Jump to content

ESP System Fault - hvordan fikse dette?


Spock

Recommended Posts

IMG_7930web.jpg

 

Tenkte å starte en tråd for den beryktede ESP System Fault feilen som mange eiere av Focus har smertelig erfart. Jeg håper andre som har hatt denne feilen, legger inn sine erfaringer i denne tråden. an være veldig greit å vite litt om pris og måter å fikse dette på. Feilen rammer de fleste bilmerker og modeller.

 

Jeg har lett en del på nett og har fått tak i en del informasjon - alt er nødvendigvis ikke korrekt og da er det fint om noen kan komme med korrekt informasjon.

 

Forenklet kan man si at abs/ESP systemet består av 3 deler, 1: en mekanisk abs pumpe, 2: en elektronisk styredel og 3: forskjellige sensorer plassert rundt i bilen. Den feilen jeg skriver om i denne tråden er når feilen sitter i den elektroniske styredelen.

 

Den elektroniske styringsdelen sitter montert fast i den mekanisk abs pumpen. Tidligere fikk man kun skaffet begge deler som reservedel Skifte inkl del koster mellom 20 og 30 tusen hos Ford. Nå har jeg lest at man kan få elektronikk delen kjøpt løs og at skiftet da kan bli en del billigere. Skjer feilen under reklamasjon eller garanti skal man selvsagt få utgiftene dekket. Er det kort tid siden eklamasjon eller garanti gikk ut så kan det være verdt å prøve å få litt avslag.

 

 

Følgende er feil:

Men hva er årsaken til denne feilen? Det viser seg at eletronikkdelen rett og slett har for dårlig kvalitet - etter en tids vibrasjoner og temperaturvariasjon så mister en del loddinger i elektronikkdelen kontakt. Hvilke funksjoner som mister/blir feil avhenger av hvilke loddinger som ryker. Feilene kan også komme og gå. I tillegg til esp feieln kan også speedometer ogh trippteller slutte å virke. På min bil er det kun esp som ikke virker, varsellys i dash og varseltext i dash - samt at esp knappen ikke virker til å slå av og på. Abs funksjon er normal.

 

Det finnes en del måter å fikse problemet på:

 

1. Levere på Ford og måtte betale mellom 20 og 30k. Man kan prøve å få de til å bytte kun elektronikkdelen og få det billigere.

 

2. Demontere og sende den defekte delen til et av mange firmaer i for eksempel England som lever av å åpne og fikse de defekte loddingene, montere tilbake og bli happy om det fungerer. Fungerer det kan man slippe unna med et par tusen for dette. Krever at man har litt erfaring med å skru bil.

 

3. Få tak i en brukt del - kan bli en rimelig løsning - men man må da inn på Ford og programmere delen for at den skal fungere.

 

4. Demontere elektronikkdelen, åpne den og fikse de defekte loddingene selv - montere tilbake. Krever lite mekkeerfaring - men krever erfaring med loddebolten. Har man utstyret koster dette noen få kroner i loddetinn og silikon for å tette elektronikkdelen. Det finnes masse fine bildeforklaringer om fremgangsmåten på nett - og mange bra erfaringer med dette.

 

5. Til slutt en ganske så fjern fiks jeg fant på nettet. Man plasserer en bit plast eller tre i passende størrelse mellom kontakten til elektronikkdelen og abspumpen. Dette setter kretskortet i elektronikkdelen i spenn og kan på denne måden gi kontakt i de defekte loddepunktene. På nettsiden hvor dette tipset er vist - har det kommet flere titalls tilbakemeldinger om at det fungerer.

 

Jeg vet ikke hvordan biltilsynet stiller seg til dette i Norge - hva slags feil man får hvis esp ikke fungerer? Jeg har lest på en del utlandske forum hvor biltilsynet der krever at esp fungerer. Der diskuteres det friskt løsninger på hvordan man kopler ut varsellys for esp, hehe

 

Jeg har ikke begynt å fikse enda. Jeg hadde egentlig tenkt å sende bilen på Ford og la det stå til. Men nå kommer jeg først å prøve plastbitfiksen, hvis det ikke fungerer vil jeg prøve å lodde selv og hvis jeg da ikke er i mål blir det ny dings montert av Ford. Vet ikke når jeg kommer å starte, men da skal jeg knipse bilder og fortelle i denne tråden.

 

Det er den hydrauliske ventil delen hvor en trykksensor feiler - som flinke folk forklarer herunder.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal beholde bilen en stund så er det greit å ha alt på stell:)

Blitt bra pris på HCU enheten nå. Så blir ikke mange tusen kroner hvis du bytter selv:)

Sparer hvertfal tid og trolig penger på la være å reparer evt. Kjøpe brukt:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal beholde bilen en stund så er det greit å ha alt på stell:)

Blitt bra pris på HCU enheten nå. Så blir ikke mange tusen kroner hvis du bytter selv:)

Sparer hvertfal tid og trolig penger på la være å reparer evt. Kjøpe brukt:)

 

Takk for info, bekrefter det jeg har lest at man kan få det rimeligere ved å kun skifte elektronikken. HCU enhet heter det altså :D

 

Jeg skal selvsagt ordne dette på min.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Kan jo legge inn et bilde av synderen:

 

ABS-Pumpe.jpg

 

Den sorte delen i bunn er elektronikkdelen, med kontakten. Plasseringen er i motorrommet mot torpedoveggen på førersiden. Plasseringen er så ille at det ikke en gang er mulig å se dingsen uten å demontere en del ting.

 

I Haynes manualen står det at man må fjerne luftfilter, batteri, batterikasse og hjernen (bilens altså heh) i den rekkefølgen for å komme til pumpen.

 

Jeg har forstått det slik at man skal kunne fjerne og montere tilbake elektronikkdelen uten å måtte lufte eller noe annet. Kun programmering - hvis man skaffer en ny eller annen brukt.

 

Er litt usikker - men har også lest at man kan kjøre bilen uten elektronikkdelen men man vil da ikke ha abs, speedometer eller esp osv. Men må også dekke til resten av abs-pumpen. Kun som nødtilfelle - til verksted etter mislykket egenrep for eksempel? :)

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det er jo den mekaniske delen som feiler.

 

 

Her fortsetter jeg å ta feil:

Nei det er ikke det. Hvis du får opp varslingen jeg har vist i bilde i første innlegg og abs fungerer som normalt så er det elektronikkdelen som ikke fungerer slik den skal. Nettet er stappfull av skriverier om denne feilen på tilsvarende elektronikk på alle mulige bilmodeller.

 

Modeller som har hatt esp en del år har hatt dette problemet lenge, slik som for eksempel BMW og Volvo.

 

Man kan for eksempel google "abs pump solder" solder betyr lodding. Da finner man litt å lese om dette.

 

Det hadde ikke forundret meg om mekanikere som leser feilmeldinger som handler om abs-pumpen rett og slett tror det er den mekaniske delen som har feilet. Hittil har de jo allikevel byttet begge deler og dermed fikset problemet.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Her tar du nok feil. HCU er den hydraliske enheten altså pumpen. ECU er el delen.

Før fikk man bare disse komplette, men nå får du de splittet.

På en focus 2004,75 med ESP lampe som lyser så vil du i 70% av tilfellene få feilkode: ????(husker ikke) på: Feil på trykk

føler til ABS/ESP System. (Ja, dette er en EL. del.) Hvis du da kjører en diagnose på dette, vil du finne at trykk føleren

viser et konstant trykk på ca= 150-200bar uten å betjene bremse pedalen.

Da blir du også henvist til følgene(Sitat ford): Feil med ESP trykkføler, skift HCU enhet. (IKKE bytt ECU).

Dette PGA: HCU enheten har 1 elektrisk del/føler å det er akkurat denne delen man har feilkode på.(Den tror altså den har max trykk konstant, kanskje feil med et lodde punkt. men dette er ikke noe å kødde med).

Så du må da bytte HCU/pumpe som er relativt MYE billigere å bytte en ECU.

 

Det er mange kjente problemer med ECU på DIV. biler. Bla volvo 850/V70, hvor man får kode på ABS føler

V.B. eller V.F f.eks. Da kan man bytte eller lodde ECU enheten. Og dette funker helt fint.

 

Men man må ikke ta alle feil som samme feil her, focus har samme feil men annen årsak.

 

Hvis du tar kontakt med et FORD verksted kan du sikkert få en samlet pris på å lese ut feilkoder/kjøre SBD økt. (sådu er sikker på at det er dette som er feil) og programering etter bytte.

 

 

HCU enheten tar 3-4 timer å bytte ink. lufting. Og ECU flytter du bare over(festet til HCU med 2 skruer).

 

Skulle gjerne gitt deg pris på HCU og bilde av den i ECAT. Men har desvere ikke ECAT hjemme.

Mins å huske den kostet mellom 2000-3000kr sist jeg byttet denne.

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig bra info. Virker jo som dere sier at denne feilen som regel er i den mekaniske delen på Focus.

 

Har hørt fra en bekjent som også fikk dette problemet, at han først sendte den mekaniske delen til overhaling - men endte opp med å også måtte skifte den elektroniske delen. Men det var kanskje et sjeldent tilfelle?

 

Jeg kommer nok å ta en diagnose hos Ford før jeg begynner å prøve meg på noe selv.

 

Jeg får heller korrigere i første inlegget etterhvert.

 

Takk igjen for bra informasjon.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det som Karlsen sier her, har byttet mangen av disse. Før da de var komplett, var de spinn dyre, uten modul er det blitt mer fornuftig pris. En må også være forsiktig når man entrer gjengene på nipplene, til ventilblokka. Er fort gjort at det entrer skjeivt og ikke blir tett, visst man er uforsiktig

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt ball med esp på min omdagen.

 

Men etter å ha gått over bilen og googlet litt sjekket jeg turboslanger, og gjett hva, maf sensoren satt løst og forårsaket luftlekasje, sørget for at denne satt som den skulle og har ikke hat mer esp failure :)

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt ball med esp på min omdagen.

 

Men etter å ha gått over bilen og googlet litt sjekket jeg turboslanger, og gjett hva, maf sensoren satt løst og forårsaket luftlekasje, sørget for at denne satt som den skulle og har ikke hat mer esp failure :)

 

 

Da vil jeg vel annta du har C-Max?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt ball med esp på min omdagen.

 

Men etter å ha gått over bilen og googlet litt sjekket jeg turboslanger, og gjett hva, maf sensoren satt løst og forårsaket luftlekasje, sørget for at denne satt som den skulle og har ikke hat mer esp failure :)

 

Der fikk du nok en annen feilkode enn på bremsetrykks føler

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme feil og feilkoder som a-Karlsen beskriver, og jeg byttet denne delen sjøl men med god veiledning fra verkstedgutta på Ford. Delen betalte jeg 1900kr for på Ford.

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme feil og feilkoder som a-Karlsen beskriver, og jeg byttet denne delen sjøl men med god veiledning fra verkstedgutta på Ford. Delen betalte jeg 1900kr for på Ford.

 

Glimrende - da vet man cirka hvor mye delen koster. Hvor mye koster det å få tatt en diagnose?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Glimrende - da vet man cirka hvor mye delen koster. Hvor mye koster det å få tatt en diagnose?

 

Hør med BS sdf/lar. Er vel nermest deg?. Men 0,50t for tilkopling av ids og ca. samme for programering.

grovt mellom 1000 og 2000kr!?

avhengi av om de tar betalt for å kople til ids`en bare første gangen eller om de tar for begge gangene.

Link to comment
Share on other sites

Denne ESP-feilen dukket plutselig også opp på min '05 Focus her om mandagen når jeg skulle dra fra jobb. Det er vel kanskje lurest å få lest av feilkode hos Ford slik at man veit mer nøyaktig hva som er feil? Antar det er stor sjangs for at det er HCU-enheten som kødder til hvis det er 70% tilfelle på disse. Man får ikke kjøpt og byttet kun trykkføleren?

Link to comment
Share on other sites

Nei, du får ikke kjøpt og byttet kun trykkføleren.

 

Skriv gjerne og fortell i denne tråden om kostnader og hvordan de fikser feilen på din.

 

Virker som stadig flere av oss med 2005 modeller opplever denne feilen.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Denne ESP-feilen dukket plutselig også opp på min '05 Focus her om mandagen når jeg skulle dra fra jobb. Det er vel kanskje lurest å få lest av feilkode hos Ford slik at man veit mer nøyaktig hva som er feil? Antar det er stor sjangs for at det er HCU-enheten som kødder til hvis det er 70% tilfelle på disse. Man får ikke kjøpt og byttet kun trykkføleren?

 

Ja, det er det beste.

Gi de beskjed om at du mistenker hva som er galt og spør om de kan bekrefte dette. Det bør ikke ta de lang tid :)

Trykkføler er integrert i enheten.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, Spock. Har du funnet noe løsning på problemet? :)

 

Siden det bare er esp funksjonen som ikke virker så har jeg ikke stresset med dette. Skal gjøre det i løpet av sommeren hadde jeg tenkt.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...