Jump to content

org ohc forgasser nett på is?


drev91

Recommended Posts

Hei! det jeg da lurer på er da kan man bruke det orginale ohc forgasser nette om jeg setter over innsprøytning? Med bruk av is hjerne da vel og merke! :)

Og kan jeg bruke en 240 pumpe som jeg tilfeldigvis har liggende?

Sikkert dumt spørrsmål, men det får bare være! :P

Mvh Tommy

Edited by drev91
Link to comment
Share on other sites

Om det går gjør det sikkert med litt modifikasjoner, men mye lettere å få tak i et is nett og bare hæva det i. Passer rett på det andre el nettet i bilen;) så lenge pumpa leverer nok og den passer med bensinslangene burde ikke det være noe problem. Skyt meg om jeg tar feil! :P

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

jojo det er det ingen tvil om det er! Men ble bare litt nysgjerrig på om det gikk og modifisere el-nette som jeg har til is! :P dog har ett nett som jeg kan hente, men bilen står uten hjulnav og det, så får ikke henta no særlig for øyeblikket :P

 

får prøve og finne ut trykket på den pumpa da! :P

 

Men leste litt om att kanskje toppen jeg ikke har er helt optimal for og sette innsprøytninga på, stemmer det? ;(

Link to comment
Share on other sites

Men har ett nytt spørrsmål, hva betyr motorkoden N4B? det som står på wikipedia er att det er en innsprøytnings motor! Stemmer det?

 

Injection variant (TL20EFI)

The injected 2.0 L used Bosch L-Jetronic injection system which allowed to rise the output to 85 kW (114 hp) of power and 118 N·m (87 ft·lbf) of torque.

Applications:

1985–1992 Ford Sierra (engine codes NRB, N4A, N4B, N4I)

 

Eller er jeg bare på bærtur igjen!:P

Link to comment
Share on other sites

joda, men har vært ute og sett nedi der og fant ut jeg har div kontakter som tilhører is innsuget, noe som forklarer motorkoden min som er N4B og att den er en 2.0i med katalysator pluss det er vel lav-komp motor også da???... men som sagt kan jeg ta veldig feil da! :P

 

Noen som har litt mer greier på sånn kan vel opplyse meg! :P

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg skjønner det da, er bilen din org IS, hvor det er satt i en forgasser maskinist. Sjekk om du har en løs kontakt like ved batteriet som er dekka med ei hette, i såfall er nettet fra IS, denne kontakta er en diagnosekontakt, som ikke er på et forgassernett. Selvfølgelig mange andre måter å se dette som du sier sjøl, kontakter til dyser f.eks:)

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

er ikke helt sikker på hva som er nedi det der motorommet mitt jeg! :P Har en kontakt som passer på is innsuget, fant også en slik hette lingneden sak som skal være på sensor etc, liggende fremme på innsugs siden! Men skal se over hele ledningsnette i morgen, blir litt forrvirra med alt som dukker opp nedi der osv, og hvorfor den der ble levert org katalysator, og skal ha rundt 100 hk med den, og det med forgasser motor blir jeg ikke helt enig med meg selv stemmer!

 

Men skal gjøre som du sier og lete ved batteriet og det!

 

Har jeg feiltolka det som står her eller?

 

MODELLEINFO

 

Merke: FORD

Modell: SIERRA (II)

Typ: 2.0i (Kat)

Registreringsår: 1987-1993

 

TYPEINFO

 

Motorkode: N4B

Motoreffekt: 74

Link to comment
Share on other sites

jeg veit ærlig talt ikke! tviler di der kontaktene kom der orginalt på forgasser.. da jeg ikke har noe steder og gjøre av dem! Men det jeg får ut av motorkoden er jo att det er injection, og med katalysator...

 

Så må sjekkes litt til på ledningsnette osv for og finne ut om det kan ligge noe mer der som kan avgjøre om det er til insprøytnin eller ikke! :)

Link to comment
Share on other sites

legg ut bilder av motoren din.

 

din bil er org med kat og lambda drit.

100 slappe hk.

 

bytt eksosmanifoilen din med grenrør og sleng på ett simons effektanlegg, og still tenning på 14-16 grader, så er den MYE friskere.

eller slepp nedi en is motor av eldre årgang.

bytt gjerne elnett for å få vekk lambda og kar.

 

jeg har elnett til 88 is med hjerne liggendes. plug and play.

Link to comment
Share on other sites

Kan ordne noe bilder i morgen, men den står nå med org forgasser den som alle ser ut til og like så forferdelig med egen hjerne osv! :P

 

slapp er ordet! :) men har ikke katalysator og det med lambda har jeg ikke forska noe særlig på! men tviler på den heller er der, og er 2.5 rør fra manifoilen og bakover! :)

 

Men siden man bare har tatt vekk lambda og kat, såå blir ikke det noe feil med tanke på hjernen ellerno sånt da?

 

Og jo har ett jeg kan få tak i, men siden jeg ikke har hjulnav framme lengre såå får jeg ikke henta det, da jeg skulle bytte det i bbs felgene mine! :P

Link to comment
Share on other sites

legg ut bilder av motoren din.

 

din bil er org med kat og lambda drit.

100 slappe hk.

 

bytt eksosmanifoilen din med grenrør og sleng på ett simons effektanlegg, og still tenning på 14-16 grader, så er den MYE friskere.

eller slepp nedi en is motor av eldre årgang.

bytt gjerne elnett for å få vekk lambda og kar.

 

jeg har elnett til 88 is med hjerne liggendes. plug and play.

 

Får du den til å gå uten tenningsbank medså høy tenning? Har aldri greid å komme meg over 12 grader selv på 98 oktan.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Men har ett nytt spørrsmål, hva betyr motorkoden N4B? det som står på wikipedia er att det er en innsprøytnings motor! Stemmer det?

 

Injection variant (TL20EFI)

The injected 2.0 L used Bosch L-Jetronic injection system which allowed to rise the output to 85 kW (114 hp) of power and 118 N·m (87 ft·lbf) of torque.

Applications:

1985–1992 Ford Sierra (engine codes NRB, N4A, N4B, N4I)

 

Eller er jeg bare på bærtur igjen!:P

 

Ett godt eksempel på at ikke alt på wikipedia stemmer. IS har ikke Bosch L-jetronic, selv om det er av samme type. Motorstyringen er Ford sin egen Motorcraft EEC-IV motorstyringer. Men det brukes en del Bosch komponenter, slik som luftmengdemåler og lufttempgiver, dyser og bensinpumpe.

 

Få med divverse av kontakter i motorrom så blir det kanskje oppklaring på hva du har :)

 

Får du den til å gå uten tenningsbank medså høy tenning? Har aldri greid å komme meg over 12 grader selv på 98 oktan.

Med 100hk motorstyringen så går det som regel helt fint med opptil 18 grader på tomgang med 95 oktan. Tror faktisk den har 18 grader orginalt. Denne kan ikke sammenlignes direkte med IS eller gasservarianter av OHC.

Teorien min er, kunn en teori ettersom jeg ikke har målinger eller beviser, at Ford gjorde som mange andre produsenter gjorde med gammeldagse motorer når de miljøtilpasset ohc.

Lavere komp for å få lavere NOX, seinere tenning for å få lavere NOX samt varm eksos for å holde katalysator varm. Pulsair for å redusere CO og varme opp/holde varm katalysator.

Spesielt den senere tenningen dreper effekt, men komp og pulseair er nok ikke helt uskyldig. Dette er nok grunnen til at man kan få en ohc motor med 100hk motor til å gå nogenlunde like bra som en IS om man justerer tomgangstenning nok tidlig til at man får 38-40 grader fra 4000rpm og opp, og gjør noe med de andre effektsabotørene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den øverste kontakten ligner veldig på ene skjøten som forbinder motorens ledningsnett med resten av motorstyringen. Farger på ledningene som går inn i kontakten?

Ukjent farge på nederste kontakten, men formen ligner veldig på den kontakten som går til motortempgiver, til temperaturmåleren i instrumentboksen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

fargene på di som går i den øverste er 2 svarte med blå striper, 1 svart med grønn stripe, og den siste er svart! :P

på den andre huska jeg ikke og se etter så veit ikke!, men tempmålern har funka på bilen hittestil så er ikke til det! :P

Vet bare har ett lite overskudd av ledninger! :=) Men den øverste passer fint til innsprøytninga da, men er vel neppe til det! :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...