Jump to content

Sylinderforinger eller trykkringer?


Christer_Martinsen

Recommended Posts

Demonterte nylig toppen på Cosworth. Er usikker på om det er montert trykkringer (coopers rings) eller om det er montert foringer i blokka. Det er en 205 blokk som er førstegangsborret / honet. Når jeg demonterte den var det montert en vanlig gruppe A toppakning. Hvor mange mm under toppdekket pleier org cosworth stempler å være på øvre dødpunkt?

 

 

 

CIMG0530_zpsa2cf3768.jpgCIMG0533_zpseacd1a8e.jpg

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Ligner veldig på pianotråden som er i min 205 blokk Cosworthmotor.

Hvor mye de hjelper vet jeg ikke nøyaktig, men toppakningen på min holdt tett rimelig lenge selv om det var bra mye tæringer i anleggsflaten i toppen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ligner veldig på pianotråden som er i min 205 blokk Cosworthmotor.

Hvor mye de hjelper vet jeg ikke nøyaktig, men toppakningen på min holdt tett rimelig lenge selv om det var bra mye tæringer i anleggsflaten i toppen.

 

Da er det nok det her også ;) Vet du hvor mange mm under toppdekket, pleier org cosworth stempler å være når de er på øvre dødpunkt? Syns min snur forhåndsvis langt nede i sylinderene, lurer på om det har blitt dreiet av stemplene.

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan du måle, stemplet ditt skal være 66mm høyt.

 

Ser ut som ringer ja, med ringer å gr.a pakning kjørte jeg 2.4bar med GT3076R, pakningen døde ettervært, men tett inn til sylinder. Har nok sin funksjon ringene ja :)

 

 

Ser du kjører grønn frostvæske, du burde kjøre rød så den ikke tærer på toppen.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Da er det nok det her også ;) Vet du hvor mange mm under toppdekket, pleier org cosworth stempler å være når de er på øvre dødpunkt? Syns min snur forhåndsvis langt nede i sylinderene, lurer på om det har blitt dreiet av stemplene.

Har kunn hatt av en Cosworthtopp en gang, som er på min egen bil. Men da målte jeg ikke hvor høyt stemplene står.

På høykomp ohc mener jeg målet var 1,1mm, men det hjelper desverre ikke deg så veldig mye.

Men jeg mener Cosworthstemplene vender høyt i sylindrene, om kanskje litt over planet, for å få klemspalte mellom topp og blokk.

Det er vel ikke usansynlig at stemplene dine er dreid ned for å få lavere komp.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, ting blir fort x files på bilder :)

 

Hehe, ja. Særlig med det billig kamera jeg bruker også. Stemplene snur ca 1.6 mm under toppdekket på blokka. (Målt fra høyeste kant på stempeltopp, og toppdekket på blokka)

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Når stemplene snur 1,6 mm før toppakningen så er de definitivt neddreide.

Foreslår at du vurderer å måle hvor mange ml det er over stemplet i ød.

Tipper at du trenger ca 30 ml kapasitet og apoteksprøyter med ATF olje funker.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når stemplene snur 1,6 mm før toppakningen så er de definitivt neddreide.

Foreslår at du vurderer å måle hvor mange ml det er over stemplet i ød.

Tipper at du trenger ca 30 ml kapasitet og apoteksprøyter med ATF olje funker.

 

Det skal jeg få gjort neste gang jeg skal i garasjen. Hvis man går ut i fra at vi da trenger 30 ml, klarer du med dine kunnskaper å regne ut ca kompresjonsforholdet, når de snur 1,6 mm under toppdekket med 2wd stempler? Vet du hvor langt under toppdekket org 2wd Cosworth stempler snur?

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Om du setter stempel i ØD(ventiler lukket) med topp og pakning på og måler volum i forbrenningsrom med nevnte metode så får du et eksakt resultat. Fyll olje opp til til oljen synes eksakt nederst i plugghullet. Så bruker du denne formlen og regner ut DITT eksakte komp.forhold.

http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/formulae.html

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg få gjort neste gang jeg skal i garasjen. Hvis man går ut i fra at vi da trenger 30 ml, klarer du med dine kunnskaper å regne ut ca kompresjonsforholdet, når de snur 1,6 mm under toppdekket med 2wd stempler? Vet du hvor langt under toppdekket org 2wd Cosworth stempler snur?

Vi har målt ett urørt 4x4 stempel til 19 ml.

Med 30 ml blir kompresjonsforhodet ca. 7,07:1

Når det er sagt så er det oppskriften i post #13 som gir mest nøyaktig resultat hvis du også VET sylinderdiameteren.

 

Min erfaring er at på en uklødd motor snur stempelet ca. jevnt med blokken.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke det i hodet akkurat nå, men 9,6:1 forutsetter at stempelet snur nøyaktig i høyde med blokken. Hvis det snur bare 0,4 mm før så blir kompforholdet 9,2:1.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...