Jump to content

turbokit ford sierra doch 90 mod


S1ndr3

Recommended Posts

Heisann, lurer på og bygge doch motoren min til turbo, og lurer på hva trenger,

grenrør, turbo, osv osv

hvis noen har en "how to" tråd, så hadde det vært awesome om noen kunne linka, eller eventuelt giddi og skrivi hva jeg må gjøre, sånn grunnleggende.. :)

 

Har aldri montert/ettermontert turbo, så er heeeelt blank :)

 

Veit ikke om dette var riktig forum men tok en sjans :))

 

tusen takk for alle svar :)

 

 

~Sindre :)

Edited by Stianwang
må være klubbmedlem for å skrive deler som ønskes kjøpt !
Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha turbo på dohc, så er mitt råd: Datasprut.

Turbotrimme dohc er dyrt om du skal ha det holdbart. Skal du ha noe "jalla/lavbudsjett" turbobygg i sierra, så er ohc/is bedre motor. :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Feilpost. :blush:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

sia det så ut som forrige innlegget mitt ikke blei vist, så får jeg ta det igjen ^^

 

takk for svar, kommer nok til og kjøpe meg en doch motor til, for og bygge på, gidder ikke mikkmakk jalla drit :)

så blir nye råder, stempler og alt, men er budsjett, og sia jeg ikke får igjen lappen før om 1,5 år så har jeg god tid :)

tenker jeg går for t3 turbo, og sprut :) men har som sagt aldri satt på turbo, så blir morro og se ^^

åssen er det med sierra IS blokk, kan man bruke doch toppen der? eller funker det svææært dårlig ??

hørt at is blokka tåler mer enn cosworth (205) blokk?

 

har lyst til og lage et gromt projekt ut av det, noe som holder og ikke raser hele tia :P

og får man tak i coilovers til sierra sedan? passer justerbare fra cosworth? =))

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Visst jeg var deg ville jeg rett å slett bare kjøpt en ferdig bra cosworth motor med 300hk oppsett. til syvende og sist blir nok dette billigere.. og cosworth motoren kan du jo eventuelt bygge selv ;)

 

ELLER bygge på en vanlig IS motor ! da passer plutselig cosworth råder og stempler++ i og dette koster nesten ingenting i forhold..

Link to comment
Share on other sites

vl holde meg unna cosworth motoren, iogmed jeg har hørt MY negativt om 205 blokka osv, over 300 oppsett = motoras, som jeg hørt værtfall.. :)

men har en sierra doch, som står der og ruster, noe som er synd, og jeg trenger en banebil som jeg kan kaste inn i en vegg, uten at jeg trenger og bry meg ^^

me en cossie, hadde jeg ikke tørt og satsa like mye hvis du skjønner ^^ men IS blokka passer med doch toppen?=)

Link to comment
Share on other sites

IS blokka passer ikke på DOHC toppen nei... men ville bygget IS TURBO om jeg var deg ;) LETTE motorer å skru på og grei deletilgang ;) jeg kjørte 420hk på 205 blokka i 2 år før den sprakk.. og den fikk mye juling... så 300hk kan en motor gå med i årevis ! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan sette cosworth topp på is. Da får du dohc topp, men ikkje den standard sierra dohc toppen. Den passer ikkje over. :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å ha det på det tørre.. Cosworth 205 blokk (2wd) er identisk med IS blokk, som også heter 205.

Jeg forstår dere som sier at man heller skal kjøpe en ferdig cosworth motor og bare sette inn å kjøre også bla bla bla....

Selvfølgelig er det det enkleste, men for noen er gleden av å bygge en turbomotor selv, av noe som i utgangspunktet ikke er det, vel så moro som å kjøre selve bilen etterpå.

IS motoren er nok noe enklere og mer velprøvd ja, men man skal ikke kimse av en dohc motor heller. Dreier man av stemplene 2mm så tåler dem jaggu mye juling! Men ladetrykk over 1,3-1,4bar anbefaler jeg ikke over tid. Skal du høyere enn det må det sterkere råder til. SlåstadRS her inne har ett sett med nye H-beam råder til doch til salgs for 1500kr har jeg sett.

Den orginale motorstyringa er ikke mye tess ved overlading. Om du dreier av stemplene for å få lavere komp (nødvendig!) så blir tenningskurvene på bærtur, og bensinforbruket ved normal bruk helt hinsides. Gå for større dyser fra f.eks summit og megasquirt diypnp til å begynne med. Du sparer det kjapt inn i spart drivstoff forbruk og økt kjøreglede. Det koster jo nesten like mye å kjøpe ett ok tilleggsprut som å kjøpe den MS saken.

DIYPNP til ford 60pin koster 440 dollar plus moms og frakt.

De dysene jeg tenker på kommer på ca 13-1400kr for fire stk.

Sjekk tråden min for tips. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Står litt om turbo på dohc motor i min prosjekttråd også. Mer i retning av datasprut enn Per Olav og tukk sin tråd da. Link ligger i signaturen min.

Som flere over beskriver, så vil kompsenking være en lur ide. Da får du litt større marginer for havari. Orginalstemplene er kraftige, så de kan fint dreies av en god del. Det som bør oppgraderes ellers i motoren er råder. Slik kan en orginal råde til en dohc tubo bli sende ut etterhvert om du lader litt. Rådene havarerte ikke i denne motoren, men det har ikke vært langt unna.

DSC00007.jpg

Sterkere råder er altså sterkt å anbefale.

Ellers av oppgradering så anbefales ståltoppakning. Man får en type stålpakning med gummibelegg på hver side, som tåler mye juling.

Nytt register. Toppen kontrolleres nøye for sprekker. Om den er god men har litt tæringer kan en liten planing være nødvendig. Rød kjølevæske vil gi lengre levetid.

Helst en kraftigere coil enn orginalt.

Motorstyring kan løses på flere måter. En måte er som RS 1000 beskriver. En annen måte er datasprut. Ogrinalhjernen kan også omprogrammeres med en chipmodul, som f.eks TwEECer. I alle fall må det gjøres noe med motorstyring.

Jeg har sansen for dohc turbo fremfor ohc turbo pga dohc turboen får mye mer moment fra lavt turtall enn ohc. Det gjør at den føles mye sterkere, og vil i de fleste tilfeller gi bedre kjørbarhet.

 

Edit:

Enig med Per Olav at utfordringen kan være vell så interesang og morsom som å kjøre det ferdige produktet :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den stålpakningen er vel den du får hos ford om du kjøper pakning til DOHC. Delenr som SlåstadRS har oppgitt i den tråden som heter DOHCmotorens problemer er vel det riktige. Ellers så har jeg delenr på en kvittering her ett sted. Koster ca 450kr forresten.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, er helt ny på detta, så setter STOR pris på svar :)

Kunne kjøpt en cossie motor, men vil bygge selv^^

Var bare en liten fuggel som viska meg i øret at cossie motoren var shit..

ska jeg bygge motor, gjør jeg det ordentlig, skal ikke være noe orginalt innmat ^^

tenker det blir å spare litt gryn nå, skaffe seg en ekstra motor, og begynne og hamstre deler :D

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, er helt ny på detta, så setter STOR pris på svar :)

Kunne kjøpt en cossie motor, men vil bygge selv^^

Var bare en liten fuggel som viska meg i øret at cossie motoren var shit..

ska jeg bygge motor, gjør jeg det ordentlig, skal ikke være noe orginalt innmat ^^

tenker det blir å spare litt gryn nå, skaffe seg en ekstra motor, og begynne og hamstre deler :D

 

Den fuggeln bør du slutte å mate for han har VIRKELIG ikke peiling.. finn andre 4sylindra motorer fra 80tallet som tåler 550+ på standard innmat.. gi 205blokka litt filler så tåler den mye den og..

 

Cosworth har et noe frynsete holdbarhets rykte basert på ola dunk som mener han kan trimme like godt som profesjonelle..

Link to comment
Share on other sites

NEI. Ingenting ifra den standard dohc motoren passer over på is/cosworth!

 

slapp nu av, bare lurte da :S som sagt har ikke peiling og vil bare lære....

 

Men hva må man gjøre med ledningsnettet for og putte inn en IS/cosworth motor? og må man bygge om noe mer? forstilling osv?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...