Jump to content

ESP System Fault - hvordan fikse dette?


Spock

Recommended Posts

Fikk lest ut feilkoder på Fordverksted i dag. De mener det er for mye moment, derfor slår ESP-feilen inn.

Noen som har vært borti det?

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

Det er like mye moment i diesel-Focusen vår som i mk2 ST (320nm) så jeg håper ikke det er tilfelle :P

 

Bra Fordverksted i Bodø hvertfall :) Kommer aldri til å sette min bil inn der igjen...

For å kunne lese ut feilkodene måtte mekanikeren tydeligvis ruse motoren til rødstreken flere ganger (med kald motor). Det hørtes hvertfall sånn ut :P

 

Fikk ikke feilkodene i handa, men skal stikke innom i dag å si jeg skal ha dem :)

De mente hvertfall at det var trimmen som var feilen..

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

Bra Fordverksted i Bodø hvertfall :) Kommer aldri til å sette min bil inn der igjen...

For å kunne lese ut feilkodene måtte mekanikeren tydeligvis ruse motoren til rødstreken flere ganger (med kald motor). Det hørtes hvertfall sånn ut :P

 

Fikk ikke feilkodene i handa, men skal stikke innom i dag å si jeg skal ha dem :)

De mente hvertfall at det var trimmen som var feilen..

 

Hm, hørtes rimelig spesielt ut ja..

 

Vet jo litt mer når du har fått feilkodene, men hørtes ramlende galt ut ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Bra Fordverksted i Bodø hvertfall :) Kommer aldri til å sette min bil inn der igjen...

For å kunne lese ut feilkodene måtte mekanikeren tydeligvis ruse motoren til rødstreken flere ganger (med kald motor). Det hørtes hvertfall sånn ut :P

 

Fikk ikke feilkodene i handa, men skal stikke innom i dag å si jeg skal ha dem :)

De mente hvertfall at det var trimmen som var feilen..

 

Vet du hva? Jeg tror ikke på deg nå.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Vet du hva? Jeg tror ikke på deg nå.

 

Hva er det du ikke tror nå?..

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glimrende :)

 

Men du ga akkurat kr 2000,- ?

 

Og jeg måtte gi kr 2770,- for den?? Er det forskjellig pris på Ford deler alt etterhvor du kjøper de?

 

Jeg kjøpte min i sverige å ga ca 1600 norske kr:)

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Fikk også ESP System Fault på min 2006 Focus for litt over 1mnd siden.

Var innom forumet her, og forberedte meg på det samme, frem til jeg fikk lest av feilkoden

 

I mitt tilfelle var det bremsebelegget på en av klossene som hadde sklidd ut.

Dette var kjøring på veldig glatt føre, og hjulet hadde låst seg slik at føleren rapporterte feil.

 

Til info var dete feilkode:

C1236 - En feil er rapportert. Et hjulhastighetssignal lå utenfor grensene på ett tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ups, kikket litt innom her, og ble plutselig litt engstelig. Har selv en 2005 mod mkll, og slik jeg leser innleggene her er denne spesielt utsatt for slik feil. Når pleier dette å intreffe (alder. Km? ) kan selvfølgelig være at dette allerede har vært en feil, og fikset tidligere på min. Men har det ikke det, kan du banne ganske stygt på at jeg også får det, alle andre feil tatt i betraktning

Edited by harruz
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Er HCU separat enhet på min Focus Titanum 1,6tdci 2008?

Eller blir dette svinedyrt?

Har muligens feil her, periodisk lys i abs lampe og esp lampe samtidig. Bare 3,5 Volt frem til abs sensoren høyre bak.

Null stress. Er HCU meste parten av gangene. Eller ligger det på rattvinkelgiver/krengningsfølere etc men det er skjeldent.

BS SDF hjelper det nok kjapt med en diagnose:)

Kan noen forklare hva rattvinkelgiver har med dette å gjøre? Edited by cartman9090

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Er HCU separat enhet på min Focus Titanum 1,6tdci 2008?

Eller blir dette svinedyrt?

Har muligens feil her, periodisk lys i abs lampe og esp lampe samtidig. Bare 3,5 Volt frem til abs sensoren høyre bak.

Kan noen forklare hva rattvinkelgiver har med dette å gjøre?

 

HCU er hydraulikk enheten, som modul er skrudd fast i, denne koster en del kroner. Visst feilkoden viser på bremsetrykk bryter, så er det denne, som må skiftes. Rattaksel sensor, er med på styring av esp.

Link to comment
Share on other sites

HCU er hydraulikk enheten, som modul er skrudd fast i, denne koster en del kroner. Visst feilkoden viser på bremsetrykk bryter, så er det denne, som må skiftes. Rattaksel sensor, er med på styring av esp.

Ok! Vet du omtrentlig hva hydraulikk enheten koster? Evt overhaling noe sted i Norge? Hvis dette ikke inneholder elektronikk skulle det vel gå bra med en brukt? Ford her snakket om en "i verste falls pris" på 24000kroner bare for abs enheten ( må vel ha vært inkludert ECU elektronikken..),men hvorfor skulle begge delene behøve bytte. Er bare lekmann her så har kanskje misforstått.

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en trykkføler i abs blokka, som ryker, derfor må den skiftes. I starten da dette skjedde, så fikk man bare kjøpt komplett enhet, med modul på, da var det ca 20tusen for den. Nå er den mye billigere, er vell nevnt noen priser over her, siden man får hydraulikk enheten, som løs del. Er ikke noe å overhale her, men det skal visst være noe å finne på nett, hvordan man kan fikse lodding til føleren. Har skiftet mangen slike, men alltid sjekk feilkoder først

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en trykkføler i abs blokka, som ryker, derfor må den skiftes. I starten da dette skjedde, så fikk man bare kjøpt komplett enhet, med modul på, da var det ca 20tusen for den. Nå er den mye billigere, er vell nevnt noen priser over her, siden man får hydraulikk enheten, som løs del. Er ikke noe å overhale her, men det skal visst være noe å finne på nett, hvordan man kan fikse lodding til føleren. Har skiftet mangen slike, men alltid sjekk feilkoder først

Hm, takk for info! Kunna hatt lyst å lodda dette sjøl men blir vel vrient siden Ford skal ta saken. Sånn som jeg leser i tråden er det ikke nevnt tilfeller med irr i kontakter, ledningsbrudd etc. Bra dette ikke er en 24000kroners del lengre da hadde jeg trengt tabletter type rød.

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det har vært noen tilfeller på Focus ja, der trykksensoren tar kveld. Slik at enheten må byttes.

 

Hva skjer med bilen dersom trykksensoren er ødelagt og må byttes?

 

I helgen hørte vi plutselig en lyd i vår Ford Focus 2006 1,6 diesel, da vi kjørte til Sverige. Stoppet for å sjekke, alt virket ok så vi kjørte videre. Bilen hadde da mistet all "kraft", det gikk skikkelig sakte å få den opp i fart og siden da har det vært nesten umulig å kjøre i oppoverbakker (bilen må ned i 1.giret for å komme seg opp brattere bakker og ligger maks på 40km/t på helt slakke oppoverbakker), samtidig er den veldig treig generelt på flaten også, man kan bare glemme å kjøre forbi noen og må ha en god luke før man kan tørre å kjøre ut på motorveien.

 

ESP system fault har lyst på bilen en stund, men i følge selger av bilen skulle ikke dette være noe problem, dette var noe vi kunne ordne om vi ville, og bilen hadde gått gjennom EU-kontroll selv om denne lampen lyste.

 

I dag var vi med bilen på verksted, og eneste feilen de kunne finne var at trykksensoren var gåen og måtte byttes. Høres dette riktig ut i forhold til problemene?

Vi spurte om det kunne være turboen el.l., men de sa de kun fant feilen med trykksensoren.

 

Noen som har opplevd lignende og/eller har noen tips?

 

Vil ikke bruke 10k på å fikse et unødvendig problem hvis det store problemet med at bilen er så og si ubrukelig å kjøre ikke blir fikset. :/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...