Jump to content

Originale eller uoriginale foringer, hva anbefales?


Tommelom93

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal skifte foringer på min Ford Sierra 2.3GL og lurer derfor på om jeg skal skifte til nye originale foringer eller polyforinger?

 

Bilen har originale dempere og fjærer, hvis det spiller noe rolle.

 

Mvh Tom

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si det kommer an på hvilke foringer du skal bytte. De ytre i bærearmer/stabstag framme er rettt og slett elendig i orginal kvalitet. For komfort ville jeg deg gått for forsterkede gummiforinger. For kjøreegenskaper Polyrace.

De store i traversen bak ville jeg byttet i myke polyforinger for komfort, og polyrace eller alu for kjøreegenskaper.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si det kommer an på hvilke foringer du skal bytte. De ytre i bærearmer/stabstag framme er rettt og slett elendig i orginal kvalitet. For komfort ville jeg deg gått for forsterkede gummiforinger. For kjøreegenskaper Polyrace.

De store i traversen bak ville jeg byttet i myke polyforinger for komfort, og polyrace eller alu for kjøreegenskaper.

Jeg tenkte på å bytte alle foringene, er ute etter komfort samtidig som gode kjøreegenskaper. Syntes at bilen krenger litt mye i enkelte svinger.

 

Får man kjøpt forsterkede gummiforinger hos Ford?

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

har slitt ut 3 forstillinger med polySport foringer\powerflex så di vil jeg egentli ikke anbefale.(under 200.000 km)
har polyRace i turbovogna mi å er STOR fornøyd både i foran og bak, å har egentli skjelden kjørt en sierra som er så fin å kjøre som den !
så i mitt syn så er d nok ikke noe annet som gjelder enn polyrace foringer
om du velger å ha gule (sport) foringer istede for røde (race) i traversen bak så tror jeg ikke man merker stor forskjell der da den blir en del klemt sammen når man skrur traversen fast,men ALT annet ville jeg ha gått for polyrace eller den nye serien til powerflex som heter black

  • Like 1

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på å bytte alle foringene, er ute etter komfort samtidig som gode kjøreegenskaper. Syntes at bilen krenger litt mye i enkelte svinger.

Får man kjøpt forsterkede gummiforinger hos Ford?

Kanskje. Skader ikke spørre de om du vil ha gummi.

Dempertårnsforingene er lett å glemme, men de har mye å si om de som står på er 20-30 år gammel. Resten av foringene ville jeg byttet ut mot poly, men dempertoppforingene med gummi i enten normal hardhet eller ekstra harde.

Stramme foringer mellom travers å karosseri bak, samt diffoppheng, hjelper mye mot sporing i humper eller raske svinger. Trenger ikke nødvendigvis de stiveste der, men slitte gummiforinger gir veldig mye endring i hjulvinkler bak.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar :)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

I grunn noe i det ja. Jeg synest heller ikke det er spesielt komfortabelt når alt beveger seg i retninger det ikke er tiltenkt.

Veteransierraen min har alu diffeste og traversforinger bak, og resten polyrace.

Eneste ulempen jeg merker med alu er litt synging fra diffen på full gass og motorbrems.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Om en skal bruke bilen til litt blanda da? Er litt ekstra puff i bilen kan du si..:) litt humping å risting gjør ikke så mye da d blir en kose/fine værs bil.. Å skal altså unngå d røde feste de har på burton?

Noe tips om hvor en får kjøpt orginal diff feste å de demper toppene? Noen grunn til å ikkje kjøpe stivere foringer i demper toppene fremme?

Link to comment
Share on other sites

Røde Polyrace fungerer helt knall :) De havner i kategorien vledig harde og ikke myke.

Hvem som sier at man ikke bør kjøpe stivere dempertårnsforinger? De stiveste du får som jeg vet om som passer rett inn er i gummi til dempertårn, og ikke poly.

Tror det var Rallydesign jeg handlet røde polyrace og forsterkede gummiforinger til dempertopp.

Men som jeg har nevnt før, om du nå har 20-30 år gamle originale gummiforinger i dempertoppen, så vil selv nye gummiforinger i original stivhet være oppgradering.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Til blanda ville jeg gått for gule/lilla foringer, pluss som nevnt nye dempertopp foringer pluss diff feste.

 

Dem poly foringene til dempertoppa er helt unødvendig da nye org gjør jobben helt upåklagelig. Jeg kjøpte sist nye ink lager fra Mekonomen, rundt 500kr en plass mener jeg det var.

 

20131209_185627_zpsa5c2d579.jpg

 

Kan ikke svare for røde fra Burton, jeg tenker på typisk Ebay foringsett. Lett å bli lokka da dem røde setta er billig, men ta mitt ord på at dem er bare søppel.

 

http://m.ebay.co.uk/itm/391096369531?_mwBanner=1

  • Like 1
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd, og ikke tenkt å prøve billige ebayforinger. Vil ikke forundre meg om de er mykere enn originale gummi :lol:

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

om bilen skal brukes til d meste, så ikke kjøp poly sport\powerflex lilla, da kan du like gjerne kjøpe orginale foringer !! har brukt opp 3 sett forstillinger i gult :P

her er d to typer så gjelder, Poly race, dem er røde å fås kjøpt hos rallydesign.co.uk eller kollevoll. og powerflex black series er vel burtonpower.com som selger
dempertopp foringene mener jeg ikke er noe å lure på, di får du også hos rallydesign.co.uk

har kjørt snart en halv million i sierra så jeg veit hva som funker :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd, og ikke tenkt å prøve billige ebayforinger. Vil ikke forundre meg om de er mykere enn originale gummi :lol:

Kompis kjøpte slike, dem ble IKKE montert da dem mest minte om tyggeleka til en hund :D

  • Like 2
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Ja akkurat d eg også har hørt at dempertoppene sprekker med stive foringer.. Er dette tilfelle?

Angående foringer så sto der gule i traversen bak å vanlige normal stive svarte powerflex bak.. Ikkje black serie da de har blk betegnelse..

Poly race er de de som heter polybush d?

Å den rallydesign siden den er noe dritt:p finner ikkje d eg vil ha der vertfall.. Fann standar gummi til dempertårna framme..

Link to comment
Share on other sites

Polyrace er de som heter Polyrace. Om de da ikke har byttet navn siden sist jeg kjøpte.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Okej fant dem.. Var under polysport..

Men poly til dempertårn fremme da? Hvor var dette å få kjøpt?

Fant de på burton.. Men noen andre med erfaring me stive foringer der? Rivner tårnene eller er dette bare noen få som har opplevt som tilfeldivis hadde rusta tårn..?

Link to comment
Share on other sites

Polybush er merket som lager poly sport og poly race

http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=533_2804_2685_2688

http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=533_534

vær så god :)
 


di poly foringene som man får til dempertårna er no dritt !! ligger ALDRI på rett plass  og krøller seg. sett mange eksempler på akkurat d

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Ja akkurat d eg også har hørt at dempertoppene sprekker med stive foringer.. Er dette tilfelle?

Angående foringer så sto der gule i traversen bak å vanlige normal stive svarte powerflex bak.. Ikkje black serie da de har blk betegnelse..

Poly race er de de som heter polybush d?

Å den rallydesign siden den er noe dritt:p finner ikkje d eg vil ha der vertfall.. Fann standar gummi til dempertårna framme..

Det er ikke dempertoppene, som ryker, men skålene som ligger under foringen. Har sett mangen tilfelle av det, også på min egen. Er ikke så sikker på at det er bare foringen sin feil, det er veldig liten kontaktflate til selve demperen, som gjør den svak

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...