Jump to content

motor går gal vei når jeg slår av


escort91

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en ford sierra 88 model med 2 liter pinto motor, har hatt problem over en periode hvor den ganske ofte noen ganger hoster seg gal vei når jeg skrur av tenninga og noen ganger så den ruser seg og så slår seg av.

Har nylig byttet tennplugger, pluggledninger, coil, rotor og fordeler lokk samtidig justert tenninga, men har ikke snøring på hva som gjør dette.

 

Håper på noen som har vært borti dette og funnet ut hva problemet er/kan være :)

Link to comment
Share on other sites

Er det ettertenning du snakker om?? Bilen fortsetter å gå bittelitt etter at du har vridd av nøkkelen?? Er dette en forgasser bil??

Hvis det er som jeg tror, så kommer dette av at koksen som har satt seg i toppen er rødglødende når du stopper bilen, og dette anntenner den resterende bensinen som kommer etter at du stopper bilen. Få hjelp av en kompis til å holde bilen i gang, og hell forsiktig vann i forgasseren på varm motor. Hell på så mye du kan uten at motoren stopper, og få kompisen til å ruse bilen mens du heller. Prøv med en 1/2 liter vann først, så kjører du en liten tur før du prøver å stoppe bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Om forgasser er urørt orginal, så har den en funksjon som skal hindre ettertenning.

For å sjekke om den fungerer er det lettest om du får hjelp. Du ser det enklest med luftfilerboks demontert. Når du skrur av tenning skal steppermotor lukke gasspjeld helt med det samme, for så å åpne det igjen noen sekunder etter motor har stoppet.

Funksjonen får strøm fra ett rele montert i en svart plastboks ved høyre dempertårn.

En løsning for å unngå ettertenning er å blande i litt bensin med høyere oktan enn 95, da den egentlig skal ha det orginalt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja er ettertenning, er nok en forgasser

Okei, kan prøve på det å se om det blir noe bedre :)

Foreslår at du bytter til ett rent luftfiilter om du ikke allerede har gjort dette.

I tillegg foreslår jeg at du vurderer bensintilsetning som Alron, Redex, LiquiMoly, STP eller lignende.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Om forgasser er urørt orginal, så har den en funksjon som skal hindre ettertenning.

For å sjekke om den fungerer er det lettest om du får hjelp. Du ser det enklest med luftfilerboks demontert. Når du skrur av tenning skal steppermotor lukke gasspjeld helt med det samme, for så å åpne det igjen noen sekunder etter motor har stoppet.

Funksjonen får strøm fra ett rele montert i en svart plastboks ved høyre dempertårn.

En løsning for å unngå ettertenning er å blande i litt bensin med høyere oktan enn 95, da den egentlig skal ha det orginalt.

 

Kan ikke minnes om jeg har sett en svart boks ved høyre dempertårn, men skal se etter i morgen, men har kjørt den på 98 en gang (da 15-20 liter blandet med 10 liter 95) og kan ikke huske at det gjorde noe forskjell, men kan prøve på nytt bare for å være sikker.

 

Foreslår at du bytter til ett rent luftfiilter om du ikke allerede har gjort dette.

I tillegg foreslår jeg at du vurderer bensintilsetning som Alron, Redex, LiquiMoly, STP eller lignende.

 

Nei det har jeg ikke gjort, men har det på bestillingslista slik som mye annet jeg har tenkt å få skifta på den.

Kan se hva den lokale bensinstasjonen/eventuelt verksted har å tilby av bensintilsetninger

Link to comment
Share on other sites

Mk.II har ikke releboksen ved siden av batteriet som mk.I.

 

Dette problemet slipper du på 98 oktan, går billigere gjør de også på 98.

Men dette trikset med vann i forgasseren, det funker. Kjør motor varm, ta a luftfilter, hold 2000 rpm og hell på med vann, ikke så den stopper, men så den dabber godt av, ett par 1,5 liters brusflasker gjør nytten.
Skift gjerne olje etterpå, kan gå vann i olja.

Tomgang fungerer fint ellers, er den grisesterk på tomgang når den står i gir(skal orke opp normalt bratte bakker på 2. uten gass)?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Håper den går billigere om jeg kjører på 98 siden den bruker opp mot 1.3 nå etter vinterdekkene kom på, men verdt et forsøk.

Prøvde i går med en halv liter vann, hørte at den ble noe friskere rett etter jeg var ferdig og den er blitt litt mildere når det kommer til den ettertenninga, så skal prøve med noen flasker til.

Tomgangen hender det seg at han kan jage litt, men har vært litt plaget med tomgangsregulatoren at pinnen ikke går nokk langt ut når jeg starter den, men eller fin når den er som den skal.

Har ikke forsket så mye med tomgangen, men har fint kommet meg opp i 5 gire bare på tomgangen, så til å være forgasser overasket den veldig.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er på tide med en kontroll av tenningstidspunktet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

De- koksing med vann er helt grimlende. Personlig sverger jeg til sprøyteflaske som forstøver vannet. Spray ned i gasseren i en lenger periode- så motoren akkurat går på tomgang- så løsner det meste.

 

Tenningstidspunktet må sjekkes, men også fordelerens tilstand. Slakk i akselen???? Det gjør det ofte umulig å få tenninga riktig og krever ny fordeler. Kan også være slitte fordelerdrev..... 

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

De- koksing med vann er helt grimlende. Personlig sverger jeg til sprøyteflaske som forstøver vannet. Spray ned i gasseren i en lenger periode- så motoren akkurat går på tomgang- så løsner det meste.

 

Tenningstidspunktet må sjekkes, men også fordelerens tilstand. Slakk i akselen???? Det gjør det ofte umulig å få tenninga riktig og krever ny fordeler. Kan også være slitte fordelerdrev.....

 

Ojei, men når det gjelder fordeleren, er det noen norske sider som har som passer til min bil da, og om det er vanskelig å bytte den.

Har aldri vært med på bytte av fordeler

Link to comment
Share on other sites

Ikke stress med fordeleren enda du, men ta av rotoren og lokket, og røsk litt i akselen for å kjenne etter slakk.

I praksis skal ikke tenninga forandre seg nevneverdig uten påvirkning, men er registerreima slakk, eller ikke kontrollert tenning etter skifte kan det jo ha skjedd noe.
Fordeleren på denne har ingen leamikk utenom akselen som går i mellom, så tror nok den er ok.

Den jager litt på tomgang ja, kjent problem. Noen mener at stegmotoren jorder via pinnen og en god kjontakt mellom pinnen og gassoverføringa er viktig, tviler litt på det, men prøv trikset med å dra ett sandpapir over pinne og overføring.
Ta også å sett inn alle kontakter i forbindelse med motorstyring med vaselin, og spray gjerne en forgasserens ned i forgasseren og prøv å rens opp for sot rundt spjeldet.

Som sagt, denne skal ha en funksjon som struper spjeldet helt når tenninga skrues av, for så å åpne det for utluftning av manifolden etterpå.
Tetter ikke spjeldet skikkelig så kan det ha skylda.
Virker som dette funker tålig greit ellers siden den er sterk på tomgang, min gamle Sierra gikk jeg ved siden av på 2. gir i 8% helling, så sterk var den.

Jeg kjørte utelukkende på 98, bilen brukte såpass mye mindre at det kunne forsvare en prisforskjell på 1 krone den gang.
Sjekk og grundig for falskluft, ECU har tilkobling for manifoldvakuum, og falskluft vil kunne gi jaging uavhengig av stegmotoren.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...