Jump to content

ESP System Fault - hvordan fikse dette?


Spock

Recommended Posts

Det er et forholdsvis kjent problem ja, men feilprosenten er minimal i forhold til det du mener at den er.

På en bil med ellers så få feil, blåses dette opp når det er flere som opplever det samme.

 

Dette er jo en elektronisk komponent som kan ryke etter noen år, syns du at alle feilene på din 7år gamle Focus skal dekkes av Ford?

Når en abs-sensor ryker, eller når en coil tar kveld etc.?

Det er jo tross alt snakk om deler som kan ryke etter en stund, alt på en bil kan jo ryke før eller siden.

 

Hadde ikke hatt noe problem med å anbefalt en Focus Mk2 som en ypperlig brukbil, spesielt bensinerene, når det kommer til feil og mangler er det jammen meg ikke mye på desse bilene.

Så at man kan risikere en slik feil som dette på en 6-7-8år gammel bil, så er det ikke mye å skrike etter, i mine øyne.

 

Hvis dette var en feil som sjelden dukket opp først etter 7-8 år så er jeg enig med deg. Men det er det ikke. I andre land hvor garantien/reklamasjonen er kortere dukker slike tråder som dette opp også tidligere. Og dette er ikke en coil - dette er en del som er ment til å vare bilens levetid. I tillegg er den en del av bilens sikkerhetssystem. Dette burde kunne sammenlignes med airbags og sikkerhetsbelter.

 

Jobber du på Ford?

 

Her er kokosnøtten delt :)

 

IMG_8397web.jpg

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette var en feil som sjelden dukket opp først etter 7-8 år så er jeg enig med deg. Men det er det ikke. I andre land hvor garantien/reklamasjonen er kortere dukker slike tråder som dette opp også tidligere. Og dette er ikke en coil - dette er en del som er ment til å vare bilens levetid. I tillegg er den en del av bilens sikkerhetssystem. Dette burde kunne sammenlignes med airbags og sikkerhetsbelter.

 

Jobber du på Ford?

 

Her er kokosnøtten delt :)

 

IMG_8397web.jpg

 

Men igjen, sånn er det jo med alt når det kommer til bil. Det blusses opp når kunden selv må betale for det.

Og når vi har 5års reklamasjonstid i Norge fører dette mye fordeler med seg. Og vi er ganske små i den store sammenhengen når det kommer til bilmengde. Og ja, dette er en feil som man vet om, men tenk hvor mange Focus mk2 som går rundt på veiene, og hvor mange som ikke har hatt denne feilen.. Det er en del av et sikkerhetssystem ja, men hva skjer på en bil som får problem med f.eks. airbag da?

Det er jo akkurat samme greia der, er bilen innenfor reklamasjonstid så dekkes det, men ikke på en bil som er over 5år..

 

Og dette med bilens levetid er et veldig vagt begrep rundt om i verden ;)

 

Ja, har jobbet på Ford i 6år nå.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper virkelig at Ford ville kalt inn alle Focuser hvis de fikk feil med airbagene i samme omfang som denne abs pumpe feilen har. Det regner jeg med at du også synes?

Men nok om akkurat dette, vi får være enige om å være uenige, jeg skjønner godt at du som jobber på Ford forsvarer de. Jeg er ellers meget fornøyd med Focusen :)

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet på Ford siden 95, og forsvarer de ikke av den grunn, noe jeg ikke tror Kristian gjør heller. Det er hverken verkstedene eller Ford Motor Norge, som bestemmer hvilken problem, som skal bli kampanjer på. Det er mangen faktorer som spiller inn her. Vi har våre kampanjer på ting, som alle andre bil merker har. Feilen, som nevnt over her, er gjenganger på andre merker, som bruker samme system, som Volvo også. Heller ingen kampanje her. Dette er jo et produkt fra en underleverandør, og ikke noe Ford har laget selv,

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min 05 focus 1.6 TDCI 109hk siden Juli 09, og hatt endel elektroniske problemer, som alle kom fortløpende siste halvår av garantitiden. Største problemet slik jeg ser det, er inkompetente mekanikere hos Ford (Bay Auto Mandal). Blei flere ganger lurt til å betale flere reparasjoner som aldri blei permanent fikset. Tok meg derfor tid til å sette bilen hos Ford på Notodden(Windsvoll bil), og etter de tok feilsøk og hjalp meg å fikse feilene, har det ikke vært en eneste feil med bilen, og den har nå gått 218000km... Aldri hatt en bil som har holdt så lenge i mitt eie på mine 39 år, så Focus er absolutt kvalitet i mine øyne ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Bilbransjen har vel blitt bedre, i gamle dager måtte man bare gå med å å betale reparasjoner fra dag 1. Men bilbransjen er vel på toppen av forbrukerrådets klageliste fremdeles. Man må vel innse at bilbransjen er så kynisk at de ikke går med å å utbedre mangler gratis, før de blir så redd for å få dårlig rykte at det går utover salget - og at de dermed vil tape penger totalt sett. Det finnes mange eksempler på dette, hvor de til å begynne med nekter, men gir seg etterhvert når skriverier i aviser blir stort nok - for eksempel Mercedes rustproblemer, VAG understellsdeler osv.

 

Er det noen som vet når Ford tok tak i problemet og endret på produktet slik at feilen ikke vil oppstå? Altså hvilke årsmodeller som er rammet?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min 05 focus 1.6 TDCI 109hk siden Juli 09, og hatt endel elektroniske problemer, som alle kom fortløpende siste halvår av garantitiden. Største problemet slik jeg ser det, er inkompetente mekanikere hos Ford (Bay Auto Mandal). Blei flere ganger lurt til å betale flere reparasjoner som aldri blei permanent fikset. Tok meg derfor tid til å sette bilen hos Ford på Notodden(Windsvoll bil), og etter de tok feilsøk og hjalp meg å fikse feilene, har det ikke vært en eneste feil med bilen, og den har nå gått 218000km... Aldri hatt en bil som har holdt så lenge i mitt eie på mine 39 år, så Focus er absolutt kvalitet i mine øyne ;)

 

Hvor mye tok de for å skifte abs-pumpen?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Når sant skal sies så skal vi være heldige for at vi bor i Norge og er såpass beskyttet av kjøpsloven. Klart det er kjedelig når ting skjer, men på biler som er bortimot 7-8 år gamle så må man regne med at ting kan skje.

 

Men, så skal det sies at mange bilfabrikanter er flinke til å tilbakekalle biler som er inntil 10 år gamle for å bytte ut komponenter som kan føre til brann f.eks.

 

Mitt inntrykk av Ford, jeg har hatt 3 stk, fadern har hatt 2 og modern har en nå, så er det bil med lite feil. Vi har aldri hatt behov for å ha noen av våre biler på verksted for å ubedre en hel haug med feil, som man ofte må med da andre merker. (mrk. min mening og opplevelse, ikke en fasit)

 

Bare et eksempel.

Modern har en 2000 Ford Mondeo Mk2 1.8L som jeg kan se på EU-kontroll skjemaene fra 2004 og frem til nå i år så har den bilen hatt 1 2'er feil, og det var noen stag i bakstillinga som jeg byttet selv.

 

En kompis av meg hadde en 2000 VW Passat 1.6 og som jeg kan se på EU-kontroll skjemaene fra 2004 og frem. Den hadde minst 2 2'er feil pr PKK. Så røyk motoren...

 

Begge bilene har/hadde gått tilsvarende i KM.

 

Men, hvis man ser på 2.5 TDi motorene til VAG som var en gedigen skandale i seg selv, der utvidet de garantitiden på denne motoren. Multiknirk er også noe VAG har slitt med, som kommer tilbake uansett om det er fikset eller ei.

Mercedes har jo som nevnt slitt med rustproblemer, det har i grunn Ford gjort også, men der gjorde de tiltak.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kun kritisk mot enkelte feil på Focus. Bilen totalt sett er meget bra. Det blir totalt feil hvis man ikke kan påpeke en feil uten at folk blir furtne og tror at det er en ondartet svertekampanje mot Ford. Problemet er at hvis man ikke sier eller gjør noe - så vil ikke Ford bedre seg i fremtiden heller. Så hvis du eier en Focus og må levere den inn til reparasjon på grunn av denne omtalte feilen, si at dette er for dårlig og si at du forventer bedre enn dette.

 

Vi snakker ikke om feil som oppstår på 7-8 år gamle biler. Feilen har vært der siden dag 1 og bare økt med årene. MKII blir først 8 år i 2013.

 

Noe som er veldig positivt er jo at det har blitt veldig rimelig å fikse, delen koster kr 2700,- og er meget enkel å bytte. Kjøper du en diagnose dings på Ebay for et par hundre kroner så fikser du dette for kr 3000,- Tar du det på verksted får du vel påregne en times arbeid også - rundt en tusing ekstra inkludert bremsevæske?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper virkelig at Ford ville kalt inn alle Focuser hvis de fikk feil med airbagene i samme omfang som denne abs pumpe feilen har. Det regner jeg med at du også synes?

Men nok om akkurat dette, vi får være enige om å være uenige, jeg skjønner godt at du som jobber på Ford forsvarer de. Jeg er ellers meget fornøyd med Focusen :)

 

Nei, forsvare Ford gjør jeg absolutt ikke, bare fordi jeg jobber på et Ford-verksted.

Men etter noen år i bransjen ser man gjerne ting med et litt videre syn enn det mange bileiere gjør.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Sliter med problemet på min 06 focus st...

Fikk opp dette nå i kveld. Skal få lest av feilkoden på mandag :/

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

Det var kjedelig :angry2:

 

Fortell om hvilken løsning du velger - gjøre selv eller merkeverksted eller ikke-merkeverksted. Det hadde vært fint å fått noen oppdaterte verkstedspriser inn i tråden.

 

Jeg vet at man til å begynne med ikke fikk kjøpt den hydrauliske enheten for seg selv, men måtte kjøpe hele abs pumpen. Folk har da betalt nærmere kr 25000,- for å få dette fikset hos Ford.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det var kjedelig :angry2:

 

Fortell om hvilken løsning du velger - gjøre selv eller merkeverksted eller ikke-merkeverksted. Det hadde vært fint å fått noen oppdaterte verkstedspriser inn i tråden.

 

Jeg vet at man til å begynne med ikke fikk kjøpt den hydrauliske enheten for seg selv, men måtte kjøpe hele abs pumpen. Folk har da betalt nærmere kr 25000,- for å få dette fikset hos Ford.

 

Lot bilen stå i en times tid, når jeg da starta opp bilen var feilmeldingen borte :)

Må si at jeg har feilmelding på at katalysatoren er borte, og på luftmengdemåleren (fordi katalysatoren er borte). Så jeg vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre?

Katalysatoren skal hvertfall på etterhvert :)

Dritkjedelig å måtte slette feilmeldingene hver 10. mil..

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du har flaks og slipper dette problemet :)

 

Jeg mener å huske at ESP feilmelding kom og gikk i en kort periode før den ble permanent.

 

Det er vel sånn det begynner ja, plutselig så får du ikke slettet den. Sånn er det på VAG og det er samme komponent på Ford ser jeg.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti Focuser, der man har problem med lampen kommer og går. Da har det vært akselerasjons føleren, som var gåen. Dette legger en helt annen feilkode selvsagt, og er en rask jobb å skifte, men man må slette feilkoder og initialisere ny sensor

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Bytta modulen på Focusen i dag, kurant skrujobb egentlig, tar bare litt tid. Hadde litt problemer med å få ene bremserøret til å entre men det var fordi jeg ikke kunne skru nippelen rundt røret for hånd. Siden jeg var klar over mykt gods i enheten var jeg veldig forsiktig og fikk til slutt entret og skrudd det fast. Alle de andre røra lot seg heldigvis entre enkelt og greit. Feilmeldingen er endelig borte og da blei dama veldig fornøyd :)

 

Betalte 2000kr for delen hos Ford.

Link to comment
Share on other sites

Fikk feilen på nytt i går kveld. Parkerte for natten, og feilen var fortsatt der når jeg startet bilen i formiddag.

Kjørte til et kjøpesenter, og når jeg kom ut fra det, så var feilmeldingen borte, og bilen fungerte som normalt. Noe den har gjort siden.

 

Det jeg la merke til når jeg hadde feilmeldingen, var at bilen oppførte seg rart. Ladetrykket var mye lavere enn det bruker å være og bilen trakk ikke godt.

 

Lader normalt 1,2 bar (litt oppjustert), og i dag ladet den maks 0,3-0,4 bar.

 

Noen som har vært borti noe sånt?

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

Bytta modulen på Focusen i dag, kurant skrujobb egentlig, tar bare litt tid. Hadde litt problemer med å få ene bremserøret til å entre men det var fordi jeg ikke kunne skru nippelen rundt røret for hånd. Siden jeg var klar over mykt gods i enheten var jeg veldig forsiktig og fikk til slutt entret og skrudd det fast. Alle de andre røra lot seg heldigvis entre enkelt og greit. Feilmeldingen er endelig borte og da blei dama veldig fornøyd :)

 

Betalte 2000kr for delen hos Ford.

 

Glimrende :)

 

Men du ga akkurat kr 2000,- ?

 

Og jeg måtte gi kr 2770,- for den?? Er det forskjellig pris på Ford deler alt etterhvor du kjøper de?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...