Jump to content

2.0 DOHC 16v problem


sierraracing

Recommended Posts

Sliter litt med motoren min. Er en 2.0 DOHC 16v fra en Ford Scorpio. Den går veldig fint og reint på tomgang og litt opp på turtallsregisteret.

Men når jeg passerer et visst turtall så er det som om den ikke orker. Akkurat som en slags turtallsperre som slår inn.

Motoren sitter nå i en Sierra, så muligheten for diagnosetest er vel borte siden det kun var motornettet som ble flyttet over. OBDII-kontakta er hvertfall borte, men er det mulig å "tjuvkoble" dette hvis man vet hvilke stikkere som brukes til dette? Så man får tatt en sjekk på den måten?

Virker som om det er mangel på bensin som er problemet. Sprøytet inn forgasserrens i innsuget mens jeg holdt litt turtall på motoren og da fungerte den omtrent som den skulle. Gjorde faktisk det etterpå også fram til neste gang jeg skulle bruke bilen. Har prøvd å måle gasspjeldsensoren og kom vel fram til at den skal være i orden. Prøvd to forskjellige luftmengdemålere med samme resultat. Noen som har noen forslag på hva problemet kan være? Kan det være en annen sensor som utløser slike reaksjoner?

 

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Du sier jo antagelig feilen selv, at den ikke får bensin, så start enkelt. Samme type tank og pumpe på dissa? På sierran sitt den vel i tanken. Kobla riktig tur/retur? Lite sannsynlig om den starter og går men kan jo sjekkes:)

 

Er litt hjemmemekk detta, men bruker 044-pumpe. Montert under tanken. Tur/retur er kobla riktig. Så er velbensintrykkregulatoren som ikke er riktig eller en sensor som ikke fungerer så det er motorstyringa som gjør at det blir sånn. Nødmodus kanskje? Noen som har erfaring med hva som skjer hvis kamakselsensor ikke fungerer?

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å feilsøke litt. Motoren starter lett, går fint på tomgang og går fint opp på høyt turtall når man ruser motoren mens bilen står i fri. Selv når kontakta på kamakselsensoren er koblet i fra. Når jeg har prøvd dette med gasspjeldsensor og luftmengdemåler har det blitt stor forandring på hvordan motoren oppfører seg.

Så er det da kamakselsensoren som gjør at motoren oppfører seg som den gjør når man belaster den eller har ikke kamakselsensoren så mye å si i forhold til styring av motor?

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Har vel forsåvidt konkludert med at det enten er luftfilteret eller plasseringa av luftfilteret som har vært problemet. Tok en lengre kjøretur uten luftfilter i går og da gikk bilen som den skulle hele tida. Brukt konfilter fra Biltema som var festa rett på luftmengdemåleren. Noen som har diverse erfaringer i forhold til dette?

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Fant ut av hva problemet var. Var luftmengdemåleren. Prøvde jo 2 forskjellige, men var samme problemet med begge to. Varmetrådene i dem var fulle i drit. Gikk over og spylte med forgasserrens til de var helt blanke og fine. Bilen gikk som den skulle etter det.

  • Like 1

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...