Jump to content

Må ha Grenrør av god kvalitet


HKSPEED
 Share

Recommended Posts

Jeg har prøvd forskjellige grenrør også. Alle ulempene med holdbarhet, pris, tilpassing og utseende er aldri verd den potensielle effektøkningen i en gatebil.

 

Dessuten er 2wd manifoilden modellert av et grenrør, designet er det samme, men holdbarheten betraktelig bedre enn thailandsk sølvfolie som de fleste grenrør solgt i norge er..

Link to comment
Share on other sites

Møffe: kunne du lagt ut bilder av grenrøret? gjerne av flere typer til cosworth som gjør at turboen spooler opp tidlig?

 

Det grenrøret som hjelper allerede på steg 1, ble det testet både 2wd og 4wd manifolder i forhold til grenrøret?

Link to comment
Share on other sites

Møffe: kunne du lagt ut bilder av grenrøret? gjerne av flere typer til cosworth som gjør at turboen spooler opp tidlig?

 

Det grenrøret som hjelper allerede på steg 1, ble det testet både 2wd og 4wd manifolder i forhold til grenrøret?

 

Der er billeder i min byggetråd her på fmcn.

 

Nu vil jeg ikke til at bevise noget, ud over at ham der har rullet min var meget overrasket. Det var jeg også,men efter montering var der ladetryk betydeligt tidligere. Jeg har ca 1bar ved 2200omdr med en std T3.

 

Men diskutionen går altid i retning af at std 4x4 er restriktive og 2wd er en høj omdr manifold. Hvor de begge også kan have problemer med revner.

 

Men jeg holder ikke en pistol mod hovedet på nogle, men nævner kun hvad mine erfaringer er.

 

Men jeg ville så heller ikke være bange for at skifte både kamaksler og indsugning på en stage 1 bil for at se hvad det gør ( og har faktisk også gjort det, sammen med mange andre unødvendige ting) ting i fleng AP 330 og 300mm upgrade,koni/bayjoo, powerflex ic upgrade og diff uphæng. Alt noget jeg ikke behøver, men det har bestemt ikke skadet.

 

har snakket med flere som har kjørt med svartstål grenrør om akkurat dette. og dem har aldri sett noen skader på turbinhjulet eller opplevet noe skader rundt dette tema.

 

Korrekt, det samme her i DK, rustfri er mere en mode ting.

Link to comment
Share on other sites

kanskje ikkje, men det er en meget viktig funksjonsmessig forskjell på riss på en hårsbredde, slik som 4wdmanifoildene får og på rene brudd eller store sprekker som etterproduserte grenrør gjerne får.

 

Jeg har ikke antydning til noe på min som Schancke har laget.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har heller ingen problemer med det rustfrie grenrøret på min 24v V6.

Det er bygget av 1.2mm meierirør (304). Sveising av slike rør er hva jeg jobber med.

Det eneste positive jeg kan si om de fleste grenrør jeg har sett er att de er sveist med så lite varme

att varmen ikke har "slått" igjennom og ødelagt materialet. De kan derfor sveises over og til en hvis grad reddes.

Slike grenrør har i praksis en allerede startet sprekk hele runden på samtlige sveiser.

 

Når en bygger grenrør må en også huske att rustfritt stål utvider seg ca 1mm pr. meter pr. hundre grader som en tommelfinger regel.

Det må ha plass til å bevege seg, og overdreven godstykkelse er derfor og en dårlig ide, det blir for stivt og ett sted vil det gi etter.

 

På 4syl. cosworth har vi bygd et lite "stativ" med en liten strekkfisk turboen henger i for å avlaste vekten. Brukte 3 stk 10mm. rør sammen med forlengede topplokks-bolter som fundament. Ut fra de sveiste vi 3 stk 10mm. bolter som møttes over strekkfisk. Fungerte bra.

Link to comment
Share on other sites

Har heller ingen problemer med det rustfrie grenrøret på min 24v V6.

Det er bygget av 1.2mm meierirør (304). Sveising av slike rør er hva jeg jobber med.

Det eneste positive jeg kan si om de fleste grenrør jeg har sett er att de er sveist med så lite varme

att varmen ikke har "slått" igjennom og ødelagt materialet. De kan derfor sveises over og til en hvis grad reddes.

Slike grenrør har i praksis en allerede startet sprekk hele runden på samtlige sveiser.

 

Når en bygger grenrør må en også huske att rustfritt stål utvider seg ca 1mm pr. meter pr. hundre grader som en tommelfinger regel.

Det må ha plass til å bevege seg, og overdreven godstykkelse er derfor og en dårlig ide, det blir for stivt og ett sted vil det gi etter.

 

På 4syl. cosworth har vi bygd et lite "stativ" med en liten strekkfisk turboen henger i for å avlaste vekten. Brukte 3 stk 10mm. rør sammen med forlengede topplokks-bolter som fundament. Ut fra de sveiste vi 3 stk 10mm. bolter som møttes over strekkfisk. Fungerte bra.

Korrekt, længdeudvidelsen er syg på rustfri, prøv at dreje pasninger i rustfri. Man lære at afkøle før alle målinger.

 

Mvh en der drejer og fræser i metal til dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...