Jump to content

Startvansker Mondeo MK4


RS|Stian

Recommended Posts

Fikk ikke start på min 2012 Mondeo 2,0 TDCi til morran i dag. Det bare klikket og hyperblinket når jeg prøvde å starte. Hadde bilen inne på verksted fredag forrige uke pga tull med dieselvarmer og hadde problemer med å få i gang varmeren i helga også, så antageligvis har dette medført flatt batteri. Skulle koble til lader i sta og målte samtidig spenningen med et voltmeter, og det viste 14 volt. Bør ikke batteriet være ok da? Indikatoren på laderen viser riktignok halv batteri så det er nok ikke helt i form.

 

Men for å være sikker angående tilkobling av lader på batteriet, man kobler rød ledning inn på plusspolen som man kommer til ved å vippe opp et deksel over batteriet, og sorte ledningen på bolten som fester minuskabelen litt lenger ned på dempertårnet i karosseriet? Eller er det andre tilloblinger for minuspolen?

 

Dumt spørsmål, men jeg vil gjerne komme meg på jobb i morgen :P

Link to comment
Share on other sites

Har hatt flatt batteri 2 ganger på min siden desember.

Ikke brukt dieselvarmeren på timeren heller.

Når den står 3-4dager i -20 så er den død.

Prøvd å lade men de små smartladerne sier at batteriet er full ladet, mens bilen nesten ikke går rundt på starteren :angry:

Må ha kraftig lader for å få full ladet de batteriene.

Men siden det er så mildt ute så får du nok start i morgen etter litt lading.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt flatt batteri 2 ganger på min siden desember.

Ikke brukt dieselvarmeren på timeren heller.

Når den står 3-4dager i -20 så er den død.

Prøvd å lade men de små smartladerne sier at batteriet er full ladet, mens bilen nesten ikke går rundt på starteren :angry:

Må ha kraftig lader for å få full ladet de batteriene.

Men siden det er så mildt ute så får du nok start i morgen etter litt lading.

 

Kraftig lading en gang iblant, hjelper ja. Har også vært en del programvare oppdateringer, når det gjelder strøm tapping

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem med min Mondeo, Stian. Alt blinka og levde sitt eige liv, Bytta batteri da eg ikkje fikk meir enn 9-10 volt uansett kor mykje eg lada.

Syns det høres helt borti natta ut å bytte batteri på en bil som er et halvt år gammel og gått knapt 9000km. Regner med slikt går på garanti?

 

De små Ctek-laderne pleier å ha vintermodus (snøstjerne) som gir høyere ladespenning. Sikkert lurt nå om dagen.

Jepp, stilte den inn på vintermodus så håper det gir underverker.

Link to comment
Share on other sites

Syns det høres helt borti natta ut å bytte batteri på en bil som er et halvt år gammel og gått knapt 9000km. Regner med slikt går på garanti?

 

 

Jepp, stilte den inn på vintermodus så håper det gir underverker.

 

Det er bare å kjøre på garanti det ja

Link to comment
Share on other sites

Hadde definitivt tatt det på garanti, snakk med Trond så tror jeg nok ikke at noen begynner å nekte det ene eller der andre :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Startet den idag da ? :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Startet den idag da ? :)

Jaaah, heldigvis :) Jeg har ikke anledning til å sette bilen min på RS i Sandvika hver gang det er noe feil med bilen siden jeg bor i Hokksund og jobber på Kongsberg, så jeg måtte krype til korset å bestille time hos den lokale forhandleren her. Håper de får orden på problemet, hater kald bil om morran!

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg kan se den :) Jeg er "glad" for at jeg har RS i nærheten.. Hadde de ikke vært i Lillestrøm(eller omegn) så måtte jeg brukt det latterlig dyre Bilia..

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det er meget kraftige batterier i nyere Ford biler, MEN. Er det for mye småkjøring, dvs under 20-30min. Samt bruk av e.varmer i ny og ne, så tapper dette batteriet og dynamoen klarer ikke lade opp batteriet tilstrekkelig. Nyere Ford har SmartCharge system, som sier at man ofte må kjøre enstund for at den skal lade slik den skal. (Har med miljø, forurensing osv å gjøre, tro det eller ei).

 

Men ofte bruk på denne måten, kan også ta knekken på de. En løsning da kan være en KRAFTIG opplading av batteriet med en skikkelig lader. Gjerne en lader av noe eldre modell som man kan selv ladda på med ampère..

 

Samtidig har det kommet som sagt lengre oppe her endel software update som skal være med på å forbedre og forhindre at dette skal skje like enkelt og ofte, gjelder hovedsaklig Mondeo,S-Max og Kuga ifra ca 2009 og oppover.

Link to comment
Share on other sites

Skulle sjekke om bilen ville starte akkurat sånn at jeg ikke får meg en overraskelse i morra tidlig, og det var det godt jeg gjorde for den ville ikke starte. Kjøpte meg en batterimonitor i går for å holde litt oversikt, og når jeg kjørte viste den 14,9 volt. Når jeg stoppet bilen viste den rundt 12,5 volt. Når jeg målte nå var det ikke mer enn 10 volt, så tydeligvis er det et eller annet som tapper batteriet. Har ikke brukt parkeringsvarmeren, kun kjørevarmer som er aktivert. Bilen skal inn på verksted i morra så håper de finner årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Bluetoothen fungerer fint ja.

 

Hadde bilen inne på verksted i går, og det var flere feilkoder på varmeren samt at det var høy utladning på batteriet. De la inn programvareoppdateringer på instrumentet i bilen og hovedmodulen. Etter det viste batteritesten at det var normalt. Har ikke testet parkeringsvarmeren enda men kjørevarmeren fungerer fint.

 

Har også en irriterende knirke/gnisselyd når jeg kjører i humper, dette skjer bare når bilen er kald og når jeg kjører i temperaturer kaldere enn -5. Første gang jeg hadde bilen inne ble det byttet noen foringer og lagre til støtdemperne, noe som ikke hjalp. I går smurte de på silikon på noen andre foringer men det hjalp tydeligvis heller ikke, fortsatt knirking. Noen som har opplevd samme?

Link to comment
Share on other sites

Mye problemer med ny bil også. Hjelper visst ikke kjøpe nytt lengre heller ser det ut til :(

Eneste som hjelper er at det er 5-års garanti. Både leser og hører at det er generelt mye problemer med nye biler uansett merke? Bilen er helt topp utenom de irriterende feilene som har vært til nå, spesielt dette med varmeren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...