Jump to content

Mondeo MK4 tvilsom vinterbil?


audun-eg

Recommended Posts

Etter en lang og fuktig høst/jul, har gradestokken krøpet godt under null de siste dagene, og da har Mondeoen sagt fra på forskjellige måter at det liker den dårlig.

 

De evinnelige dørlåsene som fryser og gjør at man enten ikke får opp dørene, eller ikke får lukket dem, klaget jeg over i fjor, og jeg ødela en hendel pga. det. Det ble vel en halvveis konklusjon at bilene solgt ny i Bergen (2010)må ha fått smurt låsekassene med et middel som over tid ikke takler kulde, da mitt Ford-verksted kun har opplevd det samme på to andre biler. Begge SU-registrert som min. Nå har jeg bestilt time hos verksted for å få renset / vasket dem, så får vi håpe det hjelper.

 

I tillegg har parkvarmeren bestemt seg for å virke bare av og til. Jeg mistenker at det kan være batteriet, da jeg ikke tror det har blitt byttet. Kan vel kanskje ikke legge det på Ford da man vel ikke kan forvente særlig lengre levetid på et batteri, og jeg må vel påregne nytt batteri antar jeg.

 

Men så dukker det opp flere ting. På vei hjem fra jobb i dag, merket jeg at bilen virket veldig hard i fjæringen på venstre framhjul. Ganske riktig. Da jeg kom hjem, så jeg at bilen virket litt lavere der samt at ved å rugge på den sida, var bilen helt stiv. Jekket opp bilen og støtdemperen rikket seg ikke i det hele tatt. Tok av hjulet og varmet forsiktig demperen med en varmepistol, og etter en kort stund spratt demperen ut til fullt strekk. Bilen har IVDC. Noen som har opplevd tilsvarende og kan forklare? En støtdemper skal da vel ikke fryse til?

 

Ved en prøvetur etterpå virket fjæringen som vanlig, men da oppdaget jeg at lysene var veldig lave. Stoppet bilen, og ved oppstart, justerte ikke lysene seg som de pleier å gjøre til vanlig. Kan det ha sammenheng med den ene demperen som hengte seg opp? Har koblet fra batteriet mens jeg spiste middag her nå for å sjekke om en reset kan gjøre noe.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si noe om Mondeo mk4,  men låskasser, overføringer og låssylindere som fryser er noe som går igjen på mange biler. Våpenolje er meget bra å bruke. De fleste våpenoljene klarer å beholde smøreevnen ned til -50, virker selv med vannskyllinger og holder lenge.

http://www.wingevapen.no/?do=product&id=790

 

CRC sin fås hos de fleste sportsbutikker, JULA etc og har det praktiske sprayrøret.

 

621004.jpg?width=458&height=458&scale=ca

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips på olje. Skal få tak i det og prøve når jeg har fått renset ut den gamle gugga som ligger der nå. Tipper litt av problemet er at her ute ved kysten er klimaet ofte veldig fuktig. Og når det da på bare et par timer kryper ned til -6 er det mye vann og kondens som fryser og skaper problemer, men som sagt, har Ford-forhandleren her også kun opplevd dette problemet på et par andre Bergensregistrerte biler, i tillegg til min. Kan være tilfeldig, selvsagt.

 

Når det er sagt, funker lys-levellering igjen nå, etter en reset. Støtdemperen funker også som den skal nå, men at den kunne fryse fast i innklemt posisjon, tror jeg ikke jeg har hørt om noen gang. Håper det var et engangstilfelle.

 

Må selvsagt også få presisere at bortsett fra de siste dagers småtull, er jeg veldig fornøyd med bilen. På to år har jeg kjørt på den i underkant av 40000 km og det har vært lite annet påkost enn et par oljeskift og en hovedservice. Dørhåndtaket som røk i fjor vinter må jeg vel delvis ta på min egen kappe, da jeg ikke skjønte at det var låskassen som var fastfrosset og ikke selve døren.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe ukjent med dørlåser som fryser, var en servicemelding på det og, men husker ikke om den gjaldt din bil. Samme skjer med S-max. Vi demonterer låsekassen, reingjør den for all fett, og smører på ny, med teflonfett. Siste bilen jeg gjorde det på, var i november. Støtdemper som fryser, tyder på vann som har kommet i demperen, dette var et større problem tidligere

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe ukjent med dørlåser som fryser, var en servicemelding på det og, men husker ikke om den gjaldt din bil. Samme skjer med S-max. Vi demonterer låsekassen, reingjør den for all fett, og smører på ny, med teflonfett. Siste bilen jeg gjorde det på, var i november. Støtdemper som fryser, tyder på vann som har kommet i demperen, dette var et større problem tidligere

Var det de sa de skulle gjøre med dørlåsene ja. Betyr vann i demperen at demperen bør byttes? (Ikke direkte billig på IVDC... :unsure: )

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Man blir ikke kvitt det vannet så lett, så skifte er det rette visst du blir plaget mer med det. Er noen kr der ja, utenfor garanti?

Ja, dessverre. Er en 2010 modell som nå har rullet 117000 km. Må det byttes, må man vel også gjøre det på begge sider... <_<

 

Målte forresten spenningen på batteriet nå, og målingen viser i overkant av 12,3 V (Batteriet ble ladet i går natt, og bilen brukt som vanlig i dag.) Ikke helt krise det vel? Takker forresten for gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Batteria bør lades en gang iblandt, det gjør bare godt. En belastnings test gir deg best resultat på tilstanden, visst du ikke har utstyr til det, så kan du måle spenninga, når du kinner, bør da holde seg over 10v

Lader batteriet en gang i blandt, og spesielt på vinteren, men som sagt er batteriet sannsynligvis ikke byttet siden bilen var ny, så jeg vet ikke. Skal få verkstedet til å teste det ordentlig når den likevel skal inn for å rense og smøre opp låsekassene. Takk igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Batteriet kan være dårlig selv om den holder godt på spenningen.

På min 2006 diesel er batteriet tilsynelatende bra, med god spenning hele tiden. men så snart det nermer seg en minus 10-20-30 så er det ikke mange runder på starteren før det gir opp.

Med starthjelp (batteripakke) så starter den med en gang. Så jeg bruker bare det uansett når det er så kaldt. Forøvrig orginalbatteriet som står i enda.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Batteriet kan være dårlig selv om den holder godt på spenningen.

På min 2006 diesel er batteriet tilsynelatende bra, med god spenning hele tiden. men så snart det nermer seg en minus 10-20-30 så er det ikke mange runder på starteren før det gir opp.

Med starthjelp (batteripakke) så starter den med en gang. Så jeg bruker bare det uansett når det er så kaldt. Forøvrig orginalbatteriet som står i enda.

Nettopp derfor det er best å ta en belastningstest

Link to comment
Share on other sites

Da ble det nytt batteri, og låsekassene rengjort og smurt. Støtdemperen fryser fortsatt til, så da må jeg vel bytte. Fant disse på ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/2x-Front-Shock-Absorbers-pair-FORD-MONDEO-IV-MONROE-CES-C2504-/181840746133

 

Kan noen bekrefte at dette er riktige dempere til min bil? (evt. avkrefte?) Er en 2010 Mondeo 2.2 Titanium S med IVDC reg. SU 85714

Link to comment
Share on other sites

Nye dempere foran bestilt. Koster egentlig i underkant av 8K stk. i utsalg, men min lokale forhandler ga meg en god deal. :) I dag frøs selvsagt den ene bakdemperen også.... :( Ikke imponerende på en knapt 6 år gammel bil som har rullet litt over 100000km. Nå vet jeg at det ikke er Ford selv som produserer demperne, men her burde vel kvalitetskontrollen vært litt bedre! Vurderer å sende en mail til Ford Norge, selv om jeg skjønner at det er liten vits. Nye dempere bak må jeg vente litt med til jeg kommer meg ovenpå økonomisk igjen, så jeg håper på mildere vær!

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...