Jump to content

Kamaksling?


granadaghia

Recommended Posts

Altså samme kam, men "efi"= retardet 2,5 grader (for snillere avgass).  (NB! Den lista inneholder forskjellige feil...)

 

Arne K

 

Feil eller ikke feil, det er likevel trolig den mest komplette oversikten over Ford V6 kammer en kan finne, med mindre en har tilgang til alle Fords V6 spec. 

Det er også lov å komme med korreksjoner hvis en sitter inne med kunnskap som kan luke ut feil, eller komplettere manglende info.  :whistling:

 

Dessuten tror jeg neppe hovedgrunnen til at Ford retarderte kammen 2,5 grader var  for snillere avgass, heller for å rette opp altfor sen lukking av innsug med 

den statiske kompresjonen motoren har. Med så sen lukking av innsug burde kompresjonen vært godt opp på 10-tallet. Sjekk de fleste trimkammer

til V6. Så godt som alle har betydelig tidligere lukking av innsug en standard k-jet kammen inntil en kommer over på rally og race spec kammer og da er det nesten

selvsagt at motoren også er satt opp med høyere komp en standard. Min mening er at forgasserkammen er bedre til allround bruk, men den blir hemmet 

av et astmatisk innsug. Med et godt innsug er jeg rimelig sikker på at forgasserkammen hadde matchet k-jet kammen i toppeffekt ved et lavere

turtall og med bedre bunndrag. At en retardert kam også reduserer turbulens og tilbakeslag i de siamesiske portene er en annen fordel som hjelper 

på motorgangen, og ikke minst avgassutslipp, på lavere turtall. Selv kommer jeg til å prøve med standard kam sammen med et lett portet Offenahuser innsug og 

Holley 390 før jeg gjør noe som helst med kammen. Hvis det blir endinger så blir det små endringer i kam timing, men med mer løft. Om det blir omslipt standard

kam eller en mild trimkam gjenstå å se. Mitt mål er ikke maks effekt for enhver pris. Jeg ønsker en motor som er behagelig å kjøre til hverdags også. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget/kjørt med 2,8i -kam i 2,0 / 2,3 / 2,6 og selvf. 2,8-motorer...og kan anbefale denne til det meste utenom traktor-bruk. Har også bygget & kjørt noen smallblock V8 (289/302/351W) med mange forskjellige kammer. Og tideligere, når dette var 110% hobby, all min fritid (og delvis arbeidstid), ble alle orginal-mål sjekket & sammenliknet.

Feil-opplysninger fra lista:

Alle Køln-motorer har samme vippe-armer(geometri). Så alle med samme kam-løft har akkurat samme ventil-løft. (+/- ventil-klaring, som også burde være lik/oppgitt).

Det står i denne listen litt variable kam-løft fra 2,8i (antakelig trykkfeil fra forskjellige data-bøker) 

Klarte aldri å finne forskjell på delenr i de gamle Microfish-filmene fra Ford om det var 2,6RSi/2,3GT/2,8i-kam.  (annet at folket på delelageret ble overrasket over at det fantes 125Hk-2,3)

Har endel dele-nr på RS-deler (kam/løftere/ventiler/fjærer/vippestell) (ikke produksjons-levert) men disse delene var støvsugt fra tyske delelagere for 25 år siden...

Der det er forskjell, ligger den i register-hjulet, og utskjæring av "nøkkelen" som låser kammen.

 

Arne K

 

BTW; DynoSim gir ingen indikasjon at innsugsventilens lukketid er for sen... however; se hva som skjedde med U.S.motorene på begynnelsen av 70-tallet; kammene ble retardet, opptil 10 grader.

Edited by Cobra2
Link to comment
Share on other sites

her er forskjellen på overlap og senter lobe

 

FORG kam:  OL:34.0 LOBE IN:108.0/EX:114.0

EFI     kam:   OL:48.0 LOBE IN:111.5/EX:116.5

K-INJ  kam:  OL:49.0 LOBE  IN:114.0/EX:114.0

 

 

har K-INJ motor, ombygd til forgasser, funger greit, men blir mindre bunndrag..

ser EFI kam har kamaksel-løft IN/EX 6.7/6.6 som skulle bli 9.849/9.702, kan det stemme?

Edited by cort72
Link to comment
Share on other sites

Ja, ca 1:1,47 over vipparm.

 

Arne K


Om noen vil "redde" en harddisk...har jeg mengder med data på Ford's "gamle" 4-6-8cyl motorer...notater om hva som passer om hverandre, vekt på ventiler & retrainere, hardhet på fjærer, monteringshøyde mm, alle slags mål og vekter på stempler & råder, ... alt målt "in house".

Fra hele 80 og halve 90-tall, "BC"-(before computers)... og det første som skjedde etter alt ble scannet og sortert; hdd-crash! før jeg fikk tatt backup.

I de tider dette ble gjort (digitalisert), kostet en CD-brenner over 5k, og brant i 2 ganger hastighet...min første Agfa-scanner kostet ca 7500,-

 

Arne K

Link to comment
Share on other sites

har som sagt K-inj motor m/forgasser, men på innsugsmanifolden står det stemplet 2.3,spm blir da, er det noen hensikt å bytte til 2.8,

innsug ,da oppsett  på motor er; weber40,grenrør og Walker 2" sport eksos?

det er sikkert noe forskjell på disse?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjell på matchingen av porter mot topp på de forskjellige innsug (og årganger). Men tror ikke det er store forskjellen på et senere 2,3 og 2,8.

Nå begynner jeg virkelig å savne notatene; hadde avtegnet alle forskjellige innsugs-pakninger 1:1 ...

-kan huske at det kunne gjøre grei forskjell med eller uten en ekstra 1/2"(~13+mm) spacer under forgasser på noen oppsett...om det er høyde nok under panser.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...