Jump to content

Hva kan være årsaken?


Guest hvolsdal

Recommended Posts

Guest hvolsdal

Lurer på hvorfor Sierran rista så usakli masse når ej bremsa..

Skifta skivene, men er fortsatt like gale.

Skifta Foringene å som sagt skivene.

Kan det være att de har blitt skeive med engang?

Siden jeg ikke byttet klossene?

 

Noen som har forslag til hva det kan være?

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvorfor Sierran rista så usakli masse når ej bremsa..

Skifta skivene, men er fortsatt like gale.

Skifta Foringene å som sagt skivene.

Kan det være att de har blitt skeive med engang?

Siden jeg ikke byttet klossene?

 

Noen som har forslag til hva det kan være?

 

MVH

Må jo skifte klosser samtidig da... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Jamenne kan klossene gjøre slik de blir skeive med engang?

For da må jeg gjøre det igjen i morgen..

****! :P

Link to comment
Share on other sites

nye klosser bør du montere ved skivebytte! men har du sjekket kingbolt kulene?? og resten av foringene framme??

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Sjekk for all del kulene! Da jeg jobba med Ford så jeg et par Sierra der kulene hadde hoppa ut av soklene. Sjekk alt for slakke grundig. Deretter kan du prøve å sjekke skivene dine. Forresten, husket du å lime skivene? Uansett, ta av hjulene, spenn fast et provisorisk verktøy som du legger inntil skivenes sliteflate. Drei rundt skivene og følg med klaringen mellom "måleverktøyet" og skivene. Det kan fortelle deg litt i allefall.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange årsaker til denne ristingen, men skjeve skiver er jo nesten "orginalt" på sierra. <_<

 

For å prøve å unngå dette bruker jeg først og fremst å rengjøre anleggsflaten mellom hub'en og skivene for rust og dritt før jeg setter på de nye skivene. Bruker å bli mye rust her og det skal ingenting til før skivene sitter litt skjevt på om det kommer ulumskheter imellom her.

 

En annen huskeregel er å ALLTID bytte klosser ved skivebytte. (Da gjelder delegarantien fra Ford oxo :rolleyes: )

 

Håper dette hjelper litt :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Noen som kan for eks. legge ut ett bilde over kar kingbolt kulene er?

Evt. fortklare meg.

Hvilke andre foringer bør jeg sjekke?

Takker for svar og håper jeg finner ut av ditte her..

Link to comment
Share on other sites

Guest sierra_raaner

jg å hadde en ***** risting ved nedbremsing. Men d ga seg når fjører å dempere ble byttet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke foringer byttet du . Hadde samme på cosw byttet foringene tilstabstag til poliflex og alt ble bra . Ser også biltema har HD foringer .

kingbolt kulene er helt ute ved hjulet festet med en krone mutter med splint gjennom ett hull .

Annen måte , kalles også undre bære arm , innerst festet til "ramma" vidre kommer stabilisator foringen (tidligere nevnt) og så helt ute ved hjulet kulene . King bolt var noe bilen hadde før de fikk MC person "billig" forstilling

Link to comment
Share on other sites

Eh... ALT som er slakke i...

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.0Fordsierra
Byttet det stabilisator foringene.

Hva annet bør jeg prøve og skifte da?

så vidt jeg vet så er det 2 til på hver side iallefall:p

koster rundt 60-70kr stk på ford..kjøpte i går :P

Link to comment
Share on other sites

Tykkere skiver? Hvordan får du de inn i calipperene?? De originale skivene holder greit nok om du limer dem.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobba med Ford brukte vi et Loctite-produkt. Jeg husker ikke hva det het, bare at det var orangsj a farge.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Fikk til ristingen i bilen idag, var faktisk skivene så var skeve igjen.

Har vert det siden jeg kjøpte de nye.

Noen som har opplevd og kjøpt skeve skiver?

Men vertfall veldig bra bil nå endelig:)

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Det var gjort helt rent.

pusset det helt ned. Gjor det tre ganger med.

Glad jeg er kvitt problemet nå vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

men ka du enn gjør, ikke kjøp org skiver,di bli fort kast i,sto helt nye skiver på min sierra da jeg overtok den i november 03,gikk kanskje 14 dager så va d kast i dem,, kjøp deg skiver og klosser fra england heller. x drilled and groovd skiver,kosta rundt 50 pund parret eller no sånt, men sjekk det ut på www.rallydesign.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte skiver og klosser for noen årsiden til Sierraen min og bytta selv, etter 2 måneder begynte det å riste igjen og selvsagt var det skivene som var skjeve igjen. Masjerte så ned til Ford der skivene var kjøpt og skjelte dem ut for dårlige deler. Fikk nye skiver og klosser på delegarantien (1 år) og bytta på nytt. Disse skivene varte ca 1/2 år og da begynte det å riste igjen. Fikk igjen nye skiver på garanti. Men gidda ikke å bytte dem. :(

 

Filosofien her er vel at man kan kjøre med nye bremseskiver på garantien til bilen er klar for høggern! hehehe :D

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvorfor Sierran rista så usakli masse når ej bremsa..

Skifta skivene, men er fortsatt like gale.

Skifta Foringene å som sagt skivene.

Kan det være att de har blitt skeive med engang?

Siden jeg ikke byttet klossene?

 

Noen som har forslag til hva det kan være?

 

MVH

Dere glemmer en viktig ting her, nemlig kaliperne. Siden det er bare ett bremsestempel er det viktig at kaliper glir lett på glideboltene og at klossene ikke har satt seg. Kalipre som er trege kan gi risting, og kan presse skivene så det blir kast i dem. Det hjelper lite å skifte skiver dersom det er kaliprene som er årsaken til ristingen. Når bremsestemplet er presset tilbake skal det være forholdsvis lett å dra kaliperen att og fram, dersom den går tregt må du sjekke glidebolter og anleggsflater for bremseklosser.

Skivene foran på min xr4x4 har nå stått på i ca 5 år og over 90000km (60000km på første sett klosser, resten på de som står på), og det er ikke antydning til risting når jeg bremser. Skivene er Brembo og klossene Mintex. Skivene er montert uten "lim", men navflatene ble gjort rene og satt inn med tynt lag fett mot skivene (for mye fett er ikke lurt). Sjekker jevnlig (ca 1 gang i året) at kalipre er i god stand.

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...