Jump to content

feil med bil: mistet mye kraft, rykker og svart eksos


Hananna

Recommended Posts

Har en ford mondeo 2007- modell tdci. For ca et halvt år siden så "hoppet/jukset/rykka" den littegrann når jeg kjørte i ca 60 km/t med cruisekontroll, men ikke så mye at jeg brydde meg nevneverdig om det. Nå har den ganske brått blitt merkbart verre med "hoppinga/juksinga/rykkinga", og er der når jeg gasser manuelt i tillegg. Men den gjør det kun når jeg skal holde farta( samme om det er i lavere eller høyere hastighet, men virker som om det er verst i ca 60 km/t og i 4. giret) . I tillegg har den blitt veldig mye svakere. Nå har den problemer med å holde 80 km/t på strekninger med litt oppoverbakke, problemer med å komme opp brattere bakker, slik at jeg må sette i mye lavere gir enn før, og den akselerer mye dårligere. Det kommer også mye svart eksos når jeg akselererer. Jeg har snakket med mange fordverksteder, men det er ingen som skjønner noe av dette/har hørt om det.  Er det noen her som har erfaring med det og/eller har noen forslag til hva dette kan skyldes?  Jeg har byttet luftfilter og sjekket slanger for hull. Også prøvd å kjøre uten luftfilter. Har også forsøkt å "resette" bilen. Det er ingen varselamper som lyser på dashbordet.

 

edit: når jeg holder gasspedalen inne for å holde jevn fart så virker det som om bilen slutter å gasse i et halvt sekund, for så å gasse igjen osv.

Edited by Hananna
Link to comment
Share on other sites

Det kan du sjekke på www.etis.ford.com

Sjekk på preferences at både språk og land står på norsk/norge, så legger du inn enten registrerings eller VIN nr. på kjøretøy. Der finner du om bilen din er utstyrt med DPF ved utslipp under illustrasjonsbildet. Ved å trykke rullegardinspila nede til høyre finner du også ellers alt bilen er utstyrt med fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

2 liter,  hører ingen unormale lyder.

 

edit: men kan undersøke dette nærmere . 

 

Undersøkte nærmere nå, og jeg hører en kraftig suse/blåse - lyd , men den er der både når jeg gir gass og når jeg ikke gir gass. Lyden er lokalisert i området jeg har markert. ( se bildet). Men aner ikke om den lyden skal være der eller ikke. 

 

24gvptd.jpg

Edited by Hananna
Link to comment
Share on other sites

Det var sprekk i slangen som går fra EGR og rett nedover. Aner ikke hva den er til ( veldig tjukk slange), men teipa den med gaffateip og bilen gikk som den aldri har gjort før.   :D

Edited by Hananna
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Undersøkte nærmere nå, og jeg hører en kraftig suse/blåse - lyd , men den er der både når jeg gir gass og når jeg ikke gir gass. Lyden er lokalisert i området jeg har markert. ( se bildet). Men aner ikke om den lyden skal være der eller ikke. 

 

24gvptd.jpg

I dette området sitter EGR ventilen din, ta den ut og rengjør den ordentlig og sett den inn igjen og vips så er kreftene tilbake og svartrøyken borte. Hadde samme problemene selv på lik bil, dette løste det for meg.

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

I dette området sitter EGR ventilen din, ta den ut og rengjør den ordentlig og sett den inn igjen og vips så er kreftene tilbake og svartrøyken borte. Hadde samme problemene selv på lik bil, dette løste det for meg.

Han fant problemet, var sprekk i turboslangen bak egr, noe som er veldig vanlig. Egr ventilen kan man bare blokkere etter å ha reingjort innsug

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
On 10/19/2014 at 10:55 PM, grcossie said:

Han fant problemet, var sprekk i turboslangen bak egr, noe som er veldig vanlig. Egr ventilen kan man bare blokkere etter å ha reingjort innsug

Noen som har bilde av sprekk i turboslangen bak egr ventilen? Jeg har samme symptomer, mister all kraft, men det er bare i starten. Får jeg opp turtall trekker den bedre.

Igår stoppet den i et kryss og det begynte å ryke.

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...