Jump to content

Bytte partikkelfilter på 120 000?


cartman9090

Recommended Posts

bank ut den dritten og få den omprogramert om mulig. dette er den store grunnen til at jeg aldri skal ha nyere diesel som bruksbil.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Skal partikkelfilter på Focus 2008 1,6TDCI virkelig byttes med 120 000km med en prislapp på 18900-. kroner? Det fikk jeg vite i dag......

vis eventuelt det må byttes. Har de volvo i hus? mener filtret der passer rett på og koster ca halvparten av ford sitt

Link to comment
Share on other sites

Skift intervalet er faktisk på 120tusen km ja, men vi har aldri byttet noen uten at de er tette, så man ikke får regenerert de

Ingenting er feil med filteret, ingen lampe!

 

men ba om pris på 120.000km service i dag, og fikk da pris på 18900-. for partikkelfilterbyttet ,  pluss "vanlig" 6 år/120.000km service på 7100 -. , 

 

det er 26000 spenn uten at det er feil på bilen...grøss , vurderer å bytte inn bilen men det blir vel gigatap i hvert fall hos merkeforhandleren .... Etter hva jeg får opplyst er det bare 2008 modellen som har skiftintervall på 120tkm , 

 

men stusser jo litt over at disse byttes her uten at det er problemer med de?

 

Trodde det var tilstrekkelig når det etterfylles dette additivet...Dessuten sa selger på samme merkeforretning for et par år siden at de holdt 200.000km, noe jeg da trodde var skiftintervallet,

 

Er det en stor synd å evt hoppe over bytte av dpf ?

 

Mener du at de ikke kan regenereres under noen omstendigheter dersom det oppstår problemer med filteret?

vis eventuelt det må byttes. Har de volvo i hus? mener filtret der passer rett på og koster ca halvparten av ford sitt

Kosta 8800 + mva kun for filter, pluss pakninger, muttere osv, Arbeid 2800+mva - tot 18900-.

Edited by cartman9090

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke ann å kappe bort dette fae..skapet?

 

Når den dagen kommer langt ut i framtiden da disse bilene blir så billig så jeg har råd til dem, så er det lite aktuelt å kjøpe nytt filter..

Du kan ikke ta det vekk, uten å endre differansetrykks verdiene i mappen

Link to comment
Share on other sites

Blingsa litt 18900-. er inkl 120tkm servicen som i seg selv koster rundt 7000,rett skal være rett.

Angående hoppe over byttet , kan det utgjøre noen (kjent) risiko for motor/ andre komponenter, noen teorier?

Det har ingenting å si, før du evt får feilkode. Mangen som kjører i flere år etter skift intervall. Det som skjer med filteret, er at  det gradvis blir tettere og det kan variere mye på ulike kjøresykluser. Har du mye små kjøring, så får du fortere problem, blandet kjøring med litt turtall og god motor temp hjelper på filterets levetid

Link to comment
Share on other sites

Kjøp denne: http://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-Diagnostic-OBD2-Modified-Switch-Forscan-Elmconfig-Ford-Mazda-CAN-/281402876340?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item4184eb21b4 og last ned FORScan software til laptopen din, så kan du gjøre en statisk regenerering av patikkelfilteret selv.

 

Har du testet ? 

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bra å regenere oftere enn absolutt nødvendig og ting blir varmt vis du står stille å gjør dette. Sett folk gjøre dette når filter er nesten helt tette og biler nesten ta fyr pluss eventuelle ting rundt. Derfor mener jeg at man må vite hva enn driver med før man gjør slikt

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bra å regenere oftere enn absolutt nødvendig og ting blir varmt vis du står stille å gjør dette. Sett folk gjøre dette når filter er nesten helt tette og biler nesten ta fyr pluss eventuelle ting rundt. Derfor mener jeg at man må vite hva enn driver med før man gjør slikt

Ja, det utvikler varme, og man må stå perkert slik at det ikke er brennbare materialer i umiddelbar nærhet. Det er jo heller ikke snakk om å gjøre det en gang i uka, men kanskje snarere et par ganger i året. Hvis man gjennomfører regenerering en gang i blandt unngår man jo at filteret går tett. I hvert fall utsetter man det. Det er jo det som er vitsen.

Link to comment
Share on other sites

så lenge man ikke bare småkjører ordner dette seg selv. Ser ikke noe grunn til å begynne å tulle med dette hjemme, kan være flere grunner til at det ikke går.

Det har du rett i, men kjøremønsteret til veldig mange i Norge er masse småkjøring. En annen ting med FORScan er at du kan lese ut om det har vært automatiske regenereringer som er avbrutt og antall fullførte osv. I hvert fall på Mondeo MK4 er det slik at partikkelfilteret automatisk regenererer etter et visst antall km, men hvis man har mye småturer får den ikke fullført..

Jeg har hatt min bil i 3/4 år, og har gjort en statisk regenerering en gang. Bilen føltes faktisk litt piggere etterpå, men det er mulig det er innbilning.

Link to comment
Share on other sites

Ja det hender at man ikke får regenerert de på noen måte, men da har man hatt lampe som lyser, og tap av effekt. Er ikke noe å bry seg om, før du evt skulle få problem med det

Du som er ekspert, har kjøpt et enkelt OBD adaper, kan jeg lese ut motstanden på dpf via en eller annen Android app? Sånn for å si noe om tilstanden på det? Fant en noe enkel app som leste at det var 22mil siden siste regenerering.

Edited by cartman9090

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...