Jump to content

Sveiseapparat til sveising av bil? Noen å anbefale?


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Sikkert noen her som har litt fornuftig å komme med.
Må få sveisa litt Granada og Scorpio.

Tanken er ett apparat som kan sveise tynnplate, og kanskje greie litt tjukkere saker, men ikke noe grove dimensjoner.
0,4-4 mm bør det kunne greie akseptable sveiser.
Sveising av bil er hovedtanken.
Gass, ikke flussfyllt tråd
Må gå på 230V IT nett, helst 16A 1-fas, men må legge opp en kontakt til formålet uansett, så trefas kan være aktuelt om det gir veldig mye bedre resultat, eller mere for pengene.
Justeringene må være funksjonable, og gjerne lettvinne å få til.

Prisen er jo som alltid ønsket billigst mulig, men gidder ikke noe drit.

Ett eks. er jo 170 ESAB(fra Jula), MIG-sveiseapparat OrigoMag C170 230*V - Jula ? Alt for hjemmefiksere til proffe
Er det noe som er verdt pengene?
Hvor mye må man regne med å bruke på eierflaske med gass?

 

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

kjøp et bra sveise apperat med en gang eks esab,kempi,migatronic for dette kommer du til og ha i mange år ha mye glede av er ikke noe mere iriterende en og jobbe med utstyr som ikke funker som ønsket og kjøp et med litt lang slange pakke er ikke noe gjilt og omtrent og må ta med sveise apperatet in i bilen for og sveise osv legg i litt ekstra og kjøp 3 fas du får også apperater som er spesielt egnet for bil med bla kule led på slangepakka ved sveise pistolen så du kan bøye slange pakka mere osv

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i hovedsak ESAB eller Kemppi jeg har vurdert.

Har jo hørt litt bra om Telwin også, og det så jo ut til å være en hyggelig pris på det apparatet.

 

Det kemppi-apparatet der så dyrt ut, men bra.

 

Jeg har trefas i huset, men ingen trefas-kontakter, så hadde foretrukket 1-fas 16A.

Bare å komme med fortsatte tips, koster jo litt, så er greit å få det man trenger og mest for pengene uansett.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

kemppi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! eineste som er brukandes på bil. alt anna er mykje dårligere. har jobba med karroseri i ei årrekke, og kemppi er absolut bedre enn konkurentene. og kvalitetsmessig også, mener apparatet vi hadde er fra tidlig 90tall, og har levd eit hard liv med mykje bruk og juling, men holder ut fortsatt...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mange og  de som nevnes her er nok de beste , Jeg holder en knapp på  Migatronic , men det er  mange andre ting også  som er viktig !

Det blir feil med for stort apperat, bør ikke over 180 amp , 160 er bra til tynnplatesveising og det kan ofte gjøres bra brukte kjøp på disse da de er ganske dyre nye  og det er mye bedre med et brukt  et av disse merkene  en  et nytt fra Kina.

Kemppi har ofte bare 380 volt inngang så pass på at den er med 220 volt

Det er en fordel med kort slangepakke  da trådmatingen  fungere bra  lengre og er ofte en svakhet på de minste apperatene.

0,6mm og 0,4 går og  til tynnplate , er en bra til å sveise så bruker en kanskje heller  0,8 da den er mer anvendelig til tykkere gods.

Flussfylt tråd egner seg meget dårlig , spruter og tråden blir så tykk at den brenner masse  huller.

Link to comment
Share on other sites

får kemppi med 1fase. eg sveiser eine cosworthen min med det nå, og driver å resturerer ein anna i ein anna garasje der er det eit esab apparat... ingen tvil om att kemppi blir med meg ut i den andre garasjen også når eg er ferdig med den andre for å si det enkelt... og eg bruker mest 0,8tråd (noe 0,6 og)

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Det blir feil med for stort apperat, bør ikke over 180 amp , 160 er bra til tynnplatesveising.

Jeg har denne maskina (320 A) og sveiser helt fint tynnplate med den.

pr_pics81.jpg

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Syns det er mange gode tips her, noe 320A apparat har jeg helt enkelt ikke bruk for, så det gidder jeg ikke bruke penger på.
Ulempa med å handle brukt, er at man ikke vet hvordan det er behandlet og vedlikeholdt, eller hvor mye brukt det er, men helt klart vurderer jeg det fremfor ett kina-merke.

Tenker heller på noe rimelig fra anerkjent produsent, som er nytt, kanskje ikke fancy og masse finesser, men funksjonabelt og holder i mange år.

Migatronic har jeg ikke tenkt på, ikke noe erfaring med det heller, ESAB har jeg veldig god erfaring med egentlig, på gamle jobben hadde vi ett hønngammelt ESAB, fikk ikke taki ny slange til det en gang(uten overganger osv.), men veldig lettjobbet, lett å justere, og det fungerte bra, fikk gode sveiser, og det funket til alt fra lapping av rusten eksos til tynnplate og til kraftig sveising som krymping av lagerringer og slikt, 3-fas.

Kemmpi har jeg hørt bare positivt om, Telwin har jeg hørt positivt om og vet fungerer ok.

Hvor merker du forskjellen på 1 og 3 fas apparat?

Hva syns dere om de kompakte apparatene, er de like bra som de svære?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Syns det er mange gode tips her, noe 320A apparat har jeg helt enkelt ikke bruk for, så det gidder jeg ikke bruke penger på.

Det var kun et svar til Leif om at man ikke MÅ ha et apparat med lite A for å sveise tynne ting. Ikke noe henvisning til deg :)

 

Men dette er:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/73757-sveiseapperat/?do=findComment&comment=737039

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Har et Lincoln CV 400  (400amp) og et Kemppi PS 3500 . og et ESAB Buddi 180 amp (tig) og et gml Migatronic 180 amp , kjøpt brukt for kr 2000,- som er best til rustsveising av mine  , bruker 0.6 tråd , Lincoln apperatet er vanskelig å sveise tynnplate  med , så det jeg mente var at appertatene blir ikke bedre des større di er  til tynnplatesveising  slik mange tror, slik at det lønner seg å kjøpe det apperat , som er best  egnet til det det en skal bruke det  til.

ESAB  er stort sett  meget bra , men de har og billige Kina apperater, Kemppi er kanskje best men  dyrt . Migatronic er og dyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et Migatronic 160 Rallymig, meget fornøyd med dette til sveising av bil :)

 

Kostet meg 9000 + mva når jeg kjøpte det nytt for 6 år siden, aldri et eneste problem med det.

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne maskina (320 A) og sveiser helt fint tynnplate med den.

pr_pics81.jpg

Akkurat samme som jeg har. Er helt gull til alt fra veldig tynnt til veldig grovt. Jeg har nesten utelukkende kjørt 0,8 og det funker til alt. En virkelig god investering.

 

Tror vel til og med ett større apparat er bedre også på tynnere plater fordi den alltid klarer å holde en stabil strøm.

Men uansett tror jeg du gjør ett bra kjøp uansett bare du kjøper noe fra de store kjente.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Setter pris på alle svar her, de blir lest :-)

 

Tror nok gjerne på at ett større apparat er mere stabile på strømmen, så lenge annet kan justeres skikkelig, men så var det dette med pris, og ikke minst hva jeg trenger.
Brukt er ikke utelukket, men nytt er nytt, da skal alt være på stell.
Lurer bare på når de ***** skattepengene kommer på konto jeg nå...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...