Jump to content

Lav komp motorprosjekt - 500 ærlige hk?


admiralen

Recommended Posts

Ok.

:smartass:

 

Ok, MEN?????????

 

Alltid et MEN når du kun sier ok

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:smartass:

 

Ok, MEN?????????

 

Alltid et MEN når du kun sier ok

Hehehe, Busted!! :lol:

 

Jeg er selvsagt 100% uenig og anser dette som nyttig analyseringsverktøy, men trenger ikke presse gjennom meningene mine. Det er helt greit å være uening. Noen mener f.eks at en orginal Zetec coilpack er fantastisk gode greier og at amerikanske tenningsbokser er ræl. :lol:

 

Det spiller ingen rolle for meg.... ;)

 

Som nevnt tidligere, det kjekke i dette miljøet er at alle får resultat som fortjent og som står i stil til og avslører vurderingsevnen og eller kompetansen. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, Busted!! :lol:

 

Jeg er selvsagt 100% uenig og anser dette som nyttig analyseringsverktøy, men trenger ikke presse gjennom meningene mine. Det er helt greit å være uening. Noen mener f.eks at en orginal Zetec coilpack er fantastisk gode greier og at amerikanske tenningsbokser er ræl. :lol:

 

Det spiller ingen rolle for meg.... ;)

 

Som nevnt tidligere, det kjekke i dette miljøet er at alle får resultat som fortjent og som står i stil til og avslører vurderingsevnen og eller kompetansen. B)

 

Er bra å få frem ulike meninger, så lenge man kan sette de opp mot resultat, noe som ofte ikke skjer. Jeg har og lagt merke til hvor mangen som mener zetec coilpakker er tingen, ennå vi bytter jo haugevis av dem på zetec motoren ofte pga de ikke tåler stor plugg åpning

Link to comment
Share on other sites

Er bra å få frem ulike meninger, så lenge man kan sette de opp mot resultat, noe som ofte ikke skjer. Jeg har og lagt merke til hvor mangen som mener zetec coilpakker er tingen, ennå vi bytter jo haugevis av dem på zetec motoren ofte pga de ikke tåler stor plugg åpning

Det tror jeg på. Dette er jo først og fremst en økonomiløsning for å holde kostnadene på produksjonen nede. Videre er det forbausende lav fortjeneste på salg av nybiler og dette tar man inn igjen via verkstedet.

 

Du kan sikkert bekrefte av andelen tenningsproblemer har eksplodert etter at fabrikantene "oppgraderte" fra fordeler og én coil til dette WS og mulicoil dillet, eller?

Hvor mye tenningstull var det f.eks med gamle OHC og V6 med Duraspark anlegget?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg på. Dette er jo først og fremst en økonomiløsning for å holde kostnadene på produksjonen nede. Videre er det forbausende lav fortjeneste på salg av nybiler og dette tar man inn igjen via verkstedet.

 

Du kan sikkert bekrefte av andelen tenningsproblemer har eksplodert etter at fabrikantene "oppgraderte" fra fordeler og én coil til dette WS og mulicoil dillet, eller?

Hvor mye tenningstull var det f.eks med gamle OHC og V6 med Duraspark anlegget?

 

Stemmer nok det ja, selv om det har vært forbedringer på senere utgaver. Durasparken var evig varende i forhold. Samme ser man med dobbel masse svinghjul. Var aldri noe problem med massive, men derimot så sliter de fleste bilmerker med dobbel masse. Er nok mye politikk og penger ting dreier seg om, uten at folk aner noe. Utvikling er vel og bra det, men ikke alltid det blir til det bedre

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor utrykket "If it ain´t broken, don´fix it." er så bra. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, Busted!! :lol:

 

Jeg er selvsagt 100% uenig og anser dette som nyttig analyseringsverktøy, men trenger ikke presse gjennom meningene mine. Det er helt greit å være uening. Noen mener f.eks at en orginal Zetec coilpack er fantastisk gode greier og at amerikanske tenningsbokser er ræl. :lol:

 

Det spiller ingen rolle for meg.... ;)

 

Som nevnt tidligere, det kjekke i dette miljøet er at alle får resultat som fortjent og som står i stil til og avslører vurderingsevnen og eller kompetansen. B)

 

Bare fordi man ikke benytter seg av et regneverktøy som ikke stemmer betyr ikke at resultatene blir dårlige. Disse tingene du drar inn henger ikke sammen; men du må gjerne diskutere på denne måten, jeg er ferdig med det.

 

Det jeg synes er interessant er at 99% av all cosworth-trimming foregår på eksossiden (og kamprofiler) samt plenumkammer, mens kanskje den viktigste komponenten i systemet; innsugsrunneren, blir totalt neglisjert. Det er rart at dette ikke har mer fokus på Cosworth.

 

Ikke rart folk forguder MIS da det er blant de eneste innsugsmodifikasjonene som endrer den faktiske runnerlengden.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi man ikke benytter seg av et regneverktøy som ikke stemmer betyr ikke at resultatene blir dårlige. Disse tingene du drar inn henger ikke sammen; men du må gjerne diskutere på denne måten, jeg er ferdig med det.

 

Det jeg synes er interessant er at 99% av all cosworth-trimming foregår på eksossiden (og kamprofiler) samt plenumkammer, mens kanskje den viktigste komponenten i systemet; innsugsrunneren, blir totalt neglisjert. Det er rart at dette ikke har mer fokus på Cosworth.

 

Ikke rart folk forguder MIS da det er blant de eneste innsugsmodifikasjonene som endrer den faktiske runnerlengden.

 

Jeg har fundert endel på endring av runnerlengde på innsugssiden faktisk og vurdert om det er verdt å teste. Lengre runner skal vel teoretisk gi mer på bunn? Kombinert med en twin scroll evt korte runnere på eksosside kunne det blitt spennende hvis jeg tenker rett..

Link to comment
Share on other sites

Noen mener f.eks at en orginal Zetec coilpack er fantastisk gode greier

 

Husk at Reven2 motoren har zetec coilpakke pluss at skogenberg aka skogenracing har brukt edis6 coilpakka på div prosjekter hvor det har funka ganske så langt opp i effekt. B) så ekstremt dårlig får den ikke vært, selvom jeg kjenner til ford har byttet noen coiler igjennom tiden. har selv kjørt 250 000km i en courier uten å bytte coil f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Husk at Reven2 motoren har zetec coilpakke pluss at skogenberg aka skogenracing har brukt edis6 coilpakka på div prosjekter hvor det har funka ganske så langt opp i effekt. B) så ekstremt dårlig får den ikke vært, selvom jeg kjenner til ford har byttet noen coiler igjennom tiden. har selv kjørt 250 000km i en courier uten å bytte coil f.eks.

Det er rett og det er mange og ofte gode grunner til at folk har de oppfatningene de har. Det er heller ingen som har påstått at dette tenningsanlegget er EKSTREMT dårlig og helt ubrukelig heller, ikke sant?

 

Det er imidlertid flere som påstår at dette er meget bra saker og til og med bedre enn andre oppgraderinger til samme kostnad og det er en helt annen diskusjon.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eneste eg har skiftet på Duraspark2 Tenninga på div. Granadaer eg har hatt, det tror eg må være rotor, fordelerlokk og plugger...

 

Prøvde meg på ett coil-skifte på 2.3`n men feilen var nok ikkje tenning i det heile tatt, og har skifta ut noen pluggledninger utan at det har vært akutt behov for det.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundert endel på endring av runnerlengde på innsugssiden faktisk og vurdert om det er verdt å teste. Lengre runner skal vel teoretisk gi mer på bunn? Kombinert med en twin scroll evt korte runnere på eksosside kunne det blitt spennende hvis jeg tenker rett..

På den ene siden er det ingen tvil om at økt runnerlengde på innsuget øker bunndraget og hjelper dreiemomentkurven.

Ett godt eksempel er kermit racing sin motor. Aldri i verden om denne hadde prestert som den gjør med den korte originalmanifolden.

En titt på Julian Godfrey sin side viser tydelig hva som er best til de motorne han bygger.

 

På den annen side svarer det seg vanligvis å vise respekt for kompetansen, erfringen, utviklingsarbeidet og avgjørelsen til Cosworth.

 

Hvis man har ett typisk norsk oppsett med dårlig dreiemomentkurve så er det ikke dumt på teste med større lengde på innsugsrunnerene.

 

Eneste eg har skiftet på Duraspark2 Tenninga på div. Granadaer eg har hatt, det tror eg må være rotor, fordelerlokk og plugger...

 

Prøvde meg på ett coil-skifte på 2.3`n men feilen var nok ikkje tenning i det heile tatt, og har skifta ut noen pluggledninger utan at det har vært akutt behov for det.

Det finnes hele bøker om tenningsanlegg. Disse forklarer det meste og er nyttige.

Duraspark er ett av de beste originalmonterte tenningsanleggene på planeten. "Ulempene" består i å bytte slitedeler som pluggledninger hver 160 000 - 200 000 og fordelerlokk og rotor endel oftere. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundert endel på endring av runnerlengde på innsugssiden faktisk og vurdert om det er verdt å teste. Lengre runner skal vel teoretisk gi mer på bunn? Kombinert med en twin scroll evt korte runnere på eksosside kunne det blitt spennende hvis jeg tenker rett..

 

Hvis du skal teste bør du finne ut hva som er fornuftig å teste først. Uten noe fornuftig bakgrunnsinformasjon (hva har andre gjort) kommer du ikke langt.

 

Ja, lengre runnere gir bedre dreiemoment. Det må selvfølgelig settes i sammenheng med korrekt runnerdiameter og plenumkammer, samt kamprofiler og eksosside dimensjonert for dette. Kun en veldesignet konfigurasjon vil fungere "optimalt". Å snekre sammen et grenrør herfra og innsug derfra vil aldri bli "optimalt" før det er testet flere konfigurasjoner = dyrt.

 

Det er også et stort plassproblem på Cosworth ettersom den originale bremsekraftforsterkeren begrenser veldig hvor mye man kan øke runnerlengden.

 

På den ene siden er det ingen tvil om at økt runnerlengde på innsuget øker bunndraget og hjelper dreiemomentkurven.

Ett godt eksempel er kermit racing sin motor. Aldri i verden om denne hadde prestert som den gjør med den korte originalmanifolden.

En titt på Julian Godfrey sin side viser tydelig hva som er best til de motorne han bygger.

 

På den annen side svarer det seg vanligvis å vise respekt for kompetansen, erfringen, utviklingsarbeidet og avgjørelsen til Cosworth.

 

Men likevel blir det aldri nevnt der det er snakk om trimming av Cosworth. Kun hvor gromt det er å montere "svenskeplenum" eller Hart.

Verken Kermit eller deg selv nevnte noe om dette i tråden om kermits motor. Selvfølgelig er runnerlengden avgjørende for dreiemomentkurven.

Cosworth er satt opp på den kjente "2. pulsen".

 

Hva betyr det siste der?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil du lykkes med motorbygget ditt?

 

Da skaffer du deg en pectel T2, garrett turbo og kammer fra KM cams!

 

Mekanisk topp! Løse sylinderforinger som Anders Ringstad har.

 

Hybrid turboer og Precision osv osv er ikke å anbefale.

Andre typer elektronikk enn Autronic eller Pectel er ikke fungerende!

Km cams er den som har best greie på kammer! Og ikke bare i detta landet.

 

Nei det koster heller ikke masse mere enn andre ting, men er verdt de få tusen!smartass.gif

 

Når det gjelder innsuget så er det porting av toppen og et innsug man vet virker fra før av! MIS funker så hvorfor ikke bruke det eller et TIBUC insug til 65-70 lapper. Finn heller et WRC innsug av den gamle typen som ikke koster kjetting! Det kan brukes med 4 eller 8 dyser. Ved 8 dyser så må man opp på Pectel T6.

 

Blir sikkert en grom motorist uansett til slutt, så lykke tilbiggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

Vil du lykkes med motorbygget ditt?

 

Da skaffer du deg en pectel T2, garrett turbo og kammer fra KM cams!

 

Mekanisk topp! Løse sylinderforinger som Anders Ringstad har.

 

Hybrid turboer og Precision osv osv er ikke å anbefale.

Andre typer elektronikk enn Autronic eller Pectel er ikke fungerende!

Km cams er den som har best greie på kammer! Og ikke bare i detta landet.

 

Nei det koster heller ikke masse mere enn andre ting, men er verdt de få tusen!smartass.gif

 

Når det gjelder innsuget så er det porting av toppen og et innsug man vet virker fra før av! MIS funker så hvorfor ikke bruke det eller et TIBUC insug til 65-70 lapper. Finn heller et WRC innsug av den gamle typen som ikke koster kjetting! Det kan brukes med 4 eller 8 dyser. Ved 8 dyser så må man opp på Pectel T6.

 

Blir sikkert en grom motorist uansett til slutt, så lykke tilbiggrin.gif

 

 

Foringer på 500hk? Drøyt og totalt unødvendig i en 200blokk..

 

Var og en del intressante påstander her.. Det fins da flust av sprut som fungerer. Eller er det en ironi her jeg ikke skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Vil du lykkes med motorbygget ditt?

 

Da skaffer du deg en pectel T2, garrett turbo og kammer fra KM cams!

 

Mekanisk topp! Løse sylinderforinger som Anders Ringstad har.

 

Hybrid turboer og Precision osv osv er ikke å anbefale.

Andre typer elektronikk enn Autronic eller Pectel er ikke fungerende!

Km cams er den som har best greie på kammer! Og ikke bare i detta landet.

 

Nei det koster heller ikke masse mere enn andre ting, men er verdt de få tusen!smartass.gif

 

Når det gjelder innsuget så er det porting av toppen og et innsug man vet virker fra før av! MIS funker så hvorfor ikke bruke det eller et TIBUC insug til 65-70 lapper. Finn heller et WRC innsug av den gamle typen som ikke koster kjetting! Det kan brukes med 4 eller 8 dyser. Ved 8 dyser så må man opp på Pectel T6.

 

Blir sikkert en grom motorist uansett til slutt, så lykke tilbiggrin.gif

 

 

Skulle gjerne hatt din økonomi, noen av oss må faktisk prioritere ***** hardt for å leke denne leken.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Egentlig ikke... :lol:

 

Annet hva jeg har lest som f.eks.;

"Enklaste model med bara insug med plenum och för 2st spridare per insugningskanal och bränslerör. Plenumet är vänd bart. Levereras utan spridare.

Kan senare kompleteras med spjäll för varje cylinder och responskammare.

Finns i olika storlekar för mera effekt."

på siden til Tibuc.

 

Antar ett innsug består av mer enn hva øyet ser når de begynner å koste det doble+ av dette.?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

tibuc1.jpg

 

Hva er dette på toppen av plenumet? Ser ut som noe antilag-opplegg? Er visst en kontroller innvendig i coupe tilhørende, og en solenoide på "baksiden" der?

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hva er dette på toppen av plenumet? Ser ut som noe antilag-opplegg? Er visst en kontroller innvendig i coupe tilhørende, og en solenoide på "baksiden" der?

 

Ser ut som en solenoid, som brukes som omluft ventil ved stengt gasspjeld. Er vell istedet for de modifiserte tomgangsventilen, som blir brukt på Cosworth med als

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...