Jump to content

Fordtreffet 2015 på Våler 1-2august. REGELVERKET FOR KJØRING.


and

Recommended Posts

-----------OPPDATERT MED INFO FOR KJØRING -----------

 

Da har vi laget et regelverk for banekjøringen på Fordtreffet Våler 1-2august 2015 på bakgrunn av ny praktisering av banekjøringer.

 

- BANEKJØRING Banekjøring skal gjennomføres i disse tre ulike klassene. Disse tre klassene kan ikke kjøre samtidig.

Fører må ha engangslisens for bil og fører, gyldig førerkort eller hastighetslisens for bil.
Klasse 1 Biler uten bur. Fører med hjelm.
Klasse 2 Biler uten bur. Fører med hjelm og brannhemmende kjøreutstyr.
Klasse 3 Biler med bur. Fører med FIA godkjent kjøreutstyr.
Snitthastighet
Klasse 1 70 km/t snitthastighet
Klasse 2 110 km/t snitthastighet
Klasse 3 130 km/t snitthastighet

KRAV TIL BIL.

Generelt Banekjøring er for alle biler godkjent etter dette reglement. Gjelder ikke bilcrossbiler, gokart, offroad, dragrace og formelbiler. Åpne biler kan eventuelt delta etter vurdering og godkjennelse fra arrangør. Bilen skal til en hver tid tilfredsstille bestemmelsene beskrevet i dette regelverk. Alle biler skal gjennomgå teknisk kontroll på arrangementet. Den tekniske kontrollen utføres i henhold til sjekkliste. Etter teknisk kontroll skal bilen merkes med en oblat som viser at den er godkjent i den tekniske kontrollen. Det skal løses en NBF engangslisens som gjelder både bil og fører for det spesifikke banedag arrangementet unntatt de som har gyldig årslisens for fører og bil. ENGANGSLISENS LØSER DU UT PÅ VÅLER 1-2 AUGUST.

Vognpapierer/godkjennelser.

Alle biler må ha en form for identitet. Det kan være lisens, vognkort, tollpapirer, etc. Alle biler skal kontrolleres og godkjennes før de slipper ut på banen. Følgende kategorier gjelder:  Registrerte biler med gyldige skilt. (kan kjøre uten skilt)  Biler med engangs vognlisens/kombinert lisens.  Biler med gyldig årslisens fra NBF. NBF kan godkjenne lisenser fra sine søsterorganisasjoner ASN i andre land, under forutsetning at de oppfyller gjeldende teknisk reglement for oppvisning/banedager.  Identitetspapirer som viser hvem som eier bilen og at den er lovlig i Norge.  Utenlandske deltakere må ha dokumentasjon på bilens eierforhold, og ha egen personlig ulykkesforsikring. Tredjemanns forsikring dekkes gjennom arrangørforsikring.

Karosseri.

Det skal ikke være gjort endringer som er med på å svekke bilens originale bæring og sikkerhetskonstruksjon og med unntak av endringer som godkjennes av teknisk kontrollør som bedømmer om dette er akseptabelt. Det er ikke lov til å kjøre uten panser, skjermer, etc. Eventuelle spoilere eller annet utstyr skal være skrudd fast på en forsvarlig måte. Generelt skal bilene være hele og ikke avvike for mye fra originalt. Teknisk kontrollør kan underkjenne eller godkjenne biler etter egen vurdering. Godkjente biler av sportsbil type med åpne hjul med skjerm, kan tillates etter en total vurdering av bilen ved teknisk kontrollør. Front og side ruter kan være av forskjellig materiale godkjent for billøp. Frontruta skal være av laminert glass eller av hardt plastmateriale (polykarbonat eller tilsvarende). Biler med herdet frontrute tillates ikke. Øvrige ruter skal være av hardt plastmateriale. Frontrute av plast skal ha en tykkelse på min. 5 mm. Øvrige ruter skal ha en tykkelse på min. 3 mm.

Drivstofftank.

Original drivstofftank på original plass er tillatt. Dersom uoriginal tank benyttes skal denne være montert i bagasjerom, og minimum 30 cm i sideretning og lengderetning fra karosseriets ytterside. Uoriginal drivstofftank skal være av sikkerhetstype med funksjon som hindrer bensinlekkasje ved velt. Tanken skal være festet forsvarlig. Drivstofftanken får ikke være plassert i motorrom. I biler uten bagasjerom skal drivstofftanken være plassert i væsketett kasse/skillevegg/brannvegg.

Tauekroker.

Det skal være tauekroker montert bak. Denne skal være tydelig merket med pil i kontrastfarge. Jfr. NSR§307P. Det må også finnes en innfestning foran på bilene for mulighet til tauing. Løs original tauekrok skal være montert under kjøring på banen.

Sikkerhetsbelter.

Minimum 3 punkts godkjent bilbelte i originale fester. Ved endring av innfestning eller belte skal de være solide med tilsvarende gods for innfestning av belte. Et eventuelt 4 punkts belte, som er krav i kl.3. Biler med helårslisens skal ha belter i etter NSR§304.8.2

Førerstol.

Original stol er godkjent. Eventuell racing førerstol og passasjerstol skal være montert etter NSR § 304.9. Stol skal ha integrert nakkestøtte. Teknisk kontrollør kan underkjenne bilen hvis stol eller innfestning er i for dårlig forfatning. Alternativt FIA godkjent stol i henhold til NSR§304.9. et krav i klasse 3. I klasse 2 kan en eldre racing førerstol benyttes, så lenge den er i god forfatning.

Bremser.

Bremser skal være som originalt til bilen, eller bedre. Det er ikke tillatt å bearbeide felger/calippere for å få plass til større bremser. Pedalvandring skal kontrolleres. Bremseklosser skal også sjekkes for å se om det er tilstrekkelig belegg igjen før man starter kjøringen. Kokepunktet på bremsevæsken skal holde minst 200 grader. Dersom man ikke oppfyller dette kravet får man ikke kjøre. Bremsevæske kan skiftes på stedet. Det skal kontrolleres av arrangørens tekniske kontrollør.

Bremselys og blinklys.

Lys, bremselys og blinklys skal være i orden, og skal kontrolleres før man slipper ut på banen. Ikke registrerte, lisensierte, ulisensierte biler, lys etter NBF reglement for gjeldene kategori.

Hjuloppheng.

Hjuloppheng skal være originalt til bilen, eller bedre. Biler med helårslisens kan ha ombygd hjuloppheng.

Dekk/felg.

Felg er fritt innenfor begrensningen av skjerm, hjulhus og hjuloppheng. Alle gategodkjente dekk er tillatt. IKKE RACING SLICKS.

Motor.

Eventuelle motormodifikasjoner skal være utført på en skikkelig måte. Det skal ikke være synlige lekkasjer fra motoren. Ved omfattende motor modifisering, skal bremser og understell være tilpasset effekten.

Drivstoff.

Bilen skal kjøres på handelsdrivstoff. Ved kjøring med E85 skal bilen ha et godt synlig E85 merking.

Batteri.

Batteri skal være på original plass med originale fester eller forsvarlig festet i væsketett kasse. Uoriginal batteriplassering skal være godt festet med en over og underramme skrudd sammen av minimum to 8 millimeter bolter. Batteripolenes koblinger skal være isolert/tildekket med ikke ledende materiale for å forhindre kortslutning. Eventuelt batteri i en lukket batterikasse godt festet med utvendige bolter som over, for bare batteriet.

Eksos/lydnivå.

Maks lyd er 90 dB, målt i henhold til NSR § 303. Biler som ikke overholder lydkravet får ikke kjøre. Eksosanlegg skal være skilt fra kupé.

Sikkerhetsbur.

Biler i klasser med sikkerhetsbur, skal sikkerhetsbur være i henhold til NSR§304.11, eller etter homologiseringspapirer på buret som følger bilen. For deltagere i kl. 2 anbefales dette. I kl.3 er det et krav.

LISENSER FOR DELTAKER.

Fører trenger en personlig engangs NBF lisens med engangs vognlisens pr arrangement. Dette gjelder fører og bil med godkjent teknisk kontroll, og oblat på frontvindu ved førerplass. For biler som er godkjent for passasjer i bil, skal det settes oblat på bil foran passasjer plass. Det kontrolleres at utstyr for påsitter tilsvarer sikkerhetsutstyr for fører i bilen. Passasjer skal ha løst en påsitterlisens for oppvisning/banedager. Passasjerens minimums høyde150cm. Deltakere med gyldig årslisens for fører og bil, kjører på sin gyldige årslisens.

TOLKNINGER/PRAKTISERING.

Ved tvil kan løps ansvarlige for arrangementet fatte en avgjørelse. Denne er endelig.

 

OG VIKTIG Å MERKE SEG. ALL BANEKJØRING FOREGÅR PÅ EGET ANSVAR.

All kjøring på banen skjer på eget ansvar og risiko.

Vanlig kjøretøysforsikring gjelder ikke nødvendigvis ved banekjøring. Ford Club Norway

fraskriver seg ethvert ansvar for skader på bil, fører eller skader som disse igjen kan påføre andre.

 

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77265-fordtreffet-2015-p%C3%A5-v%C3%A5ler-1-2august-oppdatert-17juli-med-regelverket-for-lisenskj%C3%B8ring/

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt å kjøre der, så har jo i grunn ikke mye å si for meg. Klarer nok ikke støykravet uansett :P

Men slik jeg leser reglene for vinduer kan de tolkes som at sidevinduer og bakvindu ikke er tillatt i glass. Jeg vil tippe dette er en liten formuleringsfeil, og ikke betyr at biler med originale glassvinduer må bytte til plast på siden og bak?

"Øvrige ruter skal være av hardt plastmateriale"

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt å kjøre der, så har jo i grunn ikke mye å si for meg. Klarer nok ikke støykravet uansett :P

Men slik jeg leser reglene for vinduer kan de tolkes som at sidevinduer og bakvindu ikke er tillatt i glass. Jeg vil tippe dette er en liten formuleringsfeil, og ikke betyr at biler med originale glassvinduer må bytte til plast på siden og bak?

"Øvrige ruter skal være av hardt plastmateriale"

Er ingen formuleringsfeil. Noe av det som står i regelverket gjelder kun biler med årslisens fra NBF. Men det er banekjøringoppvisningtrackdayregler så da er det regler for begge biltyper i samme smørja.

Dette vindukravet gjelder ikke gatebiler med skilt.

Er detta det nye motordager reglemente til NBF?

Det er det som gjør at vi kan kjøre med og uten skilt på lisenser.

Uten dette så kan man glemme å komme med den bilen som har stått innerst i garasjen noen år uten skilt og PKK. Og bra er det, men standarden blir ikke bilcrossbiler.

Den må passere teknisk som blir en større greie nå enn før da det kun var biler med skilt som kunne kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men som Gatebil kjører i år kjører vi også. Da dette er fremtiden. Man ser jo på oppmøte før og etter det ble slutt på å kjøre på bane med røde dagsskilt at de bilene ikke ble erstattet med biler på hvite og grønneskilt.

Link to comment
Share on other sites

@Anders Eng........: Bare så det er klart, det er ikke FCN som har satt reglene! Men, som nevnt så er det synd at klubben har fått infoen så tett oppunder treffet.

Edited by xr4ti
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan umulig gjelde halv bur. Nå er det NBF som har laga regler å ikke Ford klubben. I etter tanke, så er ikke prisen på kjøre utstyr så veldig mye i forhold til hva som blir kosta på bila. Det er jo en ekstra sikkerhet for deg som sjåfør å ha utstyr. Alternativet er jo å ta ut buret.

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at E30meet kun krever FIA-kledning om man har lisensiert bil med helårslisens.

 

Kjører ikke BMW så vet ikke hvordan de har fått det til. Vi har ikke funnet noe smutthull.

Link to comment
Share on other sites

Vi jobber med saken (selv på en helgedag hvor folk har ferie) som jeg har skrevet før i tråden. Så om man klarer å vente med å poste i denne tråden til senere i kveld så vil vi kunne svare på det som er usikkert.

 

Svar kommer senere i kveld.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei! her ble det mye rot noe jeg forventa egentlig men er jo ikke vi som har laget reglene så jeg prøver på en liten opprydding

 

cosworth racing,ron,anders eng dere kan kjøre klasse både 1 og 2 dere har skilt og bur/halvbur  som ikke er godkjent så dere kan ikke kjøre klasse 3 er litt dumt skrevet i klasse inndelingen regelverket syntes jeg

i  klasse 2 er det brannhemmende kjøre utstyr Dvs sko som rekker over ankelen ,dongeri bukse ,bomellsgenser  ,altså minst mulig åpen hud ,kløre hansker er og anbefale

 

liten enkel sjekk liste

Husk ny bremse veske på bilen ,ikke løst batteri ,ingen synlige lekkasjer , seter og belter siter forsvarlig fast og er i god stand  , trekk over hjulbolter og se at alle er der,sjekk over lysa,vask frontrute og side ruter kan være greit vis mye sol ,sjekk bremse kloss belegg, vis dette er i orden er du langt på veg :D

 

anbefaler alle og ha et 2kg brannsloknings aperat fast montert i bilen en rimelig forsikring vis uhellet er ute

 

Husk ta med godt med ekstra dekk og bensin (i godkjente kanner)

 

NB HUSK PRESENING TIL OG HA UNDER BILEN


Rene og Kåre Andreas jeg skal  sjekke opp angående slicks på lisens bilene om ikke det går greit

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da klarte vi å skape godstemning igjen. Så da er det ingen grunn til å sitte hjemme i sofaen om 2 uker. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe å lure på. Ta med noen med eller uten Ford så har du reisefølge.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på dette med fuel og godkjent beholder, kan man ha dette på et oljefat?

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Som privatperson har du lov å frakte 240 liter drivstoff, den enkelte beholder skal ikke romme mere en 60 liter.

 

Så ja, men etter regelverket må du faktisk ha 4 oljefat. :D

 

Full tank (55L) pluss 3 stk 25 liters kanner så berger du nok, men klart jeg aner jo ikke kor mye du har tenkt å kjøre :)

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Tenkte på dette med fuel og godkjent beholder, kan man ha dette på et oljefat?

er ingen som sjekker hva du har bensin i men tenkte bare at det var greit og skrive det slik så bare bruk sunn fornuft  oljefat,bensin kanner osv

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...