på 4000 o/min som på 2000 o/min.

Jeg har mer tro på at det er stempelet som lager lyder her. Ettermarkeds stempler, 0,10 mm borreklaring, borret i Norge uten stressplate, 1,66:1 rådeforhold osv går ikke nødvendigvis helt stille på alle turtall.

 

1. Ble stemplene bare montert eller ble de preparert først?

2. I tilfelle hvordan?

3. Er kryssbolten midt i stempelet eller sideforskjøvet?

4. Hvordan ble motoren startet opp og innkjørt?

5. Hvilken olje ble brukt?

6. Hvilken motorolje kjøres nå? Man kan gjøre en test med f.eks Biltema sin V-twin 15w/40 eller Classic 20w/50 olje og se hva som skjer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det er rådebank da dette blir stadig værre med økende turtall. Rådebank bråker vanligvis 4 ganger så mye på 4000 o/min som på 2000 o/min.

Jeg har mer tro på at det er stempelet som lager lyder her. Ettermarkeds stempler, 0,10 mm borreklaring, borret i Norge uten stressplate, 1,66:1 rådeforhold osv går ikke nødvendigvis helt stille på alle turtall.

 

1. Ble stemplene bare montert eller ble de preparert først?

2. I tilfelle hvordan?

3. Er kryssbolten midt i stempelet eller sideforskjøvet?

4. Hvordan ble motoren startet opp og innkjørt?

5. Hvilken olje ble brukt?

6. Hvilken motorolje kjøres nå? Man kan gjøre en test med f.eks Biltema sin V-twin 15w/40 eller Classic 20w/50 olje og se hva som skjer.

 

 

eg skal ikkje sei noe mot deg, men min motor var det eit rådelager som var ferdig... og den hørtes faktisk kun rundt 2000 ellers var det mer eller mindre stille.(så eg tenkte ikkje på rådelager først) var egentli derfor eg demonterte topp for eg var sikker på det var ein ventilløfter til å begynne med(hørtes sånn ut)

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at rådebank gjerne kommer best frem ved bestemte turtall.

 

Skjørtebank bør bli borte på varm motor.

 

Rådebank= sterk og tydelig metallisk lyd. Om du demonterer pluggene, eventuellt kamreima, og kjenner ved å dra veiva litt frem og tilbake skal du kunne kjenne / høre rådebanken (iallefall på en R4'er. (På min 8'er var det ikke fullt så lett....)

 

RS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Jeg var borti en cosw i enebakk for noen år siden som jeg var 90% sikker på hadde råde-bank..

hørte lyden godt på rett over tomgang..

 

Så tok jeg av multi-reima (dynamo-reima) og lyden ble borte...

Viste seg at eier hadde overhalt toppen og kjøpt ny reim som var for kort...ble kjempe ulyd i den automatiske strammer,n som minnet om råde-bank..veit mange sier at det burde man høre forskjell på men lyden var akkurat som råde bank.

 

Verdt et forsøk

 

Mvh

 

 

+1

 

Ta av reima .

Edited by Herbst 1
Link to comment
Share on other sites

eg skal ikkje sei noe mot deg, men min motor var det eit rådelager som var ferdig... og den hørtes faktisk kun rundt 2000 ellers var det mer eller mindre stille.

Ok.

Da har vi nok forskjellige erfaringer med dette. Blir interessant å se hva trådstarter finner ut til slutt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Orginale kammer?

Justerbare kamdrev?

Høres det som lyden kommer høyt eller lavt på blokka?

Har lyden kommet først nå?

Nye orginale kammer,ikke justerbare kamdrev. Hørtes ut som at lyden kom lavt på blokka,ja den kom for et par uker siden. Har ikke kjørt siden,bare hatt oppstart og prøvd og finne ut hvor det kommer fra.

 

Rådebank er det første jeg tenker..

 

Men jeg har også hadd en slik lyd jeg ikke forsto meg på, da fant jeg ut at skinka på veiva tok borti pickup røret til oljepumpa.

Jeg løsna på pumpa og vrei noen mm, da var problemet borte :)

 

Kan tilføye at det var en "klakkelyd" , om du forstår va jeg mener.

 

Du som kjøpte den flintgrå av AndreT4?

 

Denne?

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/60074-min-f%c3%b8rste-sierra-cosworth/

 

Okei,blir og sjekke alt når motoren blir demontert. Nei har ikke sierra. Takk for tips :)

 

Jeg tror ikke at det er rådebank da dette blir stadig værre med økende turtall. Rådebank bråker vanligvis 4 ganger så mye på 4000 o/min som på 2000 o/min.

Jeg har mer tro på at det er stempelet som lager lyder her. Ettermarkeds stempler, 0,10 mm borreklaring, borret i Norge uten stressplate, 1,66:1 rådeforhold osv går ikke nødvendigvis helt stille på alle turtall.

 

1. Ble stemplene bare montert eller ble de preparert først?

2. I tilfelle hvordan?

3. Er kryssbolten midt i stempelet eller sideforskjøvet?

4. Hvordan ble motoren startet opp og innkjørt?

5. Hvilken olje ble brukt?

6. Hvilken motorolje kjøres nå? Man kan gjøre en test med f.eks Biltema sin V-twin 15w/40 eller Classic 20w/50 olje og se hva som skjer.

Kan ringe de som har gjort motor jobben og høre,men regner med de blir og si at alt er gjort etter boka. Har kjørt Castrol 10w/60, og nå Mobil 1 5w/50.

 

Helt enig i at rådebank gjerne kommer best frem ved bestemte turtall.

 

Skjørtebank bør bli borte på varm motor.

 

Rådebank= sterk og tydelig metallisk lyd. Om du demonterer pluggene, eventuellt kamreima, og kjenner ved å dra veiva litt frem og tilbake skal du kunne kjenne / høre rådebanken (iallefall på en R4'er. (På min 8'er var det ikke fullt så lett....)

 

RS

Ja er mer og mer som tyder på rådebank,skal begynne og demontere og feilsøke litt i helga,takk for tips :)

 

Litt usikker på hva det menes her?

 

Hvilken olje har vært brukt forresten?

Var usikker selv på det der.

 

Har kjørt Castrol 10w/60,og Mobil1 5w/50.

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med feilsøkingen Thomas.

Håper du får orden på dette til slutt,har vert mye plaget med denne bilen Uheldigvis.

Takk Torbjørn! :) Får mye hjelp hos dere på 909 og her på forumet,så finner nok ut av det til slutt :)

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ringe de som har gjort motor jobben og høre, men regner med de blir og si at alt er gjort etter boka.

Har kjørt Castrol 10w/60, og nå Mobil 1 5w/50.

Det er en god idé. Det kan de jo si, men når det nå er lyder i motoren så er det i tilfelle på tide å bytte bok.

Spør dem om HVA som er gjort. HVORDAN det er gjort og så HVORFOR det nå er kommet lyder og hvilke teorier de har?

Med Mobil 1 5W/50 olje så er det iallefall ikke ett oljeproblem slik jeg ser det og da er det ikke rådebank heller hvis motoren er montert og behandlet "etter boka".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god idé. Det kan de jo si, men når det nå er lyder i motoren så er det i tilfelle på tide å bytte bok.

Spør dem om HVA som er gjort. HVORDAN det er gjort og så HVORFOR det nå er kommet lyder og hvilke teorier de har?

Med Mobil 1 5W/50 olje så er det iallefall ikke ett oljeproblem slik jeg ser det og da er det ikke rådebank heller hvis motoren er montert og behandlet "etter boka".

Skal ringe de i morgen og høre. De skal nå være særiøs av seg, så håper det har blitt gjort riktig. Takk for all hjelp :)

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Skal sies at jeg hadde en lignende lyd etter å ha kjørt ca 1000km med en bunndel jeg kjøpte.

Den viste seg å være borret med feil klaringer, noe man tydelig så på skjørt og sylindervegger da jeg plukket motoren i deler..

Borret i Norge da ja, tenker jeg.

 

Eder og galle.

Det er utrolig merkelig at det skal være så store mengder inkompetanse på dette området i dette landet.

En kjommi har nylig demontert sin "Norskbygde supermotor" etter at han fikk problemer etter kun kort tid.

Det som avsløres er så tragisk elendig at selgeren først og fremst fortjener en haug med lusinger og så hjelp til å finne noe annet, som han helt sikkert ikke kan være like talentløs til, å drive med.

 

Den påstått helt nye motorblokken var ihjelborret til OVER maks dimmensjon og samtlige sylindre var ovale.

Når han ble konfrontert så såg han ikke problemet. Det var bare å borre mer.

En slik premieidiot er selvsagt ikke i stand til å borre sylindre selv - og så går historen fra vondt til værre. Han som utførte borringen er Norsk ekspert på denne motortypen og visstnok en respektert og kjent resursperson i motormiljøet. Når han ble konfrontert da henviste han til sin kunde - altså idiotselgeren i dette tilfellet.

 

For å referere hundyret som enkelte kaller "landsmoderen"; :Det er typisk Norsk å være god." Ja, iallefall når det gjelder å rævkjøre andre og dét har hun nok greie på tenker jeg.

Hvem vet, kanskje hun var Norsk motorbygger i yngre år?

 

Kan de(n) som har en solskinnshistore om en genuint dyktig kar som leverer objektivt gode saker gang etter gang, vennlist dele den. Lystpunkter i tunellen er sårt tiltrengt.

 

Skal ringe de i morgen og høre. De skal nå være særiøs av seg, så håper det har blitt gjort riktig. Takk for all hjelp :)

Vi venter i spenning. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...