Jump to content

ESP System Fault - hvordan fikse dette?


Spock

Recommended Posts

Da var problemet fikset:

 

IMG_8406web.jpg

 

Ikke noe mere ESP Fault advarsel i dashen :)

 

Takk for all hjelp i denne tråden!

 

Jeg kjøpte delen for rundt kr 2700,- på Ford og skiftet den selv. Jeg hadde sjekket med diagnose verktøy at jeg hadde "riktig" feilkode først. Å skifte delen gikk veldig greit.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Velkommen i "gjengen" skal du være.

 

Ja det er riktig det er hydraulikkenheten som må byttes - for der sitter trykksensoren som er gåen. På bildet på forrige side av pumpen så tilhører den blanke delen med den sorte koppen på hydraulikkenheten. Den sorte delen i bunnen er elektronikkdelen.

 

Det er viktig at du tar diagnose og sjekker at du har korrekt feilkode - ellers kan det være noen annet feil.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk omsider tatt diagnose i forbindelse med service i dag, og da var det følgende feilkode og beskrivelse som kom opp: C1288 - trykkgiver hoved/primær inngangskretsfeil / permanent.

 

Så slik jeg har forstått det da så et det den mekaniske HCU-enheten som må byttes? Må det programmeres noe etter bytte av denne?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mer eller mindre en skandale - dette er en del av bilen som er produsert av alt for lav kvalitet. Skulle selvfølgelig vært utbedret kostnadsfritt av Ford, i og med at det er en slik viktig sikkerhetsdetalj. En trøst kan kanskje være at søsterbilene fra Volvo og Mazda sliter like mye - og nettet er full av tråder opprettet av forbannede kunder.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

På VAG er det kontaktpinnene til EL.Motor som brenner/irrer i stykker, men trykksensor er også tema. Golf V er skikkelig plaget med det her.

 

Såpass ja, høres ikke bra ut.

Av det jeg kjenner til er det utelukkende Focus som har blitt rammet av dette.

 

Det er vel mer eller mindre en skandale - dette er en del av bilen som er produsert av alt for lav kvalitet. Skulle selvfølgelig vært utbedret kostnadsfritt av Ford, i og med at det er en slik viktig sikkerhetsdetalj. En trøst kan kanskje være at søsterbilene fra Volvo og Mazda sliter like mye - og nettet er full av tråder opprettet av forbannede kunder.

Dette er jo selvfølgelig en reparasjon som blir dekket av Ford så sant bilen er innenfor reklamasjonstiden.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noe trøst så er den samme skandalen blandt VAG, spesielt Golf men Touran og A3 med den samme enheten sliter med det her. Den gamle var ikke så mye bedre, men der er det mange A6 med ESP trøbbel.

 

Den sitter jo litt trangt til på VAG, trykt inne i en krok bakom motor.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo selvfølgelig en reparasjon som blir dekket av Ford så sant bilen er innenfor reklamasjonstiden.

 

Etter det jeg leser på nettet så er det bare et spørsmål om tid når denne saken ryker på samtlige biler. Dermed burde Ford innkalt bilene og skiftet denne kostnadsfritt - ikke vente til denne sikkerhets detaljen slutter å fungere.

 

Men som sagt de andre bilprodusenten er like ille.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg leser på nettet så er det bare et spørsmål om tid når denne saken ryker på samtlige biler. Dermed burde Ford innkalt bilene og skiftet denne kostnadsfritt - ikke vente til denne sikkerhets detaljen slutter å fungere.

 

Men som sagt de andre bilprodusenten er like ille.

 

Slik er det ikke nei.

Hvorfor bytte på alle Focus'er når det kun ryker på noen få?

Har du tenkt på kostnaden dette ville medført? Og dette hadde jo bare gått ut over Ford-eiere/kjøpere.

 

Dette er jo noe som blir byttet kostnadsfritt på de aktuelle bilene så sant den er innenfor reklamasjonstiden.

 

OG det blir gitt tydelig varsel når det er noe problem med dette systemet.

Bilen har fortsatt fungerende ABS når dette probemet inntreffer, dette gjelder kun ESP.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Slik er det ikke nei.

Hvorfor bytte på alle Focus'er når det kun ryker på noen få?

Har du tenkt på kostnaden dette ville medført? Og dette hadde jo bare gått ut over Ford-eiere/kjøpere.

 

Dette er jo noe som blir byttet kostnadsfritt på de aktuelle bilene så sant den er innenfor reklamasjonstiden.

 

OG det blir gitt tydelig varsel når det er noe problem med dette systemet.

Bilen har fortsatt fungerende ABS når dette probemet inntreffer, dette gjelder kun ESP.

 

Etter det jeg leser på nett så tar du veldig feil - det er ikke få den ryker på - det viser denne tråden også - jeg kjenner privat 4 stykker som har Focus II - alle har måttet bytte denne delen.

 

Og hvorfor skal kunden ta denne dyre kostnaden på grunn av en feilkonstruksjon fra Ford??

 

Dette er for dårlig!

 

Feilen er faktisk så vanlig at det er opprettet firmaer som har som spesialitet å reparere denne sensoren.

 

Hvis det er noe trøst så er den samme skandalen blandt VAG, spesielt Golf men Touran og A3 med den samme enheten sliter med det her. Den gamle var ikke så mye bedre, men der er det mange A6 med ESP trøbbel.

 

Den sitter jo litt trangt til på VAG, trykt inne i en krok bakom motor.

 

Den sitter ikke akkurat i dagen på Ford heller, demontere diverse plastdeksel, luftfilter, batterikasse osv:

 

IMG_8393web.jpg

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg leser på nett så tar du veldig feil - det er ikke få den ryker på - det viser denne tråden også - jeg kjenner privat 4 stykker som har Focus II - alle har måttet bytte denne delen.

 

Og hvorfor skal kunden ta denne dyre kostnaden på grunn av en feilkonstruksjon fra Ford??

 

Dette er for dårlig!

 

Har jobbet med Ford daglig de siste 6årene, så et visst inntrykk har jeg klart å gjøre meg om dette problemet.

Av alle de Focus mk2'ene vi har i distriktet vårt er det kun en brøkdel som har hatt denne feilen.

Og slik er det også i resten av landet, slike feil er jo naturlig nok et tema når man har kurs etc. og diskuterer kjente feil man opplever.

 

Men du hører jo ikke hva jeg sier, så sant bilen er innenfor reklamasjonstid så dekkes jo denne kostnaden av Ford?

Skulle bilimportørene (Ford, Audi etc.) dekket feil på biler utover de 5årene hadde vi fått dyre biler her tillands tilslutt!

 

Den sitter ikke akkurat i dagen på Ford heller, demontere diverse plastdeksel, luftfilter, batterikasse osv:

 

IMG_8393web.jpg

 

Det eneste man trenger å demontere er egentlig batteri og batterikasse, og da har man spart seg for mye tid.

Er en grei jobb igrunn, men er jo litt knotete å løsne rørtilkoblingene på enheten.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Den sitter ikke akkurat i dagen på Ford heller, demontere diverse plastdeksel, luftfilter, batterikasse osv:

 

 

Det er jo god plass på Focus. Titt under panser på en Golf da, der sitter den virkelig inneklemt bakom motor.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Om du sitter og leser på nettet at det er så mange er vel 99% av dise fra UK og Tyskland.

Se antall ford solgt der kontra Norge så er det vel en forskjell på flere hundretusen biler.

 

Ikke et stort problem på ford i Norge.

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

En ting som kan være veldig viktig å huske på viss folk skal bytte denne selv,

det er at den er ganske mykt gods i den HCU'en. Så viss nipplene skrues feil inn ødelegges gjengene lett.

Har fått inn et par biler der dette har blitt gjort av kunden selv, der vi har måtte montere enda en ny HCU-enhenhet.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Dette er et problem på Focus II. På et annet nettsted hvor vi diskuterer helt andre ting - opprettet vi en biltråd - hvor vi faktisk var 3 eiere av Focus II - alle vi 3 fikk denne feilen det siste året. Feilen står ramset opp som en vanlig feil på Focus II på det annerkjente stedet honestjohn. Som kunde synes jeg ikke at jeg skal betale dyrt for å reparere en åpenbar feilkonstruksjon fra Ford.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Dette er et problem på Focus II. På et annet nettsted hvor vi diskuterer helt andre ting - opprettet vi en biltråd - hvor vi faktisk var 3 eiere av Focus II - alle vi 3 fikk denne feilen det siste året. Feilen står ramset opp som en vanlig feil på Focus II på det annerkjente stedet honestjohn. Som kunde synes jeg ikke at jeg skal betale dyrt for å reparere en åpenbar feilkonstruksjon fra Ford.

 

Det er et forholdsvis kjent problem ja, men feilprosenten er minimal i forhold til det du mener at den er.

På en bil med ellers så få feil, blåses dette opp når det er flere som opplever det samme.

 

Dette er jo en elektronisk komponent som kan ryke etter noen år, syns du at alle feilene på din 7år gamle Focus skal dekkes av Ford?

Når en abs-sensor ryker, eller når en coil tar kveld etc.?

Det er jo tross alt snakk om deler som kan ryke etter en stund, alt på en bil kan jo ryke før eller siden.

 

Hadde ikke hatt noe problem med å anbefalt en Focus Mk2 som en ypperlig brukbil, spesielt bensinerene, når det kommer til feil og mangler er det jammen meg ikke mye på desse bilene.

Så at man kan risikere en slik feil som dette på en 6-7-8år gammel bil, så er det ikke mye å skrike etter, i mine øyne.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det eneste man trenger å demontere er egentlig batteri og batterikasse, og da har man spart seg for mye tid.

Er en grei jobb igrunn, men er jo litt knotete å løsne rørtilkoblingene på enheten.

 

Når det først er slik så er jeg enig i at det er en grei jobb. Det tok ikke mange minuttene heller - jeg monterte samtidig et større batteri med ekstra strømkabler samtidig og gjorde vel begge deler på en times tid. Så kom lufting av bremser etterpå - men det går jo raskt.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Når det først er slik så er jeg enig i at det er en grei jobb. Det tok ikke mange minuttene heller - jeg monterte samtidig et større batteri med ekstra strømkabler samtidig og gjorde vel begge deler på en times tid. Så kom lufting av bremser etterpå - men det går jo raskt.

 

Ja, det er en kurrant jobb :)

 

Kjekt med bilder av hvor den er plassert, mange takk.

 

Men holder det ikke å bare separere/dele den svarte runde delen mens resten fortsatt sitter montert i bilen, eller er ikke det anbefalt? Må forresten systemet luftes etter bytte?

 

Du må ta ut hele enheten, dele den og bytte HCU'en, og så montere den sammen igjen og på bilen igjen.

Du må lufte bremsesystemet etterpå ja, og slette feilkoder :)

 

Det er hele den ytterste delen i alu inkl. den sorte runde saken som er HCU'en :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...