Jump to content

Spørsmål rundt kurver på noenlunde likt oppsett


carfreak

Recommended Posts

Hei!

I mai var jeg og bremset bilen min, og ble ganske fornøyd med resultatet. I kjølevannet av litt søndags-kjedsomhet, så snoket litt rundt og fant jeg tråden til turbodude.

Fant ut at han har ganske så likt oppsett på motor som det jeg har, men har fått noen helt andre kurver!

 

Her finner dere oppsettet hans; http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48799-drømmebilen-pa-plass/page-2#entry537329

Og her er kurvene: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48799-drømmebilen-pa-plass/page-4#entry542738

 

Kurvene mine ser slik ut: http://i307.photobucket.com/albums/nn287/carfreak90/IMG_1621_zps796dc033.jpg

 

Og oppsettet mitt slik:

 

- 200 blokk

- Wossner lommede stempler

- Org veiv og råder

- Urørt 4x4 topp som har blitt EBB-portet

- Catcams 827 og 828 kammer

- MIS-kopi innsug

- BMW 3" spjeld

- Delphi 1000cc dyser

- 99 oktan

- RS500 cooler

- MSD tenning(blaster + msd 6al)

- Turbokongen grenrør

- GTX 3071R ar 73

- Turbokongen 50mm wg

- 3" eksos

- Greddy profec spec 2 elektronisk ladetrykksstyring

 

Den største forskjellen jeg kan se her må være kammene. Jeg oppga oppsettet mitt til mobeck, og fikk anbefalt de, så antar at de ikke skal være så langt på utsiden av hva som skal være riktig.

 

Kjente igrunn at det irriterte meg litt, så mottar KONSTRUKTIVE inlegg med takk! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

I mai var jeg og bremset bilen min, og ble ganske fornøyd med resultatet. I kjølevannet av litt søndags-kjedsomhet, så snoket litt rundt og fant jeg tråden til turbodude.

Fant ut at han har ganske så likt oppsett på motor som det jeg har, men har fått noen helt andre kurver!

 

Her finner dere oppsettet hans; http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48799-drømmebilen-pa-plass/page-2#entry537329

Og her er kurvene: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48799-drømmebilen-pa-plass/page-4#entry542738

 

Kurvene mine ser slik ut: http://i307.photobucket.com/albums/nn287/carfreak90/IMG_1621_zps796dc033.jpg

 

Og oppsettet mitt slik:

 

- 200 blokk

- Wossner lommede stempler

- Org veiv og råder

- Urørt 4x4 topp som har blitt EBB-portet

- Catcams 827 og 828 kammer

- MIS-kopi innsug

- BMW 3" spjeld

- Delphi 1000cc dyser

- 99 oktan

- RS500 cooler

- MSD tenning(blaster + msd 6al)

- Turbokongen grenrør

- GTX 3071R ar 73

- Turbokongen 50mm wg

- 3" eksos

- Greddy profec spec 2 elektronisk ladetrykksstyring

 

Den største forskjellen jeg kan se her må være kammene. Jeg oppga oppsettet mitt til mobeck, og fikk anbefalt de, så antar at de ikke skal være så langt på utsiden av hva som skal være riktig.

 

Kjente igrunn at det irriterte meg litt, så mottar KONSTRUKTIVE inlegg med takk! :)

1.

Det er motoren som bestemmer hva som er best, ikke eieren eller andre.  

Hvis man sammenligner spec. på gamle kammer med moderne kammer så ser de moderne kammene "friskere" ut. Dette gjør at mange får stor tillit til disse og glemmer totalt den tildels ekstreme kompetansen og erfaringen de karene som tok frem de "gode gamle" kamprofilene hadde.  Jeg har enda ikke sett ett eneste godt resultat fra 828 kammene - og det begynner etterhvert å bli noen som bruker disse i ebbetoppene sine.

 

2.

Motoreffekt oppgis i BHP. BRAKE horse power betyr at motoren bremses til å stå statisk å avlevere effekt. Dynapack har f. eks en egen funksjon som heter "POWERTEST"! Denne holder motoren statisk en kort stund  på bestemte turtall mens den registrerer effekten. Dynapackmanualen er tilgjengelig på nett som det er bare å laste ned å lese.  

 

Når folket velger å IKKE bruke denne, men effemåler på svep og i tillegg velger vilt forskjellig hastighet (noen 450 o/min/sek og andre 1000) så blir alt bare piss. Man kan ikke bruke dette til å sammenligne noe som helst med hverandre.

I tillegg er det slik at ingen klarer selvsagt å blir enig om noe som helst heller. Selv om BHP ER statisk så er det ingen som vet bedre hva som er det rette enn en amatør eller to med noe erfaring og egne tanker.

 

3.

Hvis det er Cosworth A/R0,72 turbinhuset du har så er dette ett dårlig turbinhus.

De nye GT husene med integrert wg + dobble down pipes har vist direkte imponerende resultater.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at hvis jeg reiser til ringstad så vil jeg få noen helt andre tall, bare fordi operatørene bruker dynapacken på to forskjellige måter?

Og det, kombinert med noen forskjeller i map og komponenter vil gi kurver som spriker så mye?

Jeg er litt skeptisk, så kom gjerne med konkrete forslag som jeg kan vurdere å gjennomføre.

 

Det er ikke noe cosworth-style hus jeg har nei.

Ar 73 diveded med ekstern wastegate

Link to comment
Share on other sites

Alle er skeptiske til denne påstanden. :)

 

Vi stod ved en Dynapack og en bekjent kom for å effektmåle den nyere Diesel BMW`en sin. Disse har selvsagt VNT turbo som spooler godt.

 

Først ble det effektmål på svep slik vi ser på Youtube, 600 o/min/sek.

Så ble det effektmålt på svep på 400 o/min/sek.

Deretter ble Dynapack sin POWERTEST benyttet.

Det morsomste var resultatet når man byttet motorolje og tok ut luftfilteret som var kjørt ca. 25 000 km.

Ingen av kurvene var like og ingen av maks tallene var like heller.

 

(Gjett resultatet fra den siste POWERTESTEN, dvs effekt målt korrekt på NAV vs motoreffekt på svinghjul oppgitt av fabrikant og grunnlaget for avgift. ;))

 

Så var det en annen Diesel sin tur. Denne var 2,5L og nøyaktig det samme gjentok seg og nå var plutselig ingen av de som var tilstede i tvil om hva som var korrekt lenger.

 

Når man amatørtrimmer en turbobensinmotor som har en enorm turbo i forhold til motorstørrelsen sammenlignet med de ovennevnte eksemplene så blir forskjellene betydelig større.

 

Jeg har enda ett skrekkens eksempel.

En bekjent leverte bilen sin til mapping. Operatøren brukte rulle og mappet på svep og leverte "flotte tall". Allerede under praktisk prøvekjøring på vei ble det problemer. Ved full gass fra lave turtall druknet motoren. Mapperen hadde kjørt på så lette svep på rullen at datasprutet ikke hadde vært i de rutene som det måtte bruke når bilen ble brukt i praksis. Selvsagt var tenningsmappet også alt for aggressivt da lette svep kamuflerer tenningsbank. Ladetrykket måtte selvsagt reduseres og nå var ikke tallene så "flotte" lenger. Høykomp var heller ikke like "gromt."  

 

Hvor mange høykompmotorer med "flotte tall" som var mappet på svep var det som raste på siste gatebil??

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nå har litt bedre tid og ser litt nøyere etter så ser jeg at Ringstad har smørt på med en TC Factor på 11%. Dette er slikt som jeg har sett at KRB også gjør.

 

Dette betyr at alle tallene er blåst opp med 11% i forhold til det som ble målt.

 

Det som ble målt på NAV var 553.7 Nm og 406,1 Hp.

Så legger man til 11% drivverkstap og vips 614,6 Nm og 450,8 Hp.

Så har noen vært tilstede og sett at dette er målt på nav i Dynapack.

Da legger man gjerne til ytterliger 15% og plutselig har man 700 + Nm og nærmere 520 hk på svinghjulet. Festlig.....

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese opplevelsene dine RS1000!

 

Men jeg er på ingen måte på jakt etter makstallene, jeg undrer mest på hvorfor forskjellen er så stor på kurvene.

Han har fullt trykk over 1000 o/min tidligere enn meg, det gjør naturligvis utrolig mye med effektkurven også, men ligger alt det på operstøren av dynapacken og kammene?

 

Ser også på bremsepapirene til ringstad at correction method står til "none" mens på mine står det "din"

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Den er god. Da gjør postene nytte for seg. :)

 

Jeg ser på papirene dine at du ikke har fullt ladetrykk før ca. 4300 o/min som er svært dårlig. Dette tyder på at svepet er så lett at motoren akser fra turboen slik det gjør på 1. gear på gate.

 

Hvis du gir full gass på 4. gear fra 2000 o/min så bør du ha ladetrykk LENGE før dette med ditt oppsett. Forskjellen viser hvor mye for lett svepet var.

Hvis det ikke spooler tilfredsstillende så er det å trykkteste systemet og vurdere en orginal eksoskam.

 

Som du ser er bremsepapirer i dag en vits. Man kan ikke stole på hverken tallene eller formen, eller høyden på kurvene. Ingen gjør det likt, noen smører på med tildels helt jævlige drivverkstap, noen få gjør det riktig, noen korrigerer til SAE, noen korrigerer til DIN, noen driter i det og leverer ut indikert effekt. Alt er bare  piss og jo flere som kjøper utstyr jo værre blir det. Mange av de som sammenligner er langt under 1/2 interessert (no offense) og sammenligner naturlig nok bare tallene på det de har fremfor seg.

 

Jeg forholder meg til han jeg anser som verdens beste YB motor trimmer og legg merke til at tallene øker etter tastetrykket som registerer.

Poenget er å finne ut hva motoren kan prestere og at den skal tåle en slik behandling. At man i praksis ikke kjører så tungt på 1., 2. og 3. gear betyr ingenting.

 

Her med GT3071R for 650 Nm v/ 3000 o/min. på bensin.

 


Er vel og litt forskjell på gt3071r og gtx3071r

Her GTX3071R på en lokal 2,0L Cosworth, men rett skal være rett, denne turboen likte ikke 1,6 BAR på 3500 o/min og surget kraftig.

20140507_205244_zps3fdd2a7d.jpeg

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er vel og litt forskjell på gt3071r og gtx3071r

Det er ikke store forskjellene, men GTX serien gir mer effekt.Jeg kjører GTX3071r selv.

Den er god. Da gjør postene nytte for seg. :)

 

Jeg ser på papirene dine at du ikke har fullt ladetrykk før ca. 4300 o/min som er svært dårlig. Dette tyder på at svepet er så lett at motoren akser fra turboen slik det gjør på 1. gear på gate.

 

Hvis du gir full gass på 4. gear fra 2000 o/min så bør du ha ladetrykk LENGE før dette med ditt oppsett. Forskjellen viser hvor mye for lett svepet var.

Hvis det ikke spooler tilfredsstillende så er det å trykkteste systemet og vurdere en orginal eksoskam.

 

Som du ser er bremsepapirer i dag en vits. Man kan ikke stole på hverken tallene eller formen, eller høyden på kurvene. Ingen gjør det likt, noen smører på med tildels helt jævlige drivverkstap, noen få gjør det riktig, noen korrigerer til SAE, noen korrigerer til DIN, noen driter i det og leverer ut indikert effekt. Alt er bare  piss og jo flere som kjøper utstyr jo værre blir det. Mange av de som sammenligner er langt under 1/2 interessert (no offense) og sammenligner naturlig nok bare tallene på det de har fremfor seg.

 

Jeg forholder meg til han jeg anser som verdens beste YB motor trimmer og legg merke til at tallene øker etter tastetrykket som registerer.

Poenget er å finne ut hva motoren kan prestere og at den skal tåle en slik behandling. At man i praksis ikke kjører så tungt på 1., 2. og 3. gear betyr ingenting.

 

Her med GT3071R for 650 Nm v/ 3000 o/min. på bensin.

 

 

Her GTX3071R på en lokal 2,0L Cosworth, men rett skal være rett, denne turboen likte ikke 1,6 BAR på 3500 o/min og surget kraftig.

20140507_205244_zps3fdd2a7d.jpeg

Hvem er det sin?

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer.

 

Som vi ser klarer benken å holde motoren igjen på 3000 o/min, men det klarte den ikke på 2500 o/min.

Dette er Big block problematikk fra en liten firer med turbo. Syke greier. :o

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer.

 

Som vi ser klarer benken å holde motoren igjen på 3000 o/min, men det klarte den ikke på 2500 o/min.

Dette er Big block problematikk fra en liten firer med turbo. Syke greier. :o

Var akkurat det Jim sa også, som den værste rallycross motoren på maks moment

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...