Jump to content

Snøras fra hustak


Stian MH

Recommended Posts

Hei.

 

Har akkurat vært så heldig å få en hel haug med snø/isklumper fra hustaket der frøkna bor, rett ned i taket på Focusen.

 

Det ble jo selvfølgelig skader på taket da, iform av bulker og (muligens) riper.. :(

 

Hvordan skal jeg kunne gå frem i dette?

Er dette noe som kan taes på huseiers forsikring?

 

Hvis ikke, vil jeg lide bonustap på dette? Må jeg betale 4000 ,- i egenandel for en skade som ble påført bilen min mens den var parkert på en annen manns eiendom, og fra hans hus? :unsure:

 

Håper på svar å bli klok av.

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette var utrolig leit å høre. Er selv akkurat inne att etter ca en halv time med spaaing, draing og stønning for å få frem hengeren vår før snøraset kommer fra vårt tak. Bilene er flyttet langt vekk.

 

Hvis dette hadde været en offentlig bygning og du hadde parkert lovlig ville huseier vært ansvarlig. Dette også om det var leiligheter. Om dette er ett privathus er jeg litt mer usikker. Da Tror jeg du må melde skaden til ditt selskap, også må de kreve regress fra selskapet huset er forsikret i.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har gjort det. Ringte vakt telefonen til IF, men han i andre enden var veldig usikker på dette. Så jeg må nok vente til mandag.

 

Men hva med skademeldingsskjema? jeg må vel skrive dette?

 

Ville ikke det mest logiske vært at huseier tok dette på ansvarsforsikringen han har på huset? På lik linje som at snøen hadde detti over meg f.eks?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

det er huseiers ansvar å sikkre taket å alt som måtte befinne seg på det..

 

..men er det snøfangere på taket?.. dette kan nemmelig muligens forandre saken til huseier litt, men du må nok gå på huseier.. fordi taket ikke er sikkret..

Link to comment
Share on other sites

det er huseiers ansvar å sikkre taket å alt som måtte befinne seg på det..

 

..men er det snøfangere på taket?.. dette kan nemmelig muligens forandre saken til huseier litt, men du må nok gå på huseier.. fordi taket ikke er sikkret..

Problemet er att om dette er private eiendom, og ett normalt bolig hus så er det helt andre regler som gjelder.

 

Hvordan type hus er dette? Og ikke minst, er det foreldrene til dama di som blir huseier. Om taket ikke har snø fangere er det ikke sikkert hans forsikring dekker det. Da blir dette en kjedelig Sak.

Link to comment
Share on other sites

Nei, er ikke foreldrene til frua som eier huset. Hu leier en hybel her.

Så hun er mao bare en leietaker her.

 

Og nei, det er ikke snøfanger på taket. Og jeg har heller ikke blitt "henvist" til å parkere noen andre steder.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Nei, er ikke foreldrene til frua som eier huset. Hu leier en hybel her.

Så hun er mao bare en leietaker her.

 

Og nei, det er ikke snøfanger på taket. Og jeg har heller ikke blitt "henvist" til å parkere noen andre steder.

Da stiller saken seg helt annerledes. I utgangspunktet har da huseier ansvaret. Så spørs det jo da hvor hyggelig denne personen er. Du må bevise hans skyld, og du må dokumentere alt selv om han er uenig.

 

Jeg går utifra att du tok bilder av hvor bilen sto parkert, og av hvordan den ble seende ut med isen over seg. Det vil bli en viktig del av bevis byrden.

 

Du kommer nok til å få skaden dekket, men din egenandel må du trolig betale selv om ikke huseier er en skikkelig hyggelig kar. Også må du være forbedredt på att slikt kan ta lang tid. Men det løser seg til slutt.

 

Lykke til. Utrolig leit..

 

Herrifra får du bare medfølelse selv om innlegget(ene) virker litt negative.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått sjekket det ordentlig, en rekke bulker i tak, så regner med at det mest gunstige er å skifte hele takplaten. Og "spoileren" har fått seg en bulk pluss ennliten knekk, så her blir det medt gunstige å bytte hele bakluka:-( *sukk* da blir det vel noen uker med en slitt leiebil da...:-(

 

Så lenge jeg ikke får noe bonustap så blir det mest gunstig å ta på min forsikring da jeg har egenandel på 4000,- og huseier har egenandel på 6000,-

 

Og han virket lite interessert i dette da han mener biloppstillingen er utenfor garasjen, ikke huset der jeg stod. Han mente han bare hadde vært grei å "så det mellom fingrene" at jeg hadde parkert der.

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått sjekket det ordentlig, en rekke bulker i tak, så regner med at det mest gunstige er å skifte hele takplaten. Og "spoileren" har fått seg en bulk pluss ennliten knekk, så her blir det medt gunstige å bytte hele bakluka:-( *sukk* da blir det vel noen uker med en slitt leiebil da...:-(

 

Så lenge jeg ikke får noe bonustap så blir det mest gunstig å ta på min forsikring da jeg har egenandel på 4000,- og huseier har egenandel på 6000,-

 

Og han virket lite interessert i dette da han mener biloppstillingen er utenfor garasjen, ikke huset der jeg stod. Han mente han bare hadde vært grei å "så det mellom fingrene" at jeg hadde parkert der.

Da bør du nok ikke diskutere for mye med han for om han kan dokumentere att han leier ut med anvist parkeringsplass så kan han snu saken til att du har parkert "ulovlig" på hans eiendom og dermed er ikke han ansvarlig lenger.

 

Lykke til. Håper det ordner seg på en god måte for deg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med godeste Marit hos IF, bilen er taksert og leveres på mandag(får tilogmed hatt service på bilen samtidig som den er inne) :)

Dette lover jo godt, og hu sa at siden jeg har en Forhandleravtale på forsikringen så vil jeg nok ikke miste noen av mine bonuspoeng på forsikringen, så det virker jo ekstra lovende..

Og da huseier også har IF så blir det en sak mellom IF og IF.

 

Må si meg superfornøyd med IF så langt, og hvertfall den strålende hjelpen jeg har fått fra Marit.

 

 

 

Taksten sa du? joda, den ble på 42.310,79 kr.. Så det var en meget dyr parkering vil jeg si.

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med godeste Marit hos IF, bilen er taksert og leveres på mandag(får tilogmed hatt service på bilen samtidig som den er inne) :)

Dette lover jo godt, og hu sa at siden jeg har en Forhandleravtale på forsikringen så vil jeg nok ikke miste noen av mine bonuspoeng på forsikringen, så det virker jo ekstra lovende..

Og da huseier også har IF så blir det en sak mellom IF og IF.

 

Må si meg superfornøyd med IF så langt, og hvertfall den strålende hjelpen jeg har fått fra Marit.

 

 

 

Taksten sa du? joda, den ble på 42.310,79 kr.. Så det var en meget dyr parkering vil jeg si.

 

IF.. Skadeoppgjør som det burde være ?

Link to comment
Share on other sites

Etter reklamen for IF så er vel bilen å reparert og fiks ferdig til bruk igjen :D

Litt spent å se hvor lang tid IF vil bruke på dette..

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er vel mer R&S det står på nå :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

10-er på at du har vært hos oss på RS i lillestrøm, så en på delelageret bestille takplate i dag hehe ;)

 

Hehe, helt korrekt :) Siden jeg har en insider, får du smugsatt på en spoiler da? Hans Arne foreslå faktisk det å bare skjule skadene på bakluka med en spoiler, mye billigere og enklere sa han :lol: Og god pris på servicen jeg skal ha der også :P

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel noe som skal dekkes av kaskoforsikring til bileier..?

På privat eiendom (egen eller andres) er det seff bileiers eget ansvar å parkere bilen på en sikker måte. Det gjelder vel forresten de fleste plasser, da ingen andre enn eieren av en feilparkert bil kan ha noe ansvar for bilen.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Dekkes av kaskoforsikring ja, men allikevel så vil mitt forsikringsselskap søke regress hos huseiers forsikringsselskap(saken blir enklere når vi begge har IF), da de vil undersøke hvorvidt huseier har opptrådt uforsvarlig ved å ikke sikre boligen mot eventuelt snøras..

 

Men uansett, jeg mener det at det bare er en bil.. "tenk hvis" det var et av barna hans, meg, en av de eller frøkna som gikk der når snøen kom dalende ned? Da hadde det jo uansett gått på huseier.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hehe, helt korrekt :) Siden jeg har en insider, får du smugsatt på en spoiler da? Hans Arne foreslå faktisk det å bare skjule skadene på bakluka med en spoiler, mye billigere og enklere sa han :lol: Og god pris på servicen jeg skal ha der også :P

 

Kan faktisk hende det blir jeg som må skifte takplata di for jobber der som biloppretter ;) Tviler ikke på at han foreslo det, kommer noen litt for kreative forslag fra den kanten inniblandt hehe. Spoiler kan jeg muligens hjelpe deg med hvis det er noe du vurderer, ta isåfall kontakt på pm ;)

'63 Ford Cortina 1200 2dr

'89 Ford Sierra 3dr ohc-turbo

'86 Ford Sierra RS Cosworth

'00 Dodge Ram 2500 5,9TD

Link to comment
Share on other sites

Hehe, da har du en skummel oppgave forran deg:-D detta må bli strøkent, er jo trosalt babyen min som er skadet:-( Hadde jo ikke vært dumt med spoiler egentlig, hmmm, lurer på om HAS prøvde å få inn litt mersalg der altså:-)

 

Men må jeg kan ikke gi noe annet enn ros til både if og r&s, ting gikk kjapt, enkelt og smertefritt av forberedelser:-)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det er jo for dårlig synes jeg! Uholdbart!

Leste i RB i går om en kar som hadde fått feilaktig behandling på ahus, og han har fått erstatning nå.. problemet er bare at han er død da..

 

Men over til min sak igjen, fasiten her er: Ikke parker under tak hvor det er snø, inne på privat tomt.. For da har ikke huseier noe ansvar, selv ikke hvis noen blir drept av snøras.. Hurra hurra hurra, for ForsikringsNorge.! Dette går da altså ut over min forsikring og jeg får bonustap. :mad2:

 

Men lyspunktet er vel at bilen er levert inn nå, og jeg fikk en fin V50 som leiebil. Men må si at Focusen føles mye bedre å kjøre enn V50 =)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det er jo for dårlig synes jeg! Uholdbart!

Leste i RB i går om en kar som hadde fått feilaktig behandling på ahus, og han har fått erstatning nå.. problemet er bare at han er død da..

 

Men over til min sak igjen, fasiten her er: Ikke parker under tak hvor det er snø, inne på privat tomt.. For da har ikke huseier noe ansvar, selv ikke hvis noen blir drept av snøras.. Hurra hurra hurra, for ForsikringsNorge.! Dette går da altså ut over min forsikring og jeg får bonustap. :mad2:

 

Men lyspunktet er vel at bilen er levert inn nå, og jeg fikk en fin V50 som leiebil. Men må si at Focusen føles mye bedre å kjøre enn V50 =)

http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo--tingrett/Nyheter/Fengselsstraff-for-gardeier-etter-takras/

Link to comment
Share on other sites

Ja, hadde jeg stått utenfor en blokk, butikk, en bygård e.l så ville det gått på deres forsikring, men ettersom jeg stod inne på tomta til en privatperson så er ikke han pliktig iht lovverk, vedtekter osv å måke sitt eget tak, eller gjør tiltak som fører til at snøen ikke raser ned.

 

Hadde hustaket vendt ut mot gate eller mot oppmerket offentlig P-plass så hadde huseier hatt ansvar. Jeg kjenner det på gikta at denne saken er jeg ikke ferdig med enda.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...