Jump to content

Godkjenne motorbytte Granada Mk1


RobinB

Recommended Posts

Det er sikkert noen her som har litt erfaring med godkjenning av diverse ombygginger. Vet det går noen Granader som er godkjente med smallblock.

Hvordan har dere med godkjente ombygginger gått frem for å få dokumentasjon som er tilstrekkelig overfor Statens Vegvesen? Kan man forvente hjelp fra importør?

(Har såvidt vært i kontakt med Ford, men ble henvist til forhandler. Hos forhandler fikk jeg beskjed om å sende en mail med info om bilen og ombyggingen, så skulle han kontakte importør. (skal sende mail i løpet av helgen))

 

Har en -74 Consul Coupe 2,0 jeg har planer om å sette en Mercedes turbodieselmotor i.

Den motoren jeg vil sette i har 150 HK og 290 NM. Mtp ytelse/dreiemoment og vekt burde det ikke være noe problem i forhold til 3,0-biler eller biler med 302/C4.

Men, vil det by på problemer at det er en Consul og ikke en Granada, og/eller at det ikke er større motor originalt?

Og, vil det være problematisk at det en annen produsent enn Ford på den motoren jeg ønsker å godkjenne med?

 

På forhånd takk for all hjelp! :)

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke mtp. motorbytte, men må nå uttrykke min skuffelse om hva du planlegger for en så spesiell bil som er veteran. Hadde jeg hatt den i mitt eie så hadde nok bilen blitt pusset opp og holdt orginal.

 

Vil få mer glede av den med en slik motor enn en 100-hesters Pinto. I tillegg er bilen noe redusert utseendemessig etter et langt liv med mange eiere. En originalrestaurering av denne vil nok kreve mer tid og penger enn det jeg har til rådighet. Jeg skal ikke gjøre noen endrende inngrep i karosseriet, og de ombygginger som blir gjort ellers kan uten nevneverdige problemer tilbakestilles til originalt. Så min samvittighet er ren. Og bilen får gjøre det den er ment å gjøre, ikke stå nedplukket i en garasje ;)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det har liten betydning hvem som har produsert motoren eller hvor den har stått før.

I forbindelse med motorbytte snakkes det ofte om råkarosseri, altså det som er igjen når alt som er skrudd fast er fjernet (tror jeg). Hvis delenummeret på ditt karosseri er likt en bil med større motor gjør det saken enklere.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mye rart folk har fått godkjent tidligere, så helt umulig er vel ikke dette. Jeg mener å huske at det ble en endring i reglene der det ble åpnet opp for å skifte motorer, men ikke trimming. Dersom en motor blir satt nedi må den tilfredstille avgasskrav for bilen den ble hentet fra. Ellers så er det jo denne runddansen med vekt på akslinger etc. BT vil nok ha et papir som går god for at akkurat ditt karosseri er identisk med et som tåler moment og belstninger du vil utsette det for, altså at ditt karosseri er identisk med et fra en med V6. Det papiret kan nok være vanskelig å finne er jeg redd. En saklig og gjennomført søkned til BT vil vel kunne gi deg en del svar.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Har sendt en søknad til SVV. Så får vi se hva de svarer og hva de vil ha dokumentert.

Har også snakket med en på Ford-butikken som skulle prøve å skaffe til veie nødvendige papirer.

Link to comment
Share on other sites

Funderte på en 605 i en granada jeg også, men fant ut for meg selv at alternativene var enten å sette motor veldig langt fram eller bygge om traversen, evt. motor høyt og hjemmemekka bunnpanne og oljesil.

 

Grunnen til det er jo at oljepumpa ligger nede i sumpen på disse og MB-panna har framsump.

 

så jeg funderte en tid på "moderne" diesel i Granada og hva som hadde passet, og jeg fant ut at i mitt tilfelle tror jeg en 2.5 TDI fra vag(rekkefemmeren, ikke V6) burde være det greieste. Usikker på om de har bak eller framsump, men der går det i det minste an å bygge om siden Vag har rimelig like motorer med begge deler.

 

Men dette har du helt sikkert tenkt på.

 

Har forresten en OM605 sugediesel liggende, topphavari, men er mekanisk pumpe på den.

 

 

Ser ikke noen stor grunn til at dette ikke skal kunne godkjennes, eneste er vel kanskje at momentet er kanskje litt høyt.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Min 1974 Consul stasjonsvogn er godkjent med 5.0L V8 og senkesett, skrevet inn i vognkort.

 

Bremser foran fra Granada 2.8i og 10" stv bremser bak. V6 fjører. Nye motorfester. Dokumentasjon på hk, og ble veiet på trafikkstasjonen.

Skrev søknad først med fremgangsmåte hvordan det skulle gjøres.

 

Fikk det godkjent, men tok lang tid og det var bare motvilje og kverulering fra trafikkstasjonen. Har du lyst på v8 eller diesel så får du det nok godkjent dersom du står på litt. Mange som sier at det er nye regler som gjør at det er vanskeligere å få godkjent med v8, men vet ikke hva dette er eller om det faktisk stemmer.

Lykke til uansett :)

Edited by Nils74
Link to comment
Share on other sites

Dreiemoment burde ikke være et problem sammenlignet med 302.

Må prøve å finne vekter på motorene så jeg vet om jeg må ha V6-fjærer eller ikke. Fant ut at en 605 for marin bruk veier 240 kg med ZF-gir. Giret veier 25 kg. Men jeg må nok ha en bedre kilde :P Men stemmer det, så er det vel rimelig nært det en 302 veier?

Hva er forresten vekten på en 2-liter Pinto?

 

Har vurdert flere motoralternativer, men er nok Mercedes-diesel som er mest interessant for min del. Selv om en V8 hadde vært flott det også.

 

Når det gjelder bunnpanne så er planen å lage den selv, med sumpen bak. Vil ikke ha motoren så langt frem at jeg kan bruke den originale panna. Oljepumpen krever jo litt plass, men det må la seg løse på en ikke alt for uelegant måte. Ombygging av travers er vel kanskje ikke noen god ide om man skal ha dette godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Den motoren du tenker på er jo en drøm av en motor, enkelt bygget, solid, sprek og sterk, fin og mjuk gange, eneste problemet jeg ser for dette er som jeg har sagt flere ganger, bunnpanne og oljepumpe-problematikken. Åpne luftinntaket litt og en litt åpnere bakpotte så har du en lyd mange vil misunne.

 

Ombygging av travers er vel ikke å anbefale, iallefall ikke på disse der traversen bærer hele forstillinga. Får det sikkert til på en tilfredstillende urbomåte, men å overbevise gulvestene blir litt verre.

 

MB-motorer er tunge, motoren er så tung at jeg greier å vri å vende på den, men løfte kan jeg bare glemme, og jeg er vel ikke akkurat noen pingle om jeg først må løfte, tviler ikke på at den veier nærmere 200 kg uten kasse i turboutgave. Med automatkasse, tja, 603`n jeg har greier jeg knapt vri på.

 

Finner du vekta på 602, så er den nok ikke langt unna, toppen er mange kiloene tyngre, så det er turbo og de litt solidere stemplene og rådene og underspylinga, og så har de litt tyngre bunnpanne.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Den motoren du tenker på er jo en drøm av en motor, enkelt bygget, solid, sprek og sterk, fin og mjuk gange, eneste problemet jeg ser for dette er som jeg har sagt flere ganger, bunnpanne og oljepumpe-problematikken. Åpne luftinntaket litt og en litt åpnere bakpotte så har du en lyd mange vil misunne.

 

Ombygging av travers er vel ikke å anbefale, iallefall ikke på disse der traversen bærer hele forstillinga. Får det sikkert til på en tilfredstillende urbomåte, men å overbevise gulvestene blir litt verre.

 

MB-motorer er tunge, motoren er så tung at jeg greier å vri å vende på den, men løfte kan jeg bare glemme, og jeg er vel ikke akkurat noen pingle om jeg først må løfte, tviler ikke på at den veier nærmere 200 kg uten kasse i turboutgave. Med automatkasse, tja, 603`n jeg har greier jeg knapt vri på.

 

Finner du vekta på 602, så er den nok ikke langt unna, toppen er mange kiloene tyngre, så det er turbo og de litt solidere stemplene og rådene og underspylinga, og så har de litt tyngre bunnpanne.

 

Ja, det er gode, bunnsolide motorer. Er mange gode eksempler på hvor mye både 617, 603, 605 og 606 tåler :D

At den er tung renger jeg med. 200 kilo er nok ikke langt unna sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...