Jump to content

Ford Focus RS mk3 kommer. Se twittermeldingen fra Ford.


and

Recommended Posts

Først så tenkte jeg hvorfor ikke? Lage en slik Clubsportversjon som Megane, 911 o.l, men så leser jeg videre at det skal bli dobbelclutch automat!

Ville ikke satset sparepengene på det ryktet. En automat RS nå etter at Ford Performance har uttalt helt siden Focus RS ble avduket tidligere i år at RS skal være manuell så lenge det er et marked for manuell

Og en så dyr RS med bla keramiske bremser ville blitt en smal nisje som jeg tror ville bli et tapsprosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi er forskjellige her. Kan ikke si jeg jeg får noe ha må begjær av dette på en entusiastbil.

Da kan man jo like godt ha en elektrisk trykknapp av en parkeringsbrems nederst på dashbordet over panseråpneren ved siden av den venstre tverrstilte høyrebenspedalen.

Klarer fint å leve med en RS som er 0.XXsekunder treigere med 3 pedaler på pissekonkurranser som 0-100kmt og rundt en kjent bilbane.

mercedes-benz_a-class_w176_amgmodel_tech

Men for de som liker 4syl turbo med awd og rikstrygdeverkgiring så finnes jo alltids http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/a-class/w176/facts_/a45amg4matic.html eller Golf R.

Ford-Focus-RS-Genf-2015-Erste-Sitzprobe-

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke å gå så voldsomt i forsvar da vettu,jeg er nok sikkert en de som har mest trua på nye RS av alle,og er FULLSTENDIG klar over att det er en entusiastbil,men må da være lov å diskutere litt foruten å måtte kalle dobbelclutch for trygdegearing;-)

 

Driftmodeknap er kult,men dobbelclutch kasse er teit? Jojo....ha en god helg:-)

Link to comment
Share on other sites

Ta det rolig. Var skrevet litt på kødd. Er jo ingen tvil om at automat i dag går raskere enn om man girer manuelt i Hmønstret. Er sikkert morro med PDK i en 911 og slikt.

Men er vel ingen som vurderer en PDK 911 mot en Focus RS? Til det er kjørestilen og bruken litt forskjellig vil jeg tro?

 

Shifting: Don’t Be a Shift Knob! - The Racing Line Ep. 3
Link to comment
Share on other sites

Tja,si ikke det,du må betale over en mille for en 5år gammel bobble med PDK gearing,ser ikke helt bort ifra att kjøreegenskapene på den nye RS kan hammle opp med flere av disse superbilene,problemet ligger nok heller i statusen dessverre:-/

Nye RS kommer nok til å slite litt med akkurat det der med att folk ikke skjønner hvor bra den er,samme som Nissan har slitt med med sin GTR35.

Ikke sammenligen dobbelclutch med automat da,er så totalt forskjellig,blant annet så har ikke dobbelclutch kassene konverter;-)

 

Er stooor fan av nye RS,og utrolig imponert over Ford og deres satsing på dette segmentet.

For min del så blir det nok RS mk2 i første omgang,men er få til salgs i Norge,og dårlig butikk å importere.

På den andre siden,så kommer nok faktisk RSmk3 til å dette fort ned til 500k på bruktmarkedet om ett par år,så kanskje jeg skal vente litt alikevel ?:-)

Link to comment
Share on other sites

5 år gamle Focus RS mk2 er jo nå nede på ca 500K. En ny 2016 Focus RS kan du få kjøpt for 750K ut døra. Og det blir jo mulig å importere denne fra hele kloden da den skal selges i USA, Canada og Asia uten produksjonsbegrensning så er jo litt sjanse for at det går litt raskere enn 5 år på det norske bruktbilmarkedet.

At Focus RS ikke blir en statusbil er vel bare en fordel i det lange løp så slipper man det stemplet som rikfolk som skal flashe det siste trendy i nyeste statusbil like ofte som man skifter underklær, men på en annen side så blir det mindre Focus RS på bruktmarkedet. Men det er ingen tvil om at det i dyre Norge er et større bruktmarked enn det er nybil for Focus RS da dette kan bli en helårsbil med 4wd. Så blir nok rift om de norske mk3 RS som blir til salgs så bruktmarkedet blir vanskelig å spå.

 

Skriver automat da det er et lettere og kortere ord en dobbelclucth.

Var jo litt spent på hva nye Golf R og A45 AMG ville bli i år, og de har jo ikke akkurat tatt av utenfor VW og MBmiljøet. Jeg kan ikke se noe interesse om dissee fra feks Impreza og Lancermiljøet eller folk som har interesse for raske hot hatch biler? Finnes ingen "Ken Blockeffekt" som kan hjelpe disse premium status dobbelclucth småbilene.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke sikkert,har faktisk ikke engasjert meg på Golf R og denne Mercedesen:-)

Men jeg tror faktisk att det er flere som har ventet på RS med awd enn folk har ventet på golf og mb med stor motor.

Uansett,gleder meg voldsomt til en prøvetur med nye RS,skal vist komme to stk hos min lokale Fordforandler:-)

Link to comment
Share on other sites

Ja de får litt imaget ung oppadstormende eiendomsmegler på vestsiden disse små "motebilene" VW R og MB A45 AMG.

I motsetning til Mustang og Vignale som kun selges fra forhandlere som er blitt Ford Store så skal RS selges fra alle Fordforhandlere som vil ha den. Og det bør enhver Fordforhandler ha da RS vil trekke folk inn i lokalet.

Var allerede noen som har bestilt den kunne de opplyse på standen til RøhneSelmer på Oslo Motorshow så det tar nok av mye større enn med mk2 RS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dobbelclucth eller manuell har liten trille å spille her. Det at 4x4'en endelig er på plass er den revolusjonerende parten.

 

Alle som kjenner min kjørestil, vet jo dog at jeg er tilhenger av pedal nr 3 :)

  • Like 1

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Skal litt til å følge opp den heftige forrige episode. Dette ble mer som en lang epilog, men den viser at nå er det bare å sette seg på kundelisten til Focus RS. For nå er den i salgshallen om ikke lenge, og dette er noe man har lyst på. Så var det bare de penga dette krever. :unsure:

 

Focus RS “rebirth of an icon” - Ep 8: Final chapter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ken Block tok en kjøretur opp til der hvor snøen ligger forrige uke. Selvsagt må han pine oss med et stillbilde i adventstiden. Ønsker meg film til jul.

 

12374808_10153350352595765_1726657860248

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tøft! Skal bli mulig å komme opp både Mjølfjell og Myrkdalen vinterstid da.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det ja. Kommer til å gå i Hardanger, på Nå eller der omkring. Han har forresten hatt flere Cosworther og, har en sedan nå

http://www.tv2.no/2016/01/09/broom/drommebil/ford-focus-rs/taxi/7877132

Artig. Foglefonna burde være inne rekkevidde. Meterhøye brøytekanter med knall og sprak i eksosen. Og så kan man snakke rallycross med sjåføren. Drømmeturen det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skjedde det noe minneverdig denne fredagen?

 

12491839_1010877108955319_84594298433294

 

Klart det skjedde noe helt ekstraordinært minneverdig. 2016 Focus RS gikk i SERIEPRODUKSJON!

 

Fra i dag 15januar 2016 bygges det Focus RS mk3 kundebiler på samlebåndet i Saarlouis Tyskland. B)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Over 3100 stykker i Europa har allerede bestilt nye Focus RS siden ordreboken ble åpnet i september, og 250.000 har bygd seg en på nettsidene til Ford.

 

Vil lar Ben Collins vise kjøreprogrammet. Noen kaller han Stig. Alt vi vet er at han nå kan snakke, mens han rir curbsen med bakhjula.

 

 

All new Focus RS - Drive Modes Explained
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil ha, vil ha, vil ha! 
Dette vil jeg tro blir 201x´s svar på Cosworth fra Ford´s side.

Det blir intressant å se hvordan resultatene blir når denne blir satt opp imot sine konkurrenter.

Jeg tror den har en veeeldig god sjanse! 

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir ikke lett å bare ta en kjapp tur innom den lokale Fordforhandleren om denne står i utstillingen. Kjenner begjæret trenge seg på..

Link to comment
Share on other sites

Ja noe nytt og rustfritt vil bli noe helt nytt for denne karen. Beholde Econolinen med seng. Minimalistliv er jo siste trend nå? :unsure:  Så da blir jeg hipp i byen samme slengen.

Kunne bli morro med en bil som ikke så ut som den var vasket med sandpapir, og like gammel som gjennomsnittsalderen på vraking.

 

Pressekjøring i Spania for tiden. Hvor tøft er det med denne kjeglesettingen på en pressefremvisning av en 4wd?

 

Focus RS Drift Mode test

 

 

Ford Focus RS slidey slidey
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...