Jump to content

Lav komp motorprosjekt - 500 ærlige hk?


admiralen

Recommended Posts

Noen bilder av min turbo:

Kjøpte ar64 eksoshus med t-25 flens, så måtte sveise den fast får å få brukt den.

GT3071R turboen er dessverre noe misvisende og forvirrende da den leveres med turbinhjul i forskjellig størrelse.

En ekte Cosworth GT3071R har 60 mm turbinhjul og T3 flens på turbinhuset.

R-WG utgaven har turbinhjul i 56,5 mm og dette er japsegreier.

GT2871R skrotet er enda værre med turbinhjul i lille 53,85 mm og som passer dem som har ladetrykkskrekk, turtallsfanatisme og motorer med små stempler.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, da ser det ut som ønsket motoreffekt på denne motoren er bestemt til ca.500hk+ (ikke mindre). Og at det blir kjøpt inn turbo som skal passe best mulig til denne motoren. 4wd eksosmanifold brukes hovedsaklig fordi denne vistnokk er håpløst dårlig, akkuratt som lavkomp er håpløst. :D

 

Bruksområdet skal være hovedsaklig banekjøring, i en "vingebil".

 

Vi vurderer og bruke en GTX3576r på modda 4wd manifold og likt eksohus som jeg bruker. http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-HSG-037&Category_Code= Vurderer om det kan gå bra med ar/63 hus på denne da den har 68mm turbin, men tror vi går for ar/82 som på min for lavere baktrykk, spoolen blir kanskje for hard med ar/63 hus mtp. surge?

 

Efr 7670 vurderes sterkt om den kan bevise noe og blir og få tak i snart.

 

Med såppas stor turbin vurderer vi å våge oss på lik kam som min på innsug Km cams polyquad kam (265`9,3mm)/bd8, og på eksos hybrid bd8/km31(262`8,9mm).

 

Det er kanskje litt "store" turboer til 500hk vi vurderer, MEN får man virkelig erlige 500hk utav en gt(x)3071 / efr 7064 Som tåler og bri brukt hardt over tid??

Har dere testet dennne: http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/androidadviser

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Stilig med "T34" da tom :D Litt liten turbo til Rs500 kopien din :P

 

 

Ja ikke sant :smartass:

Det er foresten en gt3076R som er avbildet.

 

Downpipe passer uten mod. Dette er 3" mongoose anlegg. må fjerne litt av det fremste festet for turbodemper, men som du ser på bildet så har jeg fått til å bruke orginal 500 turbohenger.

 

 

 

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

ja testa litt nå og alt fra gtx2871 - gt3582 -dukker opp som forslag, 520-550hk søker jeg på.

Hehehe, GT28, hahaha. Nei-å-nei.

Selv med det største A/R 0,86 så slutter turbinen å øke flødet ved 21 lb/min = 210 hk og resten av eksosen må gå via wg.

 

Hvis man ønsker maksimal spool up og respons, men av barnslige grunner absolutt må se dette 500 tallet, så hadde nok jeg foreslått at man vurderte en "bygget" GTX3071R turbo, og så måtte man lagt noen ekstra kr. i motoren.

Dette er grunnen til at det er dyrere å bygge god respons enn store tall.

 

Når man nevner 520 - 550 ærlige, da er alt under A/R 1,06 med det lille GT30 turbinhjulet utelukket og GT35 overtar.

A/R0,63 turbinhuset til GTX3576R er også for lite og kan ikke anbefales til 500 + hk pga surgeproblematikk og høyt baktrykk.

A/R0,82 er nok det beste kompromisset og det fløder også tilstrekkelig til denne effekten.

2,0 BAR for 300 hk v/4000 o/min er utlukket så det får bli lettere diffutveksling, værre kammer og høyere turtallsperre i steden.

 

GTX3076R-comp.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bremset 518 hk og 608 nm i motor, lav komp, bd 14 og 15 kammer, omsveiset jenspeed plenum, turbonetics spr60 med 1.00 AR, 2kg ladetrykk etc. :) Har nå bygd ny topp så skal vel bremse igjen en gang og mappe litt før sessongen tar i gang skikkelig igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Kremt, skeptisk. Maks ca. 50lb/min ved kun ca. 1,2 BAR ladetrykk og 2,0 BAR er utenfor kartet. :blink:

Se her:

Fig16.gif

og her ca. 56 lb/min ved nærmere hyggelige 2,0 BAR: B)

GTX3071R-comp.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er da folk som har bremsa mer effekt med en slik turbo blant annet en annen her inne på forumet... Jeg har talla på papiret så det er det jeg går utifra... Jeg er ikke i tvil en gang at effekten er der, det er ikke folk som har prøvd eller sett bilen i aksjon heller. :rolleyes:

Edited by Escossie
Link to comment
Share on other sites

Er da folk som har bremsa mer effekt med en slik turbo blant annet en annen her inne på forumet... Jeg har talla på papiret så det er det jeg går utifra... Jeg er ikke i tvil en gang at effekten er der, det er ikke folk som har prøvd eller sett bilen i aksjon heller. :rolleyes:

Javisst, dèt er det ikke mangel på. Folk har tross alt bremset 535 hk med E50 i dette landet.

Jeg er ikke i tvil om at bilen går godt, men jeg er heller ikke i tvil om at den hadde gått enda bedre med en turbo som er designet for levere såpass hyggelig ladetrykk som 2,0 BAR for det er ikke E60/SPR60.

 

Hvis du ringer til Schanche, GIK, Turboservice og sier at du trenger en ny turbo til dette oppsette så ville det overraske mye om noen av dem ville foreslå SPR60 som ett bra alternativ.

Turbonetics har en HP serie for dem som skal kjøre rundt 2,0 BAR ladetrykk. HP står for "High pressure" og SPR er ikke blandt disse.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, dèt er det ikke mangel på. Folk har tross alt bremset 535 hk med E50 i dette landet.

Jeg er ikke i tvil om at bilen går godt, men jeg er heller ikke i tvil om at den hadde gått enda bedre med en turbo som er designet for levere såpass hyggelig ladetrykk som 2,0 BAR for det er ikke E60/SPR60.

 

Hvis du ringer til Schanche, GIK, Turboservice og sier at du trenger en ny turbo til dette oppsette så ville det overraske mye om noen av dem ville foreslå SPR60 som ett bra alternativ.

Turbonetics har en HP serie for dem som skal kjøre rundt 2,0 BAR ladetrykk. HP står for "High pressure" og SPR er ikke blandt disse.

 

Nå brukte jeg bare en turbo jeg hadde liggende, sier ikke at den er den beste til mitt oppsett ;)

Edited by Escossie
Link to comment
Share on other sites

Nå brukte jeg bare en turbo jeg hadde liggende, sier ikke at den er den beste til mitt oppsett ;)

Det forklarer endel og mest av alt at du ikke hadde kjøpt SPR60 i dag, om jeg oppfatter deg rett. Flott. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker maksimal spool up og respons, men av barnslige grunner absolutt må se dette 500 tallet, så hadde nok jeg foreslått at man vurderte en "bygget" GTX3071R turbo, og så måtte man lagt noen ekstra kr. i motoren.

Dette er grunnen til at det er dyrere å bygge god respons enn store tall.

 

Når man nevner 520 - 550 ærlige, da er alt under A/R 1,06 med det lille GT30 turbinhjulet utelukket og GT35 overtar.

A/R0,63 turbinhuset til GTX3576R er også for lite og kan ikke anbefales til 500 + hk pga surgeproblematikk og høyt baktrykk.

A/R0,82 er nok det beste kompromisset og det fløder også tilstrekkelig til denne effekten.

2,0 BAR for 300 hk v/4000 o/min er utlukket så det får bli lettere diffutveksling, værre kammer og høyere turtallsperre i steden.

 

 

: Tror du ikke gtx3576`n vil kunne spoole omtrent som min gt3076 med likt ar82 eksohus, og ganske likt oppsett ellers,noe gtx3071med 1,06 hus kanskje ikke klarer??

Er enig i at mindre turbo er bedre for mellomregister, men på denne motoren ønsker vi omtrent likt register som på min men "endel" høyere effekt og det og se hva polyquad kan tilføre på enda større turbo, og så lenge efr turboene fortsatt bare er ovelegene på papiret vurderer vi også denne turboen som med untak av surgelimit er ganske lik som efr7076.

 

At det vil bli litt tilpassing for og montere gtx3576 på 4wd manifold er vi klar over men tror ikke det blir noe værre en det hvar og tilpasse min gt3076.

Link to comment
Share on other sites

: Tror du ikke gtx3576`n vil kunne spoole omtrent som min gt3076 med likt ar82 eksohus, og ganske likt oppsett ellers,noe gtx3071med 1,06 hus kanskje ikke klarer??

Er enig i at mindre turbo er bedre for mellomregister, men på denne motoren ønsker vi omtrent likt register som på min men "endel" høyere effekt og det og se hva polyquad kan tilføre på enda større turbo, og så lenge efr turboene fortsatt bare er ovelegene på papiret vurderer vi også denne turboen som med untak av surgelimit er ganske lik som efr7076.

 

At det vil bli litt tilpassing for og montere gtx3576 på 4wd manifold er vi klar over men tror ikke det blir noe værre en det hvar og tilpasse min gt3076.

Vanskelig å si så jeg får tenke høyt og resonere.

Nei, det TROR jeg ikke. Vi vet at GTX76 hjulet flytter like mye luft som GT82 hjulet så begge hjulene vil kreve like mye energi å drive. Vi VET også at GT3582R er alt for treg på en Cosworth til at den er trivelig. Jeg synes definitivt at GTX3576R er ett steg i riktig retning, men har liten tro på at det blir en revolusjon. Slik jeg det det hadde GTX3271R vært akkurat passelig.

GT35 hjulet er hele 8 mm større en GT30 hjulet og dette er mye, så det er betydelig tyngre og tregere. Ta en titt på ladetrykksmåleren din på det youtubeklippet hvor du kjører autoslalom. Du har godt med ladetrykk på delgass på 1. gear og nåler flytter seg raskt:

Det er noen her inne som har kjørt GT3082R, men heller ikke dette ble suksess.

 

Hvis oppsettet får GTX3576R til å spoole uvanlig tidlig så går man rett i surge. Legg merke til, og legg vekt på, at alle GTX går med antisuge hus originalt, men uten at kompressorkartene blir imponerende brede.

For å unngå surge må man derfor holde igjen spool up og vis man ikke lager en motor som drar høyt turtall så ender man opp med ett smalt register, ikke sant?

4x4 manifolden er IKKE en høyturtallsmanifold og man kan ikke bruker den med ville turtallskammer heller.

 

Din motor gav ca. 457 hk på 6200 o/min var det vel? På dette turtallet har du altså 526 Nm. For å klare 501 hk så MÅ dreiemomentet på dette turtallet økes fra 526 NM - 577 Nm så hvordan skal man få hver og én sylinder til å ta inn hele 10% ekstra luftmasse?

Med samme motoroppsett må ladetrykket oppjusteres fra 2,0 BAR til minst 2,3 BAR.

Slik jeg ser det tåler motorer 4x4 eksosmanifold og tilhørende kammer høyt baktrykk og da vinner man lite på å velge stor turbin.

 

For å oppsummere så synes jeg stadig at oppsettet ditt er ok, men jeg er mer skeptisk til suksess denne gangen, hovedsaklig fordi jeg mener at en 650 hk GTX3576R er alt for stor til det skisserte oppsettet.

Presiserer at dette kun er min mening.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si så jeg får tenke høyt og resonere.

Nei, det TROR jeg ikke. Vi vet at GTX76 hjulet flytter like mye luft som GT82 hjulet så begge hjulene vil kreve like mye energi å drive. Vi VET også at GT3582R er alt for treg på en Cosworth til at den er trivelig. Jeg synes definitivt at GTX3576R er ett steg i riktig retning, men har liten tro på at det blir en revolusjon. Slik jeg det det hadde GTX3271R vært akkurat passelig.

GT35 hjulet er hele 8 mm større en GT30 hjulet og dette er mye, så det er betydelig tyngre og tregere. Ta en titt på ladetrykksmåleren din på det youtubeklippet hvor du kjører autoslalom. Du har godt med ladetrykk på delgass på 1. gear og nåler flytter seg raskt:

Det er noen her inne som har kjørt GT3082R, men heller ikke dette ble suksess.

 

Hvis oppsettet får GTX3576R til å spoole uvanlig tidlig så går man rett i surge. Legg merke til, og legg vekt på, at alle GTX går med antisuge hus originalt, men uten at kompressorkartene blir imponerende brede.

For å unngå surge må man derfor holde igjen spool up og vis man ikke lager en motor som drar høyt turtall så ender man opp med ett smalt register, ikke sant?

4x4 manifolden er IKKE en høyturtallsmanifold og man kan ikke bruker den med ville turtallskammer heller.

 

Din motor gav ca. 457 hk på 6200 o/min var det vel? På dette turtallet har du altså 526 Nm. For å klare 501 hk så MÅ dreiemomentet på dette turtallet økes fra 526 NM - 577 Nm så hvordan skal man få hver og én sylinder til å ta inn hele 10% ekstra luftmasse?

Med samme motoroppsett må ladetrykket oppjusteres fra 2,0 BAR til minst 2,3 BAR.

Slik jeg ser det tåler motorer 4x4 eksosmanifold og tilhørende kammer høyt baktrykk og da vinner man lite på å velge stor turbin.

 

For å oppsummere så synes jeg stadig at oppsettet ditt er ok, men jeg er mer skeptisk til suksess denne gangen, hovedsaklig fordi jeg mener at en 650 hk GTX3576R er alt for stor til det skisserte oppsettet.

Presiserer at dette kun er min mening.

 

Gode innspill og tanker det ja, og det er ikke bestemt hvordan turbo som skal brukes, du skriver at du ville brukt gtx3271? mener du gtx3071 med 82-1,06hus?? (eller finnes det en luring)??

 

Gtx3071 med 82eksohus er nemlig også høyt på "lista" over alternativer, men gtx3576 virker/t spennede med god hybridprosent og såppas stor kapasitet at den ikke vil bli stressa nevnerdig med ca500+hk.

Link to comment
Share on other sites

Gode innspill og tanker det ja, og det er ikke bestemt hvordan turbo som skal brukes, du skriver at du ville brukt gtx3271? mener du gtx3071 med 82-1,06hus?? (eller finnes det en luring)??

 

Gtx3071 med 82eksohus er nemlig også høyt på "lista" over alternativer, men gtx3576 virker/t spennede med god hybridprosent og såppas stor kapasitet at den ikke vil bli stressa nevnerdig med ca500+hk.

Hvis jeg kunne valgt så ville jeg det, men GTX3271R finnes dessverre ikke da storparten av dagens kunder har skrøpelige japsemotorer som ikke har bruk for en slik turbo. Små turtallsvillige japsemotorer bruker f.eks GT3082R i stedet for de hverken produserer eller tåler høyt dreiemoment i mellomregisteret. Tette japsegearkasser gjør at disse kan holdes mellom 6 og 9 000 o/min.

 

GTX3071R A/R0,82 er ett godt alternativ til ett slikt oppsett.

 

GTX3576R er en ny turbo som ikke er listet blandt de vanlige performance turboene til Garrett, men på racingavdelingen. Det er ett godt tegn.

Isloert sett har jeg selvsagt tro på denne, men slik jeg vurderer det så er det skisserte oppsettet "for lite" til at denne turboen i praksis vil kunne leve opp til sitt potensiale.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

EFR 7064 med 0,83 hus og ekstra titan coating fra full-race. Blir vel neppe noe 500 ærlige men kan vel kanskje bli spennende uansett.

Gratulerer! Bra for deg. B)

Enig med du. Det blir neppe 500 ærlige hk, men hva du vil effektmåle i dette landet er noe helt annet.

En turbo som leverer 53 lbs/min med luft trenger, i følge en god tommelfingerregel, faktisk 4 stk. 800 ccm dyser.

Her i landet rekker disse dysene til å effektmåle bortimot 650 hk.

 

I følge kompressorkartet er det helt umulig å presse EFR7064 ut i surge så ja, resultatet her kan bli svært interessant:

 

borgwarner-efr-7064-turbo-content-9.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk, tenkte å kjøre Siemens 3105 83 lb/hr (870 cc/min) Low Ohm Fuel Injector Part No. 0583 dyser på motoren og et hyggelig ladetrykk pga. 6.8:1 komp. med betongfylt 200 blokk. Spm. er vel hvor mye trykk strekkboltene tåler men det finner vi vel alltids ut :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på baktrykket!

Enig, men dette er anledningen til å minne om at milde Cosworthmotorer presterer godt med T34A/R0.48 turbinhus. :blink:

 

Takk, tenkte å kjøre Siemens 3105 83 lb/hr (870 cc/min) Low Ohm Fuel Injector Part No. 0583 dyser på motoren og et hyggelig ladetrykk pga. 6.8:1 komp. med betongfylt 200 blokk. Spm. er vel hvor mye trykk strekkboltene tåler men det finner vi vel alltids ut :blush:

HÅ HÅ HÅ, den der blir nok brutal du. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Strekkbolter og hvordan pakkning??

 

 

Litt of topic. Si ifra om jeg skal slette innlegget!

 

Hvordan er erfaringene med å fylle 200 blokkene a?

Lurer fro jeg har en 4x4 med 600hk motor som jeg kan ta ut mer av men er redd for blokka. Ja jeg har 91mm borr og 6 long studs+4arp.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...