Jump to content

Dual mass svinghjul Mondeo TDCI 03 mod


helmer

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg finner ut om dual mass svinghjulet er ødelagt.

Har fått en ulyd når jeg trår inn clutchpedalen akkurat som om utløserlageret er slitt.

Må man demontere gearkassen og fysisk kjenne på svinghjulet for å finne det ut?

Synes kanskje at det er litt vibrasjoner når jeg kjører, men med de dårlige veiene vi har i Norge så er det vel ikke unaturlig at det rister litt.

Link to comment
Share on other sites

Hovedsaklig så merker du vibrasjoner ved start og ved aks på lave turtall. Hvis du finner en luke inn i clutchhuset, så kan du kjenne om det beveger seg uten at motor beveger seg. En skrutrekker på tennene til "startkransen" viser raskt om det er ødelagt eller ikke. Tilslutt når det er for mye slakk, så stopper bilen din pga sensor veiv ikke får signalet til rett tid, fordi svinghulet har vridd seg for mye.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Når mitt svinghjul var gåent hadde jeg mye rakling og skrangling på tomgang med clutchen inne. Jeg måtte slure ut med en del gass for at lyden skulle forsvinne. Jeg trodde først det var utløserlageret siden lyden minnet om dette. Om du skal skifte svinghjul så vil det sikkert lønne seg å bytte clutch og utløserlager samtidig. Det er en liten jobb i sammenligning med å ta ned kassen.

Eurocarparts i england selger LUK svinghjul og clutch, en del å spare i forhold til å kjøpe i Norge.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Når mitt svinghjul var gåent hadde jeg mye rakling og skrangling på tomgang med clutchen inne. Jeg måtte slure ut med en del gass for at lyden skulle forsvinne. Jeg trodde først det var utløserlageret siden lyden minnet om dette. Om du skal skifte svinghjul så vil det sikkert lønne seg å bytte clutch og utløserlager samtidig. Det er en liten jobb i sammenligning med å ta ned kassen.

Eurocarparts i england selger LUK svinghjul og clutch, en del å spare i forhold til å kjøpe i Norge.

 

samme problem på min nesten, bare at det blir borte når jeg drar inn clutcen. jeg ville nå tro det var utløser lagertet, men kanskje det er svinghjulet ? Eneste jeg vet er at det er dyrt :P

Link to comment
Share on other sites

Samme ulyder til meg å! Ender vel opp med å bytte svinghjul og clutch. Skal få sjekka det til helga. Noen som veit om det går å få ut gearkassen uten å ta ut motorn?

Link to comment
Share on other sites

Men du må ta ned hjelperammen med bærearmer, styring etc. Jeg har vurdert å heise ut motor og gir istednefor dersom jeg må av med kassen igjen. Mistenker at det er lettere.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd og gjøre svinghjulet stumt? Enten sveise eller bolte på noe vis? Kan igrunn ikke se for meg at det blir noe værre og kjøre med?

 

Det ville jeg ikke prøvd på, men til Transit, er det en ombyggings sats for massivt svinghjul, snakka med hotline (Ford tekniske support) om dette, han var ikke sikker, men mente det kunne passe, siden det er samme motor i utgangspunktet

Link to comment
Share on other sites

for en pris. svinghjul, clutch og utløserlager til så billig pris :o i norge er det jo fort 10k

 

fikk høre av en kompis som hadde hørt om en som hadde sveist på sitt svinghjul etter det hadde blitt stygt. Hva med å lette svinghjultet på disse bilen da ?

Edited by Kjellcorp
Link to comment
Share on other sites

Enmasse svinghjul får en hos Eurocarparts, men det er jo en grunn til at det er fjører på svinghjulet. Clutchen jeg satte på hadde ikke fjørbelasting slik clutcher vanligvis har. Monterer en denne clutchen og massivt svinghjul vil vel mye mer juling bli overført rett i girkassen. Tror ikke det er noe sjakktrekk.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Enmasse svinghjul får en hos Eurocarparts, men det er jo en grunn til at det er fjører på svinghjulet. Clutchen jeg satte på hadde ikke fjørbelasting slik clutcher vanligvis har. Monterer en denne clutchen og massivt svinghjul vil vel mye mer juling bli overført rett i girkassen. Tror ikke det er noe sjakktrekk.

kjøper du settet fra ebay så er det jo fjærer i clutchen slik en vanlig clutch har

Link to comment
Share on other sites

Enmasse svinghjul får en hos Eurocarparts, men det er jo en grunn til at det er fjører på svinghjulet. Clutchen jeg satte på hadde ikke fjørbelasting slik clutcher vanligvis har. Monterer en denne clutchen og massivt svinghjul vil vel mye mer juling bli overført rett i girkassen. Tror ikke det er noe sjakktrekk.

 

Tull, fjørene er der for gammle kjeringer og folk som ikke kan kjøre.

Går like langt om du har fjører eller ikke på lamellen, dessuten så er den organisk og ganske mild mot svinghulet.

 

Dobbel masse svinghjulene koster forbrukerene et hav av penger, 8000 - 10 000kr må en ut med for nytt svinghul og clutch.

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Som sagt her, så er jo det med lamell, som har fjører, på linken jeg hadde over her

var ikke deg jeg svarte var han andre. lurer på å konvertere focus til vanlig pga mye feil med dobbel masse

Link to comment
Share on other sites

 

lurer rett å slett om jeg skal gå til innkjøp av et slikt sett. billig da.

Men hvorfor er enmasse bedre ? billiger en dobbeltmasse?

Edited by Kjellcorp
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...