Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

Jeg har en topp liggende her, så kan ta bilder imorgen hvis det er ønskelig.

 

 

 

Så lenge det er åpent mellom veivhuset og toppen, så vil det jo være samme trykk der uansett om man har lufting fra her eller der.

 

Greit nok men da lufter man jo strengt tatt ikke fra toppen..

 

Hvis man ser på det lille hullet som går inn på undersiden av toppen vil jeg tro det er mye mer effektivt å bruke begge sider av blokka uansett da det hullet ikke kan være stort mer enn 5-6mm?

 

http://www.ebbt.no/reparasjon-av-korrosjons-skader-cosworth-topper/

 

Jeg skal uansett ikke blande meg mer. Det har tydeligvis fungert på bilen din så da er det vel hold i det.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Greit nok men da lufter man jo strengt tatt ikke fra toppen..

En ting som har et visst trykk vil ha samme trykk over hele arealet og vil lekke fra et hull, uansett hvor hullet sitter. Og trykket vil påvirkes, uansett hvor hullet er. Hvis det er for eks er 1 bar i veihuset og åndingen slipper ut 0,3 bar, så vil det være igjen 0,7. Og det vil være 0,7 selv om åndingen er på blokka eller toppen. Så etter min mening da, så blir det GGR sier rart, og jeg må ha mer forklaringer på det.

 

Hvis man ser på det lille hullet som går inn på undersiden av toppen vil jeg tro det er mye mer effektivt å bruke begge sider av blokka uansett da det hullet ikke kan være stort mer enn 5-6mm?

Det hullet som er ringet inn der er til kjøleveske, og er 14 mm stort :) . Det andre hullet over er til åndingen, og er 22 mm.

 

Jeg skal uansett ikke blande meg mer. Det har tydeligvis fungert på bilen din så da er det vel hold i det.

Jeg har kjørt en fra toppen og en fra blokka. Og det har tydeligvis fungert helt fint også, så da er det vel hold i det jeg sier og da :)

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

ja, men det hullet vi snakker om her var det det du brukte? som eg forstår så er ikkje inn i kammera som kamma er i for å si det sånn?

For andre gang. Jo, den kanalen/hullet har flere direkte åpninger rett inn til kammene. :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

For andre gang. Jo, den kanalen/hullet har flere direkte åpninger rett inn til kammene. :)

 

Da kan jo olja dras med fra toppen. Det er vel hele poenget med å ikke bruke denne måten.. Og som sagt vet jeg at det har skjedd at folk har fylt hele beholderen med olje på denne måten..

 

Samma kan det være.. det fungerer tydeligvis.

Link to comment
Share on other sites

En ting som har et visst trykk vil ha samme trykk over hele arealet og vil lekke fra et hull, uansett hvor hullet sitter. Og trykket vil påvirkes, uansett hvor hullet er. Hvis det er for eks er 1 bar i veihuset og åndingen slipper ut 0,3 bar, så vil det være igjen 0,7. Og det vil være 0,7 selv om åndingen er på blokka eller toppen. Så etter min mening da, så blir det GGR sier rart, og jeg må ha mer forklaringer på det.

 

Jeg har ikke problem med å skjønne hvorfor måten til GGR ivertfall i teorien skal være bedre enn å ånde fra topp/toppdeksel. Jeg vil absolutt tro at primærfunksjonen for hullet som går fra topp og ned i bunnpanna er oljeretur, og ikke ånding. Om flowen på åndingen blir for stor igjennom hullet fra veivhus og opp til topp ser jeg for meg ett skrekksenario der oljen på høyt turtall ikke rekker/klarer renne ned til bunnpanne. Både pga tidsfaktoren og luftflowen som blåser olja opp og tilbake opp i topp/toppdeksel. Slik at toppen blir fylt opp med olje, fram til den kommer ut gjennom ventilasjon, og så returnerer til bunnpanne gjennom åndetanken. I dette skrekksenarioet vil oljepumpen gå tom for olje, som igjen fører til havari.

I praksis skjønner jeg at ånding fra toppen kan fungere helt fint, så lenge gjennomstrømningen av luft ikke blir stor nok til å hindre olje fra å renne ned fra toppen.

Sansynligvis har motoren din vært tett nok til å ikke skape noe problem.

I praksis kan skrekksenarioet inntreffe om man f.eks havarerer toppakning, stempelringer eller stempel på høyt turtall. Ille nok i seg selv, men muligheten til å begrense skadene fra totalt lagerhavari ser jeg på som lur.

Dette er iverfall min teori. Jeg har også en kompis som fikk brann i motorrom under nedsmelting av stempel, med ånding fra kunn topp. Neste motor fikk boret grovt hull til ventilasjon rett ned til veivhuset.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problem med å skjønne hvorfor måten til GGR ivertfall i teorien skal være bedre enn å ånde fra topp/toppdeksel. Jeg vil absolutt tro at primærfunksjonen for hullet som går fra topp og ned i bunnpanna er oljeretur, og ikke ånding. Om flowen på åndingen blir for stor igjennom hullet fra veivhus og opp til topp ser jeg for meg ett skrekksenario der oljen på høyt turtall ikke rekker/klarer renne ned til bunnpanne. Både pga tidsfaktoren og luftflowen som blåser olja opp og tilbake opp i topp/toppdeksel. Slik at toppen blir fylt opp med olje, fram til den kommer ut gjennom ventilasjon, og så returnerer til bunnpanne gjennom åndetanken. I dette skrekksenarioet vil oljepumpen gå tom for olje, som igjen fører til havari.

I praksis skjønner jeg at ånding fra toppen kan fungere helt fint, så lenge gjennomstrømningen av luft ikke blir stor nok til å hindre olje fra å renne ned fra toppen.

Sansynligvis har motoren din vært tett nok til å ikke skape noe problem.

I praksis kan skrekksenarioet inntreffe om man f.eks havarerer toppakning, stempelringer eller stempel på høyt turtall. Ille nok i seg selv, men muligheten til å begrense skadene fra totalt lagerhavari ser jeg på som lur.

Dette er iverfall min teori. Jeg har også en kompis som fikk brann i motorrom under nedsmelting av stempel, med ånding fra kunn topp. Neste motor fikk boret grovt hull til ventilasjon rett ned til veivhuset.

 

Enig med deg.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk samme forklaring fra Jenspeed, som GGR. Han anbef ikke å lufte i topp deksel

Mye snakk om trykk og hull i fra bunn og opp i toppen.

Egentlig en døfødt diskusjon.

Hvis du lufter ut trykket der det er,nemelig i veivhuset,så hadde en forstått at å lufte i toppen gjør ikke annet enn å fortrenge olje.......

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problem med å skjønne hvorfor måten til GGR ivertfall i teorien skal være bedre enn å ånde fra topp/toppdeksel.

Når du forklarer det sånn, så ser jeg det også. Takk.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

det å kun lufte fra bunndelen og ikke fra toppen, gjelder dette generelt alle motorer?

 

F.eks: Ohc og Cvh har fra toppdeksel org.

 

Om du har en turbo matet motor, som har en del hk (5-600hk) og har tenkt å ha høyt maks turtall(8000rpm-9500rpm), så bør man tette igjen org. utlufting i toppdekselet, på hvem som helst motor? og kun lufte ut fra blokka/bunndelen?

Link to comment
Share on other sites

Bilen som jeg nevnte over der det tok fyr er en Sierra med dohc turbo. Den er ekstra sårbar pga toppdekslet som kan sprekke om trykket blir for høyt.

Jeg vil tro det er en sammenheng med hvor mye effekt man har. Altså gjennomstrømning av luft og drivstoff. Jo mer luft som pumper gjennom motoren, jo mer ugang kan den gjøre om det blir stor gjennomtrekk. Jeg tror muligheten for ett slik utfall i det senarioet jeg beskriver i mitt forrige innlegg er svært lite sansynlig med en orginal ohc eller cvh på litt over 100hk. Havari av stempelringer/stempel der vil nok heller føre til oljelekkasjer fra simmeringer og pakninger, og kanskje i verste fall oljepåfyllingslokk eller peilepinne som løsner. Tror nok man merker den tapte effekten før det går noe lenger enn det.

Om man skal lufte fra topp i tillegg til bunnpanne kan kanskje en form for pcv ventil på utløpet fra topp ha noe for seg? slik at gjennomstrømmingen der stoppes om mengden blir for stor.

Kom gjerne med motspill om jeg resonerer feil.

 

Når du forklarer det sånn, så ser jeg det også. Takk.

Ingen årsak :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...