Jump to content

bytte stempelringer uten og ta av topper? 2,9v6


sierra andy

Recommended Posts

hei

har en 2,9 v6 12v uten komp på sylinder 5, og det ryker oljedamp ut av oljelokk når eg ruser motoren :closedeyes:

så da lurer eg på om noen vet om det er mulig og ta ut stemplene uten og ta av toppene? pga har nettop planet toppene og satt på nye topp pakkninger. tenker om det kansje går og ta av bunnpannen og kansje veiv og trekke ut stemplene. men vet ikke hvordan det er og få inn stemplene igjenn :shutup:

Link to comment
Share on other sites

Det er normalt at det damper opp av oljelokket når du gasser litt.

Det er mye arbeid å få ut veiva. Og motor må ut av bilen. Stemplene blir som du sier vanskelig å få på plass igjen.

Begynn heller med en sylinderlekkasjetest for å finne ut hvor det lekker henn.

Har ikke tru på at ett stempel plutselig skulle ryke i filler om ikke tenninga er helt på viddene. Har mere tro på brent ventil eller noe ifm med toppene.

Utstyr for sylinderlekkasjetesting får du på biltema, eller lager selv om du har tilgang til sveiseutstyr.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Mulig du klarer å knote det til på et vis, men er en dårlig løsning.

 

Du burde jo minimum hone blokka, kort sakt jeg mener du ABSOLUTT burde gjøre jobben ovenifra :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

har kjørt med turbo på denne motoren og eg hussker når eg hadde av toppene at det såg ut som stempelet på sylinder 5 hadde blitt litt varmt siden det va nesten helt hvitt, menst de andre var sorte. mulig det kansje går ann og lure ut det ene stempelet under ifra? røyker unormalt mye fra oljelokk også ut røyre til peilepinne, tok også komp test på motoren, alle var helt fine, men ikje sylinder 5 :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

så da lurer eg på om noen vet om det er mulig og ta ut stemplene uten og ta av toppene?

Nei det går ikke.

Det er bare å bite i det sure eple og ta av den ene toppen, ta ned bunnpannen og dytte stempelet opp og bytte det.

 

De fleste som kjører turbo og pumpebensin på en motor med orginalkomp. og orginale støpte stempler får grei rutine på dette. ;)

 

Det er fort gjort nå man bare bestemmer seg og setter igang. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med endel forskjellige biler og motorer er at det går greit. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring tilsier at traversen må vekk! Og da henger ikke motoren i noe annet enn girkassen.. Og det er ikkeno særlig bra..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Her er sannsynligvis synet som møter deg:

 

Ett av Skogenracing sine stempler:

 

2mct8cl.jpg

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29211&hilit=capri&start=210

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Et tips er en 4x4 tom e.l, bor hull til dempere å tre nedpå stokken, heng motor i stokken å ta av travers uten problem.

 

Ble knotete forklart, men har gjort det selv mange ganger.

 

Kan du kombinere det med en elefant jekk blir det enda enklere :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Ta  av topper på køln er gjort på en kveld, stemplene pleier ikke å ha plass til å komme nedover, og skulle de ha det, så må veiv ut, dvs. motor må ut av bil, og for å toppe det hele får du ikke komprimert stempelringene på en tilfredstillende måte den veien.

Tar du av toppen, bunnpanne, løsner råden og dunker stemplet oppover, så går det "kjapt".
 

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...