Jump to content

Ny +ledning til dynamo


Complexity

Recommended Posts

Hei!

 

Har 13.5V laddespenning på min sierra doch, men måler 14.1V rett ut av dynamoen, så tenkte å slenge på nye ledninger.

 

Det er ikke noe sikring på den orginale kabelen? ser at den forsvinner inn i torpedoveggen for så å komme ut en annen plass? :mellow:

 

Bare å røske av den gamle å legge ny direkte fra dynamoen å til batteriet, eller burde jeg ha den parallelt med den orginale?

 

Vil bare være sikker så jeg ikke kuker det til.

 

Mvh.

Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Er litt stereo i den, men det har det vært i flere år uten problemer :P

Er en sierra ja :)

 

Tenker bare at det er unødvendig å ha en kabel med tap i, så vil legge opp ny.

 

Takker for svar :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

La den gamle ledningen være tilkoblet. Regner med dette er likt Granada, Scorpio og mk.I at dynamoledningen går til ett sentralt koblingspunkt i ledningsnettet, og kobles til batteriet via den orginale sikringskabelen.

 

Legg opp en ny 6 mm2 kable fra dynamo til batteriets plusspol paralellt med den orginale plussen.

 

La den gamle ledningen være tilkoblet. Regner med dette er likt Granada, Scorpio og mk.I at dynamoledningen går til ett sentralt koblingspunkt i ledningsnettet, og kobles til batteriet via den orginale sikringskabelen.

 

Legg opp en ny 6 mm2 kable fra dynamo til batteriets plusspol paralellt med den orginale plussen.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke å overdrive heller da. Sierra er ikke så alt for lett at man trenger tynge den ned med overdreven kobberbruk ;)

Når man dimensjonerer ledninger fra dynamo til batterie så dimensjonerer man ikke etter dynamoens kapsistet på 55/70/90A, men ut fra hva som er maksimalt strømforbruk.

Har demontert en del Sierraer, og det går ledning direkte fra dynamo og til batteri, men kan også gå direkte fra dynamo og til sikringsboks i tillegg. 2 6kvadrat ledniger fra dynamo og til batteri vil nok holde lenge. Men om du først har spenningsfall kan det være lurt å måle fram til hovedstrømmen i sikringsboksen også. Jeg hadde 2-3 volt spenningsfall til sikringsboksen på en Sierra, som medførte varmgang ved høyt strømforbruk. Spenningsfall på jording er også vanlig. Spesielt jordingspungtet i motor/girkasse. Ettersom du tydeligvis driver med stereo er jording til karosseri også verdt å gi litt oppmerksomhet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar folkens :)

Blir en ny feit kabel, og kabelskoene skal klampres og loddes godt ja :)

 

Bilen sto nylig i 3 uker i en garage, og batteriet var da nede i 6V, var slik jeg oppdaget dette med ladespenningen.

Den bruker ca 100mA fra batteriet når den står ubrukt, noe som virker lite men blir en del amperetimer på på 3 uker <_<

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på jording, er stort sett hele ledningsnettet i Sierra jorda under framlampene? Ser det er en bunt med brune ledninger på hver side der. Noen flere punkter som er verdt å nevne?

 

er nok noen til innvendig ivertfall. lurer på om det ikkje er ein nede på a stolpen? noen baki?++ er ei stund sia eg tok ut eit nett nå...

 

husk att jordinga også må vere kraftig... hjelper ikkje med feit + vis jording er dårlig... heiter vel seg att jording skal vere minimum like tjukk helst dobbelt av+... mine med annlegg har eg alltid lagt opp ekstra jord til motor/dynamo og ein til karroseri. vis du ser den tynne som er org til jord fra batteri til karros så sjønner vi korfor mange sliter med dynamostøy... eg har aldri hatt dynamostøy i mine og der har strøm og signal ligget strød omhverandre..

 

lodding er både ja og nei.. vis du har skikkelig tang og sko er dette bedre, lodding kann miste kontakt pga vibrasjon...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

La opp ny jording fra batteri til karosseri med en gang jeg fikk bilen. Utrolig at de kan ha en så tynn jordingskabel orginalt :P

Dynamostøy har aldri vært problem her heller.

 

 

Klemper den godt fast, for så å varme den godt opp med en varmluftspistol og ha i sølvloddetinn, så tror jeg det blir bra :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...